1. 9

    Nee hoor. Studenten (in Utrecht) zijn burgerlijker dan je denkt. Als autorijden zo goedkoop hier zou zijn als in de V.S. zou half studerend Utrecht zo achter het stuur zitten.

  2. 10

    Dat meer studenten een auto zouden hebben als ze het zich konden veroorloven twijfel ik niet aan. Volgens mij is het echter zo dat studenten veel meer van de staat krijgen dan ze aan belasting betalen. Je zou wel haast kunnen zeggen dat de beurzen (en daarvoor dus de belastingen) omhoog moeten om meer studenten in de auto te krijgen, of de minimum lonen van hun kut baantjes. (eventueel het verlagen van de wegenbelasting, granted)

    Ik roep trouwens BS omdat als je na dit filmpje belasting aandraagt als reden voor de hoeveelheid fietsers je niets meer bent dan een dichtgetikte teabagger die maar 1 liedje kan zingen. Ruimte niet geld is de voornaamste bepalende factor in hartje Utrecht.

  3. 11

    Noem mij die teabagger dan. Als jij denkt dat ruimtegebrek de automobilist uit de stad houdt ben je letterlijk en figuurlijk blind. Er raast altijd wel een Volvo of SUV langs de Oude Gracht.

    En wat belastingen betreft: denk aan BPM en BTW, die maken de auto al in een klap 70% duurder dan in de V.S. Ons vele fietsen is deels teken van onze materiële armoede tov de V.S.

  4. 12

    “Er raast altijd wel een Volvo of SUV langs de Oude Gracht.”

    …en denk er nu nog even bij dat die fietsers ook allemaal in een auto stappen, bovenop het bestaande beetje autoverkeer. Ik denk dat de wegen dan 1 breed en zeven hoog moeten worden in dat historische centrumpje.

    Dat er meer autos gekocht kunnen worden als de belastingdruk lager was kan mischien waar zijn, maar dat is niet de reden dat er in Utrecht zo veel gefietst wordt.

  5. 13

    @JSK: Heb je een auto? Overigens heb ik geen probleem met “materiële armoede”. Als daar maar andere rijkdom tegenover staat :-)

    Overigens ben ik het niet helemaal met IPM eens. Het is niet zozeer de ruimte, maar meer de tijd die je nekt als je met de auto in de spits Utrecht in wilt (nog los van de parkeerkosten). Fietsen gaat echt veel sneller.

  6. 15

    @13 De tijd die een reis per auto t.o.v. per fiets kost is een direct gevolg van het gebrek aan ruimte voor lange doorgaande wegen lijkt me.

  7. 16

    @Steeph: Nee, nee.. niet eens een rijbewijs.

    En ik snap je punt wel IPM – fietsen is in een plat landje als Nederland wel zo handig. Ik geloof ook niet dat als je de BPM afschaft iedereen in de auto zit. Maar, ons autogebruik wordt wel ‘kunstmatig’ beteugeld denk ik. Nederlanders geven echt niet zoveel om de buitenlucht of hun lichaamsgewicht dat zij om die reden van autorijden afzien.

  8. 18

    We willen allemaal in het schilderachtige centrum wonen, zonder uitlaatgassen het liefst (al krijg je daar waarschijnlijk evenredig veel studentengelal om drie uur ’s ochtends voor terug), maar hoe moet dan de Appie Happie bevoorraad worden ?

  9. 20

    Het excuus van dat Nederland vlak is en daardoor veel fietsers heeft in tegenstelling tot anderen heb ik veel vaker gehoord, maar is meestal onzin. De meeste steden liggen in vlaktes. Zelfs in berggebieden ligt een stad in een vallei. Tuurlijk heb je uitzonderingen.
    Maar in Berlijn, Kopenhagen, Wenen, Parijs, Londen, om maar wat te noemen, kan je prima fietsen.
    Bovendien heb je in Nederland vaak knap veel wind.

  10. 21

    Wat het natuurlijk vooral is is dat steden als Utrecht organisch gevormd zijn in de tijd dat er nog geen gratis energie was. Die zijn dus zeer compact. Veel Amerikaanse steden zijn tot bloei gekomen onder hele andere omstandigheden. Het is dus niet echt heel zinnig om de twee te vergelijken. Hier vinden we te weinig ruimte voor autos een probleem en daar imploderen de steden zodra energie serieus schaarser wordt.

  11. 23

    @21: Dude, waar heb je het over? De helft van Utrecht stamt van na 1900 (Overvecht, Kanaleneiland, Lunetten).

    Hier vinden we te weinig ruimte voor autos een probleem en daar imploderen de steden zodra energie serieus schaarser wordt.

    Je kan blijven hopen. De Sovjets maakten ook continu voorspellingen wanneer het kapitalisme onder haar gewicht zou bezwijken.

  12. 24

    Het filmpje is opgenomen naast Utrecht CS, niet in een buitenwijk. Denk je dat er in de buitenwijken ook zulke fietsstromen zijn? Ik woon trouwens ook in een wijk van rond 1900. In een van de weinige huizen die nog een voortuintje heeft. (het onderste appartement tenminste) Alle andere tuinen hebben plaats moeten maken voor parkeerplaatsen en dan is er nog maar 1 richting verkeer mogelijk. Daartegenover staat de ervaring die ik had toen ik ooit met veertig graden besloot te voet naar de andere kant van e.o.a. gat (Jackson, Arizona als ik me niet vergis) te lopen. Ze verklaarden me voor gek en ik heb ze gelijk moeten geven. Daar is geen beginnen aan. Nederlandse steden zijn weldegelijk fundamenteel verschillend van die in de VS en het is daarom dus ook totale onzin om van de bewoners daar te zeggen dat ze beter massaal op een fiets kunnen stappen.

    Ik hoop helemaal niks vriend. Ik geef alleen aan wat er gebeurd ALS er een groot energie tekort komt. Of denk je dat de suburbs mogelijk worden gemaakt door wagens op fairydust? Met imploderen bedoel ik trouwens niets meer dan dat de stedelijke dichtheid zal toenemen rond de kernen en de meer afgelegen randstedelijke gebieden verlaten zullen worden.

    Als jij denkt dat je op een dag als deze ruzie met mij kan zoeken heb je het mooi mis. Anywho, ik ga lekker in het zonnetje fietsen, naar mijn werk.

  13. 25

    I’m not your friend buddy. Ik vind alleen de nadruk op de Nederlandse eigenheid een beetje kinderachtig. Zo bijzonder is het hier helemaal niet.

  14. 26

    (meeste Nederlanders leven trouwens niet in vooroorlogs Utrecht maar Almere of Alphen aan de Rijn. Zonder auto kan je daar ook niet zoveel.)

  15. 27

    Het gaat niet om armoede. Hier in Nederland gaan meer mensen met een goed inkomen sneller op de fiets omdat er een fietscultuur heerst. Ga maar in stedelijke delen van de UK kijken en je ziet lang niet zoveel fietsen als hier. Daar is het of de auto, of het OV.

  16. 28

    Ohja de bijzonderheid van de Nederlandse cultuur. Daarom neemt nog altijd het aantal motorvoertuigen toe, omdat we zo loyaal zijn aan de fiets. Give me a break.

  17. 29

    Nederland is zo verknocht aan de fiets dat ze zelfs fietspaden om een stad leggen. Binnen enkele minuten rijd ik op een stuk weg speciaal aangelegd voor fietsen. Kom daar maar mee in een andere Europees stad, je hebt geluk als ze een miniscuul strook weg voor je reserveren.

  18. 30

    Voor iedere AH staan sinds jaar en dag fietsrekken. Heb ik nooit gezien voor de Tesco of CO-OP. Wie de speciale band van Nederlanders met fietsen niet (wil) zien is stekeblind.