1. 2

    Als er een Nederlandse identiteit bestaat dan wordt ie onmiskenbaar gevormd door in twee rijen dik op de rolstrap te blijven staan.

    Een paar maanden terug had ik ook een aanvaring met zo’n dubbelparkeerder op de roltrap, die nota bene mij de doorgang versperde door ostentatief zijn arm op de leuning te zetten. Dan moet je niet mij tegenkomen, want ik loop dus door die arm heen, treinen zijn er om gehaald te worden. De fatsoensrakkerige twenty-something probeerde me daarna pootje te haken waarna ik me omdraaide en hem sommeerde met z’n poten van me af te blijven en zich niet zo fukking irritant te gedragen. Ik heb zelden ooit iemand zo snel in een zielig hoopje mens zien veranderen. Vals fatsoen gecombineerd met dom gedrag, daar word ik echt pislink van.

  2. 3

    Wat een ellendelingen, dat stelletje wannabe-yuppen dat zo nodig een roltrop op probeert te rennen en daarmee overlast veroorzaakt voor de overgrote meerderheid van normale mensen.

    Hoe belangrijk denk je dat je bent als die 15 seconden die je er mee wint iets in de wereld uit gaan maken. En als je zo’n haast hebt dan neem je toch gewoon de trap. Wedden dat je dan sneller bent, maar o jeej, dan wordt je moe zeker. Of je gaat 15 seconden eerder van huis weg. Maar dat is zeker ook te veel gevraagd.

    En eerder genoemde yup neemt natuurlijk wel uitgebreid de tijd om ter plekke of hier op internet uitgebreid te gaan fulmineren over hoe mensen in het buitenland wel ‘netjes rechts gaan staan’. Je bent toch niet in het buitenland, lul, dat ze het daar anders doen betekend niet dat het ook automatisch beter is. En het is niet netjes om in Nederland rechts te gaan staan omdat dat in Nederland nu eenmaal de roltrapetiquette niet is, hoe graag jij dat ook anders zou zijn.

    Het is bovendien inefficient want de roltrap heeft maar de helft van de capiciteit (andere helft moet vrijblijven) zodat één zo’n stumperd iets sneller boven kan zijn.

    Ben trots op dit stukje cultuur en hoop dan ook niet dat deze campagne enig effect heeft.

  3. 6

    Pas nog zo’n bokkelul op de roltrap, die liep zowat mijn arm eraf. Snel even laten struikelen die eikel. Wat een zielig hoopje mens zo’n vluchtige yup die gewezen wordt op zijn asociale ophitserige gedrag…

  4. 7

    Allen,

    De Nederlandse metrotrapjes zijn simpelweg niet lang genoeg om dit plannetje structureel te doen laten invoeren. De roltrapjes in de metro in Amsterdam zijn maar een aantal meters lang in tegenstelling tot de diepe Moskouse metro.

  5. 9

    In Duitsland al heel gewoon; bij veel roltrappen bordjes: “rechts stehen, links gehen”. En zo te zien hangen ze er ook al enkele jaren. Een kwestie van fatsoen – gehaast kun je de Duitser toch bijna niet noemen.

  6. 10

    In Nederland vindt een clash van culturen plaats: die van de actieven vs. de inactieven.

    In de openbare ruimte zijn in toenemende mate zeer veel inactieven aanwezig: recreerende en potverterende 50-plussers op dagtripjes, doelloos rondhangende blingblingjeugd en shoppende Libellelezers (m/v). Ga op een dinsdagmorgen naar de Kalverstraat en je ziet dat het tjokvol is, dat is toch niet normaal?! Moeten die mensen niet werken? Ik heb hooguit twee keer per jaar tijd (en geld) om even snel wat kleren te kopen, dat doe ik dan in één lijn van A naar B. Maar de professioneel inactieven scheppen er genoegen in om eindeloos te dralen en in de weg te lopen. Van mij mogen deze mensen blijven dralen als ze maar wel rechts houden that’s all.

    Verder wat Grobbo zegt, vaak win je met 15 seconden rennen soms wel meer dan een half uur. Maakt het het verschil tussen halverwege een vergadering binnenvallen of gewoon op tijd kunnen beginnen. Maakt het een verschil of je nog net op tijd je uitgeputte kinderen van de kinderopvang kan halen zodat ze nog enigszins handelbaar op een menselijke wijze het ritiueel van eten/douchen/voorlezen kunnen doorlopen.

    Gewoon wat meer discipline en respect van de inactieven voor de actieven, wij laten deze aarde draaien per slot van rekening.

  7. 11

    @Freek Het is niet “één yup” per roltraplengte die hiermee tijd wint, als het druk is ontstaat vanzelf een rij met lopende mensen naast de staande rij. De capaciteit wordt dan groter.
    Of je dit moet prioriteren is een andere vraag.

  8. 12

    Beter is nog dat je twee lopende rijen creeert: nog meer capaciteit. Maar zo lullig zijn wij de actieven nou ook weer niet, er blijft gewoon een rechterbaan bestaan voor wie niet kan lopen of niet wil.

  9. 17

    Die roltrappen zijn niet geplaatst om zonder lichamelijk inspanning van verdieping te veranderen maar om de doorstroming te vergroten — geheel in lijn met het OV beleid dat op capaciteit en niet op comfort is gericht. Als iedereen op de roltrap stil gaat staan hadden ze net zo goed de gewone trappen kunnen laten zitten.

  10. 18

    Voor de doorstroming maakt lopen op de roltrap of stilstaan minder uit dan je zou denken want als iedereen stilstaat dan staat men dichter op elkaar dan als men loopt.

  11. 19

    Gedoemd te mislukken. Nederlanders kunnen gewoon geen ordentelijk rij vormen. Niet op een roltrap, niet bij de bushalte en al helemaal niet voor de snijworst. Het enigste manier om ze iets ordentelijk te laten doen is een nummertje laten trekken, maar dat lijkt mij wat betreft de roltrapmores ondoenlijk. Mijn moeder ergerde zich er groen en geel aan, ik onderga het (i.h.k.v. integreren) lijdzaam.

  12. 20

    Ik geniet ook altijd erg van het “Hihaa, er is een trein, laten we met z’n allen voor de deur gaan staan dringen zodat niemand er uit kan” gedrag.

  13. 21

    Wat een prachtige verhalen uit eigen doos. Ik kan me wel verplaatsen in de woede die sommigen ervaren. Maar: “Nederlandse identiteit”? Hoho, in de stad waar ik woont is dat allemaal beter geregeld. Houdt men van nature al rechts omdat elke opstopping dodelijk is voor de economie…plus de roltrappen hier zijn grosso modo ook nog eens stukken langer en breder:

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/Maastunnel1.jpg[/img]

    Het grote nadeel van die trappen echter is dat de treden van hout zijn. Op een avond was het raak. Een achteloos weggeworpen sigaret had het verzamelde vuil en vet rond het draaimechanisme in vlam gezet. Niet verontrustend verder. De centralist meldde kalm te ontruimen. Ik was de laatste die nog beneden stond. En op een moeilijk ter been lopend vrouwtje na was de hal leeg. Ineens begonnen de vlammen aan het plafond te knabbelen. Een warmtegloed. Ik zag meteen het horrorscenario. Het vuur zocht zuurstof! Aangezien de film “Backdraft” nog op m’n netvlies gebrand stond aarzelde ik geen moment en rende het vrouwtje in brandweergreep naar de veiligheid.

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/Kings_Cross_Fire1.jpg[/img]

    Ik had geen 3 seconde langer moeten wachten:

    Zij stuurt mij op elke verjaardag als dankbaarheid een knots van een appeltaart.

    [img]http://i58.photobucket.com/albums/g270/Y_Podorkin/old1.jpg[/img]

    Alleen dit jaar niet, raar…toch weer eens bellen.

  14. 22

    Kan dit ook op trappen geregeld worden en in gangen? Op de een of andere manier is de gemiddelde medemens voor mij vooral een (traag) wandelende chicane!

  15. 23

    @18: Duh, als iedereen loopt, bevindt ieder persoon zich veel korter op de roltrap. Bijgevolg zal de afstand tussen mensen toenemen, daar is het juist om te doen!

    Als iedereen trap ou lopen als ik, dan zouden er zelfs maar 1/3e zoveel mensen tegelijkertijd op de roltrap zijn, dus bij gelijke aantallen zouden de afstanden dus ook drie keer zo groot zijn.

  16. 24

    Faltung 17 heeft het over de doorstroming (capaciteit) als het heel druk is.

    Een lopend iemand heeft gewoon meer ruimte op de roltrap nodig omdat hij een stap moet kunnen zetten. Bij het lopen rust vaak de eene voet op een trede en de andere voet op een andere trede. Je kan dus zeggen dat een loper 2 treden gebruikt. Een staand iemand gebruikt maar 1 trede.

    Kortom als het heel druk is dan zullen de lopers net zo hard omhoog moeten lopen als de roltrap gaat om te compenseren dat ze twee keer meer ruimte in beslag nemen omdat ze hun stappen willen maken.

    doorstroming = snelheid * (aantal mensen per meter roltrap)

  17. 25

    Hetzelfde natuurlijk met een weg.

    Je kan zeggen dat als het heel druk is alle auto’s maar heel hard moeten gaan rijden zodat de weg weer snel vrij is voor nieuwe auto’s.

    Dat is echter niet wat er gebeurt, er ontstaan juist files, de auto’s rijden langzaam en heel dicht op elkaar. Het aantal auto’s per meter weglengte stijgt en de snelheid daalt.

  18. 29

    Laten we met z’n allen afspreken bij een roltrap, dan kunnen we een experiment gaan doen. Wat het snelst gaat en of er een bepaald optimum is te vinden? Wie neemt er een stopwatch mee?

    Maar de charme van een roltrap is dat als je niets doet er toch iets gebeurt. Bij een weg werkt dat niet.

  19. 32

    Ceterum : mensen zijn tgw. zodanig opgeslorpt in zichzelf, dat ze geen acht meer slaan op het comfort van anderen. Blijven staan IN de deuropening, sigaretje roken VOOR de deur, verontwaardigd doen omdat iemand voorbij wil op de roltrap en juist daarover de fatsoenrakker uithangen (cf. de idiotie van #3), … allemaal echo’s van wat zich in de auto afspeelt, waar geen geluid van buiten nog in binnendringt. Heeft het met gebrek aan sociale intelligentie te maken, met verregaand egocentrisme als gevolg van de “teveel mensen op één kleine oppervlakte” neurose, of gewoon met uitputting. Hoe dan ook, ik verwacht geen heil van een losstaande Sire-campagne over dit onderwerp. De meeste Sire-campagnes hadden sowieso te weinig budget om impact te halen, tenzij bij een publiek dat ze wou omhelzen. Ofwel de roltrappen verbreden, ofwel een systeem van stokslagen à la Singapore, dan maar ?

  20. 33

    @Yevgeny Podorkin

    Waar woon je dan? In Moskou, in Sint-Petersburg, ergens anders?

    In Sint-Petersburg hebben die ellenlange roltrappen veel indruk op me gemaakt. Ook dat er op sommige metrostations ook deuren zijn. De metro heeft natuurlijk deuren maar het station zelf ook.

  21. 34

    SIRE zou eens campagne moeten beginnen tegen al die korte lontjes..

    Ik zeg: take it easy jongens, het leven is te kort voor zoveel ergernis!

  22. 35

    @ theedoek # 33

    Dat is de fietstunnel onder de Maas in Rotterdam. Gaat 45° naar beneden, een meter of zestig. Om e.e.a. voor het eerst te ervaren is het handig geen hoogtevrees te hebben. En te beschikken over de aparte techniek hoé met de fiets aan de hand heelhuids naar beneden danwel boven te komen om niet te verongelukken. Je kon vroeger overigens op het spekgladde metaal met een omgekeerde automat naar beneden glijbanen. Wel waren dikke gymschoenen met spekzolen vereist om bijtijds af te remmen. Zoals je op de foto kan zien hebben beveiligingsratten daar toen een stokje voor gestoken.

    Overigens aardige link enkele dagen geplempt over IJsland…al het gemotoriseerd volledig op waterstof! Oké…op basis van thermisch en hydro..maar toch.

    “General Motors, Toyota and DaimlerChrysler, who are using the island-nation as a test market for their hydrogen fuel cell prototypes.”

    Misschien raken Europese leiders nu het verdrag er is wel in de ban hierdoor. En stellen als doel: “In 2017 of 2020 is Europa volledig overgeschakeld op duurzame energie”. Nou moesten we sowieso iets verzinnen om van die Arabieren en Russen af te komen…