1. 4

    Ondanks dat Werben een absoluut topatleet was, en ongetwijfeld nog in goede conditie (schaatsers fietsen ook veel): het onderscheid tussen een schaats-sprinter en een marathonlopen is ongeveer hetzelfde als tussen een drag race -en een rally auto.

    Het zijn allebei performance cars maar die eerste houdt het na niet al te lange tijd toch echt voor gezien, ook als je niet vol gas gaat.

    @3 Ik denk niet dat dit bedoeld was als carriere switch, maar meer als ‘leuk trainingsdoel’ voor het aftrainen.

  2. 5

    Ik heb een marathanloper eens horen zeggen dat je altijd zo rond de 30 km het gevoel hebt dat het op is, of je nu wel of niet te weinig eet. Weet niet meer wie.

    Wel sympathiek van Wennemars dat ie zo openlijk over zichzelf praat, hoewel het soms genant is natuurlijk te zien hoe weinig topsporters hebben leren reflecteren.

  3. 6

    Link werkt niet?

    @5: Hangt er een beetje van af hoe snel je loopt. De meeste mensen hebben circa 2 uur aan glycogeen (makkelijk vrij te krijgen energie) bij zich, mits ze goed volgetankt zijn. Als die op is, moet je over op vetverbranding en het kost wat meer moeite om daar je energie uit te krijgen. Gewoonlijk betekent dat dat je dan niet meer het zelfde vermogen kan leveren. Daarnaast ga je je dan hongerig voelen. De enige remedie is onder het lopen suiker bijtanken, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd.

  4. 8

    Bismarck, op de sportschool zeggen ze altijd dat je na 30 minuten al vet gaat verbranden. je wil toch niet zeggen dat ik godbeterhet meer dan 2 uur cardio moet doen voordat ik vet ga verbranden? (waar halen die mensen de tijd vandaan??)

  5. 10

    Ik heb gisteren heerlijk 1.48 op mijn koolhydraten kunnen teren, en betrekkelijk fris als een hoentje het olympisch stadion bereikt.

    Was best een eye-opener, niet proberen tot je max te gaan en halverwege te hopen dat je nooit geboren was en de dag vervloeken dat je begonnen bent met hardlopen.

  6. 11

    En wéér valt er een oud-topsporter in een zwart gat.
    @10: er zouden mensen kunnen beweren dat je voor zulke mededelingen wellicht Twitter zou kunnen proberen.

  7. 12

    @8: Ben gerust je hoeft geen 2 uur cardio te doen voor je vet gaat verbranden. Alleen als je dat zou doen is je glycogeen op en moet je het bijna pure vetverbranding doen. Is trouwens niet aan te raden. Vergeet niet dat behalve energie verbranden training ook bestaat uit lichaamsbeschadiging. Die beschadigingen repareren kost ook energie en daar komt ook vetverbranding bij kijken.

    Maar als je echt wil afvallen is duurtraining natuurlijk beter dan een cardioworkout. Het is ook niet voor niets dat wielrenners vaak erg iele mannekes zijn (op TV zien ze er nog relatief groot uit, je moet ze eens in het echt bekijken), aangezien ze vaak toch minimaal een uur of vier per wedstrijd op de fiets zitten.

  8. 15

    @11

    Nounou, probeer ik wat humaan interest in sargasso te incorpereren, even laten zien dat er ook nog mensen met mensenhobbies rondlopen, krijg je dit.