Closing Time | Du

Foto: Ted (cc)
Serie:

Laatst had ik een avondlijke autorit en luisterde naar de radio. En pats, daar was tie ineens: Du, van Peter Maffay. Dus dat werd meezingen, hard. Het is donker en ik ben alleen immers. Ik heb dat nummer altijd in mijn hoofd voor het geval ik op een karaokepodium beland. Met dat nummer zou ik zelfs de rest van het café kunnen laten meezingen, met volle overgave. Maar er was nu iets dat me wat ongemakkelijk deed voelen. Kwam het door die #metoo toestanden, kwam het door andere berichten over geweld tegen vrouwen, over misbruik? Die tekst. Waarom had ik dat nog nooit eerder zo gehoord? Dit nummer ging niet over oneindige romantische liefde, maar over een obsessieve stalker, misschien wel over een loverboy-achtige gast. Hier was geen ruimte voor het vrouwelijk personage, hier was geen ademruimte voor haar, hier was alleen die dwingende, claimende stem van de man aan het woord. Hij geeft haar dan wel complimentjes, maar tegelijk zegt hij dat ze nooit meer van hem weg mag gaan. En dat ze bij hem hoort. Dat zij alleen hem kan begrijpen. Zo legt hij wel alle verantwoordelijkheid bij haar neer. Geen gezonde, evenwichtige relatie. Hij maakt het gelijk ook heel erg groot en dramatisch, zodat de druk op haar schouders alleen maar toeneemt: Ik heb een doel, en dat doel ben jij.
En zonder haar kan hij niet leven. Dat noem ik geen liefdesverklaring, maar dat noem ik een gijzelaarssituatie: jij mag nooit meer bij me weggaan. Du darfst nie mehr von mir geh’n. Niets kan me scheiden van jou. Nichts kann mich trennen von Dir. Meneer is wel een dwingeland en een heersertje. Wat er ook gebeurt, ik blijf bij jou, Was auch gescheh’n mag ich bleibe bei Dir zingt de maniak, (ja pas op, het blijven Schlagers) bij jou! bij jou! bij jou!

Reacties (6)

#1 Bismarck

Neem dat nummer nou gewoon zoals de WW Band iets minder serieus.

  • Volgende discussie
#2 sikbock

de beste teksten zijn van alle tijden :-) https://www.youtube.com/watch?v=2gwcPDKqdJQ

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Frank789

[ Wat er ook gebeurt, ik blijf bij jou ]

Nou, dat is op voorhand al zeer vergevingsgezind.
Als er nu stond “Wat er ook gebeurt, jij blijf bij mij”…

En tegenover:
– Du bist das Mädchen das zu mir gehört (of is gehört “past bij”?)
– Du, Du darfst nie mehr von mir geh’n
– Nichts kann mich trennen von Dir ( al wordt je blind en doof, ik blijf bij je?)

Staat totale adoratie:
– Ich lebe nur noch für Dich
– Du bist alles, was ich habe auf der Welt,
– Du, Du allein kannst mich versteh’n
– Und es ist schön nur durch Dich
– Ich laß Dich niemals im Stich

Zo kan ik nog wel een tijdje met die tekst doorgaan, maar als je uitgangspunt #METOO is in plaats van de romantiek van de jaren ’60 en ’70 en de toenmalige omgangsvormen, tja…

Kijk dan eens naar onze Bond-cultheld Sean Connery hoe die vrouwen het bed in dwong volgens de toenmalige film-karikaturen. En nu ook een bericht dat hij zijn eerste vrouw sloeg.

Je kunt naar mijn mening gewoon lekker blijven meezingen met “Du”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Rigo Reus

@2: Hubahubahubahubahophophop, hubahubahubahubahophophop, vind ik sterk in de Dada traditie staan. Sterke stekst, goed gevonden. Over dadadada gesproken:
https://www.youtube.com/watch?v=xqTBlft8gQA
Qua romatische Deutsche Liebesliedern moet natuurlijk genoemd worden
https://www.youtube.com/watch?v=Urw-iutHw5E

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Ilya
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Rigo Reus

@5: Oei, een dubieuze tekst van die meneer met die mooie raspende stem. Maar nee. Je kunt niet een half uur achter een Lelijke Eend met daarin een jonge vrouw bijven hangen, met je kop vol fantasie. Gek, wat denk je zelf, met je snor? Zonder licht aan ook nog.

Im Wagen vor mir fährt ein junges Mädchen,
sie fährt allein und sie scheint hübsch zu sein.
Ich weiss nicht ihren Namen und ich kenne nicht ihr Ziel,
ich merke nur, sie fährt mit viel Gefühl.
Im Wagen vor mir fährt ein junges Mädchen,
ich möcht gern wissen, was sie grade denkt.
Hört sie denselben Sender oder ist ihr Radio aus,
fährt sie zum Rendevouz oder nach Haus?
Ladda dadda …

Was will der blöde Kerl da hinter mir nur?
— Ist sie nicht süss?
Ich frag mich, warum überholt der nicht?
— So weiches Haar
Der hängt nun schon ne halbe Stunde ständig hinter mir.
Nun dämmerts schon, und der fährt ohne Licht.
— So schön mit Neunzig!
Der könnt schon hundert Kilometer weg sein
— Was bin ich froh
Mensch, fahr an meiner Ente doch vorbei!
— Ich fühl mich richtig wohl.
Will der mich kontrollieren oder will er mich entführen
oder ist das in Zivil die Polizei?

Ladda dadda …

Wie schön, dass ich heut endlich einmal Zeit hab,
ich muss nicht rasen wie ein wilder Stier.
Ich träum so in Gedanken, ganz allein und ohne Schranken
und wünsch, das schöne Mädchen wär bei mir.

Nun wird mir diese Sache langsam mulmig.
— Die Musik ist gut.
Ich fahr die allernächste Abfahrt raus.
— Heut ist ein schöner Tag.
Doch werd ich mich verstecken hinter irgendwelchen Hecken.
Verdammt, dadurch komm ich zu spät nach Haus.
Bye bye, mein schönes Mädchen, gute Reise!
Sie hat den Blinker an, hier fährt sie ab.
Für mich wird in zwei Stunden auch die Fahrt zu Ende gehn,
doch dich mein Mädchen werd ich nicht mehr sehn.

Ladda dadda …

  • Vorige discussie