Muziek speelt al jaren een belangrijke rol in mijn leven. Zelf maak ik het niet, maar ik geniet des te meer van wat anderen maken. Vaak omdat het mooi is of een snaar raakt. Soms omdat de boodschap me aanspreekt.
Mijn muzieksmaak is erg breed. Maar een van de stromingen die me de laatste jaren nauwelijks kon boeien was die van de Rap en Hiphop (en alles daaraan verwant).
Waarschijnlijk komt dat door de in en in treurige presentatie van een eindeloze reeks zeer materialistisch zaken (grote auto’s, grote huizen, bling bling) en de genante behandeling van vrouwen (alleen geschikt om in minimale kledij schuddend met het lichaam in beeld te verschijnen).
Ik sloeg deze artiesten (hun clips en optredens), op mijn zeldzame zap-avonden en bij mijn festivalbezoeken, dan ook steevast over.
Daardoor had ik toch bijna een niet mis te verstane ontwikkeling gemist.
Terloops had ik namelijk daarmee ook alles wat er in de Nederlandse scene gebeurde terzijde geschoven.
Gelukkig heb ik recent ingezien dat er binnen de Nederlandse rap en hiphop scene hele andere dingen gebeuren. Hele mooie dingen zelfs.
Geen vrouwen die als koeien behandeld worden, geen onbereikbare maar verheerlijkte materialistische symbolen en geen eindeloze reeks van obscene woorden.
Nee, protestliederen! Jawel, ouderwetse protestliederen. Welliswaar met een hele nieuwe toon- en woordkeuze, maar nog steeds gewoon protestliederen.
Neem “Het land van..” en “Zinloos” van Lange Frans en Baas B of “Waar gaat dit heen” van Ali B of “Omgekeerde wereld” van Brainpower.
Ik ben tot het inzicht gekomen dat Brainpower, Ali B, Lange Frans en Baas B de Bob Dylan’s en Boudewijn de Groot’s van deze tijd zijn.
Sterker nog, hun positieve bijdrage in de ontwikkelingen rondom de integratie in dit land is groter dan die van de regering en het parlement op dit moment.
Het zijn waarschijnlijk mijn eerste grijze haren die gezorgd hebben voor dit late inzicht.
Maar de revolutie komt er aan!
Reacties (41)
Osdorp ! Osdorp !
DP, Je haalde de woorden uit m’n mond.
Ik heb zelf ook niet zoveel met urban, maar moet toegeven dat als er veel electronische invloeden in zitten of het wat meer terugvalt op de school sound van begin jaren 90 mij het wel aardig aanspreek.t
Oh ja, vergat ik de Osdorp Posse.
De evolutionaire totstandkoming van het revolutionaire inzicht! Geinig.
Die revolutie is overigens al lang en breed voorbij, we zitten nu in een fase van commercialisering, zeg maar ver-Beatle-isering of voor de Stones-fans de ver-Rolling-Stones-isering, of voor de echt ouderen onder ons de ver-Elvisering van de rap. Die revolutie eindigde volgens mij al ongeveer 5 tot 10 jaar terug, maar goed inzicht komt nooit te laat zeg ik maar altijd. Als je in Nederland iemand met Bob Dylan wilt vergelijken dan komt daar natuurlijk alleen maar Def P. voor in aanmerking. Dat is alles.
Ik begon de rap vreemd genoeg pas cool te vinden toen de chicks en bitches hun veren afschudden, en Snoop Dog heeft niet voor niets een cult/helden status. We zullen nog wel gelukkig een verdere ontwikkeling van de rap/video/art zien, de eerste heuse porno-rap-videos zijn al uit, en het is wachten op het eerste MTVXXX station, waarschijnlijk een online station. Nog een jaar of twee schat ik voordat een of andere death-row nigga met het genieuze idee komt. U heeft het hoe dan ook voor het eerst op Sargasso gelezen.
@Caprio: Zo, nieuw licht op uw persoon :-)
Haak ik gelijk op in om maar eens een stevige stelling neer te gooien:
De amerikaanse zwarte rap en hiphop scene is slecht voor de zwarte gemeenschap omdat het teveel nadruk legt op het materialistische en sexistische en te weinig uitdaagt tot een diepere kijk op het leven.
(Ik zeg gewoon zwart waar ik eigenlijk afro-amerikaans en latino-amerikaans moet zeggen).
(Waar zijn toch de “goede” zwarte artiesten als Stevie Wonder en Otis Redding gebleven????)
“De amerikaanse zwarte rap en hiphop scene is slecht voor de zwarte gemeenschap omdat het teveel nadruk legt op het materialistische en sexistische en te weinig uitdaagt tot een diepere kijk op het leven.”
Eh, en Jurassic 5 of Blackalicious dan? Weinig sexistisch en materialistisch dunkt me.
@steeph: Durf jij, na het horen van “Het land van..” van Baas B en Lange Frans, hun namen in de zelfde zin te zetten als Dylan?
Geld verdienen door een moralistisch lied ten gehore te brengen om daarna naast je SUV te gaan lopen matten is iets anders dan het schrijven van protestnummers a la Dylan, de Groot etc etc.
Hmzjamwah, er zijn ook amerikaanse rapperts die zich niet zo op de standaard thema’s storten, daarwerkelijk ook muziek componeren ipv alleen maar oude liedjes te verkrachten.
Ikzelf mag graag naar Outkast luisteren, lekkere muziek, bij vlagen behoorlijk politieke teksten en met een dikke vette knipoog naar al het geblingbling van de collega’s.
Overigens vind ik frans een taal die gemaakt lijkt om in te rappen – mc Solaar…
Daarnaast zijn de huidige amerikaanse Rap en Hip Hop zo geworden NADAT de grote platenmaatschappijen zich ermee gingen bemoeien. Zoek maar eens naar A Tribe called Quest (voor ik hen had gehoord hield ik ook niet van Hiphop dacht ik.)
@Keyser Soze en Grobbo: Tuurlijk zijn er ook andere zwarte artiesten. Maar (zover mijn waarneming gaat) het deel dat nu veel hits scoort en veel airtime heeft, is toch qua visuele uiting uitermate simplistisch.
@MMM: Ja hoor. Niet omdat ze gelijk zijn aan Dylan (daar is toch wel wat meer voor nodig). Maar omdat ze in staat zijn om grote groepen mensen te kietelen met die tekst. En omdat ze durf hebben zaken te benoemen.
@MMM #9: Het woordje “huidige” hoort wel voor “scene” in mijn stelling.
En het is natuurlijk een generalisatie.
Who needs the Klu Klux Clan when you have 50 ct. for degrading negroes.
Overigens denk ik dat vuilnissenmannen (of karaffen water, bosjes tulpen, neushaar of een willekeurig ander object) een grotere positieve ontwikkeling hebben op integratie dan dit kabinet.
@MMM #13: Eigenlijk wel mee eens.
Verder hebben grote bedrijven ook best wel een goede invloed op de integratie. Recent een jaar bij een grote bank in Amsterdam gezeten. Als je ziet wat daar allemaal naast elkaar en met elkaar werkt. Dan zou je bijna vergeten dat in de wereld buiten het gebouw er soms heel anders aan toe gaat.
@11: ik vraag me dus juist af of de artiesten die jij hier noemt wel echt zoveel lef hebben om de zaken te benoemen, ik heb toch steeds het gevoel dat ik naar een stoere hiphopvariant zit te luisteren van “15 miljoen mensen” Deze mensen doet niets anders dan een avond Netwerk en Nova in een nummer zetten. En daarnaast ontbreekt het aan een daadwerkelijke achterban van mensen die wat willen veranderen, let wel: de mensen die naar Baas B en Ali B luisteren luisteren ook naar 50 cent en consorten.
(zoals je misschien merkt heb ik het niet zo op nederhop)
of het moet de Urban dance squad zijn..
@Steeph: “Maar (zover mijn waarneming gaat) het deel dat nu veel hits scoort en veel airtime heeft…”
Volgens mij is dat een probleem wat bij zo’n beetje alle top-40-pulp hoort. Gaan we nu ook de “blanke gemeenschap” afrekenen op Britney-bubblegum of 14-in-dozijn rock als nickelback e.d.
Voor alle muziekstijlen geld grofweg: wat in de top 40 staat zuigt, maar daarachter kan zoveel moois zitten. Kwestie van iets verder kijken dan je neus lang is.
Wat “studiemateriaal”: The Roots, Mos Def, Common, Sage Francis (protestliederen!), Spearhead (idem), J-live, The Herbalizer, Roots Manuva, Saul Williams, T-love, en ’t al genoemde Jurassic 5 en Blackalicious.
Velen hiervan verzetten zich ook stevig tegen het dominante bling-bling-imago.
@Steeph: U discrimineert, rap is zoveel meer divers, uw gangsta rap is slechts de commerciele bovenlaag. zij is emanciperend, zij toont de macht van de onderklasse, zij is i.e. revolutionair. Het soort rap waar jij het over hebt is gericht op een witte middenklasse collegekids die droomt ervan om stoer te zijn. Erg puberaal, maar zo onschuldig. Familie is de hoeksteen van de samenleving. In de VS heb je poetry clubs met bands en rappers, etc. Zeg nooit: dat soort mensen.
Ja ik weet dat het alleen de commerciele bovenlaag is. Maar in mijn ogen is er wel een verschil met de rest van de populaire zooi. De “gangsta” rap (ik leer snel) geeft een heel consequent eenzijdig beeld.
Vele andere pulp is in ieder geval in haar visuele uiting een stuk veelzijdiger (zelfs Britney).
En ja, ik discrimineer met deze stelling. Omdat het over iets heel specifiek zichtbaars is.
Maar “…uw gangsta rap is slechts de commerciele bovenlaag, zij is emanciperend, zij toont de macht van de onderklasse…” is net zo discriminerend. Die gaat uit van klasse onderscheid.
En ik begrijp het “emanciperende” en “revolutionaire” niet zo heel erg hierin. Vrouwen alleen maar als sexobjecten neerzetten (en de mannen trouwens ook) vind ik niet emanciperend.
En dat de rap gericht is op een witte middenklasse, maakt het eigenlijk alleen maar erger. Dan laten de rappers zich dus misbruiken (als het al niet uit hunzelf komt) om zichzelf als dom, geldzuchtig en sexsistisch te laten neerzetten tegenover de “witten” die dat beeld maar al te graag misbruiken.
(@wot: als je mijn muziekcollectie zou zien, zou je begrijpen dat de opmerking “iets verder kijken dan je neus lang is” reeds sinds lange tijd gebeurd.)
Steeph, je lijkt Bill Cosby wel. Het is een oud verwijt in mijn ogen van verouderende generaties, een generatiekloof ethiek clash. Je zit nog op het punt het terug te draaien, maar anders val je voorgoed in de tombe van klagende ouderen van de tijd dat vroeger alles beter was generatie.
Je moet de helende werking ervan zien: shockeren tegen een oude generatie en of dat nou met sex, drugs of rock’n’roll moet, tegen het zere been zal die schop gaan.
Sex is trouwens enorm bevrijdend en emanciperend. Sex onderdrukken/cultiveren is juist pervers, hoe platter hoe beter, en macht heeft daar alles mee te maken. Er zit heel veel zelfbewustzijn in zwarte Amerikaanse vrouwen daar maak ik me helemaaaal geen zorgen over.
@Caprio: Los van het feit dat ik het vroeger niet beter vond, heb je wel een punt. Nu begrijp ik je eerdere opmerkingen.
Maar ik weet niet zeker of dit valt onder “shockeren” tegen de oude generatie (zoals bv de Sex Pistols). Het kan ook een volgende stap zijn in een trend (zo komt het op mij over).
Shockeren?
Uw woorden: treurig, materialistisch, genant, vrouwen als koeien, obsceen.
Maar goed, uw andere conclusie is tevens de zonnige kant van die ontwikkeling, dat zie je ook in Amerikaanse rap: zoete R&B rappers die er intellectueel uit willen zien met Armani pak en blonde babe. Integratie alom, waar is echter de Nederlandse Ice T. die waarschuwt dat de Marokkaanse gabbers je dochter platneuken???
Het gaat allemaal om “Pimp” zijn! De rapper/R&B’er die de meeste sexy en meest sexy vrouwen in zijn clip heeft, met het meeste geld strooit in zijn clip en de dikste kar in zijn clip heeft, is het pimpste. Er zit nix geen revolutie achter, het is gewoon 1 grote Pimp-competitie!
Uiteraard verkoopt de grootste Pimp ook het beste.
@Steeph “als je mijn muziekcollectie zou zien…”
Dar twijfel ik niet aan, wat dat betreft is het jammer dat je je hiphop-avontuur begint met Baas en Ali B.
Da’s zoiets als iemand die Stevie Wonder nog nooit heeft gehoord en begint met “I just called…”, of Neil Young niet kent en begint met re-ac-tor….. dat gevoel :)
Ik hou het maar bij Eminem ..
Precie, genieten van wat anderen maken..thanks wiedanook it’s friday…bad…ventilator…?
HOE SCHIJT DE VENTILATOR RAAKT!!
http://www.xs4all.nl/~osdorp/video/DVDPreview15JaarOP/opdvdpreview.htm
gratis rap over de strijd tussen goed en kwaad op Soldaat v Oranje muziek;
http://www.codewarrior.nl/ramp/grootverzet.mp3
op:
http://www.xs4all.nl/~osdorp/dox/framemp3.html
‘Palestinian rappers’
Vrijdag 23 september 19:55 uur tot 20:20 uur. MoveYourAss op Nederland 3! Wat kun je verwachten tijdens de allerallereerste minuten van MoveYourAss op de publieke tv? Reporter Johan gaat op ontdekkingsreis in de rapscene in Gaza. ‘Muziek in plaats van geweren’, is het motto van deze ‘Palestinian rappers’ met wie hij sprak.
http://www.llink.nl
http://www.slingshothiphop.com
God zeg, ik ben helemeel leeggemolken. Wanneer komt er nou een keer wat leuk spul in die tweede Kamer.
En overigens, hoe gaat het met Jacobine?
Eminem is ook de enige die indruk op me gemaakt heeft. En ik ben een allesvreter wat muziek betreft, er zijn maar twee soorten in mijn ogen: goede en slechte muziek.
@wot #25: dat begrijp ik. maar de reden dat ik toch juist deze artiesten noemde was vanwege het bereik dat ze momenteel hebben. Een protestlied heeft niet zoveel zin als alleen een kleine groep mensen die het toch al wisten er naar luisteren.
Een goed geplaatst lied van Lange Frans en Baas B tijdens de uitmarkt (toch snel meer dan 50.000 luisteraars) heeft meer impact dan 100 concerten van Osdorp Posse voor hun eigen trouwe fans.
ah en ik maar denken dat je onder de indruk was van de goede Dylan achtige rijms en beats. Maar je bent onder de indruk van de Dylan achtige impact op de samenleving. Ik had je stuk niet goed gelezen, waarvoor excuses. Overigens protesteert Osdorp Posse ook, met name tegen de platenmaatschappijen en Hilversum geloof ik dus dat verklaart dat ze iets minder vaak op de radio zijn.
Maar in dat geval zit CiNNeR goed met Eminem. Dat is dan de echte ware opvolger van Bob Dylan in deze redeneerstijl.
Eminem’s Mosh – the New Ending
Director’s note: The original version of our video for Eminem’s Mosh was a cultural phenomenon beyond our wildest dreams. The video hit number one on MTV’s Total Request Live within 24 hours of its premiere on October 25th. Internet message boards talked of grandmothers crying while watching it. There were (unconfirmed) reports of runs on black hoodies at Foot Lockers across the country. New York magazine called it “the most important piece of mainstream dissent since the 60s.”
http://www.gnn.tv/videos/video.php?id=27
@DP: inzake Eminem, dat is een interessant geval. Die was toch eerst begonnen om op weinig subtiele wijze sommige zaken ondersteboven te schelden (mn zijn moeder).
Pas later werd het ook meer politiek getint.
Eminem schrijft gewoon goeie teksten, ik denk dat dat het ‘m doet bij hem. Ongeacht waar het over gaat weet ie toch een originele tekst te schrijven en niet volgens de standaard top 40 regels te werken. Dat is al een protesthouding op zich…
Ik heb net eminem’s nieuwe clippie bekeken en ik vind het een waardige protestsong. Prachtige gemaakt en lirically is ie weer goed. Toch ben ik niet zo’n fan van zijn werk. Eerder al zijn de namen genoemd die me wel boeien en dan vooral die van verschillende native tongues formaties (een samenwerkingsveband) waaruit o.a. the roots, tribe called quest en de la soul bekend geworden zijn. maar hun invloed is ongekend in de hiphop van tegenwoordig.
Wat ik hier heel even heel duidelijk wil maken is dat er een groot verschil is tussen Rap en Hiphop.
-Rappen is iets wat je doet, simpelgezegd, praten op de beat.
_ Hiphop is een cultuur die zich uit in verschillende vormen: o.a. turntablism (dj-en dus), graffity art, breakdance en rappen. De echte hiphop staat bol van de respect en drijft op het uitdagen van elkaar. Vanaf de 70’s is het de blues van de moderne ghetto.
Er zijn een heleboel rappers die graag hiphoppers willen zijn maar totaal niet begrijpen wat het inhoudt. Zij portreteren zichzelf als overwinnaars terwijl de vraag is wat ze hebben overwonnen. Mensen net zo zelfzuchtig als zijzelf hebben verstand van marketing en maken dat juist dat is wat we elke dag zien en horen.
Ik vecht elke dag tegen deze gasten als ik zeg dat ik een hiphopliefhebber ben, mensen gaan meteen vragen wat ik van 50 cent of wie dan ook vind. Wel, omdat ik dus hiphopliefhebber ben heb ik helemaal niks met zulke gasten, ik wil bevlieging, echte thema’s en ziel horen! Jij ook? Check dan eens iets van KRS-one, Talib Kwali, Common of de oudste albums van Tribe Called Quest. en in het nederlands zou ik bijv. OPgezwolle willen aanraden.(Niet dat die gasten zoveel bijzonders te vertellen hebben maar het is ontspannen, vriendelijke (meestal dan) en inventieve (battle-)rap, gebracht met liefde voor de hiphop.) Of check Pete Philly, of Tim. Ik heb ook veel respect voor Brain en Ali B.
En natuurlijk Public Enemy niet vergeten dames en heren! Maakten bijna 20 jaar geleden al muziek die verder ging dan het b-boy imago van die tijd.
Luister ook eens naar “Dead homiez” en “Good day” van Ice Cube. Het bewijs dat een gangster rapper ook een gevoelige snaar heeft.
Behalve politieke teksten is Eminem ook bijzonder grappig. Het is af en toe bijna cabaret, van het laatste album vooral “Evil deeds” en “Rain man”
http://www.crazylyrics.net/lyrics-961-rain_man-eminem.html
http://www.azlyrics.com/lyrics/eminem/evildeeds.html
(offtopic) aaah weer terug in NL na 2 jaar brazilie en verbaas me erg over de grimmige sfeer hier…
oh and BTW zoals al eerder genoemd er is ontzettend veel goede rap en hiphop , je moet er wel even naar zoeken..
Sage Francis is werkelijk revolutionair met zijn lyrics..
(Ik luisterde OutKast al in 1995 en toen waren zij ook erg revo)..
en klagen over de TE comerciele troep in de top 40 is zoal je beklagen over een te kinderlijke Disney film…