1. 1

    Kranten kunnen zelf een afweging maken of ze ANP nieuws overnemen, of niet. Ik zie geen probleem hier. Ook niet als ANP straks wordt doorverkocht aan een buitenlands persagentschap.

  2. 2

    ”Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP – http://www.anp.nl) werd opgericht in 1934 door de
    Nederlandse dagbladpers met als voornaamste doel het leveren van objectief nieuws […]”

    Ik vraag me het zomaar eventjes af; gelooft er überhaupt iemand dat objectief nieuws bestaat of kán bestaan?

  3. 3

    Natuurlijk is “objectief” nieuws een zeer betrekkelijk begrip.
    Maar er is nogal een verschil tussen een ANP waarvan het eigendom ligt bij diverse andere media (zoals in het verleden het geval) of een ANP waarvan het eigendom ligt bij een investeringsmaatschappij. De investeringsmaatschappij heeft geld verdienen als voornaamste oogmerk. De media hadden (met nadruk op hadden vrees ik) toch voornamelijk goede nieuwsvoorziening als broodwinning.
    En als je ziet hoeveel de kranten nu nog steeds leunen voor de vulling op het ANP, vraag ik me af wat er op termijn met de kwaliteit nog verder gaat gebeuren.

  4. 4

    @1: Hoezo kunnen ze kiezen (of niet)? Wordt een lege krant zonder ANP-nieuws. Lege kranten worden niet verkocht, ergo geen keuze.

  5. 5

    #4
    Blijkbaar vinden de meeste Nederlandse kranten het ANP niet belangrijk genoeg voor het product krant wat ze leveren. Misschien de lezer eerst de schuld geven, dan de krant; misschien zit de lezer wel niet te wachten op een objectieve kwaliteitskrant.

  6. 6

    Net als bij PCM zal iedereen wel weer op zijn achterste benen staan als de kas van ANP straks leeg is en het bedrijf weer wordt verkocht.

  7. 8

    @SciInv: Volgens mij was ANP ook al een tijdje commercieel. En dat op zich is ook niet zo raar. Maar er zit nogal een verschil tussen een aantal eigenaren die zeggen dat je wel zwarte cijfers moet draaien maar er verder belang bij hebben dat je ze goede info levert of een paar eigenaren die sturen op winstmaximalisatie op korte termijn.

  8. 11

    @SciInv: Zou jij op jouw website zetten dat het doel van jouw bedrijf is om andere bedrijven op te kopen en in 5 jaar maximale winst uit te halen om dan tegen een hogere prijs te verkopen, ongeacht of dat goed is voor de toekomst van dat bedrijfje?

    Schone schijn.

    Let wel, ik weet dus niet of deze twee bedrijven inderdaad op die manier opereren. Ik zou gewoon liever zien dat een deel van de nieuwsvoorziening in handen zou blijven van mensen die belang hebben bij goed nieuws ipv veel geld.

  9. 12

    @11 Steeph: Wie heeft er dan volgens jou belang bij het geven van goed nieuws ipv veel geld? En waar baseer je dat op? Kun je voorbeelden geven van partijen die dat belang hebben hier in Nederland? En kun je dat aantonen? :)

  10. 15

    De dagbladen en die investeringsmaatschappijen dienen dezelfde god: Mammon. En beide groepen weten evengoed dat je met een journalistiek product autoriteit en integriteit in je berichtgeving nodig hebt als je winstgevend wilt zijn, omdat anders je klanten/lezers snel naar de concurrent overstappen. Dat geldt zeker voor het ANP, wiens unieke productkenmerk juist in objectiviteit en volledigheid ligt en niet in duiding van het nieuws. Het zou dus kapitaalvernietiging zijn als de investeringsmaatschappijen zich met de inhoud van het ANP nieuws gingen bemoeien.

    Ze zullen heus wel zien of er met een efficientieslag wat geld te verdienen valt, maar het is veel waarschijnlijker dat ze gewoon vinden dat een investering in het ANP een goed rendement oplevert en valt binnen de diversificatie van hun portfolio, of dat ze hopen het ANP binnen afzienbare tijd te kunnen verkopen tijdens een consolidatieslag van persbureaus ofzo.

    Commercieel eigendom van media is alleen maar een probleem voor de integriteit van het nieuws als teveel media in handen van dezelfde personen komen, zoals in Italie met Berlusconi.