De Aanval van het Heden op alle Overige Tijd

Alexander Kluge – Lezing in het MOMA (NYC)
Donderdag, 9 December 2004

Alexander Kluge is een intelligent, begaafd man, welbespraakt en besproken. Ooit nog assistent van Fritz Lang, later advocaat en getalenteerd regisseur, en de laatste jaren misschien beter bekend bij het grote publiek via zijn televisie productie-maatschappij die onder andere Spiegel TV Reportage in Duitsland en Stern TV produceert. Bovenal een succesvol man, wiens werk zoals ‘De Blinde Regisseur’ een grote invloed kent in vooral Duitsland. Donderdag 9 december sprak Kluge in New York in het tijdens de presentatie van zijn nieuwe boek in het recent heropende MOMA waar tevens een nieuwe print van zijn klassieker ‘De Blinde Regisseur’ te zien was.

Tijdens zijn lezing in het MOMA sprak Kluge over de thematiek die in ‘De Blinde Regisseur’ verwerkt is, en die in zijn hele oeuvre terug te vinden is. De oorspronkelijke titel is ‘Der Angriff der Gegenwart auf die uebrige Zeit’ en is veelzeggender dan de populaire halfzin waaronder de film buiten Duitsland bekend is. Het thema van zijn film zal iedereen wel kennen: een beroemde regisseur blijkt halverwege de productie van zijn laatste film blind, maar zowel regisseur als producent weigeren dit ogenschijnlijk hinderlijke obstakel te erkennen.

Kluge begint zijn lezing echter met het voorlezen van een van zijn korte verhalen uit zijn nieuwe boek getiteld ‘De executie van een olifant.’ In de begintijd van de film is de Edison Film Maatschappij in de weer om de executie van een olifant te filmen. Doordat de filmtechniek nog in de kinderschoenen stond, en de omstandigheden van de executie verre van ideaal, is van het hele spektakel niet veel meer te zien dan een duistere wolk en een schaduw. Desondanks, spreekt het simpele gegeven van de titel zo tot de verbeelding dat wij op het puntje van onze stoel gefascineerd naar de beelden blijven kijken.

Vervolg verslag op Boilingpoint.nl
Weblog van een heeel andere Alexander Kluge

  1. 4

    Niet slecht. Een staande golf en kritische demping hebben een overeenkomst inderdaad. Een staande golf beweegt met minimale interactie over de gehele watermassa. Kritische demping heeft als gevolg dat de interactie weg valt. Er zijn van die periodes dat het op Sargasso na heftigheid wat stilletjes is. Eerder heb ik opgemerkt dat bij meningen die niet strak passen in de “trilling” van dit weblog er danig verbaal op los wordt geslagen en zo nu en dan zelfs een knock out van een reaguurder. Daar baal ik van,ik wil iedereen die de moeite neemt een reactie te plaatsen serieus nemen en verwacht dat ook van andere lezers., ik drukte mij hierboven wat kryptisch uit maar om een eerdere passage aan te halen(mooi voorbeeld) ‘wie de schoen past trekke hem aan’