De Talpa TV-Gids

Het is de moeite waard om in de gaten te houden welke webloggers plotseling – positief – gaan schrijven over Talpa. John de Mol’s clubje is namelijk volop bezig webloggers te werven. Via een VOF wil Talpa hen als freelancers inhuren om de Talpa-website vol te schrijven.

Naast programmagegevens moet er achtergrondinformatie komen over de eigen programma’s, bijvoorbeeld in de vorm van reportages. Dat zijn twee vliegen in een klap, want de webloggers in kwestie zullen maar wat graag op hun eigen log verwijzen naar hun schrijfsels bij Talpa. Daarnaast zou de website te zijner tijd wel eens ineens de meest actuele kunnen worden.

Het kabinet heeft al afgesproken dat de programmagegevens van de publieke omroepen worden vrijgegeven. De Kamer spreekt daar dit najaar over, in 2008 zou dat in moeten gaan. De Talpa-webloggers kunnen dus in 2008 met die gegevens aan de haal. Er zou een grote ‘on-demand’ tv-gids-website kunnen ontstaan, die actueler en uitgebreider is dan welke andere ook. De concurrent van de publieke omroepen, tvgids.nl, kan dan wel opdoeken, te meer omdat Talpa geld vraagt voor zijn programmagegevens. Tot op heden was het gebruikelijk dat programmagegevens werden uitgewisseld. Talpa’s argument om er geld voor te vragen is dat het “zelf geen blad uitbrengt”. MTV/Quote Media, uitgever van de tv-gids IN (en nog altijd in gevecht over de SBS-gegevens), wil dat geld graag betalen. Iedereen staat dus te springen om met de programmagegevens van de publieken diezelfde publieken de markt uit te drukken. Misschien moeten Kamer en kabinet eens bedenken dat dat niet alleen op papier, maar ook online mogelijk is, voor er dit najaar een definitief besluit wordt genomen. Per slot van rekening wordt er op dat moment heel wat publiek geld weggegooid…

Niettemin zou zo’n weblog-annex-tv-gids een knappe zet zijn van Talpa.
Stel je voor:
– soapserie-informatie direct gelinkt aan fansites
– hoogtepunten van de dag volgens de kijkers
– meteen overzicht op reportages van actualiteitenprogramma’s
– eindelijk doorklikken naar uitgebreide filmrecensies
– direct een poll erbij wie er bij Idols uit moet
– je kunt de waardering van programma’s betrouwbaar gaan meten
– RSS-feeds voor je favoriete programma
– MSN-bots die je waarschuwen als een programma begint
– crosslinks met mediaweblogs als deze of deze

In feite schakelt John de Mol dus de kijker in voor het maken van diens eigen tv-gids. Tegen de laagste kosten de meest uitgebreide tv-gids op het net: wederom een briljant staaltje marketing van John de Mol.

Het is wel te hopen dat John ook een paar goede correctors in dienst neemt, want het belabberde taalgebruik van de gemiddelde weblogger is hem vooralsnog blijkbaar ontgaan…

  1. 6

    Doe maar cynisch intellectueel, maar ik moet het nog zien gebeuren dat iemand in een drol trapt en zich er niet meer over opwindt dan over 100 doden in Irak.

    Ik zeg altijd maar Talpa rapporteert, U beslist…

  2. 9

    Ik moet denken aan Quote die Tony inhuurde voor zijn weblog. Zelden een zieliger vertoning gezien.

    Een weblog is een gemeenschap. Ieder met een eigen sfeer, geschiedenis, doel en een visie. Dat groeit in de tijd en veranderd misschien wel eens van karakter en/of publiek, maar altijd geleidelijk. Nooit plotseling.

    Het is niet te koop, het is niet uit de grond te stampen en je kunt wel roepen dat het een hype is, maar dan hoeft dat het nog niet te worden. Soms valt het zaad op de rotsen, zeg maar. Zelfs met Tonie kan je nog geen tonie-weblog beginnen.

    Mensen als Kelder en de Mol begrijpen daar niets van.

  3. 11

    Maar toch, desondanks, indien ik meneer de Mol ook maar op een of andere kleine, onbetekende manier mogeljikerwijze beledigd zou kunnen mogen hebben, dan biedt ik hier mijn geheel terechte nederige en spijtbetuigende excuses aan, elke suggestie dat meneer de Mol iets te verwijten valt is natuurlijk geheel misleidend en foutief, en kan alleen maar mij en niemand dan mij ten laste gelegd worden, nogmaals mijn volledige excuses. Ik houd van Talpa.

  4. 12

    @ ALO: je schrijft ongefundeerde bla. Tonie heeft juist een hele waardevolle bijdrage geleverd aan Quotelog, het eerste succesvolle commerciele weblog in Nederland en recent winnaar van de Dutch Bloggie. Bovendien een weblog op de homepage van de printtitel, nog niet eerder vertoond en mede daarom zo succesvol. Over De Mol’s internetvisie kunnen we nog niet oordelen, maar die van Kelder is zowel redactioneel als financieel best aardig gebleken.

  5. 13

    “en recent winnaar van de Dutch Bloggie”

    Juist, dat snoert de kritikasters wel eventjes de mond. Ik heb ook op Quonie.net gestemd, niet omdat dat Quote zelf interessant was, maar die andere kende ik niet.

    Retespannend was het:
    Best company weblog
    • frank-ly.nl
    • marketingfacts.nl
    • quotenet.nl

  6. 15

    Stel dat sargasso ooit (!!) een bloggie gewonnen zou hebben, wat zou de corporate value van deze site dan wel niet geweest zijn nu.

    Overigens had geenstijl vorig jaar van Quotenet moeten winnen in de categorie ‘best company weblog’.

  7. 16

    tvgids.nl concurrent van de omroepbladen??
    Ik denk het niet:
    © 2005 Programmabladen AKN Digital Services

    Ze zijn vreselijk paranoia met hun data,en die is echt niet gratis ,ik zou zo graag een fatsoenlijke XMLTV guide 10 dagen vooruit hebben(gelijk met de omroep-bladen).

  8. 19

    Misschien kijken in er de toekomst wel tv’s naar ons, terwijl wij liedjes zingen zodat de radio iets te luisteren heeft?

  9. 20

    Heehoo Mark, Der Jort kwam toevallig wel zelf zijn award ophalen hoor. Hij kan zijn bolide voor nop parkeren achter Panorama Mesdag, schijnt. Maar de geenstijlletjes lieten de in brons gegoten muisarmpjes mooi staan. Ze vreesden voor hun veiligheid of zo…

  10. 22

    ‘Quotelog, het eerste succesvolle commerciele weblog in Nederland en recent winnaar van de Dutch Bloggie.’

    Michiel Frackers’ Kladblog – over media, technologie en innovatie (en daar een onkundige visie over geven.)