Als ik thuis kom van mijn werk is het altijd even leuk kijken naar De Wereld Draait Door van de Vara. Ze hebben daarin verschillende items rond de media. In deze uitzending (vanaf 33:50) onder andere een stukje Big Brother, dat gedrocht van een programma dat ik sowieso nooit kijk, met wel iets heel opmerkelijks. De twee zussen Monique en Sabrina bakken een taart en lezen de gebruiksaanwijzing.
M: Hoeveel moet ik overhouden voor de reepjes?
S: Tweederde… drievierde….
Wat is het verschil tussen tweederde en drievierde? Dat blijft toch hetzelfde?
M: Maar hoeveel moet ik hebben voor die reepjes?
S: drievierde moet je daarvan pakken, dus de rest blijft dan over.
[…] S (verongelijkt): Wat is het verschil tussen tweederde en drievierde?
Officieel? Daar blijft toch allebei eenderde of eenvierde over, dat is toch evenveel?
M: (mompelt iets onverstaanbaars)
S: Nee, maar dat snap ik niet! Kijk, ik begrijp wel dat tweederde en drievierde niet hetzelfde is, Nah JAWEL!!! … Ze hebben het fout op dat pak!
LAAT DIT EVEN GOED TOT JE DOORDRINGEN. Je bent volwassen en je weet niet eens het verschil tussen een kwart en een derde??? Nou weet ik dat er domme volksstammen zijn, maar ZO DOM? Waar SLAAT dat op? Waar moet het heen met dit land? Nu denk je als trouw GC lezer, ah die Think Tank doet een beetje overdreven, maar ik ben serieus zo kwaad als ik in tijden niet ben geweest. Is dit het resultaat van 10 jaar bezuinigingen in het onderwijs, zijn de zussen het resultaat van een gevalletje incest of is dit in scene gezet? Neen, ik vrees dat dit een symptoom is van de infantilisering van onze samenleving. Als onze bevolking niet eens het verschil weet tussen twee breuken, hoe kunnen we dan verwachten dat… nou ja, wat dan ook eigenlijk? Hel en verdoemenis, ik trek een biertje open, wat kan het mij ook allemaal eigenlijk nog schelen. Steek er maar de hens in.
Reacties (43)
Een dialoog tussen twee inwoonsters van een BB-huis extrapoleren naar de samenleving in het algemeen lijkt me anders ook een prachtig voorbeeld van infantilisering. Neem een chill pil en ga een boek lezen.
Iknik
Ik denk dat huiveringwekkende domheid altijd, ook al vóór de mammoetwet, de afschaffing van de slavernij of vóór Galilei manifest aanwezig was. Een grote hinder van de moderne tijd met zijn massamedia is misschien dat je een confrontatie ermee niet uit de weg kunt gaan.
En als Monique en Sabrina bambi-oogjes of prachtige borsten hebben dan maakt hun rekenkundig onbenul voor de TV toch niets uit?
Vraagje: zijn het Pabo-studentes?
Ik zie niet in waarom de hele Nederlandse bevolking over één kam geschoren moet worden met deze twee vrouwen..
Idd voor mannen zal t zeker niet opgaan. En waarschijnlijk zijn beide blont.
Bezijdens deze momentaire uitbarsting mijnerzijds (dank voor uw bezorgde interesse in mijn geestelijke gezondheid, het gaat weer, een paar biertjes hielpen, dank u) lijkt het me toch een zeer relevante vraag.
Mogen we van elke inwoner in dit land niet verwachten dat hij/zij het verschil tussen eenderde en eenvierde kent? Dat ons onderwijs ze op dat peil kan brengen?
Ik snap dat niet iedereen hogere wiskunde geleerd kan worden (mezelf incluis), maar hier zit je wel ver onder het minimum-niveau, dus dan ga ik me wel afvragen hoe wijdverbreid dit probleem is.
Je kunt je idd. afvragen wat erger is: het gebrek aan wiskundige kennis van de BB bewoners of de kortzichtige generalisatie van de artikelschrijver.
De categorie “politiek incorrect” geeft al aan dat TT dit zelf ook al had geconstateerd, TRS en Iknik.
Maar ik denk wel, net als TT, dat als je het verschil tussen een derde en een kwart niet weet, er iets mis is. In tegenstelling tot TT denk ik niet dat dit te maken heeft met het gebrek aan scholing, maar met de algehele domheid van het gedeelte van Nederland dat zij vertegenwoordigen. En ik kom er hoe langer hoe meer achter dat dat gedeelte groter is dan we denken en hopen. We zitten hier namelijk wel in onze witte torentjes van hoogopgeleiden. We worden bijna niet geconfronteerd met deze groep mensen. Met hoeveel mensen met een opleiding lager dan mavo gaan wij om? Ik persoonlijk met niemand.
Eigenlijk schokkend hoe gescheiden onze samenleving is. In meer dan één opzicht.
Idd. Maar misschien nog wel extremer: hoeveel mensen met minder dan een HBO diploma heb je in je directe omgeving. Ik ken er maar heel erg weinig eigenlijk.
En dat terwijl >50% van de scholieren tegenwoordig VMBO doet.
schokkend dat we dit schokkend vinden?
In mijn werk kom ik alles van IQ 140 tegen. Wat mij opvalt is dat ieder gewoon zijn eigen vaardigheden heeft en ander zaken weer totaal niet kan. Iemand als dom betitelen wil alleen aangeven dat de ander iets wat jij makkelijk kunt niet naar jouw standaard kan.
Het is vrij simpel en achterhaald om te denken dt je iedereen alles kan leren. Dat is het grote probleem met een kenniseconomie waar we tegen iedereen roepen dat ze door moeten leren. Sommigen hebben het dak van wat ze via een opleiding kunnen bereiken al snel gehaald en hebben meer baat bij hands on. Er zijn genoeg beroepen waar je geen vervolg opleiding voor nodig hebt en wat je dus al kan doen voor de leerplicht is afgelopen.
:) ok dat was dus IQ kleiner dan 60 en groter dan 140 tegen.
Ik denk eigenlijk dat dit niet zoveel zegt over ons onderwijs en des te meer over het niveau van BB (goh Jay, wat een geweldig inzicht!). Ik wil niet zeggen dat de mensen in dat huis achterlijk zijn (waarschijnlijk zijn ze dat niet), maar ze zitten waarschijnlijk wel aan de onderkant van de schaal, dus – gokje – tussen de 70-80, qua IQ.
Dat die groep mensen bepaalde elementaire kennis niet in huis heeft verbaast me niet, en ik denk ook niet dat je kunt zeggen dat ons onderwijs daar debet aan is. Sommige mensen zijn nu eenmaal dommer, en die kun je bepaalde kennis gewoon niet goed bijbrengen (en rekenen is toch iets abstracts dat ook door gemiddeld/bovengemiddeld vaak als moeilijk wordt gezien).
@10, @12: dus breuken leren is voor hen teveel gevraagd? Dat is werkelijk te hoog gegrepen voor mensen die 8 jaar basisschool en een paar jaar middelbare school hebben gehad? Zelfs als je een beroep leert als timmerman of loodgieter lijkt me toch dat je wel breuken moet kennen.
We hebben het hier over het verschil tussen een taart in vier stukken snijden omdat je drie gasten op je verjaardag hebt (je neemt zelf ook een stuk taart) of de taart in drie stukken snijden omdat je maar twee gasten hebt.
Leren delen doe je volgens Wikipedia in Groep 5 t/m 8.
@13 ik denk dat je hier technische beroepen noemt. Die mannen (chauvinitisch?) leren in groep 9 t/m 12 omgaan met breuken.
Het merendeel vd NL-ers gebruikt breuken niet bewust al zullen ze zeker nooit een punt teweinig voor zichzelf snijden. Anderszijds is de gemiddelde NL goed in de 10e en 100e breuk vroeger met t kwartje en de riks ging de 4e breuk ook nog aardig. Misschien hebben ze wel gelijk en hanteerde gebruiksaanwijzing verouderde termen (ga maar na wie koopt er nog een el stof of een 1duimse reet?). Mijn analfabete grootvader had het voor mij foutloos kunnen halen.
@13: De link leggen tussen een kwart en de taart in 4 stukken delen is ook al lastig, hoor!
Dat ze niet weten waar t niet over gaat is overigens niet verbazend om je over op te winden. Dat ze zo stellig tot een waardeoordeel durven te komen dat is ontstellend.
Maar verbaasd mij niks dat er mensen zijn die obv van hun onkunde waarde oordelen vellen. Heb er voorbeelden zat van gezien m.n. in de politiek. Dus misschien zien we ze nog in de 2e kamer.
Eindconclusie (stapel cliche’s): Wiskundekennis is onbelangrijk. Kennissen zijn belangrijker. Gelijk hebben is leuk, gelijk krijgen belangrijk. Als je dat speel goed speelt kan je de politiek in en bakken met geld verdienen.
Eindconclusie: Big Brother cast oerdomme blondjes zodat het zelfbevlekkende pseudo-intellectuele kijkvee zich kan opwinden over de domheid van de Nederlandse samenleving.
Echte intellectuelen kijken natuurlijk allang geen tv meer.
Iknik
@16: da’s nou bijna precies het probleem dat ze bij de hand hadden, ze moesten het deeg opsplitsen.
@18: ahhhhh heerlijk ik ben een pseudo-intellectueel, altijd al willen zijn! Eindelijk van mijn politiek-correcte imago af!
Ik geef eerlijk mijn tv verslaving toe; ik heb het geprobeerd maar als pseudo-intellectueel kon ik niet zonder een portie voetbal, comedy’s en goede actualiteitenprogramma’s op zijn tijd. Echter ik keek geen BB, ik werd er tegen mijn wil op DWDD mee geconfronteerd.
@19: TV? Ik kijk geen TV. Maar dat komt dan ook omdat ik totaal oppervlakkig ben. Ik haal mijn irritaties wel van het internet.
@18, behalve op zondag, iknik, behalve op zondag…
Even wat BB vs intelligentie vraagjes.
#1 Welke weldenkend mens kijkt er vrijwillig BB?
#2 Welk weldenkend mens gaat vrijwillig in het BB-huis?
#3 Welke weldenkende TVproducent zou het aandurven intelligente mensen in het huis te laten met het risico dat er masturbatie te beleven is op de buis?
Iemand met een goede baan heeft dat soort gedoe toch niet nodig voor het geld? En kom nou niet met dat ‘uitdaging’ verhaal.
“Welke weldenkende TVproducent zou het aandurven intelligente mensen in het huis te laten met het risico dat er masturbatie te beleven is op de buis?”
Ehm… Die mag je uitleggen! :-)
Sorry; Geen ene masturbatie.
@22 wil je een depressieve nerd-uitleg? Het antwoord is postmodernisme: de mens weet niet meer waar het leven goed voor is, dus blaast hij zich maar op voor “The Cause” of gaat hij in het BB-huis om zn leven een beetje zin te geven. *Sorry: net een Houellebecq uit*
@25: ja, Houellebecq does that to a man… Dan zie je het allemaal ff niet meer zitten met de mensheid…
@22, 25, 26: Leve het cultuurpessimisme! In het onvolprezen werk “Tijd van Onbehagen” van Verbrugge kwam ik dit tegen, misschien antwoord op je vraag?
Dat de mens niettemin meent in deze tomeloze behoeftebevrediging bij uitstek zichzelf te zijn en zich te hebben bevrijd van alle restricties die ?het systeem? hem als individu zou opleggen, komt onder andere door het feit dat hij in deze bevrediging een uitdrukkelijk zelfgevoel heeft; hijzelf is het immers die geniet. De geïndividualiseerde behoeftebevrediging tendeert dan ook naar een belevingssolipsisme waarin de wereld alleen maar van belang is wanneer zij iets te beleven geeft.
@9
Maar misschien nog wel extremer: hoeveel mensen met minder dan een HBO diploma heb je in je directe omgeving. Ik ken er maar heel erg weinig eigenlijk
Ik heel erg veel. Ik heb zelf een HBO opleiding en werk als industrieel automatiseerder. Ik kom dus vrijwel dagelijks bij mensen die naast de lopende band staan.
@8
We zitten hier namelijk wel in onze witte torentjes van hoogopgeleiden
Dat vind ik het meest schokkend. Vooral hoe makkelijk mensen die in het torentje zitten beslissingen nemen over mensen die er buiten staan. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat er een productielijn gesloten werd en dat is echt een drama voor de mensen die er aan werken. Vooral ook omdat het voor die mensen heel moeilijk is om een andere baan te vinden.
Ik zou het ook heel goed vinden als de mensen die in deze spreekwoordelijke torentjes zitten eens een week langs de band zouden staan. Dan weet je hoe een groot deel van Nederland echt leeft en werkt.
@28: Dit heb ik meegemaakt met diverse vakantiebaantjes. Dat maakte me wel een beetje wakker.
@28: en wat is jouw inschatting? Is het kennen van breuken teveel gevraagd?
@30: Ik denk dat deze mensen wel degelijk weten hoe ze een taart in drie of vier stukken moeten snijden.
Is dat niet de kennis betreffende breuken die er echt toe doet?
Het is in ieder geval minder erg dan analfabeet zijn.
@30 Ik denk dat veel mensen het in de praktijk wel kunnen (het voorbeeld van de taart) maar de theorie een beetje kwijt zijn.
Niet echt schokkend (jammergenoeg), maar wel vervelend.
@30: Maar mijn voorbeeld is niet erg anders dan het voorbeeld dat de dames bij de hand hebben. Ze moeten kiezen: houd OF 1/3 OF 1/4 van het deeg over voor de reepjes op de taart.
ALS dit het niveau van de meerderheid der mensen in NL is, vind ik dit zeer schokkend.
“ALS dit het niveau van de meerderheid der mensen in NL is, vind ik dit zeer schokkend”.
Het antwoord daarop is nee.
Zucht. OK, ik leg het wel even uit.
Als ik het goed begrijp, werd dit fragment uitgezonden door De Wereld Draait Door. De reden daarvoor is duidelijk dat de woordenwisseling tussen de twee dames als grappig werd ervaren. Aangezien DWDD een programma is voor de gemiddelde Nederlander (die zichzelf slimmer vindt dan de gemiddelde Nederlander) is het niveau van de dames dus niet dat van de gemiddelde Nederlander.
Edit: net te laat.
Iknik
Pardon, ik drukte mij verkeerd uit. Het gaat niet om gemiddelde, want ik vind dat dit het minimale niveau moet zijn voor de NLers.
Ik vraag mij dus af wat het percentage mensen is op of onder dat niveau zit. Als dit percentage groter is dan vijf procent vind ik dat schokkend en onwenselijk.
Nou, ik vermoed dat het wel meer is dan vijf procent. Dertien procent van de VWO’ers die PABO gaan doen haalt geen voldoende voor deze toets.
Lang leve de kenniseconomie.
Wat een test. Mooi man. Echt zakjapanner voer. Welke handige manier gebruik je? Uhh, een rekenmachine. Waarschijnlijk nog fout ook :)
Doet me denken denken aan find X.
@37: moraal vh verhaal. Als je kan internetten hoef je niet te kunnen rekenen?
P.S. Dacht dat de uitdrukking kennisseneconomie was.
@37: in je eerste reactie mocht ik niet extrapoleren en nu ben je het met me eens dat het een symptoom is…
Zijn de PABO eisen verlaagd wegens een dreigend lerarentekort?
Zelfs Jensen vond dit stukje opvallend.
@40: Ik zeg alleen maar dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat meer dan 5 procent van de Nederlanders totaal niet kan rekenen. Dat betekent niet dat het geen poep is om een conversatie tussen twee BB-mutsen te extrapoleren naar de samenleving. En het betekent ook niet dat de gemiddelde Nederlander niet kan rekenen.
Iknik
Blij dat we op 1 lijn zitten.