Consuminder Moslim

ook u een Eid Mubarak Net als dat Kerst in het Westen met haar christen-judeologische identiteit is verworden tot een protserig bacchanaal van overconsumptie, zo dreigt het Slachtfeest in islamitische landen ook af te glijden naar overmatige consumptie en materialisme. De bengaalse blogger Rezwan beklaagt zich over de gruwelijke en onsmakelijke beelden die men momenteel in de straten van Dhakka kan zien. Iedere familie slacht zijn eigen geit of koe voor het huis. De mensen slachten eigenhandig zonder dat ze hiervoor zijn opgeleid, de straten kleuren rood en stervende dieren liggen op de grond in hun eigen bloed. Na de slacht is er plotsklaps zoveel vlees dat men grote problemen heeft met het vinden koelruimte en moet men truucs verzinnen om ervan af te komen.

De laatste jaren is het een trend geworden om steeds méér en vooral grotere dieren te slachten. In reality the sacrifice is becoming a waste and a farce of religion as some Muslims are eager for competition of indiscriminate sacrificing large animals (3rdWorldBlog). Extra koeien worden speciaal voor het slachtfeest uit het hindoestaanse India geïmporteerd. Rezwan schreef er twee jaar geleden al een stukje over en haalde dit deze week weer aan: Sacrifice or Waste.

Maar er zijn meer bloggende moslims die bij het zien van zoveel dierenleed en verspilling (lees: Sacrifice or Waste) filosofisch en poëtisch worden. Wellicht ontstaat hieruit een nieuwe maatschappelijk bewuste stroming: de consuminder moslim ?

There was once a Cow

There was a cow on the corner of our street.
Nice cow; white, splashes of black, cute feet.
Sunning itself in the heat.
Little did it know it would soon be meat.

Puddle on the floor.
Cow dead. It bled.
Naveed saw its head.
Street red. People fed.

Eid Mubarak. (Ibnat Battuta Blogspot)

:)

  1. 2

    Lees “Sacrifice or Waste” staat er nog in (koeie)letters bij.

    One-third of it has to be given to the poors. One-third for the relatives and one-third for own consumption. I see everytime many families are really in dire straits not being able to manage storing all the meat given by the relatives. And you would not find real poor persons to give away. There are some professional meat collectors disguised as poors who will sell away the meat to some others (or even to some restaurants!). What an waste!

    Het gaat net als matzes bakken bij de joden. ‘snachts sneaken ze hun deur uit om de bijna beschimmelde matzes voor de deur van de buren te leggen, je mag ze immers niet weggooien. De volgende nacht gooit de buurman de matzes weer over de schutting terug.

  2. 3

    @Carlos: “And what happens to all the flesh? One-third of it has to be given to the poors. One-third for the relatives and one-third for own consumption. I see everytime many families are really in dire straits not being able to manage storing all the meat given by the relatives. And you would not find real poor persons to give away. There are some professional meat collectors disguised as poors who will sell away the meat to some others (or even to some restaurants!). What an waste!”

    Daaruit lees ik toch echt dat het uiteindelijk wel op komt. Dat de auteur het verspilling (“a waste”) vindt om restaurants ermee te bevoorraden, lijkt met zijn probleem.

  3. 4

    Er is gewoon plotseling te veel vlees en men kan het niet koelen. Weggeven aan de armen stuit ook op problemen. Ik heb nog een zinnetje toegevoegd ter verduidelijking.

  4. 6

    onsmakelijke beelden die men momenteel in de straten van Dhakka kan zien

    En niet alleen in Dhakka. Op het Belgische journaal waren ook beelden te zien van geimproviseerde slachterijen waar het bloed letterijk over de straten liep en in plassen bleef staan. Ze hadden 6000 schapen willen slachten maar kwamen maar tot 3000. Grote ontevredenheid bij de moslims. Zowel over de toestanden als over de slachtachterstand. In Nederland schijnt de slachtpartij goed afgelopen te zijn.

  5. 7

    Goeie post Carlos, clap hands.

    Als je in gebieden verblijf (Maghreb) waar men eigenlijk niks te makken heeft en dan onder (sociale) druk die laatste levende have van een familie , juigend, amateuristisch om zeep wordt geholpen (wat een dag erna wegrot) hou ik geen droge ogen.

  6. 9

    Een Hollandse vriend van me moest vroeger altijd helpen/inspringen in de slachterij van zijn vader als het Slachtfeest weer voor de deur stond. Schapen vasthouden als ze de keel doorgesneden werden. Hij beschreef me dat hij aan het eind van de dag onder de stront en het bloed zat. Het was altijd verschrikkelijk hectisch in deze periode, het zal tegenwoordig niet veel anders zijn. Hoeveel konijntjes verorberen wij christen-judeologen tijdens Kerst?

  7. 10

    Ik ben geen christenjudeo-whatever en ik eet konijntjes als ik daar trek heb en doe dit zonder druk van een 5e Colonne. Wel eens een Arabisch mens in zijn/haar eentje zien lopen in de Magreb?..niet dus.

  8. 11

    Raar.. maar volgens mijn Turkse collega is kun je ook geld doneren waarmee in een gebied waar een echt te kort heerst .. denk aan de Pakistaanse bergen er een dier geslacht kan worden in jouw naam… gezien de omstandigheden daar zal ook koeling bij een overschot geen enkel probleem zijn. Maar ja… daar denken helaas maar weinigen aan :(

  9. 12

    Yatta: Ik denk dat de blogs hetzelfde willen aan de kaak stellen wat je hier op nieuwjaar ziet: Groter vuurwerk afschieten dan je buurman. Wat je viert doet niet zo ter zake, het gaat erom dat het gevierd wordt en wel beter, groter en luider dan de buurman!