Het kabinet gaat al 18 miljard bezuinigen, op Defensie, Cutuur, Onderwijs enzovoorts. Maar het kabinet besloot dat de A4 tussen Delft en Schiedam ondanks het aanhalen van de broekriem toch aangelegd zou worden.
De kosten voor de aanleg van 7 kilometer snelweg zullen oplopen tot 800 miljoen euro.
Nu zitten de coalitiepartijen te vergaderen over nog meer bezuinigingen (10 miljard ??). En deze keer zal ook minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu een bijdrage moeten leveren.
Welke plannen zal het ministerie van Wegenbouw en Zandverplaatsing schrappen?
Zal men bezuinigen op de gladheidsbestrijding?
Wordt er minder geld uitgetrokken voor spoedreparaties aan snelwegen?
Ik denk dat de verlenging van de A4, tussen Delft en Schiedam, wel uitgesteld kan worden tot de volgende kabinetsperiode. Vanwege de teruglopende filedruk is het momenteel niet opportuun om nog meer snelwegen aan te leggen.
De hogesnelheidstrein tussen Brussel en Amsterdam, de Fyra, lijkt me ook een prima bezuiniging. Dit prestigeproject was gedoemd tot mislukken. Er zijn nauwelijks passagiers, ondanks het gestunt met de tarieven. Het exploitatie-tekort is schrikwekkend en het komt nooit (nee, nee, nooit) meer goed met de Fyra.
Reacties (35)
De Fyra is al gedowngrade. De verbinding tussen rotterdam en amsterdam wordt vanaf dit jaar waarschijnlijk ook al in de dienstregeling opgenomen voor gewone intercity’s om zo het exploitatietekort te verminderen. De volgende stap is om ook vrachttreinen over dit spoor te sturen.
De A4 tussen Delft en Schiedam staat erg los van de verminderde filedruk. Kijk gerust op http://www.vid.nl/top50.html dan kan je kijken waar de filedruk onverminderd hoog is gebleven, ondanks de landelijke daling. En waarom is de filedruk op al die andere trajecten zo spectaculair gedaald? Extra rijstroken. Bij de A13 is dat alternatief onderzocht en is de A4 kosteneffectiever gebleken dan een verbrede A13.
Schultz kan vooral bezuinigen door alle investeringen 2 jaar te vertragen. Heel simpel, boekhoudkundige truc die direct veel winst oplevert in 2013.
Nee, niet weer de A4 uitstellen, kunnen ze dan niet beter de A31 afsluiten? Wellicht dat dat helpt.
De meeste bezuiniging haal je met alle ambtenaren op de nullijn te zetten.
Lekker makkelijk, laat de ander zijn salaris maar inleveren.
Dom gelul, want we zitten al sinds 2011 op de nullijn, en die nullijn vasthouden is dus een bezuiniging van exact 0 euro.
Niet wanneer je eerdere begroting had waarin de ambtenarensalarissen zouden stijgen…
De gemakkelijkste manier van geld verdienen voor de overheid is de belastingverhoging voor de rijken. Die de afgelopen twintig jaar teveel is verlaagd. Ook kan gekeken worden naar een btw verhoging, minder rechtse aftrekposten (huisje, autootje, enz.) en hogere accijnzen op luxere artikelen.
En gewoon alles inkomensafhankelijk maken. Profiteren zoals de gast van sociale zaken zegt, gebeurt vooral door de hoog opgeleide nieuwe aristocraten, die met hun managerbaantjes nauwelijks enkele toegevoegde waarde hebben in onze maatschappij.
Joop zegt: voer het communisme in…
Zooo, kun je vanavond weer bij de VVD-borrel goede sier maken. Echt jonge, zie je zelf niet in hoe enorm je ernaast zit met die opmerking?
Je stelt me teleur Bismarck. Ik had je hoger ingeschat dan het waarde oordeel dat je meent te moeten vellen…
Ik zeg: doen!
Als dat communisme is,
dan lijkt me communisme nog niet zo’n slecht idee
Reiskostenvergoeding voor ambtenaren afschaffen :-)
Moeten ze gaan verhuizen en dat trekt meteen de huizenmarkt weer vlot.
In Finland is op het moment de hoogte van de belastingvrijstelling voor reiskilometers één van de mogelijke besparingen die de regering op het oog heeft. Voor iedereen en niet alleen ambtenaren.
De meeste bezuiniging haal je met 50% inkrimpen van alle ambtenaren. Ze zitten toch allemaal bingo te spelen achter de computer.
dat gaat goed als je ook gelijk de regelgeving stevig aanpakt, want die is af en toe behoorlijk ondoorzichtig en nodeloos complex. Als we dan ook dat stelletje regelneven(en nichten) in Brussel aan banden leggen, helemaal top!
Goed plan overigens, kan ook gelijk de belastingdruk wat omlaag.
We moeten bezuinigen om de schulden af te betalen die de banken hebben hebben veroorzaakt bij gebrek aan regels en dat gaan we nou doen door nog meer regels af te schaffen?
Waarom halen we niet gelijk diefstal uit het wetboek van strafrecht?
Minder regels hoeft absoluut niet te betekenen dat een dergelijke branche de vrije hand moet krijgen… zeker niet.
Veel gecompliceerde en gedetaileerde regels kunnen vervangen worden door globalere en simpeler regels. Wellicht dat dat het acceptatieniveau van de regels ook verbetert (scheelt dan ook in handhaving).
En waar baseer je dat op?
Welke politicus heeft er de laatste jaren niet geroepen dat er minder regels moeten komen? In de praktijk blijkt het altijd weer vies tegen te vallen.
@20: kijk naar het proces van “regelgeving” en de agenda’s daar achter. Veel mensen die bij dat proces betrokken zijn (ambtelijk en politiek) hebben persoonlijke belangen bij de complexheid van die regels. Politici bijvoorbeeld omdat ze ermee “naam” maken en ambtenaren bijvoorbeeld voor de fijnmazigheid van een regeling.
Aangezien de regelgeving onderhevig is aan politieke besluitvorming (een van de meest succesvolle faalfactoren bij projecten) rammelt zo’n regeling vaak al op alle S.M.A.R.T. aspecten. Zo kan ik nog even doorgaan.
Kort samengevat: Politici zijn onderdeel van het probleem, niet van de oplossing.
Veel mensen die bij dat proces betrokken zijn hebben natuurlijk ook persoonlijke belangen bij het opheffen van die regels en wat daar het gevolg van is, dat hebben we gezien.
Als men het heeft over de complexheid van die regels, dan wordt daar in de praktijk toch meestal mee bedoeld dat allerlei bezwaarprocedures en de toetsing door de rechter moeten worden opgeheven -bijvoorbeeld met betrekking tot milieuwetten- om het bedrijfsleven ruim baan te geven.
Dat zijn niet de vereenvoudigingen waar ik op zit te wachten.
Als je de regels wilt vereenvoudigen om de democratisch controle op de (politieke) macht en het bedrijfsleven te vereenvoudigen, dan ben ik onmiddelijk voor.
Geef daar dan maar eens voorbeelden van aub.
Regels en procedures zijn vaak bedacht om lobby groepen met hun zakken geld buiten de deur te houden. Daar is niets verkeerds aan. Al hoewel dat natuurlijk veel te veel gebeurd. En daar zouden eigenlijk meer regels tegen bedacht moeten worden. We leven in een democratie, … toch?
@25 Joop
Als je van de veronderstelling uitgaat dat ambtenaren de creativiteit hebben om dit soort regels en procedures te bedenken om lobbyisten met zakken met geld buiten de deur te houden, dan zit je er toch wel ver naast.
Vele belangengroepen lobbyen bij ambtenaren en overheden om hun doelstellingen (o.a. zak met geld) te kunnen realiseren.
De Fyra rijdt eigenlijk nog niet eens, omdat de treinen er nog niet zijn. Een geval van verkeerde aanbesteding bij de NS binnenin een groter geval van verkeerde aanbesteding bij de Nederlandse overheid. Toch rijden er klaarblijkelijk steeds meer mensen met de Fyra.
Treinreizigers tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda weten de weg naar hogesnelheidslijn Fyra steeds beter te vinden. In 2011 steeg het aantal passagiers op de lijn met 329 procent tot 2,6 miljoen. Meerstadt: ‘Fyra is nu een winstgevend bedrijfsonderdeel geworden.
Gelukkig gaat de winst naar de aandeelhouder en krijgt de overheid zo een stuk van het geld dat ze ter redding van HSA heeft uitgegeven terug.
Waar kan ik die FYRA-simulator downloaden?
Hahaha er wordt gesproken over ‘belastingdruk’, wat is dat nou weer voor raar woord …
Net zoals in de VS moeten we onze anderen-hard-laten-werken- medeburgers niet teveel belasten.
Leuke woordspeling, maar andere geldverslindende autoknuffelprojecten zoals de Blankenburgtunnel/Oranjetunnel of de A13-A16 staan wat mij betreft nog hoger op de nominatie om te schrappen.
Autoknuffelproject klinkt wel heel erg bevooroordeeld. Dus als we die wegen niet zouden aanleggen dan zou er ook geen verkeersprobleem zijn?
Hebben we dan niet een ander probleem?
Ik zeg egaliseren en asfalteren, en snel!
We hebben het hier al eens eerder over het OV gehad.
Is dat soms een idee ipv de rest van NL te asfalteren ?
Ja, want alle mensen hebben nou eenmaal het recht om zich ingeblikt in tenminste 4 kubieke meter op 4 wielen voort te bewegen (Art. 1A van de rechten van de mens), dus daar MOET iets aan gedaan worden,
in naam van Ford.
Er zal altijd wel ergens één of ander probleem zijn. De vraag is hoe je je prioriteiten stelt bij het aanpakken van die problemen. Wie – zeker bij de huidige brandstofprijsontwikkelingen – nog miljarden gaat investeren in extra asfalt leeft echt nog in de vorige eeuw. Betere alternatieven zijn doorgerekend en beschikbaar.
Veronderstel dat er geen fossiel voor voortstuwing meer beschikbaar zou zijn, dan zou de Blankenburgtunnel heel goed als fietserstunnel/uitvalsweg voor de bewoners van Voorne kunnen dienen.
Ik zie de woedende Hellevoeters, Spijkenissers en Briellenaren al opstormen naar Den Haag om wederom een regering ten val te brengen. De voorhoede van wielrenners kunnen dan binnen een half uur van Spike City naar Den Haag racen.
Ik heb niks tegen Openbaar Vervoer of zo, maar sinds dat de Europoort in 1966 gereed kwam, heeft alleen het Openbaar Goederen Vervoer daar een hoge mate van succes geboekt. Er gaat geloof ik één bus met beperkte dienstregeling door de Europoort.
Er zijn nauwelijks passagiers
Dat is een artikel uit 2010, toen de toeslag nog iets van 6 of 7 euro op een enkeltje was. Sinds het verlaagd is naar rond €2,50 zit de Fyra redelijk vol.
Tussen Rotterdam en Amsterdam wel, voor de rest wordt er hoofdzakelijk lucht vervoerd
Niemand zat dan ook te wachten op een iets snellere treinverbinding Rotterdam – Breda. De trein naar Brussel zit echter altijd stampvol, dus als dat ook Fyra wordt en het tarief is niet al te gek, dan zit ook daar het probleem niet meer.