Brandstofcelbussen in Amsterdam

Het Gemeente Vervoer Bedrijf Amsterdam rijdt al twee jaar als test met een aantal bussen die op waterstof lopen. (Wist je dat nog niet, dan weet je nu dat als je wel eens de lijnen 35 of 38 hebt gebruikt dat je in een rijdende bom zat.) Deze “brandstofcelbussen” maken minder herrie en produceren geen schadelijke afvalstoffen. De proef is een dusdanig succes (volgens het GVB dan) dat hij met een jaar wordt verlengd. Het eenjarige testproject is een Europese samenwerking waarin 21 bussen in 7 landen worden getest.

Waterstof als brandstof is een stuk gevaarlijker dan andere brandstoffen en vereist de nodige veiligheidsinvesteringen. Aan de andere kant: een schone stad is ook heel wat waard.

  1. 1

    Waterstof is niet veel gevaarlijker dan LPG.
    Las laatst het volgende: In België mogen auto’s met een gasinstallatie niet in overdekte parkeergarages gestald worden.
    Beetje kul, want gasinstallaties zijn voorzien van een overloopventiel. Druk/temperatuur te hoog, dan laat-ie gas ontsnappen. Zodoende zal er bij brand alleen een steekvlam komen. België schijnt ook vandeze regel af te willen.

  2. 2

    Waterstof is helemaal niet zo gevaarlijk. Natuurlijk, het ontploft sneller dan benzine, maar daar staat tegenover dat de tanks etc een dusdanige bescherming tegen invloeden van buitenaf bieden dat er geen groot ontploffingsgevaar is. Dus een rijdende bom is schromelijk overdreven. Mensen laten zich veel te veel leiden door dit soort uitdrukkingen. Ze horen gevaarlijk, maar realiseren zich niet dat er maatregelen genomen worden om dat gevaar in te perken. Ik heb het al eerder gezegd, maar nu doe ik het weer. Mensen zijn DOM.