Closing Time | Janse Bagge Band

Een stevige economische crisis aan het begin van de jaren tachtig, dieper maar ook korter dan de recente malaise, leidde tot grote werkloosheid. Voor de Limburgse Janse Bagge Bend aanleiding om Gimme Some Lovin’ van The Spencer Davis Group onherstelbaar te verbeteren. Het clipje is, vergeleken met wat we tegenwoordig mogen zien, van een welhaast ontroerend amateurisme.

  1. 1

    Hoezo clip? Het is gewoon de camera laten rollen bij een live optreden (het geluid is wel studio zo te horen). Kan nog steeds, al zien de heren op het podium er een jaar of 35 ouder uit (terwijl het publiek van toen inmiddels de kleinkinderen meeneemt).

  2. 2

    Dit is de soundtrack van mijn tienerjaren.
    In Limburg is men sowieso zeer sterk op de eigen regio gericht, maar radio21 en de NDW (Neue Deutsche Welle) hadden er veel meer voet aan de grond dan in -pakweg- Hilversum (bij Bussum).

    Ik heb een jaar of wat geleden mijn lief mee naar een concert genomen als was het een les heemkunde en ik kende de zaal nog uit mijn tienerjaren. Er bleek niets veranderd. De tafels van wagenwielen op houten biertonnen met smeedijzeren poten, de vrijwilligers achter de bar; afgezien van die extra rij van 25 carnavalsprinsen aan de wand was er in die kwart eeuw niets veranderd. Met dat verschil dat de jeugd van nu niet in groepjes staat te kletsen, maar gebiologeerd naar een klein schermpje in hun handen zat te staren.

  3. 4

    @3: Een verschil is dat je toen de werkloosheid nog een beetje kon ontlopen door dan maar door te studeren. Tweede studie, postdoc. Totdat tunnelvisionair Deetman en dorknoper Ritzen ook dat allemaal weg begonnen te hakken. De kennismaatschappij sneuvelde eigenlijk al avant la lettre.

    JBB-voorman Henk Steijvers (inmiddels ‘de grieze mit de Gretsch’) stond in het dagelijks leven voor de klas en zijn maatschappelijke betrokkenheid blijkt uit zijn hele oeuvre:
    https://www.youtube.com/watch?v=HAWIgV6-5Wo
    Voor de JBB speelde hij o.a. in Carboon, dialectpop over het mijnwerkersleven. De elpee Witste nog, koempel (1976) geniet in deze contreien nog steeds een legendarische status.

  4. 5

    @3: Banen creëren, dat klinkt wel een beetje als een soort mythische bezigheid. Veel mensen claimen dat ze het doen, maar toch schiet het maar niet op met de werkloosheid.