Amerikaanse TV-schrijvers staken om nieuwe media

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

photo by flickr user: markland (creative commons)Als je je afvraagt waarom je al een paar dagen meer geen nieuwe Daily Show afleveringen kan bekijken of waarom de Heroes spin-off Origins uitgesteld is: dit is allemaal het gevolg van de grootste staking in (Amerikaans) televisieland sinds 1988.

Meer dan 12000 televisie schrijvers hebben gehoor gegeven aan de oproep van de Writers Guild of America. Effectief is de gehele productie van Amerikaanse TV-producties stilgelegd. Dagelijkse shows (waaronder naast eerdergenoemde Daily Show ook die van o.a. Letterman, Conan O’Brien, en Jay Leno) zijn onmiddelijk begonnen met het uitzenden van herhalingen. Andere populaire shows zoals 24 (die toch al vertraging opliep door de Californische bosbranden) zijn voorlopig uitgesteld.

De kern van de zaak draait om twee punten: Ten eerste willen de schrijvers een groter deel van de DVD opbrengsten van de TV-series. Maar interessanter is de kwestie wat er moet gebeuren als jullie op de eerste link van dit artikel klikken. Veel TV-producties worden naast op televisie en op DVD ook op het Internet vertoond. Op de website van ABC kan je alle afleveringen van LOST nog eens rustig bekijken en Comedy Central biedt de online service van bovengenoemde link aan. Op dit moment wordt in de meeste contracten de IP-TV, streaming video, smart phone content en i-tunes video gezien als ‘promotiemateriaal’ en krijgen de schrijvers hier geen financiele compensatie voor, terwijl de studio’s er wel degelijk grof geld mee verdienen (meestal in de vorm van advertenties). De schrijvers vinden dit niet eerlijk dat de verspreiding van hun pennevruchten in de nieuwe media onbetaald blijft. Kijk bevoorbeeld naar de acteur-schrijvers van de Amerikaanse versie van The Office die gekleed in rode shirts met protestbordjes vrolijk in de rondte picketen.

Hoe het wel moet laten de producers van mijn favoriete serie ‘Lost’ zien. De show was altijd al een voorganger in de manier hoe nieuwe media gebruikt kunnen worden (zie bijvoorbeeld het GC-artikel over de Lost Alternative Reality Game ). De komende weken verspreiden de makers nieuwe superkorte Lost-filmpjes via de telefoonaanbieder Verizon. Deze 13 fragmenten zullen een nieuw mysterie uit de doeken doen, geheel in de stijl van het tv-programma. Naar verluidt krijgen de schrijvers wel degelijk een redelijk deel van de opbrengsten van de deal met
Verizon. Zo kan het dus ook. Nu nog wachten tot de starre Hollywood-producers dat ook inzien.

De eerste Lost-‘mobisode’ is maandag verschenen en is uiteraard ook al te vinden op andere plekken dan je Verizon telefoon. Whoo!

Reacties (3)

#1 Adriaan Pek

Het moet een verademing zijn eindelijk een tijdje verlost te zijn van al die lach of ik schiet series en de zogenaamd spontane talkshows.

  • Volgende discussie
#2 Eric

Het gejammer over piraterij krijgt wel een andere dimensie als je over zaken als deze leest.

Ook aardig in dit verband: link, EMI dat verdient aan digitale downloads terwijl het juist *niet* in het contract staat.

“Wat er ook geregeld is, wij hebben het alleenrecht om iets te verdienen met nieuwe media” lijkt het motto.

Wordt het niet eens tijd dat al die lach-of-ik-schietredacties van Jensen, De Nieuste Show en De Wereld Draait Door ook in staking gaan? Waarom maakt me niet uit, slechte automatenkoffie is voldoende reden, als ze maar staken…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Victor

Achja, ik zal er geen tranen om laten. Maar ik merkte dat ik de Daily Show toch wel een beetje aan het missen ben.

  • Vorige discussie