“We would actually prefer the other countries to pay in natural resources rather than make their own capital investment.”
#3
Olav
Adriana, uit het artikel:
China would like to fund the whole project itself in exchange for natural resources it lacks. One of the senior consultants working on the project, Wang Mengshu, said, “We would actually prefer the other countries to pay in natural resources rather than make their own capital investment.”
Ik ben er ook niet bij voorbaat op tegen. Het lijkt me goed voor China als dat land meer “open” wordt, en het lijkt me goed voor Europa vanwege de economische kansen.
#4
Bismarck
Moet niet moeilijk zijn, China grenst immers aan Europa.
#5
KJ
Het lijkt me vooral goed voor het gebied tussen, zeg, Moskou en de Chinees/Mongoolse grens dat hiermee ontsloten wordt. Want ik neem tenminste aan dat dit ding de route van de bestaande treinlijn (de ‘orient expres’) volgt, en niet, op z’n avonturiers even Afghanistan meepakt o.i.d. leuks.
#6
Olav
KJ: “Its main connection to Europe would likely go through India, Pakistan and the Middle East. Although, exact routes are not yet determined.”
#7
Bismarck
@5: Mij leek door Kazachstan veel meer voor de hand liggen. China zal graag Sinkiang dichterbij Peking hebben liggen en daarnaast is die wel duizenden kilometers korter dan langs de Trans-Siberische lijn. Bovendien wel handig als dat lijntje vlak langs de Centraal-Aziatische uranium, kolen-, olie- en gasvelden loopt.
za-lig.
As mapped, this is likely to be the largest infrastructure project in history.
Dat gaat nog wat worden, die toekomst.
#9
Maarten
in Afrika doet China dat al, wegen voor olie. Genoeg werkerbijen in China, en genoeg olie in sommige afrikaanse landen.
#10
Amateur
Misschien een leuke klus, voor de Premier om na de verkiezingen aan te beginnen,(Job/Geert/ Ayaan??) Laten we er dan wel een Maglev van maken. Misschien handiger en goedkoper dan een JSF om met China in contact te blijven. Maken we van het hele Westland een groot europees eindstation en het vliegveld in de polder ernaast.
#11
esgigt
Een HS-treinverbinding met China? Is dat niet erg 1900 romantiek? Maglev lijkt me inderdaad wat kansrijker qua reistijd, hoewel vliegen nog steeds sneller lijkt. Dan het punt van de kosten vs. gebruiksrendement. Daar heb ik werkelijk totaal geen idee van de haalbaarheid van.
Blijkbaar is de trein niet in staat om het vliegtuig eruit te concurreren op snelheid, los van de inefficiëntie die uit de landroutes nog gecompenseerd zou moeten worden tov vliegen.
Zo..zojuist mijn meest onderbouwde commentaar op sargasso geplaatst, graag applaus ;-)
#13
cracken
Door Pakistan en het midden oosten.
Dan kom je dus ook door Afghanistan. Lijkt me toch niet echt de meest veilige treinrit voor een westerling op het moment.
Waarschijnlijk ook nog niet de komende 10 jaar, onafhankelijk van het feit of er dan nog NAVO troepen zitten of niet.
#14
Horst Grogmuller
@12 Nou ja, voor een fatsoenlijke ervaring wil ik best 2 dagen langer over die reis doen. Maar dan wel goed verzorgd, met mooi uitzicht, loopruimte, en een fatsoenlijke slaapgelegenheid.
En dan natuurlijk geen gezeur met bagagebanden en inchecktijden.
#15
Maarten
@14: ik ook wel, maar dan ligt het er dus inderdaad aan wat je doel van de reis is, en hoeveel tijd je je kan veroorloven. Voor zakelijke reizigers zal het vaak te lang zijn, maar het kan elkaar best goed aanvullen natuurlijk.
Heb zelf als student op de autoslaaptrein naar Oostenrijk en Frankrijk gewerkt, en het blijft fantastisch om s’ochtends wakker te worden in een trein die door een buitenlands landschap zoeft.
#16
Bismarck
@13: Bestudeer de kaart van de regio nog eens een keer. Niet alleen hoef je persé door Afghanistan om van Pakistan naar het Midden Oosten te komen, het is zelfs niet de snelste weg (laat staan de makkelijkst bouwbare, gezien de geografie).
#17
ghb
slecht idee, krijgen we in plaats van russen chinezen in de keuken, die muur staat er niet voor niks
#18
cracken
@16
je hebt gelijk, kan ook gewoon over de lengte van Pakistan richting de Arabische zee en dan afbuigen naar Iran.
Wordt overigens nog interessant bij de Chinees-Pakistaanse grens, met de Himalayas ertussen.
#19
Olav
Waarom zou zo’n spoorlijn niet door Afghanistan kunnen? Het lijkt, met een blik op de kaart van Bismarck, sowieso handig om door Afghanistan te gaan als je naar Iran wil. Islamabad-Kabul-Teheran. Maar dat zal ook wel niet veilig zijn voor “westerlingen” zeker. Misschien is dat helemaal geen probleem voor de Chinezen, dat kan natuurlijk. Of misschien kopen ze gewoon de hele bevolking van zo’n land wel om, om zich koest te houden. Werkt misschien zelfs wel beter dan het sturen van soldaatjes.
Overigens denk ik ook niet dat de Chinezen, als ze eenmaal gaan aanleggen, zich tegen laten houden door welke geografie dan ook. Zouden ze wel een nette MER opstellen? Misschien goed om daar in een vroeg stadium op aan te dringen ;)
Cracken, Chinees-Pakistaanse grens? Op basis van het artikel denk ik dat ze door India gaan.
#20
Bismarck
@18: Wel lezen he, de trein gaat via India naar Pakistan. Niet dat daar geen moeilijkheden aan zitten. Daarbij lijkt me de Himalaya nog redelijk overkomelijk vergeleken met het feit dat de grens tussen China en India al decennia dicht is en dat India en Pakistan al ruzie hebben over de bus die tussen de politieke spanningen door over de enige (soms) geopende grensovergang pendelt.
Totale kletskoek natuurlijk. Als we nu ook al de ronkende Chinese propagandamachine klakkeloos overnemen, dan wordt het nooit wat met die internetjournalistiek.
Het bericht is onzinnig, om verschillende redenen:
– Zo goed zijn die Chinezen nog helemaal niet in de aanleg van HS-treinen. Tuurlijk, de Maglev is snel, maar ook schreeuwend duur, en rijdt maar een kippe-endje.
– 17 landen om naar Europa te reizen? Dat is een flinke omweg. En sommige landen zijn m.i. veel te instabiel om een spoorlijn aan te leggen. En in alle landen ten oosten van Polen kost iedere grensovergang minstens enkele uren reistijd. Als je met de trein vanuit Mongolie naar China gaat, wacht je bijna een halve dag voor de douane.
– Via Pakistan en India is alleen rechtdoor als je door de bladzijden in de atlas bladert. Via Mongolie en Rusland (vanuit Peking) is de makkelijkste en grofweg kortste weg.
– Er ligt al een spoorlijn.
– Ook met een superhogesnelheidstrein blijft de reis tussen China en West-Europa enkele dagen. Vliegreis is een uur of acht. Professioneel gebruik is dus al uitgesloten. En als je toch als toerist gaat, waarom dan niet met de Trans-Sib? Leuker, langzamer en niet-Chinees. En geloof me, dat laatste is positief (Ik spreek uit ervaring).
– Resumerend: waarom? Het kan nooit ook maar een pietsje rendabel worden, en zo’n megaproject zal het machtige China failliet laten gaan. En zo gek zijn ze niet meer in Peking.
#22
jasper
Volgens dit kaartje willen de Chinezen gewoon alledrie de opties bouwen…
#23
cracken
@20 en 21
Waarom ik die mogelijkheid niet noemde, is omdat me die niet echt reeel leek. Zo’n doorgaande treinverbinding over de grens met India en Pakistan de komende 10 jaar zie ik niet gebeuren.
#24
Plinius van den Akkkker
Als ik de Chinees bel is hij er in een kwartiertje.
Met die trein zijn mijn loempia’s geheid koud.
Die trein wordt een magneet voor iedere terrorist en/of gelovige en/of vakbondslid. Van blokkades tot een baksteen op de rails bij een trein boven de 500 km/uur?
#25
Taco Zip
@KJ: daar zeg je wat. Als we klaar zijn met de waterpompen en schooltjes in Afghanistan kunnen direct de eerste stations aangelegd worden.
#26
parallax
Wat KJ zegt. Op de lange termijn kan het ontsluiten van dit soort gebieden zorgen voor ontwikkeling en democratisering.
Ik vind het commentaar van Michiel Maas getuigen van iets te weinig vertrouwen in de positieve krachten van de doorkruiste landen, gebrek aan innovatief denken en onderschatting van ‘Chinese overredingskracht.’
#27
MaxM
We dopen hem de Oliënt-Express.
#28
larie
expless ..wel zuiver zijn in je`’ leer”
#29
Yevgeny Podorkin
Een buitenkansje natuurlijk in een ruk eindeloos zoeven naar China om dan eindelijk eens de boeken te lezen die je ooit nog moest lezen. Bijvoorbeeld. Of tot sluitingstijd rondhangen in de restauratiewagen. Hmm, dan maar geen boeken.
En als dan Peking in zicht komt keihard uit het raam roepen Zo, lelijke kleine kolerelijers, in het chinees natuurlijk (want dat heb ik dan onderweg geleerd, nieuwsgierig aagje die ik er ben)…
Lijkt me heerlijk.
#30
MaxM
Ik refereerde aan de grondstoffen maar wie ziet hier pseudo racistische stereotypen? ;-) Sambal Bij!
#31
Share
Kunnen we em niet CSC dopen? Chinese Surprise Carrier. Dat slaat dan oa op de gereserveerde beenruimte, de nasi en de bestemming.
Reacties (31)
Lijkt me een schitterende gedachte.
Zolang zij zorgen voor de infrastructuur.
dit is echt mega!
“We would actually prefer the other countries to pay in natural resources rather than make their own capital investment.”
Adriana, uit het artikel:
China would like to fund the whole project itself in exchange for natural resources it lacks. One of the senior consultants working on the project, Wang Mengshu, said, “We would actually prefer the other countries to pay in natural resources rather than make their own capital investment.”
Ik ben er ook niet bij voorbaat op tegen. Het lijkt me goed voor China als dat land meer “open” wordt, en het lijkt me goed voor Europa vanwege de economische kansen.
Moet niet moeilijk zijn, China grenst immers aan Europa.
Het lijkt me vooral goed voor het gebied tussen, zeg, Moskou en de Chinees/Mongoolse grens dat hiermee ontsloten wordt. Want ik neem tenminste aan dat dit ding de route van de bestaande treinlijn (de ‘orient expres’) volgt, en niet, op z’n avonturiers even Afghanistan meepakt o.i.d. leuks.
KJ: “Its main connection to Europe would likely go through India, Pakistan and the Middle East. Although, exact routes are not yet determined.”
@5: Mij leek door Kazachstan veel meer voor de hand liggen. China zal graag Sinkiang dichterbij Peking hebben liggen en daarnaast is die wel duizenden kilometers korter dan langs de Trans-Siberische lijn. Bovendien wel handig als dat lijntje vlak langs de Centraal-Aziatische uranium, kolen-, olie- en gasvelden loopt.
za-lig.
As mapped, this is likely to be the largest infrastructure project in history.
Dat gaat nog wat worden, die toekomst.
in Afrika doet China dat al, wegen voor olie. Genoeg werkerbijen in China, en genoeg olie in sommige afrikaanse landen.
Misschien een leuke klus, voor de Premier om na de verkiezingen aan te beginnen,(Job/Geert/ Ayaan??) Laten we er dan wel een Maglev van maken. Misschien handiger en goedkoper dan een JSF om met China in contact te blijven. Maken we van het hele Westland een groot europees eindstation en het vliegveld in de polder ernaast.
Een HS-treinverbinding met China? Is dat niet erg 1900 romantiek? Maglev lijkt me inderdaad wat kansrijker qua reistijd, hoewel vliegen nog steeds sneller lijkt. Dan het punt van de kosten vs. gebruiksrendement. Daar heb ik werkelijk totaal geen idee van de haalbaarheid van.
boeing 747 Mach 0,85 (912 km/u) (bron wikipedia)
Maglev: “Hij heeft een kruissnelheid van 430 kilometer per uur en kan 505 halen” bron: http://www.volkskrant.nl/economie/article160648.ece/Maglev_zweeft_met_430_km%2Fu_door_Shanghai
Blijkbaar is de trein niet in staat om het vliegtuig eruit te concurreren op snelheid, los van de inefficiëntie die uit de landroutes nog gecompenseerd zou moeten worden tov vliegen.
Zo..zojuist mijn meest onderbouwde commentaar op sargasso geplaatst, graag applaus ;-)
Door Pakistan en het midden oosten.
Dan kom je dus ook door Afghanistan. Lijkt me toch niet echt de meest veilige treinrit voor een westerling op het moment.
Waarschijnlijk ook nog niet de komende 10 jaar, onafhankelijk van het feit of er dan nog NAVO troepen zitten of niet.
@12 Nou ja, voor een fatsoenlijke ervaring wil ik best 2 dagen langer over die reis doen. Maar dan wel goed verzorgd, met mooi uitzicht, loopruimte, en een fatsoenlijke slaapgelegenheid.
En dan natuurlijk geen gezeur met bagagebanden en inchecktijden.
@14: ik ook wel, maar dan ligt het er dus inderdaad aan wat je doel van de reis is, en hoeveel tijd je je kan veroorloven. Voor zakelijke reizigers zal het vaak te lang zijn, maar het kan elkaar best goed aanvullen natuurlijk.
Heb zelf als student op de autoslaaptrein naar Oostenrijk en Frankrijk gewerkt, en het blijft fantastisch om s’ochtends wakker te worden in een trein die door een buitenlands landschap zoeft.
@13: Bestudeer de kaart van de regio nog eens een keer. Niet alleen hoef je persé door Afghanistan om van Pakistan naar het Midden Oosten te komen, het is zelfs niet de snelste weg (laat staan de makkelijkst bouwbare, gezien de geografie).
slecht idee, krijgen we in plaats van russen chinezen in de keuken, die muur staat er niet voor niks
@16
je hebt gelijk, kan ook gewoon over de lengte van Pakistan richting de Arabische zee en dan afbuigen naar Iran.
Wordt overigens nog interessant bij de Chinees-Pakistaanse grens, met de Himalayas ertussen.
Waarom zou zo’n spoorlijn niet door Afghanistan kunnen? Het lijkt, met een blik op de kaart van Bismarck, sowieso handig om door Afghanistan te gaan als je naar Iran wil. Islamabad-Kabul-Teheran. Maar dat zal ook wel niet veilig zijn voor “westerlingen” zeker. Misschien is dat helemaal geen probleem voor de Chinezen, dat kan natuurlijk. Of misschien kopen ze gewoon de hele bevolking van zo’n land wel om, om zich koest te houden. Werkt misschien zelfs wel beter dan het sturen van soldaatjes.
Overigens denk ik ook niet dat de Chinezen, als ze eenmaal gaan aanleggen, zich tegen laten houden door welke geografie dan ook. Zouden ze wel een nette MER opstellen? Misschien goed om daar in een vroeg stadium op aan te dringen ;)
Cracken, Chinees-Pakistaanse grens? Op basis van het artikel denk ik dat ze door India gaan.
@18: Wel lezen he, de trein gaat via India naar Pakistan. Niet dat daar geen moeilijkheden aan zitten. Daarbij lijkt me de Himalaya nog redelijk overkomelijk vergeleken met het feit dat de grens tussen China en India al decennia dicht is en dat India en Pakistan al ruzie hebben over de bus die tussen de politieke spanningen door over de enige (soms) geopende grensovergang pendelt.
Totale kletskoek natuurlijk. Als we nu ook al de ronkende Chinese propagandamachine klakkeloos overnemen, dan wordt het nooit wat met die internetjournalistiek.
Het bericht is onzinnig, om verschillende redenen:
– Zo goed zijn die Chinezen nog helemaal niet in de aanleg van HS-treinen. Tuurlijk, de Maglev is snel, maar ook schreeuwend duur, en rijdt maar een kippe-endje.
– 17 landen om naar Europa te reizen? Dat is een flinke omweg. En sommige landen zijn m.i. veel te instabiel om een spoorlijn aan te leggen. En in alle landen ten oosten van Polen kost iedere grensovergang minstens enkele uren reistijd. Als je met de trein vanuit Mongolie naar China gaat, wacht je bijna een halve dag voor de douane.
– Via Pakistan en India is alleen rechtdoor als je door de bladzijden in de atlas bladert. Via Mongolie en Rusland (vanuit Peking) is de makkelijkste en grofweg kortste weg.
– Er ligt al een spoorlijn.
– Ook met een superhogesnelheidstrein blijft de reis tussen China en West-Europa enkele dagen. Vliegreis is een uur of acht. Professioneel gebruik is dus al uitgesloten. En als je toch als toerist gaat, waarom dan niet met de Trans-Sib? Leuker, langzamer en niet-Chinees. En geloof me, dat laatste is positief (Ik spreek uit ervaring).
– Resumerend: waarom? Het kan nooit ook maar een pietsje rendabel worden, en zo’n megaproject zal het machtige China failliet laten gaan. En zo gek zijn ze niet meer in Peking.
Volgens dit kaartje willen de Chinezen gewoon alledrie de opties bouwen…
@20 en 21
Waarom ik die mogelijkheid niet noemde, is omdat me die niet echt reeel leek. Zo’n doorgaande treinverbinding over de grens met India en Pakistan de komende 10 jaar zie ik niet gebeuren.
Als ik de Chinees bel is hij er in een kwartiertje.
Met die trein zijn mijn loempia’s geheid koud.
Die trein wordt een magneet voor iedere terrorist en/of gelovige en/of vakbondslid. Van blokkades tot een baksteen op de rails bij een trein boven de 500 km/uur?
@KJ: daar zeg je wat. Als we klaar zijn met de waterpompen en schooltjes in Afghanistan kunnen direct de eerste stations aangelegd worden.
Wat KJ zegt. Op de lange termijn kan het ontsluiten van dit soort gebieden zorgen voor ontwikkeling en democratisering.
Ik vind het commentaar van Michiel Maas getuigen van iets te weinig vertrouwen in de positieve krachten van de doorkruiste landen, gebrek aan innovatief denken en onderschatting van ‘Chinese overredingskracht.’
We dopen hem de Oliënt-Express.
expless ..wel zuiver zijn in je`’ leer”
Een buitenkansje natuurlijk in een ruk eindeloos zoeven naar China om dan eindelijk eens de boeken te lezen die je ooit nog moest lezen. Bijvoorbeeld. Of tot sluitingstijd rondhangen in de restauratiewagen. Hmm, dan maar geen boeken.
En als dan Peking in zicht komt keihard uit het raam roepen Zo, lelijke kleine kolerelijers, in het chinees natuurlijk (want dat heb ik dan onderweg geleerd, nieuwsgierig aagje die ik er ben)…
Lijkt me heerlijk.
Ik refereerde aan de grondstoffen maar wie ziet hier pseudo racistische stereotypen? ;-) Sambal Bij!
Kunnen we em niet CSC dopen? Chinese Surprise Carrier.
Dat slaat dan oa op de gereserveerde beenruimte, de nasi en de bestemming.
Staat een Chinees op de CSC te wachten. Hoe Lang.
Leve de man van CSC van je hiep hiep hiep saté.