Het gemiddelde olieverbruik neemt af, zegt blogger Hans Verbeek, maar niet in Nederland. in deze gastbijdrage.
Stuart Staniford laat op zijn blog Early Warning zien dat het aardolieverbruik per hoofd van de wereldbevolking sinds 1980 niet is toegenomen.
De gemiddelde mens gebruikt 4,5 vaten olie per jaar en dat is de laatste 25 jaar niet veranderd. Maar als je gaat kijken naar afzonderlijke landen, dan zie een ander beeld. In sommige landen daalt het olieverbruik sinds de jaren ’70.
In de VS piekte het olieverbruik tussen 1975 en 1980. In Duitsland rond 1980 en in Frankrijk en in Groot-Brittannië rond 1973. Al deze Westerse landen zijn al voorbij hun peak-olieverbruik.
Waarom daalt het aardolieverbruik al tientallen jaren? De energie-intensieve industrie is afgebouwd en verplaatst naar lagelonenlanden. Men is overgeschakeld op andere energiebronnen: aardgas, kernenergie, windenergie en biobrandstof. En men is zuiniger geworden. De auto’s zijn zuiniger geworden, vooral in de VS. En in de VS daalt ook het aantal gereden kilometers sinds 2007.
Saoedi-Arabië is de wereldkampioen aardolieverbruik. De gemiddelde Saoedi verbruikt bijna 40 vaten per jaar en dat stijgt nog altijd. Experts verwachten dat in 2030 Saoedi-Arabië niet meer kan voorzien in de eigen oliebehoefte en olie-importeur zal worden.
In de laatste grafiek zie je het olieverbruik van de opkomende economieën. De Brazilianen gebruiken dit jaar voor het eerst meer olie dan het wereldgemiddelde. Het olieverbruik van de Iraniërs stijgt hard. Chinezen en Indiërs gebruiken veel minder aardolie dan de gemiddelde mens.
In 1985 gebruikte de Nederlander gemiddeld 15 vaten olie per jaar. Dat is geleidelijk aan opgelopen. In 1995 was het al 18 vaten per jaar en in 2005 bijna 23 vaten.
In 2010 heeft de gemiddelde Nederlander 22,5 vaten olie verstookt (volgens cijfers van het EIA).
Waarom is het olieverbruik in NL zo hoog opgelopen? Komt het door de aanleg van steeds meer snelwegen? Of omdat we onnodig hard rijden? Of zijn we steeds verder weg gaan wonen?
Door massaal te verhuizen naar Vinex-wijken of Almere zijn we gedwongen om steeds meer woon-werk-kilometers te maken. Gelukkig kunnen we dankzij onze rente-aftrek en de reiskostenvergoeding de duurdere benzine makkelijk betalen. Maar er moet iets veranderen, want we gaan steeds verder achterlopen bij onze Europese buurlanden.
Reacties (8)
Inderdaad. Meer asfalt en ruime door het belastingsysteem gefaciliteerde reiskostenvergoedingen (een OV-jaarkaart van de zaak is belastingtechnisch niet zo gunstig geloof ik). Meer asfalt, zorgt voor beperkte toename van de reistijd en de mogelijkheid om verder van je werk te wonen en met de auto te forensen.
We missen ook de echte grote steden waar heel veel mensen werken en die voor auto’s onbegaanbaar zijn waardoor OV een goed alternatief wordt. Alleen als je in de binnenstad van Amsterdam of in de stationsgebieden van Utrecht, den Haag of Rotterdam werkt is het OV echt de enige logische keuze. En zelfs die zijn nog redelijk bereikbaar per auto.
Je stapt m.i. te snel over je eigen opmerking “De energie-intensieve industrie is afgebouwd en verplaatst naar lagelonenlanden” heen. Saoedi Arabie verbruikt, per hoofd van de bevolking, zo veel olie omdat men poogt de olie (en gas!) dicht bij de bron te verwerken, en als hoogwaardiger product te exporteren. Daarentegen importeren westerse landen steeds minder olie bestemd voor de industrie, terwijl zij alleen maar meer oliederivaten zijn gaan gebruiken.
Ik denk niet dat dit je hele verhaal overhoop trekt, maar wel aanzienlijk afzwakt…
Waarom verbruiken wij nederlanders gemiddeld aanzienlijk meer dan fransen en duitsers? Nucleair?
“Waarom daalt het aardolieverbruik al tientallen jaren?” zou moeten zijn:
“Waarom daalt het aardolieverbruik per persoon al tientallen jaren?”
Nucleair zou geen invloed op dit verhaal mogen zijn – aardolie wordt niet gebruikt om elektriciteit op te wekken…
Maar als je ‘ns op de link van de eia klikt, zie je dat de schrijver behoorlijk suggestief te werk gaat. In 1980 was de consumptie 20,6 bpy/p – in 2010 22,5. Dat klinkt toch al heel anders dan een verhoging van 15 naar 22,5…
En wederom – zijn deze cijfers gecompenseerd voor im/export van petroleumderivaten? Naar mijn weten importeert Nederland bv veel olie om te raffineren tot brandstof, welke vervolgens snel weer geexporteert wordt.
Dat klopt IdeFX. In 1980 was het olieverbruik flink hoger dan in 1985.
Ik heb niet in detail naar de im- en export van petroleumderivaten gekeken.
Voor mij is de crux van dit verhaal dat de Westerse landen peak-olieverbruik al lang zijn gepasseerd. Peakoil (per capita) is een realiteit en de meeste landen hebben dat goed doorstaan. Dat biedt perspectief.
de snelwegen hebben er weinig mee te maken, lijkt me. De Duitsers rijden meer en gebruiken toch minder olie.
Is het niet zo dat vanwege het feit dat Nederland een relatief grote chemische industrie heeft, er veel aardolie wordt omgezet in eindproducten als plastics of polymeren? Daar produceren en gebruiken we toch ook steeds meer van? En omdat het een eindproduct dat geheel “veranderd” is, gaat het in de statistieken (ook voor de export) als zijnde polymeer, plastic of als het daadwerkelijke eindproduct.
En dat achterblijven bij onze buurlanden begrijp ik ook al niet. Het gros van die milieuvriendelijke autootjes waarvoor geen BPM en wegenbelasting behoeft te worden betaald (tralalaa, omdat ik zogenaamd weinig CO² per km uitstoot, hoef ik niks te betalen), komen uit Duitsland, Frankrijk en Italië.
Bedankt voor die aanvulling, Harry. Misschien ligt het wel aan de chemische industrie.