In 2005 heeft er zich een stille revolutie voltrokken in Nederland. De grote banken hebben zonder al te veel ruzie een gezamenlijke standaard voor betalen via internet gelanceerd begin oktober, iDEAL. En dat loopt nu al een paar maanden zonder noemswaardige problemen.
Waarom is dit een revolutie?
Ten eerste omdat de banken niet traditiegetrouw eerst hun eigen standaard neerzetten om dan na jaren vechtend over straat rollen te komen tot een gezamenlijk initiatief (denk aan chipper en chipknip).
Ten tweede omdat in deze standaard sprake is van directe afhandeling tussen banken. Er komen geen tussenpartijen als Interpay aan de bak. Ook de consument hoeft zich niet bij iets als PayPal aan te melden of ergens geld op een tussenrekening te zetten.
Waarom wordt dit stil gehouden? Geen flauw idee.
Meer dan 30% van de online winkels is aangesloten. Het aantal transacties loopt gestaag op. En ook de goede doelen zijn ermee in zee gegaan. Een actie leverde zelfs meer dan 17.000 iDEAL transacties op voor bijna 700.000 euro.
En het is een veilig systeem.
Daar waar MarketResponse in november nog melden dat de helft van de Nederlanders het betalen via internet onveilig vindt, is inmiddels dus een goed alternatief voorhanden.
Op dit moment doen nog niet alle banken mee. Maar eigenlijk heeft Nederland een uniek product in handen waarmee de online economie een stevige impuls kan krijgen.
Jammer dat de banken zo voorzichtig zijn.
Full disclosure: Ben even inhoudelijk betrokken geweest bij de realisatie.
Reacties (16)
Deze advertentie staat in de verkeerde kolom. Ik dacht ik meld het even! :)
bedankt …… er wordt al gewerkt aan een traditioneel socialistisch-realistisch anti-bush stuk om het in ieder geval naar beneden te duwen.
@maarten
Wat bedoelje daarmee? Het suggereert dat een tussenpersoon wegvalt. Daar moeten de consumentenbewakers toch bovenop gaan zitten, zowel voor de controle als om bekend te maken wat voor winsten er weer gemaakt worden ten kosten van de (onvrijwillige) cliënten?
Wat klopt hier niet?
@Maarten: Helaas verdient niemand wat aan deze advertentie. Vandaar dat hij in deze kolom staat :-P
@Aagje: Ik begrijp jouw vraag niet helemaal. Het wegvallen van een tussenpersoon spaart voornamelijk kosten.
Controle is altijd mogelijk omdat zowel de bank van de winkel als de bank van de consument alles moet vastleggen over die transactie.
En onvrijwillige clienten lijken me een beetje vreemd. Je moet namelijk actief inloggen op je eigen internetbankrekening. Dat doe je niet per ongeluk.
Het is net als met pinnen in een winkel. Een bewuste actie om ergens voor te betalen.
Het is gewoon je eigen telebankier-overschrijving uiteindelijk. Net zoveel werk als je eigen telebank overschrijving en je kunt er geen drie achter elkaar doen of zo. Pinnen is een stuk makkelijker. Ik heb het uitgeprobeerd en merk dat ik (behalve als het goedkoper is) gewoon weer voor credit card kies uit gemakzucht :)
@Marbel: Ik neem aan dat je de credit card alleen handiger vindt daar waar je al de gegevens een keer hebt ingevoerd.
Ik word altijd zo moe van al die cijfers inkloppen bij iedere nieuwe site.
Ik gebruik het bij de webwinkels die het bieden, werkt heerlijk. Blij, blij, blij. Good job, kudo’s!
@Steeph: jawel, en mijn CC heb ik meer bij de hand dan mijn lijst met nieuwe codes :)
@marbel: ah, lijsten met codes. Hoe ouderwets ;-)
30% ???
Geloof ik geen reet van. De meeste online shops zijn te klein voor dat soort PSP ongein. Geld in een enveloppie of vooraf overmaken. Blijkbaar worden alleen shops geteld die ergens aangesloten zitten of zo…
Verder is het gewoon meer van hetzelfde. Je kan alleen iets bestellen als je je internetbankierzooi bij je hebt. Beetje half werk.
Het lijkt alsof de banken samen 1 webservertje delen, en daar allemaal hun eigen dingetje op gezet hebben, met een app eromheen die fout/succes meldingen aan de PSP van de shop teruggeeft. Iets dat ze 5 jaar geleden hadden kunnen doen.
Uit onderzoek van Central Point blijkt het volgende: Ondanks het beperkte vertrouwen in de veiligheid van de creditcard, wordt er nog weinig gebruik gemaakt van iDeal, het nieuwe online betaalsysteem van de gezamenlijke banken. 82 Procent van de internetgebruikers heeft het systeem nog nooit gebruikt en 54 procent heeft er zelfs nog nooit van gehoord. Er is wel groot vertrouwen in iDeal; 74 procent van de internetgebruikers geeft aan vaker aankopen te zullen doen via internet, nu ze weten dat het systeem bestaat.
http://www.ag-rapportenservice.nl/
@ Steeph
Het wegvallen van tussenpersonen hoeft niet noodzakelijk een verlaging van de kosten te betekenen. Als een tussenpersoon voordeliger kan werken dan de fabrikant, dan kan de uiteindelijke eindprijs lager zijn.
@Oersoep: Het zal wel gaan om winkels bij een organisatie aangesloten. Dat geeft vast een vertekend beeld.
Het aparte van ideal zit overigens niet aan de webshop kant. Dat zit hem in de bank-bank communicatie en het koppelen van omgevingen.
@Sebastiaan: Dat ondersteunt mijn bewering over “stil”. En geeft gelijk ook aan dat de banken er dus veel bij te winnen hebben.
Qua tussenpersoon is het natuurlijk niet per definitie zo. Maar in dit geval (een niet logistieke, niet fysieke keten) is het wel waarschijnlijk. En verder haal je een afhankelijkheid uit de keten (hoeft ook niet per se een voordeel te zijn in een meer partijen constructie).
@Steeph
Dat was er allang. Het is identiek aan inloggen en geld overmaken.
Het enige verschil zou dan zijn is dat het geld minder lang “kwijt” is, en dus minder rente voor de bank. Op zich is dat toe te juichen, maar vreemd zou het wel zijn: De miljarden die dag-in-dag-uit onderweg zijn tussen rekeningen lijken me toch een belangrijke inkomstenbron voor die banken.
@Oersoep: Niet helemaal. Bij gewoon inloggen en overmaken (naar een andere bank) wordt een betaling klaargezet en uiteindelijk via Interpay afgehandeld met de andere bank.
Dat zal met de betaling van ideal ook nog steeds gebeuren, alleen spreken de banken nu onderling een betaalgarantie af op het moment dat je de transactie uitvoert. En dat is bij het gewonen bankieren niet het geval. Daardoor weet de winkel gelijk dat hij het geld gaat ontvangen en dus kan leveren.
(Net als bij een cc overigens).
Op 20/12 sprak TROS’ Radio-online met thuiswinkel.org en ABNAmro over iDEAL (tjezus wat een hoofdletterterreur). Toen ik op Google iDEAL opzocht bleek dat ze nog geen eigen site hadden. Inmiddels staan ze bij de ‘gesponsorde koppelingen’ maar omdat de link via ad.doubleclick.net loopt wordt die netjes en zeer voorspelbaar geblokkeerd door de meeste adblockers. Stelletje amateuristische kruideniers.
Steeph: “Ook de consument hoeft zich niet bij iets als PayPal aan te melden of ergens geld op een tussenrekening te zetten.”
Ja da’s lekker makkelijk geschreven. ‘Als je alles al geregeld hebt voor iDEAL hoef je er verder niets voor te regelen.’ Dat geldt natuurlijk voor Paypal of een creditcard ook. Je moet voor iDEAL natuurlijk ook eerst geld op je online rekening hebben gezet en je moet je ook aanmelden bij je online bank maar ook bij alle online winkels, al was het alleen maar voor je adresgegevens voor de verzending. Bij Paypal hoeft dat maar een keer.
Dat geklooi met transactiecodes (Postbank: TAN code) is onvergeeflijk, alsof ik die ellendige lijst elke keer met me mee ga slepen, lekker veilig ook. Ik zal ‘m maar eens gaan inscannen en ergens online zetten ;)
Ik zag al wel dat het tarief per transactie erg hoog is. Te hoog voor micropayments van het soort waarmee men eigen spulletjes mee verkoopt. Denk aan tekenaars, muzikanten en andere creatievelingen en iedereen met een homepage die iets verkoopt. Paypal is daarvoor veel handiger.
Dat iDEAL tot Nederland beperkt is begrijp ik niet. Waarom is dit niet in alle landen te gebruiken waar deze banken een vestiging hebben?
Ik vind daarnaast de naam iDEAL onhandig gekozen. Het is een Seth Gaaikema-achtig woordje met een logo dat lijkt op dat van DA drogisterijen. Maar het is een woord dat al bestaat en waarmee je dus lastig specifieke informatie kunt vinden. Googlen op paypal geeft direct een zinnig resultaat, googlen op ideal niet. En waarom een Engels woord als de dienst toch alleen in Nederland beschikbaar is?
iDEAL zal ik wel gaan gebruiken voor thuis bestellen bij Nederlandse winkels die geen Paypal gebruiken. Maar een groter probleem dan het betalen wordt zo langzamerhand het afleveren van al die bestelde spullen als ik niet thuis ben. Een soort afleveravondwinkel in de buurt zou wel handig zijn.
@Steeph:
Het is dus een bureaucratische overwinning!
Chapeau!