Fileleed verhalen op de overheid?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

De vervoerdersorganisatie EVO laat onderzoeken of het fileleed van het vrachverkeer, per jaar zo’n kleine 500 miljoen, kan worden verhaald op de overheid.
In eerste instantie klinkt dit nog best logisch. Als je er even twee seconden langer over nadenkt wordt al snel duidelijk hoe belachelijk dit zou zijn.

Behalve slachtoffer zijn de vervoerders namelijk ook de grootste veroorzaker van files. Dus je veroorzaakt zelf een probleem waar je vervolgens bij een ander compensatie voor eist. Ook kan je me niet vertellen dat dit “fileleed” niet al is doorberekend aan de klanten. Het schadebedrag van een half miljard is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op 100% kunnen doorrijden, bij het handhaven van de huidige prijzen. Iets zegt mij dat zodra dit het geval is de vervoerders ook minder geld zullen vragen. Zoiets heet marktwerking. Anders doet iemand anders dat wel.
Daarnaast suggereren ze hiermee dat de overheid nalatig heeft gehandeld, en dat het fileprobleem niet had hoeven te bestaan. Eén blik over de grens en je weet dat dit klinkklare onzin is. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat meer asfalt niet de oplossing is, en andere maatregelen zoals rekeningrijden zullen juist binnen de vervoerssector niet met gejuich ontvangen worden.

Mocht in de toekomst de rechter de vervoerders gelijkgeven dan is er nog niet zoveel aan de hand. Als ik de overheid was zou ik gewoon de vervoerders extra belasten, zodat het uitgekeerde bedrag netjes weer terugkeert in de schatkist.

Kunnen wij trouwens als privé-automobilisten de vrachtvervoerder niet aanklagen voor het veroorzaken van files?

Reacties (4)

#1 Mark

Daar had Johan Cruyff laatst in Barend en Van Dorp een even simpele als doeltreffende oplossing voor: meer over het spoor vervoeren. Het is idioot om vrachtwagens tussen Spanje en NL op en neer te laten rijden.

Wanneer gaat JC de politiek in???

  • Volgende discussie
#2 Joost

Helaas, Jezus heeft het bij het verkeerde eind. Het Nederlandse spoor is al één van de drukst bereden van Europa. Daar komt bij dat de goederen vanaf het station toch nog met vrachtwagens vervoerd moet worden. En dat maakt het via het spoor duurder.

(En laat JC asjeblief niet in de politiek)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Outsider

mm, hoorde laatst ergens dat er nog ponskaarten gebruikt worden bij de wissels, maar dat zal wel overdreven zijn. Ik denk wel dat er wel meer treinen kunnen rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Mark

Dan maken we er toch een paar rails bij? Beter dan nog meer asfalt. Transport vanuit distributiecentra die per trein worden bevoorraad moet met vrachtwagens dat kan niet anders, maar je kunt zo iig het internationale goederenverkeer over de weg verminderen. Files kosten overigens ook geld.

  • Vorige discussie