1. 1

    Must be?
    Should be?
    Can be?
    Whish it would be?
    Will be… definitely

    En waarom niet een Nederlandse titel?

    Moet het zijn?
    Zou het zijn?
    Kan het zijn?
    Zou willen dat het is?
    Zal het zijn… uiteindelijk

    De wens is de vader van de gedachte.

  2. 2

    Qua Engels, ik hoop altijd dat een metaalbewerker, moe van de taak, achter z’n pc in Leeds schuift, en dwangmatig “this must be antwerp” ingoogelt.
    Qua Titel: niet slecht, uw voorstellen. Maar ik hou het maar aan mij dat de oorspronkelijke u op ongedachte creatieve paden bracht :-)

  3. 4

    Deze commentpic verhoogt de spanning in mijn nekhaarspiertjes. Paparazzi..stelen van kwetsbare momenten zeg maar, is nie leuk. Deze meneer verbergt zijn innerlijk, die duidelijk geroerd is, niet en is aldoende een prooi.

    Stel, iemand met de cam of mobiel ziet ander persoon in een onbevangen moment van, zeg uiterlijkheden van het realsierende moment van een treurig bestaan, legt dat vast en toont het aan de wereld. Wat nadien immer blijf ronddraaien, zelfs de cache van Google wordt nu verkocht.

    Daarom, excusez, nie leuk. (niet slaan;)

  4. 5

    Mooi gezien van je, ja het kan niet anders en nog meer: deze man reist met een gratis Antwerps tramabonnement terug van café ’t klokske, of St Jozef en morgen dan doet hij dezelfde rit.
    “ ’t Leive kan schoen zén ..”
    Dat maakt reizen zo prettig de andere trams, de andere mensen, de andere C&A, de andere H&M, een ander Kruitvat… en dan dat unieke café dat voor deze man gelukkig in Antwerpen zelf staat, een tramrit ver. . Al kijkt hij op de terugweg hier wat somber… wie wacht hem op?

  5. 6

    Naar boven gesleept door de pic:

    Op een van mijn vroegere lange reizen liep ik (strompelde meer) door een kokende savanne in Afrika. Na verloop van tijd kijk je door een waas naar buiten. Kom, de dorst werd nu wel erg intens, aan bij een uit klei en stro gemaakt ‘dorpje’. Op de hoede en ietwat met het hoofd naar beneden geknikt , de beste benadering als blanke, loop ik het dorpje in. Mannen, de vrouwen zijn dan weggedoken, staan daar met enge wapens en je buigt al lopend nog dieper.

    Dan…ineens rent uit een van de modderhuisjes een , toch wel erg mooie, vrijwel naakte jongedame (Nubia)naarbuiten gaat op de grond liggen en tovert een camera in haar handen en neemt een foto.
    Direct daarna werd het doodstil en verlaten, iedereen weg en liep toen BESTOLEN van mijn beeld, zo voelde dat, verder de jungle in.

    Bestolen, dat voel ik bij foto’s als hierboven.

  6. 7

    Hij is gewoon droevig over het weer. Kijk eens hoe het regent. Of is het raam zo smerig?

    Ik vraag mij af wat heeft hij in zijn hand. Waarom is hij in een net pak?

  7. 8

    @Crachàt
    Mijn opmerkingen zijn geen alternatieve titelvoorstellen maar reacties, vragen wellicht. Is dit wat u op de gedachte van de titel had gebracht? Is dit zoals u – of wellicht Belgie als geheel – naar Antwerpen kijkt of is het zoals u denkt dat Antwerpen gaat zijn etc… Anders gezegd is het een observatie, een voorspelling of een persoonlijke inschatting.
    En metaalarbeiders in Leeds? Vergane glorie! Dan had je een geraamte moeten fotograferen!

    @Larie
    Ja, en die tweede vrouw in dat witte hempje met bril lijkt het met je eens te zijn.

  8. 9

    Als het nu in de tram throwaway flashing camera’s. Distributed a volonté geweest was zou ik de beelden door deze meneer genomen ook wel weer graag zien;) Ik zie dus dubbel a.h.w.

  9. 10

    @#4: juist. Foto doet me in dat opzicht ook denken aan Vanfleteren z’n reeks over die man die elke dag naar het instituut Saint-Guislain tramt in Gent, te zien in ’t gelijknamige museum.

  10. 17

    “De kop van de madam erachter is wel Antwerps, mor er klere zeng ierder Ollants of Deuts.”

    Bwah, die kleren kunnen ook Antwerps zijn. Elegant sjaaltje, ringen. Haar hoofd is inderdaad heel typisch. Doet me aan een oude Antwerpse buurvrouw van me denken.

    Wat me opvalt aan de man is zijn blauwe hemd met de witte kraag. Dat soort hemden zie je wel vaker, ik associeer dat met bankmanagement. Het voelt veilig en tegelijk ook fout aan. Is een tijdje terug heel erg in de mode geweest. Zijn rechterhand vind ik heel mooi.

    Mooie foto, hoe voyeuristisch dan ook. Maar ja, zonder voyeurisme krijg je zelden het ‘echte’ te zien, wat dat echte dan ook zijn mag.

    Zou trouwens wel ’s een paar foto’s van de Franklin Rooseveltplaats willen zien nu de ijzeren brug weg is en, vooral ook, het vertrouwde gemor van de Antwerpenaren over de werken horen.

  11. 19

    Ah, Hans8, excuus. Euh, het IS ook Antwerpen, en naarmate ik meer naar de foto keek, hoe duidelijker weergave van die stad dat werd. Inclusief ingehouden droefnis en zuurte, achterdocht en mooiheid, verstilling, -enfin, je ziet het …

  12. 20

    Elke foto is eigenlijk een voyeuristische diefstal van de ziel.
    Maar als het iets universeels uitdrukt, dan weegt dat soms zwaarder dan de klik van 1/125ste seconde.
    En uiteindelijk komt het op interpretatie van de toeschouwer neer: Larie ziet diefstal van zijn ziel in de Sahara (mooi verhaal alweer EN ook gewoon humor), ik kijk met uitzonderlijk veel warmte naar this old chap.
    Hij heeft zoveel stijl dat de buitenwereld van hem afparelt, denk niet dat hij er nog veel mee bezig is.

  13. 21

    In net pak, de laatste centjes opgebruikt.
    Stil en eenzaam tot het eindpunt van de tram.
    Terwijl hij aan kooplustig krioelend vrouwvolk ruikt.
    Hij denkt er élke dag nog an.
    Een man die nog graag wil.
    Maar niets meer kan.

  14. 22

    @ King: man, da’s geen trein! Da’s een Amsterdamse tram. Ga er zelf maar eens in kijken. Nee, niet in zo’n nieuwe Combino. Daar zie je de ouwetjes zich echt wel beter vasthouden, zo snel gaan die door de bocht.

  15. 28

    @Slö: Kom aan, ziet U geen verschil in kracht tussen beide pics? De pic op 27 raakte me niet, het “gestolen” moment van heer Crachat in de tram daarintegen..die Antwerpse meneer…laat me niet los en hij weet van niets, ofzo.

  16. 30

    De foto in de post vind ik ijzersterk. Het zijn het soort momenten die in mijn dagelijks leven gelijk in mijn schedel branden en ik heel lang na dat moment kan oproepen, ook stelen zeg maar. Het verschil tussen de camera en de blik is nauwelijks aanwezig.

    Bijvoorbeeld een man uit de, was het 6, die naast een kabbelend stroompje terwijl wat mensen op een bankje zitten staart naar iemand die naar een boom staart en dan staart naar de staarder..vastgebrand.

    De foto op #27 heeft gewoon niemendal kracht.