“Een fout deurbeleid”

Quote du JourZie maar op welke grond jullie allochtone jongens weigeren. Schoenen, jas, uitstraling, het maakt niet uit, zolang ze The Jam maar niet inkomen.”

Twee portiers van The Jam Utrecht klappen uit de school over het deurbeleid ten aanzien van allochtonen.
Afgezien van het bestraffen van dit soort zaken, en erkennende dat er groepen jongeren zijn die overlast veroorzaken, maar ook erkennende dat er jongens zijn die zich wel normaal gedragen en die gewoon geen discotheek binnenkomen, wat zouden er voor oplossingen bedacht kunnen worden?

  1. 2

    Er is geen andere oplossing voor dan dat mensen zich fatsoenlijk gedragen.
    Het is gewoon een gegeven dat zeker als grote groepen zich misdragen, dan wordt die groep als totaal er ook op aangekeken.
    Vergelijk dat met groepen als aziaten waar je nooit iets over hoort en dus ook niet gediscrimineerd worden.

  2. 5

    @2 BS! Alsof een portier met een beetje ervaring niet het onderscheid kan maken tussen een (allochtone) nette clubganger en een “kutmarokkaan”. Dat kan’ie met autochtonen toch ook?

  3. 6

    Er is misschien toch nog een andere oplossing, iedere groep zijn eigen club en hou je daar dan bij. Allochtonenclubs, autochtonenclubs dan kan iedereen zich gedragen zoals hij zelf wil, en dan kan dat onmogelijk tot discriminatie leiden.
    Volgens mij was dat toch al wel de gewoonte, want je hebt bruine kroegen, hardrockcafe`s disco tenten koffieshops en noem ze maar op.
    Volgens mij heeft dat altijd goed gewerkt want je zag bijvoorbeeld nooit een hardrocker in een discotent.

  4. 7

    @6: Daar verwar j wel even lekker twee dingen: (muziekale) voorkeur en huidskleur. Best lullig als je bijvoorbeeld net de enige Nepalees bent die van Techno houdt, voor jou geen club, je mag alleen binnen in de Nepalese hardrock tent (waar je een hardgrondige hekel aan hebt) en niet in de technoclub “alleen voor witmense” waar je je prima thuis zou voelen en allemaal mensen met gelijke interesses zou tegenkomen.

    Overigens wel grappig:

    Voor ons is het ook nog eens gevaarlijk. Onterecht geweigerde jongeren kunnen in hun woede agressief reageren. Dat hebben we na wat bedreigingen, scheldpartijen en vanaf de gracht naar beneden gegooide fietsen wel gemerkt

    Hoe onterecht is het om mensen te weigeren die agressief reageren? Lijkt me dat je die juist buiten wilt houden.

  5. 8

    Maar Anton, je constatering dat er aparte kroegen en disco’s zijn voor bepaalde groepen bestaan is correct. Maar zijn die plekken ook VERBODEN voor afwijkenden?

    Vorig jaar stapte ik in Den Haag in driedelig pak als blanke man een overduidelijk volkse Surinamer-kroeg binnen, de deur was van kogelwerend staal. Ik zag ze wel kijken hoor, maar mij werd niet de deur gewezen en ik heb gewoon rustig drie biertjes aan de bar kunnen wegtikken terwijl ik mijn stukken las. Ja daar heb ik wel lol in, in zulke dingen en ik geloof dat de bezoekers van het café het ook wel grappig vonden. Als mij de toegang was geweigerd vanwege mijn ras dan was ik echter linearecta naar de rechter gestapt.

    The Jam levert lichtvoetig vermaak waar iedereen zich bij thuis kan voelen. Jongens en meisjes op de dansvloer: wie wil dat nu niet? Mogen Marokkaanse jongens soms niet dansen met blanke blonde meisjes? En mogen bleke Hollandse jongens straks niet meer swingen met donkere negerinnen? Dit riekt naar Zuidafrikaanse apartheid of erger… dit kan en mag niet de oplossing zijn.

    Zorg liever voor een eerlijk deurbeleid en goede security in de zaal zodat je raddraaiers direct kan verwijderen.

  6. 9

    @ Bismarck#7: als mij onrecht wordt aangedaan stijgt mijn adrenaline niveau ook. Met een beetje drank erbij wordt de situatie dan al snel grimmig. Ik heb nog wel genoeg hersens om niet een fiets op iemands kop te gooien, maar ik kan me de emotie wel indenken. (ik heb nog wel wat ankedotes paraat, maar anders wordt het zo’n lifelog…)

  7. 10

    Mijn oplossing werpt vruchten af: ik ga niet naar horeca die uitsmijters voor de deur hebben. En wis en waarachtig… Sindsdien nooit meer een opstootje meegmaakt.

  8. 11

    @Anton

    Jouw uitspraak doet me heel hard denken aan het “seperate but equal” beleid dat de VS tot in de jaren 50-60 gebruikte.

    Gevolg je krijgt een enorme rassen en klassen scheiding die enkel tot heeeeel veeeeel ruzie kan leiden.

  9. 12

    @Carlos, inderdaad zijn deze plaatsen dus niet verboden. Punt is echter dat als je als discoganger een hardrocktent instapt je niet moet verwachten dat de mensen zich aan jou gaan aanpassen en vice versa.
    Ik denk dat het probleem geleidelijk aan is ontstaan, en dat het lastig is om het terug te draaien.
    Neem nu het lastig vallen van autochtone meisjes door allochtone jongens. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze het allemaal doen, maar het gebeurt, en ze worden er allemaal op aangekeken. Inplaats van dat er onderling wat aan gedaan wordt blijft het een klacht. Daar is de tent niet blij mee, en je ziet wat er gebeurt.
    Ik weet zeker dat de Jam niet discrimineert want een van de beveiligers is zelf allochtoon.

  10. 16

    @Anton
    Das waar die Albanezen en Russen die in België voor de uitgang van disotheken staan discrimineren ook niet.
    Die laten enkel geen zwarte en bruine jongens binnen. Maar das geen discriminatie hoor.

    Hoe kun je nu overtuigd zijn van het feit dat er niet wordt gediscrimineerd aan de hand van een allochtone buitenwipper. Die man staat daar om geld te vangen en als zijn baas zegt je houdt marrokanen buiten dan doet die dat gewoon.

  11. 17

    Beste Anton, mijn vingers jeuken maar ik weet dat ik een Godwin maak, toch doe ik het. Het argument dat The Jam niet zou discrimineren omdat ze een allochtone uitsmijter hebben klinkt als beweren dat Auschwitz ook een prima tent was omdat ze joodse kapo’s hadden…

    instant disclaimer: ik vergelijk jou Anton niet met het nazisme, maar ik wil alleen het lek in je redenering aantonen.

  12. 18

    Voor er weer twintig nieuwe regels verzonnen gaan worden, eerst maar eens afwachten of wat die mannen beweren wel waar is. De uitsmijters die ik ken grossieren in Grote Verhalen…

  13. 19

    @9: En daarom is het logisch dat jij niet geweigerd wordt. Als iemand wel een fiets in de gracht gooit, of anderszins geweldadig wordt bij zo’n kleine tegenslag als buiten de deur gehouden worden (hetgeen nooit onterecht is, de eigenaar en zijn afgevaardigden kunnen bepalen wie hun entablissement wel of niet betreedt), is het geen geschikte gast voor een uitgaansgelegendheid waar men geen ruzie wil. Stel je voor hoe zo iemand reageert als er per ongeluk een drankje over zijn T-shirt gaat, of als iemand anders een meisje succesvol versiert waar hij ook zijn oog op heeft laten vallen.

  14. 20

    Even ter verduidelijking: het peil van de Utrechtse gracht is in de loop van de geschiedenis enorm gedaald. Zodoende ligt hij niet meer op voormalige straatniveau, maar drie meter lager. Alle kelders die daar lagen, kregen een voordeur, en er werd een werfje aangelegd zodat je ook bij die voordeur kon komen.
    The Jam zit in zo’n werfkelder. Als mensen ‘Vanaf de gracht’ een fiets naar beneden gooien, dan landt die dus op de werf, waar die portiers staan. Het gaat hier niet om een vandalistische uiting van frustratie, maar om een poging tot doodslag.

  15. 22

    @21: Ik kan me daar wel redelijk in vinden (al vind ik het onethisch om zaken weigeren te doen op raciale gronden en simpelweg dom om op onzakelijke gronden geen handel aan te gaan), maar ben daar dan wel duidelijk in: Zet bij de deur van de JAM gewoon een paar borden neer: “Alleen voor blanken”. Als ondernemer heb je wel de plicht om goede voorlichting over je product te geven.

  16. 23

    Bismarck, per ongeluk een drankje op iemand morsen is iets anders dan om je huidskleur worden geweigerd. Onrecht dat door merg en been gaat. Ik heb het zelf meegemaakt toen een Turkse vriend -jaren terug- werd geweigerd bij discotheek Sinners in Amsterdam. Hij protesteerde en wekte daarmee de irritatie van de uitsmijter (een soort ruwe pokdalige versie van Jaap Stam) die toen even apart met hem wilde ‘spreken’ achter een gesloten deur. Ik zette mijn voet tussen die deur omdat het overduidelijk was dat de uitsmijter hem buiten het zicht van het publiek een paar klappen wilde verkopen. Hierdoor haalde de uitsmijter bakzeil, het was een misselijkmakend gevoel van ongelijkheid. Een uitsmijter die wel weg denkt te komen met een kapotgeslagen jongen uit een Turks migranten-gezin, maar die inbindt als hij ziet dat hij daarvoor eerst een Hollandse student moet neerhoeken. Fysiek gezien had hij ons beiden kunnen slopen, maar je zag hem na mijn protest binnen enkele seconden zijn strategie wijzigen. Ubermenschen en Untermenschen, kots!

  17. 25

    Mwah, als allochtone Nederlander ben ik een paar keer de Jam ingekomen. Wel een oninterressante club met saaie muziek, dat wel. Maar goed, blijkbaar valt het met die discriminatie aan de deur wel mee, want de mocro’s kunnen wel Tivoli op donderdagavond verzieken.

  18. 26

    — Redactie: Uit het spamfilter gehaald —

    @23 Dat is wel een heel andere situatie die je daar beschrijft. Zo iemand dient in de bak te gaan (ervan uitgaande dat hij een vergelijkbaar plan wel tot uitvoer heeft gebracht).

    Vandaar ook wat ik in #22 zeg: Ben als uitbater eerlijk en geef duidelijk aan dat je bepaalde mensen niet binnenlaat. Ik ga ervan uit dat als je had geweten dat je turkse vriend niet binnen mocht, geen van jullie beiden naar die discotheek toe waren gegaan. Waarschijnlijk krijgt het dan ook wat meer (negatieve) publiciteit. Dan voelt de uitbater vanzelf in zijn beurs de gevolgen van zijn “beleid”.

    Bij Casino Valkenburg staat voor de deur een bord met kledingvoorschriften. Dan weet je gewoon precies wanneer je wel of niet binnenkomt.

  19. 29

    Volgens mij ben ik hier de enige die daar af en toe komt. Er zijn binnen inderdaad weinig jongeren van Marokkaanse of Turkse afkomst te vinden, maar of het sfeerbevorderend is weet ik niet. Regelmatig ruzies gezien (laatste keer afgelopen zaterdag toen ik aan de andere kant van de gracht liep) en dat komt puur door het hoge aantal agressieve mannetjes van Nederlandse afkomst.

    @3
    Dat pasjessysteem hadden ze wel, maar dat is een paar weken geleden afgeschaft

  20. 30

    Los van dit verhaal betwijfel ik of het altijd zo discriminerend is. Het is vaak eerder seksistisch;

    Ik en 3 vrienden die niet duur genoeg gekleed zijn, zijn geen goede klanten (geen omzet , geen omzettrekkers) .
    Voegen we 2 a 3 dames toe dan lopen we door.
    Met z’n 2en in een luxe outfit komt het meestal goed.

    Denk dat vooral jongvolwassen mannen uit lagere klassen worden geweerd vanwege ondernemersmotieven; veel risico weinig meerwaarde.

    Dat dit doorgaans allochtonen zijn is jammer.

    Als ik een feest geef, zeker als het nog niet gevestigde naam is, geef ik vrijkaarten aan mooie dames en stoere mannen. Als je die binnen hebt, volgt de rest.
    Andersom werkt het niet, nooit.

    Dat er daarnaast ook nog eens racisme is, is waar. Vaak de beperkte bli/ervaring/opleiding van zowel de exploitant als zijn personeel

  21. 31

    @anderS Dat soort discriminatie heb ik ook wel eens last van gehad. Met een ‘punk’ achtig uiterlijk kom je ook zelden dat soort tenten binnen. Gelukkig was de enige reden voor mij om ooit zulk soort tenten te bezoeken dat een aantal vrienden (maar vooral vriendinnen) je lijfelijk mee naar binnen slepen van de straat. Omringd door goed geklede en goed gemutste dames komt iedereen uiteindelijk wel binnen. De laatste keer dat ik ergens niet binnen kwam (ik geloof dat het club scilly was in Den Haag) heb ik de portier gevraagd of hij het heel zeker wist. Daarna heb ik een telefoontje gepleegd en kwam er een groep van 15 jolige yuppen naar buiten zakken om samen mee naar een tent te gaan die wel klandisie wilde. We hebben met zijn allen nog even vrolijk gezwaaid bij het vertrek.

  22. 32

    Ach ik heb lang haar en ben ook regelmatig geweigerd bij verschillende zaken in dit land.
    Spontaan gearresteerd door de politie is ook wel eens gebeurd wat resulteerde in een nachtje cel.
    Dat politie gedoe voor laten komen bij de rechter, heb ik altijd nog gewonnen, kost wel geld energie, maar goed.

    Iedere zaak krijgt van mij een tweede kans, bij tweede keer weigering zien ze mij niet weer en ga ik ergens anders m’n geld heenbrengen, boeie.

    En ga niet lopen zijken over discriminatie, natuurlijk wordt je gediscrimineerd.
    Sjofel uiterlijk, ‘verkeerde’schoenen, haardracht , verkeerde sexe of een bepaald uiterlijk, kan allemaal reden zijn om iemand niet binnen te laten, iets wat de uitbater zelf mag beslissen, je HOEFT er niet in.
    Het is geen openbaar vervoer of zo.

  23. 33

    Daarna heb ik een telefoontje gepleegd en kwam er een groep van 15 jolige yuppen naar buiten zakken

    Toen werd je wakker? Opscheppen over je sociale leven op internet, kan het nog zieliger…

    @vanderF: Mee eens.

  24. 34

    @JSK Nee man. Dat waren de zelfde mensen die net een ellelang telefoongesprek met mij hadden gehad om me in de eerste plaats te overtuigen met hun mee te gaan stappen. Toen ik er vervolgens niet in kwam was de beslissing om met zijn allen lekker ergens anders heen te gaan snel gemaakt. Ik noem ze yuppen om aan te geven dat het mensen waren met flink wat geld te besteden tijdens het uitgaan.

    En ja het kan zieliger hoor. Bijvoorbeeld het noemen van een vriendenclubje van 15 mensen met de term opschepperij beschrijven. zuurpruim.

  25. 35

    Het zou het eerlijkst zijn als in beginsel iedereen binnen gelaten zou mogen worden, met daarnaast goede security die raddraaiers mag verwijderen, waarbij het uitgaand publiek weet dat als hij eenmaal (of tweemaal) buitengezet is, hij/zij daarna niet meer welkom is.

  26. 36

    @Sickbock,

    Intressante stelling ,maar opzich natuurlijk heel selectief. Feitelijk is natuurlijk iedere bezoeker ook klant en bij iedere willekeurige zaak laten ze toch ook iedereen erin.

    Ben overigens benieuwd wat een rechter van zo’n argumentie zou vinden.

    @Carlos21

    Nu we toch bezig zijn. Een jongen werd eens een discotheek uitgesmeten waar een rij jongeren stonden te wachten. Vervolgens kwam hij verhaal halen dat hij zijn jas nog terugwilde dus liep terug richting de ingang. De portier haalde zijn jas en smeet deze naar hem toe, om vervolgens de camera die voor de ingang hing weg te draaien en met een andere uitsmijter die gast een paar klappen te verkopen. Bizar voorval waarbij de bezoekers in de rij ook niet wisten waar ze het zoeken moesten.

  27. 37

    @SS:

    en bij iedere willekeurige zaak laten ze toch ook iedereen erin.

    ‘Niet meer dan twee scholieren’? Genoeg winkeltjes tegengekomen met zo’n bordje op de deur. Is het discriminatie of een geoorloofd onderscheid? (scholieren zijn erg luidruchtig en irritant = slecht voor zaken).

    Daarnaast:
    Voor elke ‘gemene uitsmijter’-verhaal heeft iemand een ‘dronken man/jongen die zich gedraagt als beest’-verhaal. Ik hou meestal mn mond dicht en tada nooit klappen gekregen.

  28. 38

    De klant beslist. Wil hij in een club met een bepaald publiek, dan komt hij er terug en anders waarschijnlijk niet.
    Persoonlijk maakt huidskleur me minder uit dan persoonlijke hygiëne en ingesteldheid, maar hey, verschil moet er zijn.

  29. 39

    @10 (beetje laat) helemaal mee eens, het feestelijke gevoel is er bij mij ook wel af als er een kickboxer voor de deur moet gaan. K-1 kijk ik wel op eurosport.

  30. 41

    Je kunt het pas oplossen als naar de onderliggende redenen gekeken wordt. Horeca gelegenheden die mensen weigeren zijn een dief van hun eigen portemonnee. Dat ze zomaar op grond van huidskleur of nationaliteit zouden selecteren lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, tenzij de eigenaar racist is. Logischer lijkt me dat mensen geweigerd worden omdat ze de business schade berokkenen. Dus de vraag is: waarom worden allochtonen in dit geval geweigerd? Of preciezer: welke economische schade leveren ze op voor de eigenaar? Komt het autochtone publiek niet meer als er teveel allochtonen zijn? Komen vrouwen niet meer omdat ze lastig gevallen worden?

  31. 42

    @JSK

    Wat betreft twee scholieren. Zoals eerder gesteld ben ik best benieuwd als iemand de toegang tot een zaak (winkel danwel nachtclub) ontzegd wordt er vervolgens een rechtzaak van te maken.

    ‘Ik hou meestal mn mond dicht en tada nooit klappen gekregen.’ Andersom geredeneerd. Als iemand terugkomt (desnoods met een wapen of vriendjes) en de uitsmijter aftuigt…eigen schuld van de uitsmijter?

    @ Ketelbinkie

    ‘Horeca gelegenheden die mensen weigeren zijn een dief van hun eigen portemonnee’.

    In de discotheken die ik weleens bezocht heb is het per definitie stampvol. De die paar man/vrouw die ze weigeren kan de eigenaar volgens mij best lijden.

  32. 43

    Een discotheek is een oeverduidelijk oord van den duivel. Financieel-ethisch-muzikaal-practisch beschouwd dan éh, in eenen keer gezegd.

  33. 45

    Denk eens na heren, de meeste allochtonen, en zeker moslims, en dan generaliseer ik om je de mening van de meeste discotheek- en kroegeigenaren te geven, drinken geen alcohol. En als ze dat wel doen, zo is men van mening, heb je al gauw problemen. Dat is dus niet goed voor de omzet en ‘de klandizie’, wiens doorgaans beschonken rol je nimmer dient te onderschatten wanneer het om het beleid van de kastelein danwel discoexploitant gaat. Als er eerdere negatieve ervaringen zijn en zelfs de dames klagen over teveel sjans, dan zegt zo iemand: wat moet ik doen om de trammelant buiten de deur te houden? En hoe zorg ik ervoor dat mijn wel gewaardeerde bezoekers volgende week weer komen zuipen? De schaapjes hobbelen gedwee naar binnen, een afspiegeling van de maatschappij is het uitgaansleven al lang niet meer, maar een plek waar je juist even aan die maatschappij hoopt te kunnen ontsnappen met je vrienden en een biertje. Ik sla morgen Carmiggelts ‘kroegverhalen’ maar weer eens open, disco’s zijn immers zoo 1987..

  34. 46

    @anton onder 2, alle mij bekende indo’s (afko’s wegens hechtingen in l.wijsv.) worden voor de odeon etc geweigerd omdat ze er te marokkaans uit zien.
    Een mij bekend indo-meisje loopt er nogal sjiek bij en dan kijkt t lager allooi: (en zeggen dat ook zomz) “kijk, zo kan het dus ook”, “nou nou, doe jij je hoofddoekje maar weer op”.
    Wat kun je dan nog anders doen dan erop los slaan en alle lagere iq soorten uitmoorden.