Dagelijkse Dosis Europese Grondwet – 58

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Gastredacteur Steeph neemt de europese grondwet paragraaf-voor-paragraaf voor u door en voorziet deze van zijn eigen commentaar. De volledige serie is te vinden op zijn eigen log:
Daily Dose of EU Constitution (Steeph’s Blog).

Quote du Jour: “Ik heb even de tekst laten staan om weer een indruk te geven van de hoeveelheid details. Het commentaar staat helemaal onderaan. “

EU-Grondwet
Deel III: Beleid en werking van de Unie (vervolg)
Titel V – Extern optreden van de Unie (vervolg)
Hoofdstuk V – Beperkende maatregelen
III-322 Procedure

1. Wanneer een overeenkomstig hoofdstuk II vastgesteld Europees besluit, voorziet in verbreking of gehele of gedeeltelijke beperking van de economische en financiële betrekkingen met een of meer derde landen, stelt de Raad, op gezamenlijk voorstel van de minister van Buitenlandse Zaken van de Unie en de Commissie, met gekwalificeerde meerderheid van stemmen de nodige Europese verordeningen en besluiten vast. De Raad stelt het Europees Parlement daarvan in kennis.
2. Wanneer een overeenkomstig hoofdstuk II vastgesteld Europees besluit erin voorziet, kan de Raad volgens de in lid 1 bedoelde procedure jegens natuurlijke personen, rechtspersonen dan wel niet-statelijke groepen of entiteiten beperkende maatregelen vaststellen.
3. De in dit artikel bedoelde handelingen bevatten de nodige bepalingen inzake juridische waarborgen.

Regels voor een boycot. Hoort niet in een grondwet thuis.

Hoofdstuk VI – Internationale akkoorden

III-323 Algemene bepalingen
1. De Unie kan een overeenkomst met een of meer derde landen of internationale organisaties sluiten wanneer de Grondwet daarin voorziet of wanneer het sluiten van een overeenkomst ofwel nodig is om, in het kader van het beleid van de Unie, een van de in de Grondwet bepaalde doelstellingen te verwezenlijken, of wanneer daarin bij een juridisch bindende handeling van de Unie is voorzien of wanneer zulks gevolgen kan hebben voor gemeenschappelijke regels of de strekking daarvan kan wijzigen.
2. De door de Unie gesloten overeenkomsten zijn verbindend voor de instellingen van de Unie en voor de lidstaten.

Ik heb even de tekst laten staan om weer een indruk te geven van de hoeveelheid details. Het commentaar staat helemaal onderaan.

III-324 Afsluiten van associatie-overeenkomsten
De Unie kan met een of meer derde landen of internationale organisaties een associatieovereenkomst sluiten waarbij een associatie wordt ingesteld die wordt gekenmerkt door wederkerige rechten en verplichtingen, gemeenschappelijke optredens en bijzondere procedures.

Ik heb even de tekst laten staan om weer een indruk te geven van de hoeveelheid details. Het commentaar staat helemaal onderaan.

III-325 Procedures bij het afsluiten van internationale overeenkomsten
1. Onverminderd de bijzondere bepalingen van artikel III-315 i wordt bij het onderhandelen over en het sluiten van overeenkomsten tussen de Unie en derde landen of internationale organisaties de volgende procedure gevolgd.
2. De Raad verleent machtiging tot het openen van de onderhandelingen, stelt de onderhandelingsrichtsnoeren vast, verleent machtiging tot ondertekening en sluit de overeenkomsten.
3. De Commissie of, indien de voorgenomen overeenkomst uitsluitend of hoofdzakelijk betrekking heeft op het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid, de minister van Buitenlandse Zaken van de Unie doet aanbevelingen aan de Raad, die een Europees besluit vaststelt houdende machtiging tot het openen van de onderhandelingen en waarbij, naar gelang van de inhoud van de voorgenomen overeenkomst, de onderhandelaar of het hoofd van het onderhandelingsteam van de Unie wordt aangewezen.
4. De Raad kan de onderhandelaar richtsnoeren geven en een bijzonder comité aanwijzen; de onderhandelingen moeten in overleg met dat comité worden gevoerd.
5. De Raad stelt op voorstel van de onderhandelaar een Europees besluit vast waarbij machtiging wordt verleend tot ondertekening van de overeenkomst en, in voorkomend geval, in afwachting van de inwerkingtreding, tot de voorlopige toepassing ervan.
6. De Raad stelt op voorstel van de onderhandelaar een Europees besluit houdende sluiting van de overeenkomst vast.
Tenzij de overeenkomst uitsluitend betrekking heeft op het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid, stelt de Raad het Europees besluit houdende sluiting van de overeenkomst vast:
a) na goedkeuring door het Europees Parlement, in de volgende gevallen:
i) associatieovereenkomsten;
ii) toetreding van de Unie tot het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
iii) overeenkomsten die door de instelling van samenwerkingsprocedures een specifiek institutioneel kader scheppen;
iv) overeenkomsten die aanzienlijke gevolgen hebben voor de begroting van de Unie;
v) overeenkomsten betreffende gebieden waarop de gewone wetgevingsprocedure, of, indien de goedkeuring van het Europees Parlement vereist is, de bijzondere wetgevingsprocedure van toepassing is.
In dringende gevallen kunnen het Europees Parlement en de Raad een termijn voor het geven van de goedkeuring overeenkomen.
b) na raadpleging van het Europees Parlement in de overige gevallen. Het Europees Parlement brengt advies uit binnen een termijn die de Raad naar gelang van de urgentie kan bepalen. Indien er binnen die termijn geen advies is uitgebracht, kan de Raad besluiten.
7. Bij de sluiting van een overeenkomst kan de Raad, in afwijking van de leden 5, 6 en 9, de onderhandelaar machtigen om de wijzigingen die krachtens de overeenkomst volgens een vereenvoudigde procedure of door een bij de overeenkomst opgericht orgaan worden aangenomen, namens de Unie goed te keuren. De Raad kan aan deze machtiging bijzondere voorwaarden verbinden.
8. Tijdens de gehele procedure besluit de Raad met gekwalificeerde meerderheid van stemmen.
De Raad besluit evenwel met eenparigheid van stemmen wanneer de overeenkomst een gebied betreft waarop handelingen van de Unie met eenparigheid van stemmen worden vastgesteld, alsmede ten aanzien van de associatieovereenkomsten en de in artikel III-319 i bedoelde overeenkomsten met de kandidaat-lidstaten.
9. De Raad stelt op voorstel van de Commissie of van de minister van Buitenlandse Zaken van de Unie een Europees besluit vast tot schorsing van de toepassing van een overeenkomst en tot bepaling van de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam dat handelingen met rechtsgevolgen vaststelt, met uitzondering van handelingen tot aanvulling of wijziging van het institutionele kader van het akkoord.
10. Het Europees Parlement wordt in iedere fase van de procedure onverwijld en ten volle geïnformeerd.
11. Een lidstaat, het Europees Parlement, de Raad of de Commissie kan het advies inwinnen van het Hof van Justitie over de verenigbaarheid van een voorgenomen overeenkomst met de Grondwet. Indien het Hof van Justitie afwijzend adviseert, kan het voorgenomen akkoord niet in werking treden, behoudens in geval van wijziging daarvan of herziening van de Grondwet.

Ik heb even de tekst laten staan om weer een indruk te geven van de hoeveelheid details. Het commentaar staat helemaal onderaan.

III-326 Monetaire overeenkomsten
1. In afwijking van artikel III-325 i kan de Raad hetzij op aanbeveling van de Europese Centrale Bank, hetzij op aanbeveling van de Commissie en na raadpleging van de Europese Centrale Bank, met het oog op een consensus die verenigbaar is met de doelstelling van prijsstabiliteit, formele overeenkomsten sluiten over een stelsel van wisselkoersen van de euro ten opzichte van valuta’s van derde staten. De Raad besluit met eenparigheid van stemmen na raadpleging van het Europees Parlement en volgens de procedure van lid 3.
De Raad kan hetzij op aanbeveling van de Europese Centrale Bank, hetzij op aanbeveling van de Commissie en na raadpleging van de Europese Centrale Bank, met het oog op een consensus die verenigbaar is met de doelstelling van prijsstabiliteit, de euro-spilkoersen binnen het wisselkoersstelsel invoeren, wijzigen of afschaffen. De voorzitter van de Raad stelt het Europees Parlement in kennis van de invoering, wijziging of afschaffing van de euro-spilkoers.
2. Indien het wisselkoersstelsel een lacune vertoont ten opzichte van één of meer valuta’s van derde staten in de zin van lid 1, kan de Raad hetzij op aanbeveling van de Europese Centrale Bank, hetzij op aanbeveling van de Commissie en na raadpleging van de Europese Centrale Bank, algemene oriëntaties voor het wisselkoersbeleid ten opzichte van deze valuta’s vaststellen. Deze algemene oriëntaties gelden onverminderd het hoofddoel van het Europees Stelsel van Centrale Banken, namelijk de handhaving van de prijsstabiliteit.
3. In afwijking van artikel III-325 i treft de Raad, wanneer de Unie met één of meer derde staten of internationale organisaties moet onderhandelen over overeenkomsten inzake aangelegenheden betreffende het monetaire of wisselkoersstelsel, op aanbeveling van de Commissie en na raadpleging van de Europese Centrale Bank, regelingen voor de onderhandelingen over en de sluiting van die overeenkomsten. Deze regelingen staan er borg voor dat de Unie één standpunt inneemt. De Commissie wordt ten volle bij de onderhandelingen betrokken.
4. Onverminderd de bevoegdheden en de overeenkomsten van de Unie op het gebied van de economische en monetaire unie, kunnen de lidstaten onderhandelingen voeren in internationale organen en overeenkomsten sluiten.

Alleen onzekere mensen en instituten proberen zo veel mogelijk regels en richtlijnen op te schrijven om mogelijke “fouten” of “mis-interpretaties” te voorkomen.
En uiteindelijk maakt dit het er alleen maar erger op.
Jammer dat dit soort artikelen in de grondwet staan. Ik kan de toegevoegde waarde niet vinden.

75.7% gelezen.

Reacties (11)

#1 Degtyarev Pekhotny

Dit is een grondwet:

http://usinfo.state.gov/usa/infousa/facts/funddocs/consteng.htm

En iedereen altijd maar beweren dat ik anti amerikaans ben.

  • Volgende discussie
#2 Steeph

Eens. En die kan je tenminste ook nog als materiaal op de lagere en middelbare school gebruiken.
400 pagina’s krijg je er nooit doorheen.

Wel een aardig stukje uit die US grondwet:
“To raise and support armies, but no appropriation of money to that use shall be for a longer term than two years;”
Ik geloof dat ze dat ergens stiekem vergeten zijn ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Carlos

Maar die zogenaamde europese grondwet is ook helegaar geen grondwet maar een verdrag tot vaststelling van… toch?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Steeph

Maar als je een wet maakt, die boven de wetten van de individuele staten staat, die bepaalde (onvervreembare) grondrechten beschrijft en die beschrijft hoe de EU werkt, hoe noem je dan zoiets?

Wikipedia over de grondwet

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Carlos

Maar er is uit die 400 pagina’s toch wel een A4-tje te abstraheren met de belangrijkste puntjes (voor de zap-generatie?)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Steeph

Succes!
Dat lukt volgens mij niet anders dan door heel kort door de bocht te gaan.
Iets van “alles wordt beter en alles is goed geregeld en ga rustig slapen”.
Er staat echt gewoonweg teveel in.
Alleen al het noemen van alle instanties, instituten, commissies en comitees past niet meer op een A4.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Degtyarev Pekhotny

Alles komt goed en er komt geen holocaust als je JA stemt en de grondwet is ook goed voor het milieu.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Steeph

Geef je het op DP?
;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Degtyarev Pekhotny

tja wie wil er nou een holocaust op zijn geweten hebben he….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Steeph

Maar weet je dan al zeker of het voor of tegenstemmen potentieel tot een holocaust leidt?
Misschien moeten we deze variabele maar uit de vergelijking halen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Ekko

De vaagheid is opzet; de lidstaten zijn het hier helemaal niet over eens. Hoe vager je de tekst laat hoe langer je het overleg over dit punt kunt rekken.

  • Vorige discussie