Op veel mbo-scholen verdwijnt het vak Nederlands volgend jaar uit het lesprogramma. Op het vmbo gebeurt dit gedeeltelijk. Het ministerie van Onderwijs wil de taalles aan bod laten komen in de praktijkvakken zelf.
In dit zogeheten competentiegerichte onderwijs moeten de praktijkdocenten letten op de taalvaardigheid van de leerlingen. Wie de taal onvoldoende beheerst, krijgt vervolgens bijles van docenten Nederlands.
Deskundigen vrezen dat door dit plan een groeiend aantal leerlingen straks niet meer correct kan schrijven, lezen en spreken in de Nederlandse taal. Op dit moment heeft een kwart van leerlingen in het vmbo en 30 procent van de mbo-leerlingen al een taalachterstand. Door het nieuwe systeem zullen deze percentages alleen maar toe gaan nemen denken zij.
Reacties (9)
Het Nederlands van de gemmiddelde VMBO leerling is bedroevend. Hoe zou het door deze maatregel beter kunnen worden?
@PS: Heb de link uit de titel verwijderd, geeft problemen met doorlinken…
Het niveau zal achteruitgaan. Ten eerste heeft de docent metselen helemaal geen tijd om ook nog op taal te letten. Ten tweede is er gewoon minder tijd om taal te leren als het vak nederlands verdwijnt (want minder uren taal). Ten derde is het oneerlijk om iemand een onvoldoende voor metselen te geven als ie de taal niet beheerst.
Totaal onzinnig en vanuit integratie oogpunt ook zeer zeer slecht idee.
Enne, hoe goet is de leeraar Metselen in Nederlants?
Tja dat is nog wat anders dan geen diploma krijgen als je een onvoldoende voor Nederlands had en desnoods tienen voor de rest ;-)
Wat moeten ze eigenlijk nog wel doen op die scholen?
Van het VMBO hebik begrepen dat dit een soort ambachtschool is waar mensen wordt geleerd om met 2 linkerhanden te werken en net te doen of je kunt timmeren e.d.
Het vak zelf moet je dan in de praktijk bij een baas gaan leren; leuke opleidingen.
Dat je het onderwijs aan moet passen voor mensen die minder goed zijn met hun hoofd en meer met hun handen kunnen doen is niet meer dan logisch. Maar het lijkt nu wel of ze opgegeven worden. Het onderwijs wordt niet meer dan een zoethouder tot ze eindelijk oud genoeg zijn om ze wettelijk geen onderwijs meer te hoeven geven. Waarom schaffen ze VMBO niet af en sturen ze na de basisschool meteen naar een praktijkopleiding… Dat lijkt te zijn wat ze eigenlijk willen.
Zitten er dan nederlanders op het vmbo? …
Ok, foute binnenkomer maar sluit wel aan op wat TT zegt. Het is de taal die ons bind en dat wist men al t.t.v. het oude testament. Iets over de Toren van Babbel. Zoals gewoonlijk weigeren we weer te leren vd lessen van het verleden.
Maar eigenlijk ligt de schuld bij het anglo-saksisch systeem. Afrekenen op prestatie en het tegenwoordige meten vd prestatie. Die scholen moeten jongeren afleveren met diploma. En elke keer als je lat haalt wordt van hogerhand de lat weer wat hoger gelegd. Ondertussen gaat de kwaliteit vh aanbod achteruit (Huidige generatie pabo studenten is opgevoed met het idee dat sirkwie ipv circuit ook moet mogen [feitelijke persoonlijke waarneming uit een take-home tentamen vd Pabo]). Ja wat doe je dan als je toch een redelijke rendement wil houden. Idd, je verlaagt de diploma-eisen en je kosten (minder NL-leraren). Hebben we precies waar we op aanstuurden maar niet heus.
@Knut
Ik ken PABO studenten die letterlijk leven met de uitspraak : “Ik hoef toch niet meer te weten dan iemand in groep 8”
@Hardtrack
Vroeger had je de LTS. Dat was een perfecte oplossing voor een hoop mensen. Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat ze dat gestopt hebben. Nu duw je de LTS’ers naar een niveau wat ze niet aan kunnen en de MAVO’ers laat je onder hun niveau presteren. Oftewel de LTS’ers gaan etteren omdat ze het niet aankunnen en de MAVO’ers gaan etteren omdat ze het te saai vinden.
Zie link, een kamermeerderheid is gelukkig tegen.
Klik hier