Eigenlijk had ik dit een maand of twee geleden moeten doen. Toen bereikte de benzineprijs een nieuw record met €1,79. Dat was zowel in absolute euro’s als in inflatiegecorrigeerde euro’s. Nu is hij alweer terug naar €1,37.
Maar omdat een reaguurder aangaf dat hij de grafiek samen met de historische (ongecorrigeerde) prijs te willen zien. U vraagt, wij draaien.
Volgend jaar ga ik proberen van ieder jaar ook het minimum en het maximum te laten zien.
Update (05-11-08): Mijn onuitgesproken vraagteken bij de hoogste prijs van €1,79 werd bevestigd door een bron binnen de industrie. Feitelijk is de prijs niet boven de €1,69 aan de pomp uitgekomen. Nog steeds wel een record overigens, maar net iets minder heftig.
Reacties (17)
Hoe zou het eigenlijk zitten met de prijs van treinkaartjes? Daar klaagt iedereen ook over dat het alleen maar duurder wordt. :-)
@1: Alles wordt allemaal alleen maar duurder. Dat iedereen ook steeds meer verdient en dat het overgrote deel van dat duurder worden eigenlijk niet meer dan inflatiecorrectie is, is voor velen een stap te ver.
Zijn stijgende energieprijzen nu juist niet één van de motoren achter inflatie?
@4: De laatste paar jaar misschien, maar daarvoor lijkt me die stelling moeilijk houdbaar. Ik hou het erop dat de grootste motor achter de inflatie de geldpers is.
@prometeus: Een deel van de inflatie, maar niet alles.
@Steeph: Nee, de rest van de prijzen zijn het andere deel.
Het klopt dat de prijs van benzine in 1974 een gulden was. Een biertje in mijn stamkroeg was ook Fl. 1,-. Nu is een biertje meer dan twee euro. Veel duurder dus dan een liter benzine.
De echte melkoe van de samenleving is niet de automobilist maar de fietsende alcoholist in een huurhuis.
@8: Hoe is de ontwikkeling van de prijs van fietsen dan sinds 1974?
@8&9: De échte melkkoe is natuurlijk de dronken rijder. Die met ’n peuk in z’n bek.
Maar inderdaad, hoe zit het met de prijs-van-pils-index?
Olieprijs is al door de dollar 55 grens gezakt, maar de benzineprijs blijft torenhoog,
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/?p=2808
Erik, beetje kort door de bocht jouw artikel.
De olieprijs vertaald zich nooit 1 op 1 in een daling in de benzineprijs. De benzineprijs is namelijk maar voor ongeveer 40% afhankelijk van de olieprijs. De rest is accijns, btw en kosten.
Zie:
http://bovag.nl/BOVAG/2008/Cijfers/2008_OZD_BBT_pompprijsopbouw2008_benzine.pdf
Steeph,
Klopt. Natuurlijk vertaal de olieprijs zich nooit 1:1 in de benzineprijs. Feit blijft dat wij in Nederland wel heel veel betalen voor een liter euro95. De prijzen in België bevallen mij een stuk beter.
Daar kost een liter euro95 1,092.
Bedankt voor de verwijzing naar de PDF met de opbouw van de benzineprijs.
Ja, dat is zo. Maar dan moet je eerder bij de accijns en dus de overheid zijn. Je kan daar de oliemaatschappijen niet op aankijken.
Zou effectiviteit, kosten van bron tot pomp, in een grafiekje willen zien.
@ben: Zoeken we op. Maar een donatie via de over-ons pagina helpt dit vast versnellen :-)