In onze rubriek Op weg naar duurzaamheid verkennen we oplossingen voor milieuvraagstukken naar aanleiding van de documentaireserie Earthrise van Al Jazeera. Deze week: groen goud, waarom Belize sleepnetten verbood en een epische reis om de wereld op zonne-energie.
Groen goud
Schone elektriciteit kunnen we produceren met nieuwe technieken als zonnepanelen en windmolens. Maar een duurzaam alternatief voor olie vinden, waar veel transport afhankelijk van is, is een stuk lastiger. De eerste generaties brandstoffen oogsten veel kritiek: de omvangrijke plantages voor sojabonen en oliepalmen dragen bij aan de ontbossing en gaan ten koste van het landbouwareaal.
In het Spaanse Alicante laat Bio Fuel Systems daarom haar oog vallen op algen om groene olie te produceren. Algen groeien extreem snel, ze verdubbelen hun massa meerdere malen per dag. In de testomgeving in Alicante levert de naastgelegen cementfabriek de grondstof: CO2-uitstoot.
Het bedrijf stelt dat het met deze techniek tot 400 keer meer olie kan produceren dan met de traditionele biobrandstoffen gebruikelijk is. Het groene goud heeft dezelfde kenmerken als ruwe olie, met één belangrijk verschil: de algenfabrieken staan naast fabrieken die veel CO2 uitstoten. Het groene goud is daarmee feitelijk koolstofnegatief. Inmiddels bouwt men een commerciële productie-omgeving van 600 hectare.
Verbod op sleepnetten
Belize heeft het grootste barrièrerif op het noordelijk halfrond. Twee jaar geleden dreigde Unesco het rif van de Werelderfgoedlijst te halen. Zestig procent van het rif verkeert in slechte tot zelfs kritieke staat. Niet alleen projectontwikkeling, vervuiling en klimaatverandering eisen hun tol. Op het rif wordt gevist met ellenlange sleepnetten die over de oceaanbodem schrapen en daarmee het hele rif schoonvegen. De flora en fauna verdwijnen, lokale vissers verliezen hun bron van bestaan, de 200 duizend toeristen die jaarlijks flink wat geld in het laatje brengen dreigen weg te blijven.
Genoeg reden voor Belize om te besluiten tot een drastische maatregel: het instellen van een algeheel verbod op vissen met sleepnetten. Op de korte termijn loopt men daardoor weliswaar inkomsten van de vissersboten mis, maar op de lange termijn is de economie juist gebaat bij bescherming van het rif.
Tûranor: reis om de wereld in 19 maanden
De scheepvaart is een van de snelst groeiende en meest vervuilende bedrijfstakken. PlanetSolar, een Zwitserse onderneming, probeert nu de koers te verleggen. Zij bouwde de Tûranor, het grootste schip ter wereld dat aangedreven wordt door zonne-energie. De naam werd ontleend aan Tolkien’s In de ban van de ring en betekent ‘kracht van de zon’.
De 31 meter lange catamaran is bedekt met 600 vierkante meter zonnepanelen. Zonder zon kan het schip nog zo’n drie dagen blijven varen op de opgeslagen zonne-energie. Reizen op zonne-energie leidt tot een nieuwe benadering van navigeren. Een die rekening houdt met weersomstandigheden, wind, stroming en aantal uren zon. Om de kans op zon te maximaliseren blijft men zo dicht mogelijk bij de evenaar. De kortste weg van A naar B is lang niet altijd een rechte lijn.
In december 2010 begon de Tûranor aan een epische reis om de wereld in 19 maanden. ,,We want to be the Phileas Fogg of the 21st century… our project is meant to serve the environment and to enable solar energy to replace fossil fuels, and to motivate engineers and scientists to develop these technologies.’’
Sargasso is benieuwd naar uw suggesties om onze milieuproblemen aan te pakken. Kent u mooie initiatieven die meer aandacht verdienen, plaats ze dan in de reactieruimte.
Reacties (3)
Prof Piet Vroon, hij pleegde helaas zelfmoord, is de enige waarvan ik weet dat hij het probleem zag in de overbevolking van dit planeetje.
Hij citeert lieden die durven te zeggen dat zonder AIDS, en nog een vreselijke ziekte, schiet me niet meer te binnen welke, het er allemaal nog veel slechter uit zou zien.
Een naaste medewerker van Jan Pronk indertijd, legde al op college uit dat regeringen van ontwikkelings landen medische hulp helemaal niet willen, vergroot alleen de problemen.
Schepen kunnen brandstof uitsparen met zeilen en vliegers.
Sky sails bijvoorbeeld