DATA - Net als voorgaande jaren plaatsen Piet Bakker en Sargasso de jaarlijkse oplagecijfers (pdf) van dagbladen in context. Het gaat vooral steeds verder bergafwaarts met de papieren oplage.
De betaalde oplage van kranten daalt, zelfs als je er de digitale abonnementen bij optelt. De betaalde oplage van papieren kranten daalt nog veel sterker.
De betaalde oplage van landelijke en regionale dagbladen is in absolute zin ook gezakt tot een niveau dat voor het laatst voorkwam in 1958. Ja, dat is 55 jaar geleden.
Maar de bevolking in Nederland groeit nog steeds, net zoals het aantal huishoudens. Daarom is het beter deze cijfers in die context te plaatsen.
En dan is de trend duidelijk. Er zijn nu maar half zoveel gezinnen met een papieren krant als dertig jaar geleden.
Nu is er natuurlijk sprake van vervanging door de gratis kranten. Daarom hier het overzicht van de absolute oplages met de gratis kranten erbij.
Ook hier is de daling goed zichtbaar. Het plotselinge wegvallen van gratis krant De Pers heeft hier zeer waarschijnlijk een rol bij gespeeld.
De daling blijft duidelijk zichtbaar als we deze totalen tegen de huishoudens en volwassen bevolking aanhouden.
En tot slot nog even de uitsplitsing naar landelijke en regionale kranten.
Voor wat meer achtergrond bij de veranderingen en de sprongetjes in de grafiek kunt u het artikel van vorig jaar nalezen.
Gebruikte bronnen
CBS Statline database
CBS Statistiek jaarboeken (papier)
HOI
Cebuco
Diverse naslagwerken.
Het verzamelen van gegevens voor dit artikel is gebeurd in samenwerking met media-onderzoeker Piet Bakker (HU). Hij publiceert regelmatig grafieken over de trends in de kranten- en bladenwereld.
Reacties (10)
Zoals bij kranten ontgaat me het nieuwe van dit artikel.
@1: Leg uit? Wat was al bekend dan? En waarom heeft zaken in een context plaatsen geen waarde overigens?
Ik heb nog op een “schooltje” gezeten waar tijden de wekelijkse les maatschappijleer een “rondje krantennieuws” werd gedaan.
Dat zou nu dus niet meer mogelijk zijn.
Eigenlijk best jammer.
Is iets bekend over het krantengebruik van de doelgroep 18-25 jaar? Die waar de uitgevers het straks van moeten gaan hebben.
@2:
Dit artikel herhaalt het vorige, goed dat de verwijzing erbij staat
@5: Ah, op die manier. Niet geïnteresseerd in updates? Overigens brengen we hier niet strikt nieuws maar ook achtergronden.
De echt serieuze daling lijkt zich ingezet te hebben zo halverwege de jaren ’90. Vanaf toen ging het aantal per inwoner echt achteruit. Dat valt samen met de opkomst van internet. Dat lijkt me niet toevallig…
Eenvoudig lijkt me, te veel en te veel achterovergeleund. Nog niet zolang geleden ontmoete ik op een event een journalist van een engelse kwaliteits- krant. Weetje zei hij, als er iets gebeurt kom ik als enige van die krant (mag naam niet noemen) maar dan komt, ietwat smalend, de horde uit jouw land (nederland) want die en die moet zijn/haar woordje doen in de krant en op tv.
Zelf ben ik van volkskrant overgestapt naar de NRC..nu heb ik ze beiden opgezegd. Niks geen slijpsteen is bot en nauwdenkend….een grote amorfe toestand die niets duid. Nu aan de fles bij Trouw voor een tijdje..je/ik weethetniet.
voor inhoudelijk nieuws lees ik tegenwoordig journalistieke magazines of longreads/documentaires op internet. Kranten zijn steeds meer het slome broertje van het internet. Copy pasta a la ANP, afgeserveerd met een muf sausje; getrokken van een grijze persona.
http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_destruction