1. 1

    *zucht* Hopelijk krijgen ze geen subsidie? Overgens riekt deze beweging sterk naar vrouwen met jeugdtrauma’s omdat ze niet gewild waren bij de jongens dankzij hun uiterlijk.

  2. 2

    Ik vind dat de mensen achter die organisatie een lage dunk van mij hebben, als ze mij willen laten realiseren dat een mooi lichaam niet voor altijd is.

  3. 3

    Jammer dat er niet een lekker ding namens die actie op deze foto staat, want dit komt inderdaad minder geloofwaardig over.

  4. 7

    (off-topic)
    Over die sloggi foto vroeg ik me sowieso al af hoe die gezichten van die drie andere dames eruit zien. Schijnbaar minder dan de derde van links die waarschijnlijk met een fijn gevoel ’s avonds op de bank zat dat ze d’r hoofd mocht draaien.

  5. 8

    @Pieterbash: oei… de VU weer door de bocht… die karakterloze atoombunker vol gereformeerde kroketten

  6. 11

    Vind het een beetje een trieste actie, maar vind het ook jammer dat een aantal reacties erop zich richten op het uiterlijk van de actievoerdster..

  7. 12

    Doet me een beetje denken aan mijn maffe oom. Die was nog een stuk ongezelliger dan boze buurman Boordevol. Fanatiek protestant, biblebelt, 89 jaar nu, in verpleeghuis en nog steeds maagd. Zat vroeger in verhalen van Herman Robbers, Herman Heijermans en zo op driftige wijze vloeken en “vieze woorden” door te krassen. En veel “Foei!!” in de kantlijn. Een hoop eerstedrukjes dus helemaal verpest. Daar begon het dus mee. En het eindigt met stickers op papieren billen.

    Bah.

  8. 14

    Is het dan werkelijk zo dat mannen alleen maar geïnteresseerd zijn in dit soort strakke net-uit-het-cellofaantiepjes? Hoeveel van dat soort meiden heb je in je dagelijks leven om je heen? Lijkt me best een leeg leven wat je dan hebt, als de Playboy je enige écht bevredigende moment levert. Pfff….

  9. 16

    het is net als in de biologische winkel. bochels, sandalen, vreemde baarden. zo gezond zien ze er niet uit. lastig leven heb je, als je mooi, gezond en rijkt bent. en zoveel afgunstigen :)

    en gelukkig wat betreft de axievoerster; die is ook beperkt houdbaar.

  10. 18

    Minder dom vlees op die borden zou ik helemaal niet verkeerd vinden, maar dan aub ook geen oude graftakken erop of iets anders. Doe gewoon een mooie boom ofzo.

  11. 20

    Ach, als de actievoerster een lekker wijf was geweest had ze weer het commentaar gehad jij hebt makkelijk praten.

    Hoe dan ook slaat die actie nergens op. Een dun lichaam gaat namelijk een stuk langer mee dan een dik lichaam.

  12. 22

    /evolutieleer alert aan

    We hebben 100 miljoen jaar evolutie erop zitten om de gezondste partner uit te kiezen om zo veel mogelijk succesvol nageslacht te ‘maken’. Blijkbaar zijn dat toch de jonge, strakke vrouwen. Reclames spelen daar gewoon handig op in.

    Met voedsel idem dito, we hebben toch ook liever een strakke, sappige blozende appel ipv een gerimpeld exemplaar? Allemaal evolutionair uit te leggen.

    Maar idd een frisfruitig lichaam is niet voor altijd. Hoeft ook niet, ons nageslacht kan er op termijn weer frisfruitig bij lopen.

    /evolutieleer alert uit

  13. 23

    @Anne-Marie Mineur : ik zie liever een Porsche of een Ferrari dan een Daihatsu Cuore (waarvan er beduidend meer rondrijden). Met vrouwen werkt het net zo…

  14. 24

    @9

    Zeker niet bracha, zag laatst wel dezelfde sloggi-poster (hij werkt dus wel) in Frankrijk hangen, dus dikke kans dat ’t geen nederlanders zijn op ’t plaatje.

  15. 26

    Ik heb helemaal niets tegen het bewonderen van vrouwelijke schoonheid.

    Sommige vrouwen zijn heel mooi, anderen heel intelligent of sympathiek. Een enkeling heeft al die kwaliteiten. Al die kwaliteiten kun je apart bewonderen. Die van mannen trouwens ook.

    Mij dunkt dat die mevrouw op de foto een beetje onzeker is over haar eigen kwaliteiten.

  16. 27

    Elke actie tegen heersende schoonheidsidealen wordt door mij gewaardeerd. Echter, het is aan vrouwen en mannen zelf om dit in de praktijk uit te voeren, en niet mee te doen aan die idealen.

  17. 30

    @su : nu is “zien” een behoorlijk oppervlakkige bezigheid, en daar gaat het toch ook over.

    Wellicht blijven veel van die “oppervlakkige” mannen, net iets beter bij de les.

    Bovendien zou ik liegen als ik zou beweren dat een vrouw van 200+ Kg in ondergoed zoals geportretteerd er wervend voor het product uit zou zien. Of heb jij een beter idee?

  18. 31

    Dove is toch zo geroemd voor het gebruik van non-anorexe modellen?

    [img]http://snarkmarket.com/blog/snarkives/20050915_realbeauty.jpg[/img]

  19. 34

    Over evolutieleer en voortplanting gesproken GoedeMorgenDezeMorge…

    Wat is er toch gebeurd met de verafgoding van de good ol’ Venus van Willendorf? De abri’s van het hoog-Paleolithicum hingen er vol mee?
    [img=http://www.tiscover.at/at/images/RGN/17/RGN129017at/kollage_venus_detail.jpg]

  20. 35

    De grap is dat 99% van de vrouwen zich bevinden tussen de gefotosjopte billen op de foto en lekker overdreven 200 KG. Want een vrouw die een paar kilo zwaarder is dan het ‘ideaal’ wordt door veel mannen als aantrekkelijk gezien.

    Ik zou het al heel wat vinden als er een eind zou komen aan het kunstmatig slanker maken van modellen en het al te fors retoucheren. Een spekrandje is vrij normaal, je ziet het overal behalve bij modellen.

    Maar goed, het is ook wel iets wat vrouwen zichzelf aandoen, want ze kopen vrijwillig bladen waarin hen allerlei complexen worden aangepraat, zoveel intelligente damesbladen zijn er niet.

  21. 36

    Zijn deze actievoerders nu verbijsterd omdat in reclames dingen zo mooi mogelijk worden voorgesteld? In shampoo-reclames (of tandpasta, of verzin maar) hebben de subjecten toch ook altijd mooie ogen (en perfect haar en gebit)? In reclame voor frisdranken worden er toch ook altijd nieuwe glazen gebruikt? Beetje vreemd om zich dan zo specifiek op onderkledingreclame te richten.

  22. 37

    @Grobbo : Inderdaad!

    Overigens laten vrouwen zich ook al decennia lang volslagen wasmiddelenreclames aanleunen die hen als idioten afschilderen, zonder dat deze dame en consorten daarover te hoop lopen…

  23. 38

    Mark: maar ik begreep dat de verkoop van Dove wel een dip heeft gekend door die campagne. Blijkbaar willen ook vrouwen een perfect lijf zien.

    Ik vind wel wat voor de actie te zeggen overigens. Het is bepaald geen nieuws dat bijvoorbeeld oudere actrices bijna geen interessante rollen hebben. En waarom wordt er altijd gezeurd over het uiterlijk van NOVA’s Clairy Polak?

    Het gemak waarmee aan lijven gesleuteld wordt in televisieprogramma’s vind ik redelijk beangstigend. Zelfs iemand versleutelen om meer op een ander (uiteraard een “ster”) te lijken schijnt gewoon te zijn. Zo iemand stuur je toch naar een psychiater? Ook zo hip: een botoxbehandeling gratis bij een abonnement op een damesblad.

    Massa’s modellen lijden aan anorexia, nog grotere massa’s meisjes groeien op met het idee dat dat normaal is. En wat doet de industrie? Roepen dat het niet hun verantwoordelijkheid is.

    Enig tegenwicht voor de hoe-smaller-hoe-mooier-cultuur mag van mij best. De reageerders die hier niet verder komen dan flauw commentaar op het uiterlijk van de actievoerster moeten eens een andere zender dan SBS opzetten…

  24. 39

    nu is “zien” een behoorlijk oppervlakkige bezigheid, en daar gaat het toch ook over.

    Wat betreft de reklame zeker. Maar wat betreft het afzeiken van dat meisje onder de billboard: tsja, grow up.

  25. 42

    Er is altijd een conjunctuur golf. Nu zijn we weer eens in het sex sells tijdperk, maar de Balkie’s en Rouvoeten krijgen de overhand en zal dus betekenen dat er weer minder huid te zien is.

    Verder moeten mensen niet zeuren over mooie mensen (dit hoeft niet een anorexia-poppetje te zijn). Je gaat ook niet naar een museum met lelijke schilderijen en je plakt mooie auto’s ook niet af. Mooi zijn is een kwaliteit (ook al is het aangeboren, af en toe) en dat mag ook gezegd worden. Al die spuuglelijke mensen die daar over klagen moeten maar oogkleppen opzetten.

  26. 43

    Mijn mening staat er niet bij: gewoon ‘Nee.’
    De grote misvatting achter dat hele beperkt houdbaar is dat er ergens in een kantoor een groep kwaadaardige mannen zit, die denkt ‘laten we heeele dunne vrouwen in onze commercials stoppen, dan wordt iedereen ongelukkig mwhoehoehahahahaha!!!’

    Je moet wel heel erg links zijn om zo stom te wezen.

    Verkopers van kleren, potjes vet, make-up en weet ik hoe die zooi allemaal ook heet, willen maar één ding: zoveel mogelijk verkopen. Dat doe je met behulp van een campagne die aansluit op wat je publiek wil. Als vrouwen graag naar dikke wijven keken, zaten er wel dikkere wijven in de reclamespotjes.

  27. 45

    @esgigt: Let ook maar eens op mannen in keukens, zeer denigrerend: Onhandige klunzen, sulletjes die niet kunnen koken en hun vrouw bedriegen met kant en klaar maaltijden.

    Maar niet kunnen koken is wat minder confronterend dan ingepeperd krijgen dat je lijf niet deugt.

    * iemand mijn sixpack gezien? Ik ben ‘m al een tijdje kwijt namelijk *

  28. 46

    Als de actie ging over het afschaffen van buitenreclame was ik het er van harte mee eens geweest. Maar een bewustwordingscampagne… Boeiuh, hoe laat komt m’n trein?

    I have a passion for landscape, and I have never seen one which was improved by a billboard. Where every prospect pleases, man is at his vilest when he erects a billboard.

    ~David Ogilvy – Confessions of an Advertising Man

  29. 47

    arrgggggg ….
    waar blijft die trein nu …
    er zijn ook al geen mooie posters te vinden met lekkere vrouwen hier op het station

  30. 48

    @Bart

    Je moet wel heel erg links zijn om zo stom te wezen.

    Hahaha, jij moet wel heel erg rechts zijn om zo te generaliseren :)

  31. 52

    @esgigt: Dat zal best. Maar er is nogal een verschil tussen een vrouw en een auto. Ik hoop althans dat jouw Nissan Sunny niet probeert om een Porsche te worden.

  32. 54

    @GoedeMorgenDezeMorge: Wat een interessant man-georiënteerd mensbeeld heeft u daar. Nieuw? “We hebben er 100 miljoen jaar evolutie op zitten om de gezondste partner uit te kiezen, en dat zijn de jonge, strakke vrouwen”. Wat hebben de vrouwen dan de afgelopen 100 miljoen jaar gedaan? In hun neus peuteren? Of denk je dat er misschien toch meer gebeurd is dan alleen maar mannen die langs de schappen met vrouwmensen sjopten om er het meest evolutionair geschikte exemplaar uit te pikken? Ik wil wel eens mee als jij naar de disco gaat — gaat het daar ook zo?

  33. 55

    @Anne-Marie: zeker al lang niet meer in een disco geweest, dat is namelijk echt wel een ordinaire vleesmarkt.

  34. 56

    Overdosis moderne neurosen. Soms is er ook niet zo’n groot probleem. Jeweetwel, het gevoel dat je krijgt als je uit vakantie terugkomt en denkt “waar maken we ons hier toch zo druk over”. Ben pro emancipatie & ethiek en anti anorexia & discriminatie, maar in deze … Ben voor noch tegen deze actie, maar kan niet nalaten te zeggen dat ik ze even neurotisch vind overkomen als wat ze bestrijdt. Er zijn firma’s zoals Dove, en er zijn firma’s zoals Sloggi, er is een heel spectrum, en ze hebben elk hun marketingstrategieën in functie van hun doelgroepen. In deze ben ik geneigd te zeggen : Sloggi richt zich op een doelpubliek dat van deze tijd is, met alles wat daar bij hoort. Als men dat publiek wilt bewust maken, is een actie als deze een begin, maar weinig voldoende. De media (incl. de damesbladen van Sanoma), het onderwijs, de medische sector, enz. spelen ook hun rol. En daarbinnen lijkt te gelden : andere prioriteiten. Wellicht terecht. Voor het overige : zie de thread over feminisme, hier eerder, of de discussie over de gouden bikini of die over de D&G advertentie, enz. En klikmelkink…

  35. 57

    O even een hersenkraker tussendoor, hoe moet sloggi damesondergoed DAN worden geadverteerd? Met Brad Pitt in een Snoopy Sloggi? Enkel het broekje, zonder model?

    Op zich kan ik mij wel vinden in de actiegroep voor wat betreft dat blote bewerkte konten niet per se nodig zijn maar bijvoorbeeld worden gebruikt om dat vervloekte nieuwe info nummer (dewelke ik mij verdring) niet zijnde 1888, aan te prijzen.
    Duidelijk niet een nummer dat mij in de doelgroep heeft. Ik kijk niet graag naar vrouwenkonten. :P Mannenkonten evengoed niet.
    Maar waarom ze daar nu juist Sloggi voor nodig hebben, kom op mensen, de nieuwe ouwe preutsheid moet niet te gek gaan worden.

  36. 60

    Stuitende arrogantie eigenlijk.
    Deze actiegroep heeft de waarheid weer eens in pacht en meent voor mij te moeten denken.
    Ik ben blijkbaar een willoos brok wandelende hormonen die z’n 2 hersencellen alleen maar gebruikt om voedsel in de juiste opening te stoppen.

  37. 62

    Wbt die arrogantie van t clubje:

    Ik ben blijkbaar een willoos brok wandelende hormonen die z’n 2 hersencellen alleen maar gebruikt om voedsel in de juiste opening te stoppen.

    ongetwijfeld meent dat clubje de waarheid in pacht te hebben, een verschijnsel dat blij bloggers ook weleens voorkomt,
    maar ook iets dat je bijvoorbeeld dat niet-1888 nummer net zo goed kan verwijten. Alsof vanderfs een nummer alleen kunnen onthouden indien dit op een kont geprent staat omdat zij een willoos brok wandelende hormonen zijn.

    Ieder zijn meug.

  38. 64

    @zazkia,
    mee eens, een mens wordt zo dagelijks geschoffeerd,
    gek genoeg ben ik er mee opgegroeid en bijkans immuun,
    ik zie die posters niet eens meer, m’n auto-reclame filter is scherp afgesteld.

  39. 65

    Quite eens met #57 + met de kritiek destijds op de overspannenheid van Zorra (klikmelink). ’t Is echt tirer sur le pianiste, vaak, vanuit de radicalere leden van de centra voor vrouwenstudies, wat dan de scherpte van het eigen punt aantast.

  40. 66

    @Anne-Marie Mineur, 54:

    /evolutieleer alert aan

    Wat vrouwen gedaan hebben? In ieder geval niet zo passief het slachtoffer uithangen als jij suggereert. Vrouwen hebben keihard mannen geselecteerd met wie zij zich willen voortplanten. De mannen die het best voor hun nageslacht kon en wilde zorgen, kreeg de meeste en succesvolste nakomelingen. Zorgen betekende in dit verband zorgen voor veiligheid en voedsel.

    In de onderbroeken reclame levert dat gegeven overigens deze beelden op: klik voor voorbeeld (SFW=mannen in onderbroek)

    Maar daar gaat dit topic niet over en hoor ik verder ook nooit(?) iets over.
    /evolutieleer alert uit

  41. 69

    In de onderbroeken reclame levert dat gegeven overigens deze beelden op: klik voor voorbeeld (SFW=mannen in onderbroek)

    Maar daar gaat dit topic niet over en hoor ik verder ook nooit(?) iets over.

    Op de VU in het betagebouw hadden wij aan de ene kant van de deur een dame in bikini, aan de andere kant een man in onderbroek. Beide H&M. Enkele dames hadden bezwaar tegen de bikinireclame, want die was vrouwonvriendelijk. En die man in die onderbroek aan de andere kant dan? Dat was heel anders, want die was lelijk (oordeelt u zelf) En hoe moest H&M anders duidelijk maken dat de nieuwe collectie bikini’s er was? Dat wisten ze niet, maar niet ZO!

  42. 70

    Ik ben, dat is bekend, vóór mooie meisjesbillen. Dat die beperkt houdbaar zijn, doet aan ’t mooi niets af. Ook kaas is beperkt houdbaar, en erg lekker. En oesters.

  43. 71

    Nou ik zal vast een rare afwijking hebben maar ik vind dat grietje nog best leuk om te zien. Leuker dan die gepermanente dozen op de billboard eigenlijk.

  44. 73

    Er blijft aan Sloggi een imago kleven van de ruim zittende oma onderbroek. Doen al die frisse nieuwe kontjes niets aan; ik koop gewoon een hip hemaonderbroekje.

  45. 75

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/reclame1.jpg[/img]
    “Hard werken mag beloond worden”

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/triumph.jpg[/img]

    Het leven is één grote illusie…

  46. 80

    Eerlijk gezegd geloof ik niet dat dik/dun, mooi/lelijk, vrouw(on)vriendelijk etc. hier de werkelijke issues zijn. De actievoerders willen misschien mensen ervan bewust maken dat het huidige dominante schoonheidsideaal de piek tussen 18 en 24 jaar oud legt en daarmee de overgrote meerderheid van vrouwen diskwalificeert? Dat ‘populaire cultuur’ en ‘stijl’ zo samenvalt met ‘jeugdcultuur’ en een obsessie met jong willen zijn?
    Dat vrouwen op die manier inderdaad wel degelijk een soort wegwerpproduct worden?
    Zo gek is het toch niet om een alternatieve manier van denken over schoonheid voor te stellen en mensen op een waardige manier rijp te laten worden? Ik begrijp niet zo goed waarom men het zo’n hysterische actie vind en waarom dit aanleiding geeft tot het soort van ad hominem agressie zoals we in de meeste reacties hierboven zien. En ik geloof ook niet dat je lelijk en/of oud hoeft te zijn om dit te vinden.

  47. 81

    Chantageur!

    @S’z:Nou, ik weet niet of de lat zoo hoog ligt. Daarvoor moet ik misschien eerst weten wat Jan Balliauw zei. En wie Jan Balliauw is, voor die materie.

  48. 83

    @#80: zie ook de “Ideale Maten” campagne van Vogels, Mieke, en haar Vlaamse administratie, destijds. En (in combinatie met “het onderwijs” in #56): klikmelink… (Sensibiliseren is oorlog voeren op een breed front, de meesten eindigen als Napoleon.)

  49. 87

    Overigens, ik vrees dat deze actievoerster uit mijn stad komt (of de omgeving of, whatever). Die leuningen op de achtergrond lijken verdacht veel op die van station Tilburg.

  50. 88

    Misschien hebben de reclamemakers wel gelijk.. jong en strak verkoopt blijkbaar..

    Willen de dames van “beperkt houdbaar” reclamemakers soms verplichten om uitgezakte modellen te gebruiken? Of gaat het om “bewustwording” ofzo? Is dat nodig dan? Of gaat het misschien om gezellig aksievoeren.. female bonding ofzo?

    ( hups weer een post.. op naar die onderbroekenfoto ;-)

  51. 89

    btw.. leuke foto trouwens.. meiske in kwestie ( aksievoerder) is blijkbaar nog bevattelijk voor het idee dat de wereld maakbaar is.. *lief*

  52. 106

    Nah in blijde verwachting van…
    deze is ook wel een bee(r)tje leuk. Al hou ik niet van grappen met mijn vroeger-favoriete tekenfilmserie:

    [img]http://www.tommcmahon.net/images/beardontcare.gif[/img]

  53. 108

    Well you came and you gave without taking
    but I sent you away, oh Mindy
    well you kissed me and stopped me from shaking
    And I need you today, oh Mindy

  54. 112

    Dat kun je niet zo 123 zeggen @Eva 109. Grapppig is voor iedereen een ander ding.

    Ik ken maar drie, vier grappige websites bv. Er schijnen er duizenden te zijn.

  55. 116

    @Stijn: Misschien is ie beter te verteren naarmate de vrijdag meer middag wordt.

    Toelichting: Het beste onderbroekplaatje is gekozen op het criterium dat er geen beter plaatje van een onderbroek op de (beide) internets te vinden is (totnutoe).

    Extraservice voor wat rust aan de ogen:
    [img]http://i17.tinypic.com/2myoft5.gif[/img]

  56. 117

    Ik ben in ieder geval blij dat je ons Jan Smit en Beau van E D bespaart: Ik vreesde hun onderbreoeken ;-)

    En dank voor de extrasevrice. Die komt goed uit: Nog 3 uur tot een deadline…

  57. 122

    ik heb zelf niks tegen borden met billen erop. Ook heb ik niks tegen de dame die ervoor staat. Met een beetje make-up en contactlenzen herken je haar volgens mij niet meer terug; en een beetje fotosjoppen doet helemaal wonderen. Maar goed dit terzijde en alleen relevant voor mensen die het discussie-onderwerp alleen maar relevanter maakten door haar af te zeiken. Ook heb ik niks tegen dames met gouden bikini’s. Het Rouvoet-argument lijkt me nogal zwak. Eerder was de onderbroekenfabrikant maar wat blij met de gratis reclame door de protesten van de CU uit Utrecht. Wat wel aandacht verdient is dat sinds fotosjop de vrouw in toenemende mate wordt gesjopt en dat de cosmetische industrie middels bladen als de Cosmo deze beelden verkopen als haalbare doelen. Want met een beetje Oil of Olaz zie je er zo weer een paar pixels gladder uit. Dat vrouwen daarin trappen is misschien dom maar wellicht dat daar nu dus wat verandering in komt. Scheelt ook weer wat dierproeven.

  58. 123

    Ik vind de docu en de actie echt super! Als niet lelijke, slanke vrouw heb ik ook genoeg van het onredelijke ideaal. Dat ‘mooie’ vrouwen gewaardeerd worden: natuurlijk! En ook logisch dat die in de reclame worden gebruikt.
    Bleef het maar bij ‘mooie vrouwen’ in plaats van gebotoxte liposuctie queens waarvan de foto’s behoorlijk geretoucheerd zijn…er wordt een onrealistisch beeld neergezet en veel vrouwen willen liever aan dit onrealistische beeld voldoen dan dat ze hun ‘echte ikkie’ laten zien.

    Dat vind ik jammer. Vrouwen willen er graag mooi uit zien en als mooi beperkt houdbaar is, dan zijn er behoorlijk wat aanpassingen nodig (met name naarmate de leeftijd vordert) om hieraan te voldoen.

    Daarom steun ik (welliswaar niet met stickers, maar wel wat betreft standpunt) een extreme actie om wat tegengewicht te bieden aan een extreem onrealistisch schoonheidsbeeld.

    En caprio:
    “Wel jammer dat het vaak ontzettend lelijke vrouwen zijn die tegen bloot zijn. ”

    Absoluut onzin! Ken ik even wat knappe meiden (vast ook volgens jouw beeld) die het ‘beperkt houdbaar’ gedachtengoed steunen!!!