Courbet plagineerde (met terugwerkende kracht)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Het relletje rondom de EU-kunstwerken heeft niet alleen enkele parlementariers de kans gegeven om op bekrompen wijze morele superioriteit te claimen, maar toont ook aan dat elementaire kennis over de kunstgeschiedenis van ons mooie gezamenlijke continent alom ontbreekt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het Oostenrijkse sociaal-democratische kamerlid Barbara Prammer op de hoogte is van het bestaan van Gustave Courbet’s L’Origine du Monde [NSFW?], als ze de EU-bewerking aanklaagt als seksistisch en neerbuigend jegens vrouwen (waarom zou het geen ode zijn/blijven?).

Reacties (13)

#1 Sazzterix

Yakkiebah! Goor kunstenaarsgespuis

  • Volgende discussie
#2 Sikbock

haha! sorry, Brarbara Prammer?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Caprio

Bah wat een neerbuigend en seksistisch schilderijtje uit 1866, het moge niemand verbazen dat dit precies 23 jaar was voor Adolf Hitler geboren werd, en die werd later een pervers, akelig, neerbuigend mannetje. Men had toen, in 1866, direct hard moeten ingrijpen, zero-tolerance zeg ik altijd, en ook zouden ze blowen moeten verbieden, en hoe zit het met het kwartje van Kok? Bah, schande!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 HansR

Als je op de afbeelding van Courbet’s oorspronkelijke schilderij klikt in het hierboven genoemde artikel, dan kom je wel op een pagina die Perversion in Art heet :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

Wat is dat toch met die geneste BBcode?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Guy

Ach, die EU-prostituee is nog niks. Die foto van Carlos Aires met Bush, EII en Chirac is veel leuker: http://www.kurier.at/oesterreich/1228341.php

Ken Aires toevallig persoonlijk, grappige kerel en een groot talent: http://www.artnet.com/artist/424205452/carlos-aires.html

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Caprio

Die foto vond ik nogal makkelijk, wel raak qua provocatie hetgeen een meerwaarde op zichzelf heeft natuurlijk, desondanks verbergt ie zijn werkelijke talent. Wat een briljante schilderijen maakt die man, vraag me af of dat slechts eclectische galgenhumor is of dat zijn schilderijen nog een politieke/sociaal-economische lading hebben?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Guy

Oeps, foutje van mij. Caprio, die schilderijen zijn in feite foto’s (gebaseerd op onder meer Velazquez). Ze hebben niks met galgenhumor te maken.
De dwergen maken deel uit van zijn reeks Sneeuwwitje (een zwarte vrouw) en de zeven dwergen. Mij treffen vooral de esthetiek en het respect voor degenen die poseren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Guy

Oh, nog een weetje. De dwergen werken in Spaanse stierenarena’s en hebben hun eigen uniform aan, waar ze heel trots op zijn. De foto’s zijn dus niet geënsceneerd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Caprio

Ah, volkshumor dan, de esthetiek ervan is provocerend, toegegeven, jammer dat het geen sociaal-economisch geladen schilderijen zijn, dat had toch wat bovengemiddelds gehad.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Carlos

Gruwelijk die full bush

Tis vast een stille hint dat de EU met haar hogere beschaving Bush-Amerika kan overheersen mits met grondwet uiteraard. Of wil de kunstenaar zeggen dat achter het Europese ideaal een Bush-Amerika schuil gaat..?

Diepzinnig, lastig….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Michiel Maas

“hogere beschaving”.

Ik zou hier eigenlijk een mening over moeten hebben…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 HansR

Tis geen stille hint maar een brul. De oorsprong van de wereld (of iedereen) een broek aantrekken zorgt ervoor dat er niets meer geboren kan worden. En met de Europse clag erop is Europa dus steriliserend middel. Onvruchtbaar.

Niet zo lastig hoor.

  • Vorige discussie