1. 3

    Zo. En dan nu maar weer ‘ns een knuppel in het hoenderhok: Jammer dat ze weggaat.

    Iedereen heeft de mond vol over emancipatie maar als een islamitische vrouw dan doet wat Nederland in de jaren zestig doet, namelijk de instituten hard aanvallen die haar emancipatie in de weg staan dan is het weer niet goed.

    Mijn bek is regelmatig opgevallen van verbijstering als ik zie hoe links Nederland die vrouw heeft proberen af te branden. Bah.

  2. 5

    Owww, dan is het goed Pelayo ;-)

    Ikzelf heb Ayaan altijd wel gemogen (huh.. ik tik al in de verleden tijd?). Theoretisch heeft ze volledig gelijk. Ik denk alleen wel dat ze af en toe te boude en generaliserende uitspraken deed; ik wil in dat kader nu ook wel eens een deskundige visie op het begrip ‘eerwraak’ in Somalië: bestaat dat nu wel of niet?

    Pelayo’s vergelijking met de emancipatiegolf in de jaren ’60 gaat volgens mij maar gedeeltelijk op. Want nu is er sprake van het aanspreken van een specifieke bevolkingsgroep en alle problematiek daar omheen. Het emancipatievraagstuk wordt dan al snel een explosief etnisch vraagstuk. Daarin heeft Ayaan soms wel degelijk onzorgvuldig en stigmatiserend gehandeld. Maar soms kon ik ook wel erg gniffelen om haar knuppels in het hoenderhok. Hoe ik zelf had aangeken tegen de soms redelijk agressieve vrouwenbeweging uit de jaren zestig weet ik niet. Er schiet mij een anekdote te binnen over vier stevige potten in blauwe tuinbroeken die arm-in-arm op de trap van een nederlandse universiteit naar beneden stampten en alle mannen die ze tegen kwamen omver liepen. Dat was ook niet zachtzinnig en daarbij is Ayaan een softie, of toch niet? …nu stop ik maar er even met hardop denken.

  3. 6

    Daarom ook het herstel, Carlos ;-)

    Maar kijk nou ‘ns hier op Dailykos:

    Media spin describing Ms ‘Ali’ as a bona fide secularist and/or feminist had been doubted before, as she had been associated with Theo van Gogh who sharply opposed feminism, condoning men beating up women, as long as those men were not Muslims.

    Theo van Gogh had een behoorlijk bot gevoel voor humor maar als je zulke dingen neerschrijft ga je toch eerst even kijken naar wat er waar van is. Dit is platte, goedkope demagogie. Ik betrapte Juan Cole er laatst ook al op:
    Die stelde dat het Midden-Oosten eeuwen onder het westen had geleden terwijl dat toch echt tot na de eerste wereldoorlog Turks gebied was. Maar het bekte wel even lekker om dat zo te stellen.

  4. 7

    Er lijken me twee belangrijke verschillen met de feministische emancipatiebeweging in de jaren ’60:
    Ten eerste heeft AHM in haar strijd nadrukkelijk afstand genomen van de islam (in ieder geval in de Nederlandse media, op CNN hield ze heel andere verhalen): Daardoor werd ze buitenstaander en dat heeft haar zaak meer kwaad dan goed gedaan.

    Dat is de oorzaak geweest waarom AHM ten tweede, nooit een groep gelijkgezinden om zich heen kunnen vormen, en is het enige resultaat van haar werk een verdere polarisatie die haar zaak naar mijn inschatting meer kwaad dan goed heeft gedaan.

    De feministes van de jaren ’60 waren solidair in hun vrouw-zijn; de islamitische vrouwen van nu zullen, denk ik, juist als islamitische vrouwen hun strijd moeten strijden, en er geen strijd voor of tegen de islam van moeten maken.

    Hirsi Magan heeft te goed naar Philipse geluisterd, en daar wordt niemand beter van.

  5. 8

    Zijstapje: zie wat er gebeurt als er advertenties worden geplaatst in artikelen op de Volkskrantsite. Staat een mooi plaatje van een minder gelukkige uitvallende advertentie.

  6. 9

    @Stijn

    Solidair in hun vrouw zijn? Houd toch op. Zelfs voormalig (!) feministen als Meulenbelt erkennen met terugwerkende kracht dat zij in hun ‘vrouwbeeld’ de vrouw te weinig vrijheid lieten om zelf te kiezen hoe haar leven vorm te geven. Neen, de vrouw moest en zou etc. etc.

  7. 10

    Laten we, voor we er een wedstrijtje “AHM-Links Nederland” van maken, ons ook nog even herinneren wat haar positie binnen de VVD was. Als ik de reactie van Wiegel lees, lijkt me de kwalificatie ‘niet onomstreden’ voor Hirsi Ali’s positie een understatement.

  8. 11

    @TRS

    Ik wil niet ontkennen dat er in de feministische groepen in de jaren ’60 ook de nodige sociale druk en dwang is geweest.

    Maar het is de vrouwen in die tijd gelukt om een beweging te beginnen die wat veranderd heeft, en mij heeft net nooit verbaasd dat het AHM niet lukte om medestandsters te vinden die haar eigen achtergrond deelden. Jou wel?

  9. 13

    Pelayo: oh vast, links Nederland heeft haar gedemoniseerd zeker, en pleegde ook karaktermoord zeker.

    Een echt verlies voor Nederland ook, hadden we maar meer politici die toegaven pathologische leugenaars te zijn.

    En de vrouwen zullen wel treuren dat hun verlichte boegbeeld meer een oplichtend boegbeeld bleek.

    Raus, Ayaan, Raus!

  10. 14

    Is het vertrek van AHA een verlies voor Nederland, neen gnuift iedereen. Ik ben wel teleurgesteld dat ze zich uiteindelijk als contraproductief in de weg van de hervorming afschildert. Sorry, en nu ga ik hetzelfde doen in Amerika. Ja Hallo Ayaan, ben je van lotje getikt ?

    Verdomme nog an toe.

  11. 17

    Dank. Ik weet niet zo goed wat ik van de soms hoge voorspelbaarheid van aktie/reaktie op dit log moet doen. Reageren of niet? Er zijn wat dit onderwerp aangaat enkele ver beneden peil en heel sterk anti.
    Ik begeef me graag in gezelschap van neuzen in elk mogelijke beschaafde richting zolang er maar met open vizier gepraat en geluisterd wordt voel ik me goed.

    U leest het hier voor het eerst, deze dame heeft nog wat ervaring nodig maar heeft een wellicht grootse toekomst voor zich.

    Tis de schuld van Bush.

  12. 18

    Verdonk: Hirsi Ali geen Nederlandse
    Nos – 35 minuten geleden
    En toch Hirsi Ali ik had/wil evenzo goed met je trouwen.

  13. 20

    Goh, ik zag dezelfde leegte ook al toen je de ‘linkse kerk’ weer eens afbrandde omdat ze het waagden kritiek te hebben op Sint Ayaan