Drie vragen aan… Stemronde Balkenende

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

En dan nu de stemronde voor Balkenende. Veel vragen die niets te maken hebben met de verkiezingen, maar dat viel te verwachten met de premier. Ook veel vragen waarop geen antwoord gegeven gaat worden. Ze staan er voor de volledigheid wederom bij, maar een aantal zullen we als redactie “diskwalificeren”, mochten ze genomineerd worden.

De stemronde duurt tot en met morgen 9 november, je kan drie vragen 1 punt geven en één van de gekozen vragen een bonuspunt.

Hieronder staan de vragen die eerder door jullie bedacht zijn:

1. Waarom blijft u keer op keer op de man spelen, zich niets aantrekkend van feiten (en als u ze aanhaalt, ze net zo makkelijk verdraaid) in plaats van op de ideeën in te spelen?

2. Wat heeft het innovatie platform onder uw voorzitterschap bijgedragen aan de bevordering van (de gezondheid van) de nederlandse (kennis)economie?

3. Hoe kijkt u terug op uw eerdere werk bij het wetenschappelijk instituut van het CDA? Welke invloed heeft dit op uw huidige positie als minister-president?

4. U zei zondag 5 november in Buitenhof, toen het over internationale betrekkingen ging, dat Nederland/de EU de VS nodig heeft.

Andersom bent u er anders al een paar keer bijgelapt (Irak, geheim vervoer van gevangenen) En uw staatssecretaris van economische zaken was ook niet zo blij met het blokkeren van vrijhandelsverdragen, waarin volgens haar de VS een grote rol hadden. Bovendien zien we elders ook steeds sterkere bondgenootschappen om de VS heen ontstaan. Neem de Chinees-Afrikaanse top die tegelijk met uw optreden in Buitenhof in Peking was.

Wordt het daarom niet tijd voor een herziening van uw standpunt? In het algemeen: hoe ziet de wereldorde er volgens u over 10-20jr uit en hoe moet Nederland zich daarnaar vormen?

5. Het valt op dat bij recente foto’s en interviews uw aanbeeld iets van onderaf is terwijl u niet echt groot van postuur bent. Komt dit doordat u arrogant ben of omdat u gevoelig tav uw lengte bent?

6. Toen u minister Veerman steunde t.a.v. beperking van de europeese landbouwsubsidies was u zich toen bewust van de omvang van dhr Veerman zijn ontvangsten uit die subsidies?

7. Weet u inmiddels een voorbeeld van beleid, waarbij u de rijkere Nederlanders gevraagd heeft solidair te zijn met de armere Nederlanders?

8. In hoeverre bent u bereid nogmaals minister-president te zijn in een kabinet waarin Minister Verdonk verantwoordelijk is voor Vreemdelingenzaken en Integratie?

9. In hoeverre bent u bereid om als nummer 1 van de CDA-kandidatenlijst in de Tweede Kamer zitting te nemen als fractievoorzitter?

10. Uw kabinet heeft verschillende rapporten uitgebracht met conflicterende meningen over de aanwezigheid van discriminatie op de arbeidsmarkt. Gelooft u dat hiervan sprake is? Zoja, wat gaat u hieraan doen? Zonee, wat gaat u zeggen tegen minderheden zonder een baan?

11. U zegt over de terdoodveroordeling van Saddam aan de ene kant: “Er wordt recht gedaan aan hetgeen hij heeft gedaan.” en aan de andere kant dat Nederland tegen de doodstraf is. “De doodstraf hoort eigenlijk niet.”

Deze twee opmerkingen zijn tegenstrijdig, daarom de vraag:

Bent U zelf nu voor of tegen de doodstraf. En als u tegen bent, bent u dan bereid Irak namens ons land op te roepen het oordeel niet uit te voeren.

12. Wat doet u er aan om ondanks uw zwaarwichtige en moeilijke functie zo verdacht weinig grijze haren erbij krijgt. Dat ging bij al uw voorgangers een stuk sneller.

13. Stel u wordt gedwongen slechts één keuze te maken welke waarde kiest u dan uit het rijtje economie, mensen, milieu?
En welke van deze normen kiest u: godsvrezendheid, eerlijkheid, doortastenheid?

14. Zalm keert niet meer terug in de politiek (zegt hij); wie wilt u als vice-prenmier aan uw zijde, mocht u onverhoopt weer m.p. worden?

15. Waar was U de afgelopen jaren mijnheer Balkenende?

16. Denkt u dat vrouwen abortus laten plegen puur op kosten of vanwege ’t ongemak zonder enige emotionele schade?

17. Uw programma wentelt de kosten van vergrijzing af op draagkrachtige huishoudens. Het stelt zelfs dat beide ouders 40urige werkweken moeten maken (klein beetje begrip in de 1e jaren). Het lijkt erop dat hoogopgeleide ouders die hun kind zelf willen opvoeden beter kunnen emigreren. Is dit ook het signaal dat u aan Nederland wil laten uitgaan?

18. Als atheist wil ik graag baas zijn over mijn eigen leven. Op basis van mijn eigen afweging vind ik dat ik euthanasie mag laten plegen. Aangezien we duidelijk niet dezelfde geloofsovertuigingen hebben, bent u bereid mij mijn eigen levensloop te laten volgen?

19. Tijdens het EU-referendum werd duidelijk dat t nederlandse volk de lasten van de EU nogal hoog opneemt. In uw programma gaat u daar niet op in. Bent u op het gebied van EU-financiering nog van plan initiatieven te nemen?

20. kunt u uitleggen waarom u Nederland als Kennisland hoog in het vaandel zegt te hebben, maar de kabinetten onder uw leiding niet de in het Lissabon akkoord en volgens NWO noodzakelijk geachte investeringen hebben gedaan? Gaat dat in het komende kabinet wel gebeuren?

21. Volgens het interview dat NWO met u had is geld alleen niet genoeg en moet vooral ook de handelsgeest in Nederland worden aangewakkerd. Tot nu toe heeft het Innovatieplatform echter onder de maat gepresteerd. Wat gaat u doen om dit proces, zoals in het Innovatieplatform, vlot te trekken?

22. Waarom geeft u nooit antwoord op een vraag? (te laat binnen)

Update: De stemronde is voorbij! De vragen 4, 17 en 18 worden opgestuurd!

Reacties (15)

#1 prometeus

4 (2x)
8
17

  • Volgende discussie
#2 Arnoud

7
8
10 (2x)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 micha

18 (2x)
17
11 maar dan wel met een kleine aanpassing:
Deze twee opmerkingen lijken tegenstrijdig (i.p.v. zijn tegenstrijdig)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 micha

Weet dat het eigenlijk te laat is maar gelet op dit artikel op nu.nl lijkt me een vraag over het volgende wel intressant.

Waarom bent u voor godsdienst onderwijs als apart vak? Het vak maatschappijleer bestaat al waar verschillende vormen van religie en niet alleen de subgroep godsdiensten aan bod komen. Daarnaast is er biologie waaruit blijkt dat het verhaal van een godheid en zieltjes achterhaald is. Ik heb meedelijden met de onderwijzer die voor een klas mondige atheistjes komt te staan.

Het is wel mooi dat er extra geld voor onderwijs is gevonden. Kunnen we dit geld niet gewoon besteden aan de verbetering van het onderwijs (i.p.v. degradatie) en de leerlingen niet lastig te vallen met fabeltjes?

kan natuurlijk ook iets zijn in de zin van:
scheiding kerk en staat> bestaansrecht CDA als extremistische partij
Het verder opvoeren van religieuse spanningen
De afschaffing van openbaar onderwijs
Afstappen van kenniseconomie

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Peter

9 (2 pnt.)
10
4

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 prometeus

@4 Toevoeging aan je rijtje vragen: Wordt humanisme en de Flying Spaghetti Monster dan ook onderwezen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Mark

@4: het is inderdaad te laat. Je stelling over maatschappijleer lijkt me relevant, maar biologie zegt helemaal niks over de af/aanwezigheid van zieltjes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 micha

Oh jawel. Het leert je basis genetica en het onstaan van een organisme zonder “divine intervention”. Daarnaast komt er biomechanica/gedrag in voor en in de toekomst zal daar zeer waarschijnlijk de werking van de hersenen en bewustzijn op basaal niveau bij komen. Tenminste als het CDA daar niet naar amerikaans voorbeeld een religieuse stokje voor gaat steken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Mark

Dat zegt nog steeds niks over de aan/afwezigheid van zieltjes. Dat is niet iets dat in de biologie bestudeerd wordt, dat is metafysica, dus hoort thuis bij filosofie of theologie. En wie zegt dat dat alles niet door een God is ontworpen? De wetenschappelijke methode kan niks zeggen over Eerste Oorzaken, dus ook niet over het (niet)bestaan van God. Je kunt altijd de vraag blijven stellen: maar wat gebeurde dan weer daarvoor?

Ik ben het wel met je eens dat er geen aparte godsdienstlessen moeten komen, maar je moet je vraag wel zo stellen dat je een serieus antwoord van je gesprekspartner kunt verwachten. Stelling nemen over het (niet)bestaan van zielen is onnodig om het nut van godsdienstlessen in twijfel te trekken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Joost

@9: bij deze veto ik discussie. Er komt vast nog wel eens een topic dat hierover gaat.

Of TT mag de stemmen straks gaan tellen, natuurlijk :-P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Jan Jaap

4
17
18 (2x)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 micha

@9 niet eens met je eerste stuk maar daar mogen we het hier van meester Spuyt niet over hebben. Wel eens dat de toon anders kan.

***
Daarnaast is er biologie waaruit blijkt dat het verhaal van een godheid en zieltjes achterhaald is. Ik heb meedelijden met de onderwijzer die voor een klas mondige atheistjes komt te staan.
***
Indien het de bedoeling is om godsdienst inhoudelijke zaken te onderwijzen dan komt dat neer op het afschaffen van vrijheid van onderwijs en wat tot oplopende religieuse spanningen zal leiden. Is dit niet misbruik maken van belasting geld om mensen voor religie te winnen?
***

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 knut

20:2
19:1
18:1

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Hugo

2
3 (2 pt)
18

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Joost

13(x2)
11
4

  • Vorige discussie