Brief aan Mark Zuckerberg

Beste Mark,

Deze week kwam naar buiten dat jouw bedrijf Facebook een kantoor heeft in Nederland. Dat vinden we spannend, want dat betekent dat we ook een beetje meedoen met de grote jongens. Het bleek echter helaas slechts om een brievenbusmaatschappij te gaan; een fiscaal slimmigheidje om de vennootschapsbelasting te omzeilen. Jammer!         

Aangezien de kans dat ik je tegen het lijf loop dus onverminderd klein is, schrijf ik je maar eens een brief. Ik ben dan wel geen aandeelhouder van je, maar vertegenwoordig wel een deel (volgens RTL 36 euro) van jouw kapitaal. Ik ga er dus vanuit dat je razend benieuwd ben naar wat ik te vertellen heb.

Laat ik beginnen te zeggen dat ik je niet schrijf over die zogenaamde belastingontduiking, want dat is natuurlijk gelul. Ten eerste: constructies met BV’tje en NV’tje in Nederland, de kaaimaneilanden, Zwitserland enzovoort zijn volledig legaal. Er is dus hooguit sprake van belastingomzeiling, geen ontduiking. Groot verschil! Ten tweede heeft iedere zichzelf respecterende multinational een vergelijkbare constructie, dus het is hooguit nieuws dat Facebook het nu pas heeft. Maarja, dat wist die journalist van Dagblad De Pers blijkbaar niet.

Waar ik je ook niet voor schrijf, is om boos te doen over privacy. Hoewel ik erg huiverig ben voor vooral het opslaan van grote hoeveelheden persoonlijk informatie, vind ik ook wel weer dat als je dingen privé wilt houden, je het gewoon niet online moet zetten. Je kunt het niet allebei hebben he? Bovendien heeft persoonsgerichte marketing (het gevolg van het verkopen van persoonsgegevens), ook wel zo zijn voordelen. In tegenstelling tot de tv word ik op Facebook bijvoorbeeld nooit lastiggevallen met maandverbandreclames en schreeuwende BN-ers.

De aanleiding voor deze brief is een vraag. Sinds deze week heeft Facebook namelijk weer iets nieuws. Je ziet nu de reacties en likes die je vrienden op de profielen van anderen plaatsen. Nou hadden we daarvoor natuurlijk sinds een paar maanden al dat rare balkje rechts bovenin. Wat mij betreft was de belangrijkste eigenschap van dat balkje dat je er ook gewoon niet naar kon kijken, wegens I don’t care. Blijkbaar wil je echter heel graag dat ik wél zie dat mijn oud-klasgenoot het leuk vindt dat zijn nicht zwanger is, want berichten van dat kaliber verschijnen inmiddels prominent op mijn wall.

Dan komen we nu bij de kern van mij brief, namelijk: Waarom? En ook: hoe gaat het weg? Het beste dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is een knop om ze stuk voor stuk weg te halen. Mijn ergernis is dusdanig dat ik daarmee al van start ben gegaan, maar aangezien het voor jou waarschijnlijk een kwestie van één druk op de knop is, wilde ik er toch graag een briefje aan wagen. Bij deze dus Mark: wil je het weghalen? Bedankt alvast!

Tot slot wens ik je erg veel succes met je beursgang. Met de internetbubbel nog vers in het geheugen was ik niet van plan aandelen te kopen, maar dat vergeef je me vast. Ook zonder mij word je straks in één klap multimiljardair en heb je met je bedrijf een enorme impact op de hele wereld. Aangezien je net zo oud bent als ik, spreekt dat nogal tot de verbeelding. Hulde dus, en keep up the good work, maar vergeet niet even die ene instelling om te zetten.

Groeten,

Boudewijn.