Tsja, dat krijg je als je 13-in-een-dozijn-nummers gaat schrijven. Die heten niet voor niets zo.
#2
S’z
Ideale band om luid bij te ‘belchen’ terwijl ze optreden ;-/ Waar ik ook knetter van word, mijnheer Loosveld, is dat ze “dien depressieven brol” ’s ochtends op Radio 1 (VRT) spelen. Als je dan Kathleen Cools’ ‘r “ja” tic nerveux stopwoorditis bij moet nemen, en haar strompelende “klemtoon op elk woord” dictie, dan heb je echt zin om in overvolle forensentreinen te duiken.
#3
Bas
Kijk, en zó krijg je dus aandacht als je band niet zo bekend is en je melodielijn twee maten lang enigszins lijkt op een band die de moeite ook niet waard is.
#4
zmc
Coldplay heeft een historie van het ‘jatten’ van melodielijnen en daar hebben ze ook nooit een geheim van gemaakt. Deze categorische ontkenning wordt daardoor wel aardig geloofwaardig. Maar vooral wat Bas zegt;-)
#5
merijn
Ik hoor wel enige gelijkenis maar het is absoluut niet een identieke melodielijn. Niet zoals bijvoorbeeld creep/the air that I breath, of what’s up/don’t worry, be happy. Ik denk dat als dat bandje een rechtzaak tegen Coldplay zou aanspannen wat betreft royalties dat ze dan ze ontzettend zouden verliezen.
Ik heb gisteren de nieuwe plaat van Coldplay geluisterd en een nummer lijkt erg op een nummer dat ik zelf ooit heb geschreven. Colplay gebruikt gewoon redelijk clichematige akkoorden en melodieen. Overigens vind ik het nummer van Coldplay een stuk beter dan het nummer van die Creaky Boards
#6
Bas
Ik wou al beginnen over het meer-dan-clichématige Em/C/G/D, en toen ging ik even de tabs opzoeken van La Vida…
C/D/G/Em … het hele lied lang…
#7
S’z
De eerste keer dat ik Cp hoorde dacht ik : pathetische Echo ATB klonen, met de nijdige kantjes erafgevijld. Marketable indeed.
#8
Bartb
Tsja, als je heel veel bandjes hebt die allemaal ongeinspireerde zoutmuziek maken, dan lijkt het nogal op elkaar. Nirvana werd ook de godganse tijd beschuldigd van jatwerk. Maar er zijn nu eenmaal niet zo gek veel manieren waarop je drie akkoorden aan elkaar kan plakken om een rockgeluid te produceren.
#9
Willie
Coldplay is een soort van Acda en De Munnik: Achter de flinterdunne zogenaamde diepgang gaapt het grote niets, de pijnlijke leegte.
#10
Martijn ter Haar
“Nirvana werd ook de godganse tijd beschuldigd van jatwerk.”
Die baslijn die ze van Killing Joke hadden gestolen lag er ook wel heel dik bovenop.
Maar de beste jatters uit de rockgeschiedenis blijven toch Led Zeppelin. Drie bluesklassiekers bij elkaar vegen, tempo een beetje omhoog en tada…
#11
S’z
Breek me de bek niet open qua Rolling Stones bluesdiefstallen zonder credits (en dus geldgewin voor de arme zwarte man) ! Of qua Sonic Youth jatwerk van the Stranglers !
#12
S’z
Willie #9 Acda Munnik : u moèt het eerdere artikel van Andy Gill over Coldplay lezen (klikmelink).
#13
Bas
Sonic Youth en The Stranglers?? Leg uit.
#14
S’z
Eerste de kwis oplossen, Bas !
But seriously :
– Sonic Youth lp “Sister” : “Catholic block”
– the Stranglers lp “The raven” : “Dead Loss Angeles”
… if my memory serves me well.
Kom op mensen is er nou helemaal geen Coldplay fan hier te vinden??!
#16
S’z
Zelfs niet voor hun hoezen, dude. Dito qua Kathleen “ja” Cools trouwens.
#17
Bismarck
Wanneer heeft Coldplay eigenlijk clocks geschreven?
#18
Oplawaai
Zal ik dan maar een poging doen om het taboe te doorbreken? Ik ken mensen die Coldplay-cd’s hebben en zelfs naar concerten zijn geweest. En die mensen hebben helemaal niet zo’n slechte muzieksmaak.
Laat ik mezelf dan ook maar meteen helemaal blootgeven, nu ik toch bezig ben. Ik vind het eigenlijk ook wel om aan te horen. Het ene oor in en het andere oor uit, weliswaar (nou ja, ook weer niet helemaal, want ze hebben wel melodietjes die ergens blijven hangen), maar ik voel geen enkele aandrang om de radio of tv uit te zetten als Coldplay langskomt. Dat is al heel wat.
Poging om mijn geloofwaardigheid te herstellen: afgelopen weekend zag ik ze bij de BBC een nummer van de nieuwe cd live spelen en dat was dan wel weer heel, heel, heel slecht.
#19
Kittekat
*kucht richting Carlos*
Toen ik net mijn lief had verloren aan kanker, heb ik zeker heel vaak naar shiver, speed of sound en high speed geluisterd. Voor mij zijn het huilnummers, zonder te neigen naar janknummers. Maar de grens is vaag, geef ik toe.
Ik vind veel liedjes van David Sylvian ook mooi. Sommigen noemen het pathetisch en kotsen spontaan op de grond. Smaken, verschillen!
#20
Chiel
@Carlos: Die hebben allemaal al zelfmoord gepleegd.
#21
toinerz
@15
Parachutes is ijzersterk en het optreden op Lowlands 2000 voor vijftig man was een heugelijke gebeurtenis. Afgeven op Coldplay is een soort opzichtige secret handshake geworden onder snobs…
#22
Martijn ter Haar
Ik heb Coldplay gezien in de Melkweg en ik vond dat ze het toen (ten tijde van Parachutes) goed brachten, hoewel het me niet echt raakte en het niet de hele tijd boeiend bleef. Drie platen meer van hetzelfde en overexposure deden de rest.
Overigens vind ik Coldplay eerder te vlak dan te pathetisch. Ik ben meer van Nick Cave die zich in wanhoop op zijn knieën stort of Lou Reeds ultieme prozac-plaat Berlin.
#23
Kittekat
Misschien moet je vrouw zijn om Coldplay wel goed te vinden?
#24
S’z
Ach, er zijn wel vroege nummers die iets betekenen, radiodeuntjes die kunnen meeslepen, 45s … maar al bij al ben ik het roerend eens met Andy Gill (#12) wat betreft de lyrics en de gimmicks. Poor poetry.
#25
S’z
En integendeel, #21, hier in Vlaanderen zag ik de platen van Coldplay steeds maar weer goed besproken worden en veel airplay en wat nog al niet krijgen, dus dan ben je wel even blij dat er mensen opstaan die zeggen “mag het aub ook even gezegd worden dat dit tweederangs is en wel hierom & hierom”.
@#23 moet je gay zijn om disco goed te vinden ? Geil om funk goed te vinden ? Gelovig om gospel goed te vinden ? Ik ken alleszins ’n pak metalgrietjes with a taste for modern noise rock.
#26
Kittekat
Sterker nog, je moet erg gay zijn om disco goed te vinden;)
#27
mii_
ik vind coldplay een goede band, ik ben fan ja, ik ga ook naar het concert, maar ik ken genoeg mannen die ook fan zijn van coldplay en ABSOLUUT geen homo’s zyn. zolang ’n nummer maar lekker klinkt is t toch goed? maar smaken kunenn verschillen
#28
Martijn ter Haar
@25:
Toch is het wel degelijk zo dat er een lineair verband lijkt te bestaan tussen het liedjesgehalte van de muziek en het percentage vrouwen in het concertpubliek.
#29
Bas
@Carlos,
Parachutes vond ik een heel mooie plaat, maar sindsdien heb ik persoonlijk niets goeds meer gehoord.
@Kittekat,
Die opmerking over vrouw zijn en Coldplay is niet eens zo vreemd. De teksten van Chris worden vaker ‘feminist’ genoemd:
Kijk nou wordt het interessant, met mijn opmerking bij #15 wilde ik alleen maar wat polemiek opstarten. Als ik vanavond genoeg drink zal ik misschien nog mijn eigen Coldplay geheimpje onthullen.
Ik vond Parachutes prima, heb ze toen ook een keer live gezien, waarschijnlijk hetzelfde concert als Martijn (@22), was helemaal niks mis mee. A Rush of Blood to the Head vond ik ook nog goed, volwassener dan Parachutes, maar bij album 3 ben ik hard afgehaakt. Draak van een plaat en ik geloof niet dat 4 veel beter is.
#33
Remco
Als ik dit allemaal zo lees, zou ik me moeten schamen voor dit stukje: Coldplay recensie
Reacties (34)
Tsja, dat krijg je als je 13-in-een-dozijn-nummers gaat schrijven. Die heten niet voor niets zo.
Ideale band om luid bij te ‘belchen’ terwijl ze optreden ;-/ Waar ik ook knetter van word, mijnheer Loosveld, is dat ze “dien depressieven brol” ’s ochtends op Radio 1 (VRT) spelen. Als je dan Kathleen Cools’ ‘r “ja” tic nerveux stopwoorditis bij moet nemen, en haar strompelende “klemtoon op elk woord” dictie, dan heb je echt zin om in overvolle forensentreinen te duiken.
Kijk, en zó krijg je dus aandacht als je band niet zo bekend is en je melodielijn twee maten lang enigszins lijkt op een band die de moeite ook niet waard is.
Coldplay heeft een historie van het ‘jatten’ van melodielijnen en daar hebben ze ook nooit een geheim van gemaakt. Deze categorische ontkenning wordt daardoor wel aardig geloofwaardig. Maar vooral wat Bas zegt;-)
Ik hoor wel enige gelijkenis maar het is absoluut niet een identieke melodielijn. Niet zoals bijvoorbeeld creep/the air that I breath, of what’s up/don’t worry, be happy. Ik denk dat als dat bandje een rechtzaak tegen Coldplay zou aanspannen wat betreft royalties dat ze dan ze ontzettend zouden verliezen.
Ik heb gisteren de nieuwe plaat van Coldplay geluisterd en een nummer lijkt erg op een nummer dat ik zelf ooit heb geschreven. Colplay gebruikt gewoon redelijk clichematige akkoorden en melodieen. Overigens vind ik het nummer van Coldplay een stuk beter dan het nummer van die Creaky Boards
Ik wou al beginnen over het meer-dan-clichématige Em/C/G/D, en toen ging ik even de tabs opzoeken van La Vida…
C/D/G/Em … het hele lied lang…
De eerste keer dat ik Cp hoorde dacht ik : pathetische Echo ATB klonen, met de nijdige kantjes erafgevijld. Marketable indeed.
Tsja, als je heel veel bandjes hebt die allemaal ongeinspireerde zoutmuziek maken, dan lijkt het nogal op elkaar. Nirvana werd ook de godganse tijd beschuldigd van jatwerk. Maar er zijn nu eenmaal niet zo gek veel manieren waarop je drie akkoorden aan elkaar kan plakken om een rockgeluid te produceren.
Coldplay is een soort van Acda en De Munnik: Achter de flinterdunne zogenaamde diepgang gaapt het grote niets, de pijnlijke leegte.
“Nirvana werd ook de godganse tijd beschuldigd van jatwerk.”
Die baslijn die ze van Killing Joke hadden gestolen lag er ook wel heel dik bovenop.
Maar de beste jatters uit de rockgeschiedenis blijven toch Led Zeppelin. Drie bluesklassiekers bij elkaar vegen, tempo een beetje omhoog en tada…
Breek me de bek niet open qua Rolling Stones bluesdiefstallen zonder credits (en dus geldgewin voor de arme zwarte man) ! Of qua Sonic Youth jatwerk van the Stranglers !
Willie #9 Acda Munnik : u moèt het eerdere artikel van Andy Gill over Coldplay lezen (klikmelink).
Sonic Youth en The Stranglers?? Leg uit.
Eerste de kwis oplossen, Bas !
But seriously :
– Sonic Youth lp “Sister” : “Catholic block”
– the Stranglers lp “The raven” : “Dead Loss Angeles”
… if my memory serves me well.
Kom op mensen is er nou helemaal geen Coldplay fan hier te vinden??!
Zelfs niet voor hun hoezen, dude. Dito qua Kathleen “ja” Cools trouwens.
Wanneer heeft Coldplay eigenlijk clocks geschreven?
Zal ik dan maar een poging doen om het taboe te doorbreken? Ik ken mensen die Coldplay-cd’s hebben en zelfs naar concerten zijn geweest. En die mensen hebben helemaal niet zo’n slechte muzieksmaak.
Laat ik mezelf dan ook maar meteen helemaal blootgeven, nu ik toch bezig ben. Ik vind het eigenlijk ook wel om aan te horen. Het ene oor in en het andere oor uit, weliswaar (nou ja, ook weer niet helemaal, want ze hebben wel melodietjes die ergens blijven hangen), maar ik voel geen enkele aandrang om de radio of tv uit te zetten als Coldplay langskomt. Dat is al heel wat.
Poging om mijn geloofwaardigheid te herstellen: afgelopen weekend zag ik ze bij de BBC een nummer van de nieuwe cd live spelen en dat was dan wel weer heel, heel, heel slecht.
*kucht richting Carlos*
Toen ik net mijn lief had verloren aan kanker, heb ik zeker heel vaak naar shiver, speed of sound en high speed geluisterd. Voor mij zijn het huilnummers, zonder te neigen naar janknummers. Maar de grens is vaag, geef ik toe.
Ik vind veel liedjes van David Sylvian ook mooi. Sommigen noemen het pathetisch en kotsen spontaan op de grond. Smaken, verschillen!
@Carlos: Die hebben allemaal al zelfmoord gepleegd.
@15
Parachutes is ijzersterk en het optreden op Lowlands 2000 voor vijftig man was een heugelijke gebeurtenis. Afgeven op Coldplay is een soort opzichtige secret handshake geworden onder snobs…
Ik heb Coldplay gezien in de Melkweg en ik vond dat ze het toen (ten tijde van Parachutes) goed brachten, hoewel het me niet echt raakte en het niet de hele tijd boeiend bleef. Drie platen meer van hetzelfde en overexposure deden de rest.
Overigens vind ik Coldplay eerder te vlak dan te pathetisch. Ik ben meer van Nick Cave die zich in wanhoop op zijn knieën stort of Lou Reeds ultieme prozac-plaat Berlin.
Misschien moet je vrouw zijn om Coldplay wel goed te vinden?
Ach, er zijn wel vroege nummers die iets betekenen, radiodeuntjes die kunnen meeslepen, 45s … maar al bij al ben ik het roerend eens met Andy Gill (#12) wat betreft de lyrics en de gimmicks. Poor poetry.
En integendeel, #21, hier in Vlaanderen zag ik de platen van Coldplay steeds maar weer goed besproken worden en veel airplay en wat nog al niet krijgen, dus dan ben je wel even blij dat er mensen opstaan die zeggen “mag het aub ook even gezegd worden dat dit tweederangs is en wel hierom & hierom”.
@#23 moet je gay zijn om disco goed te vinden ? Geil om funk goed te vinden ? Gelovig om gospel goed te vinden ? Ik ken alleszins ’n pak metalgrietjes with a taste for modern noise rock.
Sterker nog, je moet erg gay zijn om disco goed te vinden;)
ik vind coldplay een goede band, ik ben fan ja, ik ga ook naar het concert, maar ik ken genoeg mannen die ook fan zijn van coldplay en ABSOLUUT geen homo’s zyn. zolang ’n nummer maar lekker klinkt is t toch goed? maar smaken kunenn verschillen
@25:
Toch is het wel degelijk zo dat er een lineair verband lijkt te bestaan tussen het liedjesgehalte van de muziek en het percentage vrouwen in het concertpubliek.
@Carlos,
Parachutes vond ik een heel mooie plaat, maar sindsdien heb ik persoonlijk niets goeds meer gehoord.
@Kittekat,
Die opmerking over vrouw zijn en Coldplay is niet eens zo vreemd. De teksten van Chris worden vaker ‘feminist’ genoemd:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=A3h9yxdyb2ola
Kijk nou wordt het interessant, met mijn opmerking bij #15 wilde ik alleen maar wat polemiek opstarten. Als ik vanavond genoeg drink zal ik misschien nog mijn eigen Coldplay geheimpje onthullen.
Je schrijft liedjes voor de band?
Ik vond Parachutes prima, heb ze toen ook een keer live gezien, waarschijnlijk hetzelfde concert als Martijn (@22), was helemaal niks mis mee. A Rush of Blood to the Head vond ik ook nog goed, volwassener dan Parachutes, maar bij album 3 ben ik hard afgehaakt. Draak van een plaat en ik geloof niet dat 4 veel beter is.
Als ik dit allemaal zo lees, zou ik me moeten schamen voor dit stukje: Coldplay recensie
Maar dat doe ik niet.
Nor aas ! Ge moest u schaome !