1. 3

    Extreme Sailing: The Biggest Boat in the World

    GELUL. De Falcon is groot en heeft i.d.d. een in Nederland ontwikkeld aerorig zeilplan maar het is absoluut niet de grootste.

    1. Dubai. 160 m Prince Jeffrey van Brunay
    2. Prince abdulaziz. 147 m. Late king Fahd
    3. El Mahroussa 145,69 m. Khidive Madal (egypt)
    4. Al Salamah 140 m. Sultan bin Abdul Aziz.

    heel lang niets. Dan het eerste zeiljacht

    18. Carintha VII. 97 m. Heidi Horton

    23. EOS. 93 m. Owner unknown

    30. Malthese Falcon. 90 m. Tom Perkins

    45. Athena 79,25m. Jim Clarke. Built by Royal Huisman!!

    Top honderd van Boat International…

  2. 6

    Voor zover ik kan terugvinden is de Carintia VII geen zeilboot.

    Wat ze hier beweren is “The biggest single hulled sailing yacht”

    Een titel die dus eigenlijk wel de EOS toe komt denk ik .

  3. 7

    Helemaal juist Blammeke.

    Carintha # 18

    Ik bedoel nr# 19… Oeps

    [img]http://www.seacloud.com/html_en/dieschiffe/seacloud/gfx/foto_links_8.jpg[/img]

    Sea Cloud.

    (ex-Patria, ex-Antarna, ex-Angelita, ex-Hussar II)

    In the late 1920’s when stockbroker and keen yachtsman Edward F. Hutton married heirres Marjorie Merriweather Post, he lost no time in introducing her to her to yachting in his three-masted schooner “Hussar”. Post was so enthousiastic that she and Hutton decided to build the world’s largest private sailing yacht “Hussar II”, designed by Cox & Stephens of New York and built by Friedrich Krupp in Germany. Launched in 1931, it was a floating palace with panalled saloons and seven lavish cabins. The couple cruised her extensively and when the marriage broke up, Post kept the yacht and renamed her “Sea Cloud”. During the second World War she served as a patrol vessel for the US Coastguard and afterwards was given a US$1 million refit. Put up for sale in 1955, she was acquired bij the Dominican Republic’s dictator Trujillo, who named her “Angelita”, and after his overthrow was bought by Clifford Barbour, who named het Antharna.

    After being saved form neglect, her German owners renamed her Sea Cloud and rebuilt her in 1978 in Bremerhaven.

    The largest sailing superyacht, she charters in the West Indies in winter and the Meditranean in the summer, operating with 60 crew and offering 34 cabins.

  4. 8

    Grappig, ik zag hem vorige week nog in Venetie liggen. Wat een walgelijke boot met die automatische zeilen. Je hoeft alleen maar op een knop te drukken om weg te zeilen.

    De nieuwe rijken zijn niet meer wat ze geweest zijn… ze doen niet eens meer alsof ze smaak hebben. En dat ligt ook nog voor de Biennale (wat overigens ook een opgeblazen toestand is, ofwel een klucht).

  5. 10

    @ RennieB #7: ’t nieuwe zusterschip Seacloud II schijnt nog een tikkie langer te zijn:

    Länge über alles: 117 m tegenover Seaclouds Länge über alles: 109,5 m.

    ~ GBA.

  6. 12

    [img]http://www.wired.com/images/slideshow/magazine/1507/f_boat2.jpg[/img]

    Ah Mr. Bond, so you have finally found my secret hideout!

  7. 13

    Graag gedaan @ Mescaline… Ouwe schepen, geweldig!

    @ Agricola, maar die mist een hoop historie.
    maar wel leuk om eens te boeken denk ik.

  8. 14

    Het interieur heeft een hoog star trek gehalte. Zeilen blijft de mooiste vorm van reizen, al lijkt dit bootje wel iets te groot en te geautomatiseerd voor de echte zeilbeleving.

  9. 15

    BTW Mescaline, dit schip Sea Cloud, maar ook vele anderen waaronder Savarona, Christina O, Nahlin en Haida G zijn allemaal jachten die rondt de beursgekte halverwege de jaren twintig zijn aanbesteed. Na de crash en vervolgens de depressie hebben ze allemaal dienst gedaan als oorlogsbodem. Als je ziet met welke gekte geld zich een weg vindt richting de jachtbouw ben ik benieuwd welke van de moderne schepen we over een jaar of twintig terrug zien met een panzerhouwitser op het voorplecht… ; )