Filmfestival of niet, de vrijdag staat het schermschot weer voor u klaar. Met excuus voor de oldskool en daarom toepasselijke beeldkwaliteit vanwege een Schiermonnikoogs vakantiehuiselijk schermschot. Dus klik op het plaatje en raad uit welke film het Schermschot afkomstig is:
Reacties (35)
Porgy and Bess (1959)?
Helaas heer Friedrich von (of heb ik te maken met Salma..?!), it ain’t so.
Spellbound (1954) – Hitchcock.
Als dat Gregory Peck is…op het bioscoopkaartje.
Rebel Without a Cause
East of Eden
Giant
Neen ende neen, #3 en 4. Alhoewel YP met Spellbound wel een bepaalde backstagelink legt.
Trapeze
Is dat niet Waldorf uit de Muppets? En dat pauzebordje dat aan de schuur hangt, intrigeert me ook. Maar verder weet ik het niet
Nope agains.
Tijd: preconstructie.
En het plaatje op het ticket is een vrij letterlijke poging van de hoofdrolspeler om een andere man uit het hoofd van zijn liefde te krijgen.
Eigenlijk doen de beelden nog best nieuw aan. Maar u moet Klassieker denken.
hij moet hier ergens tussen staan:
http://www.theyshootpictures.com/noir250noirs1.htm
Gone with the Wind?
Njet Yevgeny. Hij staat er niet tussen. Waarom van dat zwarte ook? U moet romantischer denken.
*gaat googlen met “klassiek romantisch psychologisch drama”*
Jahoor, had ik maar moeten F5’en.
Tussen het voor- en hoofdgerecht door geef ik een welgemeende ROFFELDETROFFELDETAMBOERINADRRRRUMMSOLO voor Brutus. Gone with the Wind (1939), een van de weinig kijkbare films die ik vorige week in een huurvakantiehuisje aantrof en nog niet eerder zag.
De teloorgang van de zuid Amerikaanse beschaving rondom de burgeroorlog beschreven vanuit een bijdehante Southern belle. Deze klassieker gaat door voor de romantische film bij uitstek, maar mij viel op hoe weinig zoetjes en opportunistisch (bijna cynisch) de hoofdpersonen Clark Gable en Vivien Leigh gestalte is gegeven. Prima te pruimen bijna vier uur lang.
*gaat niet googlen met “klassiek romantisch psychologisch drama”*
Brutus?! *het stinkt namelijk*
En waar is Popeye als je hem nodig hebt?~
Ik had nog 2 schoten staan, niet eens voor de boeg volslagen mis, maar die ik toch nog even wou melden:
Cat on a hot tin roof met de vandaag overleden Paul Newman
Erich von Stroheim als Ventriloquist in The Great Gabbo
@YP: Bedoel je niet Bluto?
North by Northwest dan toch.
Iets meer als South By North dan eigenlijk dus.
De link tussen Spellbound en Gone with the Wind is de betrokkenheid van de vermaarde producent David O. Selznick, die met Gone with the Wind het meeste geld ooit door een film bij de box office binnenhaalde (aangepast voor inflatie). Bij de Grote Avond van de Nederlandse Film woensdag jl. was te zien dat Gone with the Wind op nr. 5 stond in lijstje best bezochte films ooit in NL, nl:
TOP 10 FILMS NEDERLAND 1965 – 2004
(Gebaseerd op bezoekcijfers – Bron: NFC)
1. The Sound of Music (1965) 3.999 miljoen bezoekers
2. Titanic (1998) 3.405 miljoen bezoekers
3. Turks Fruit (1972) 3.338 miljoen bezoekers
4. Irma La Douce (1965) 3.267 miljoen bezoekers
5. Gone with the Wind (1939) 3.122 miljoen bezoekers
6. Guns of Navarone (1967) 2.986 miljoen bezoekers
7. Dr. Zhivago (1966) 2.755 miljoen bezoekers
8. West Side Story (1961) 2.701 miljoen bezoekers
9. The Lion King (1995) 2.563 miljoen bezoekers
10. The Bridge on the River Kwai (1957) 2.464 miljoen bezoekers
Kuch, géén “Spetters” ofzo in die lijst ? Overigens weer geen toeval dat er in dit voorportaal van de Linkse Kerk een film over interne verdeeldheid in de VS wordt gekozen op het ogenblik dat onze Verlossers uit ’44 in vieze papieren zitten !
Opmerkenswaardig is nog dat de huishoudster/slavin Mammy (een rol van Hattie McDaniel) voor deze film als eerste zwarte acteur een Oscar scoorde.
Wikipedia over het raciale/racistische aspect:
“The character of Mammy, played by Hattie McDaniel, has been linked with the stock character of the “happy slave”, an archetype that is said to implicitly condone slavery. But Helen Taylor, in Scarlett’s Women: Gone with the Wind and Its Female Fans argued that Mammy’s character is more complex than this, that her character represents someone who cared for others, despite the racism and oppression she suffered.
On the other hand, Mammy frequently derides other slaves on the plantation as “field hands,” implying that as a House Servant she is above the “less-refined” blacks. It is most apparent in a scene in which Mammy and Scarlett walk down a street and Mammy passes by a Yankee carpetbagger who promises a group of ex-slaves “forty acres and a mule.” The ex-slaves are excited, but Mammy glares at them disapprovingly.
Responding to the racial critiques of the film, Selznick replied that the black characters were “lovable, faithful, high-minded people who would leave no impression but a very nice one.” While Mammy is generally portrayed in a positive light, other black characters in the film are not so fortunate.”
Naast de terechte opmerking van S’z (als immer), is op wetenschappelijk niveau voorts op te merken:
How very true ! En “Flodder” ?
S’z,
Flodder wel. Schatjes en Spetters niet:
TOP 10 BEST BEZOCHTE NEDERLANDSE FILMS ALLERTIJDEN:
1. Turks Fruit (1973) met 3.328.804 bezoekers
2. Fanfare (1958) met 2.635.178 bezoekers
3. Ciske de Rat (versie uit 1955) met 2.432.500 bezoekers
4. Wat zien ik? (1971) met 2.358.946 bezoekers
5. Blue Movie (1971) met 2.335.301 bezoekers
6. Flodder (1986) met 2.313.701 bezoekers
7. Keetje Tippel (1975) met 1.829.116 bezoekers
8. Alleman (1963) met 1.664.645 bezoekers
9. Ciske de Rat (versie uit 1984) met 1.593.311 bezoekers
10. Soldaat van Oranje (1977) met 1.547.183 bezoekers
http://www.filmglorie.nl/index.php?id=41,0,0,1,0,0
Voor Vlaanderen niet meteen een betrouwbare bron gevonden, but hey who cares, filmcultuur in Vlaanderen is anomalisch. Deze bron (klikmelink) is op z’n minst up-to-date tot 2003, en sindsdien zijn er niet meer zoveel kaskrakers geweest (néén, Jan Verheyen, néén).
1 – Koko Flanel / 1990 (1.082.000 bezoekers)
2 – Hector / 1987 (933.000 bezoekers)
3 – Daens / 1992 (848.000 bezoekers)
4 – De zaak Alzheimer / 2003 (725.000 bezoekers)
5 – Oesje / 1997 (700.000 bezoekers)
6 – Max / 1994 (644.000 bezoekers)
7 – Mira / 1971 (642.000 bezoekers)
8 – De Witte / 1934 (540.000 bezoekers)
9 – De paniekzaaiers / 1986 (500.000 bezoekers)
10 – Team Spirit / 2000 (375.000 bezoekers)
Zou leuk zijn als er ook Belgische cijfers zouden zijn.
Uiteindelijk zijn Vlaamse films min of meer gelukte toogavonturen, en de Waalse niet minder dan wereldklasse.
Ik mail Elio Di Rupo! titel: Rosetta!
Tja, gefederaliseerde materie annex bevoegdheden, het is wat het is.
Oei, ik ben gewoon geen filmkijker zie ik. Van de drie toptienlijstjes heb ik er maar respectievelijk 5, 2, 3 helemaal afgekeken (en in totaal 2 in de bioscoopzaal).
Ach, Bismarck.
Wat is een filmkijker?
Als je op smaak, ervaring, betekenis en culturele noodzaak afgaat, heb je best niet teveel van de toptienerklanken gezien.
@Bismarck,
U hoeft niet helemaal geen filmkijker te zijn, er zijn ook andere verklaringen voor uw score:
1. U kijkt minder ‘mainstream’
2. U kijkt minder ouwe films
3. U bent de grootste Urbanus-fan van Nederland
Ben overigens nog niet helegaar uitgelachen met marks 24se observatie en die drie sympoboeven.
en verrek! :-)
@32: Tot mijn schrik is verklaring 3 naar mijn mening het dichst bij de waarheid.