COLUMN - Mijn eerste leraar op de basisschool kon iets heel gaafs. Meneer Guus kon met een beetje wrikken en sjorren zijn linker duim van zijn hand af trekken. Hij nam de duim dan in z’n rechterhand en liet die aan mij zien. Ongelofelijk.
Totdat een klasgenootje – die de truc al kende – mij vertelde dat het niet echt was. Dat meneer Guus gewoon zijn linkerduim in zijn linkervuist had verstopt, om mij vervolgens frauduleus zijn rechterduim tussen zijn rechtervingers te tonen. Het was gedaan met mijn ontzag. De magie was weg.
Een beetje hetzelfde gevoel kreeg ik bij de Apple keynote van afgelopen dinsdag, waarop onder andere de nieuwe iPhones werden aangekondigd. De tijd dat ik bij dergelijke presentaties van de ene verrassing in de andere donderde, is lang en breed verstreken. Apple lijkt sinds de dood van Jobs achter de feiten aan te lopen. Want dat iOs 7 flat design, hebben ze dat nou van Windows of van Nokia? Vooruit, het unlocken met de vingerafdruk is heel cool en futuristisch, maar wat betekent dat eigenlijk voor de privacy? De grootste aankondiging is dan misschien nog wel dat de telefoon in verschillende kleuren komt. Daar krijg ik dan toch wel een beetje het rechterduimgevoel van. De magie is weg.
De tijd waarin we leven is überhaupt onttoverend. We zijn intussen al dusdanig cynisch/kritisch dat een ‘coming-out’ van een BNN-presentator binnen enkele minuten al is bestempeld als een ‘gevatte’ marketingtruc. Goed, nu was het dat, voorspelbaar genoeg, uiteindelijk ook, maar dat we ook maar voor een seconde weigeren te geloven dat iemand daadwerkelijk de duim van z’n hand trekt is tekenend. We zijn gedesillusioneerd.
Hoewel in groot contrast met BNN-presentatoren, krijgen zelfs bewonderingswaardige idealisten als Obama nauwelijks meer lof, en ik kan daar nog wel begrip voor opbrengen ook. Wat is ’t met Barack man? Het lijkt wel alsof hij niet eens meer zin heeft om de duimtruc goed uit te voeren. Hij lijkt moe, staat te klunzen en doet ‘m uiteindelijk zelfs helemaal fout. Het is haast onmogelijk om kritiekloos te blijven. Mocht je dat toch zijn én Prem heten, dan neem je, zoals Jort Kelder zeer terecht stelt, een racistisch standpunt in. Ik vind het jammer. Ik zou zo graag lekker naïef blijven geloven in goocheltrucjes. Maar het werkt niet meer. De magie is weg.
Toch is er hoop. De magie kan ook ooit weer terugkeren. Zelfs als je al je geld in een bodemloze put dondert en er geen konijn meer uit kunt toveren, zelfs dan kun je weer magisch worden. Hans Kazán bleef na zijn Spaanse droom weliswaar ontgoocheld achter, maar is als @kazanhans terug als nooit tevoren. Over de kwaliteit van de grappen valt te twisten, maar hij heeft er vooral zelf een hele hoop lol in.
Zo lukt Hans Kazán wat meneer Guus niet lukte, hij vond de magie terug.
Reacties (9)
Tja. Met of zonder Jobs zou de magie verdwenen zijn. Je kan op consumentengebied niet oneindig je voorsprong vasthouden, althans niet in een massamarkt. Apple zal nu langzamerhand meer naar de achtergrond verdwijnen, en een merk zijn dat vooral geassocieerd wordt met de creatieve industrie, en minder met de massa. Totdat ze – misschien – weer een mogelijkheid zien om met echt iets nieuws te komen. (En wedden dat ze het dan weer aan Jobs weten te koppelen?)
Let’s face it, Apple maakt dure luxeproducten, en een tijdje waren ze op telefoongebied de enigen die dat goed konden. Nu zijn er vele fabrikanten die vergelijkbaar materiaal maken.
Mocht je dat toch zijn én Prem heten, dan neem je, zoals Jort Kelder zeer terecht stelt, een racistisch standpunt in.
¿Que? Waarom wordt de racismekaart niet gespeeld bij witte mannen die nog steeds fan zijn van het duo Bush/Cheney?
“dat iOs 7 flat design, hebben ze dat nou van Windows of van Nokia?”
Ik zou eerder zeggen van Android en/of BREW. Al weet ik niet of dat zo ontzettend veel uitmaakt. De Smartphone OS’en convergeren allemaal naar elkaar, om de drempel voor het jatten van elkaars klanten niet te groot te maken. Je wil immers niet dat de klant de telefoon na een dag terug komt brengen omdat hij “niet eens kan wat mijn vorige wel kon”.
Twee jaar geleden had de Motorola Atrix dat al, maar heeft enorm gefaald. Dus ook hierbij totaal geen vernieuwing.
Sowieso bezit de hele digitale techniek geen magie. Maar marketing daarentegen…..
Ik lees eerlijk gezegd al wel genoeg over Apple en BN’ers, vertel nou maar gewoon hoe die truc werkt…
Waar jij ooit met magie te maken dacht te hebben zagen velen gewoon een nieuw product en handige marketingstrategie.
Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi.
Ik heb laatst toevallig de presentatie van de eerste iPhone terug zitten kijken. Met terugwerkende kracht kan ik wel zeggen dat het toen écht een grote sprong voorwaarts was, en meer dan gewoon een nieuw product met goede marketing. Maar tegelijk valt op hoe weinig revolutionairs er sindsdien is gebeurd…