Eerst bezuinig je het hoger onderwijs kapot, daarna weet het zich ternauwernood te redden door getalenteerde buitenlandse studenten aan te trekken en daarna ga je als stas even vertellen dat er geen Engels in de collegezaal gesproken mag worden?! Is dit kabinet nu helemaal van de pot gerukt?! We zijn in Nieuwe Middeleeuwen beland, achterlijkheid viert hoogtij.
#2
Bismarck
Ik stel voor meer Duits te introduceren. Daar hebben ze ook een mooi woord voor dit soort voorstellen: Blödsinn
Als ik het artikel goed begrijp, dan is het vooral vanwege het steenkolenengels van de docenten. Ik snap de link even niet: als Nederlandse docenten slecht engels spreken, dan moet het onderwijs maar in het Nederlands. Zoiets?
#3
Loupe
Hoog tijd voor alle stakeholders om een taskforce in het leven te roepen met als target om binnen de deadline te switchen naar puur Nederlands in de collegezalen.
#4
Arduenn
De aanleiding van dit voorstel is de plaatsvervangende schaamte van de staatssecretaris om het steenkolenengels van sommige docenten? Ik heb ook zo’n hekel aan rotte appels. Alle appels de supermarkt uit.
Laat ze in de regering eerst maar eens zelf fatsoenlijk Engels leren praten.
Wat een gotpe trouwens. Waarom dat steenkolenengels verbieden? Wat is het nut daar van? In het buitenland kan je vele mensen tegen komen, die allemaal met heel verschillende accenten steenkolenengels praten. Dan lijkt het juist goed, dat je daar tijdens je studie alvast op voor wordt bereid.
Wat wordt de volgende zet? Engelse boeken verbieden? Alleen nog maar Nederlandse boeken in je syllabus?
#5
mrt
Als Halbe geloofwaardig wil zijn, moet hij eerst maar eens zijn naam in Half veranderen.
Als je in een collegezaal zit met Nederlandse studenten en er wordt in krom Engels gedoceerd…dan heeft Halbe helemaal gelijk.Maar in een opleiding die pretendeert internationale studenten aan te trekken dan moet de voertaal toch Engels zijn. Misschien dan wat doen aan het steenkolenengels…
Engels als voertaal in een collegezaal is niet alleen nuttig wanneer een opleiding pretendeert internationale studenten aan te trekken. Te denken valt ook aan het feit dat vele wetenschappelijke publicaties nu eenmaal in het Engels zijn, het is de lingua franca van de wetenschap (wat al een argument is om studenten hiermee zoveel mogelijk in aanraking te laten komen). Natuurlijk zijn er wel vertalingen van in de meeste gevallen (ook lang niet altijd trouwens!) maar hier valt toch altijd wat weg, something gets lost in translation. Dit is niet altijd hinderlijk maar vaak wel en dan zit je opgescheept als student zijnde met rare onduidelijke en niet-de-lading-dekkende Nederlandse varianten.
Mijn intuitie bij dit hele gebeuren is dat zoiets in principe niet van bovenaf bepaald moet worden, als de staatssecretaris zoiets wil invoeren komen er waarschijnlijk een aantal criteria waar een college aan moet voldoen alvorens er Engels gesproken mag worden. Criteria als bijvoorbeeld de eis van hierboven, of zelfs een eis gedestilleerd uit mijn verhaal. Het probleem is nu juist dat de staatssecretaris dit niet allemaal van tevoren kan weten, laat de expert dat zelf bepalen; hij voelt aan wanneer het toegevoegde waarde heeft. En de meeste studenten anno nu kunnen wel een aardig woordje Engels meepraten en of die uitspraak dan altijd 100% zuiver is lijkt mij een triviaal iets, bijna net zo triviaal als ’toomatow’ of ’tomaatow’.
#7
bertje
honderden reacties op die telegraaf site, geeneen die op een ander reageert. Da’s toch nie constructief!
#8
Taco Zip
De problemen in het onderwijs zijn volgens de betreffende bewindslieden dus op te lossen met wat minder Engels in de collegezalen (Zijlstra) en wat meer bekommernis met je schoolgaande kinderen (v. Bijsterveldt).
Waren alle portefeuilles maar zo eenvoudig.
Ik denk dat deze column meer to the point is: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2011/12/01/trending-appel/ Opzet geslaagd. Van Bijsterveldts moreel appèl werd meteen trending topic en brandstof voor het radarwerk van columns, cartoons, forums en tv-tafels. Beduidend minder aandacht was er voor de lage lerarensalarissen, het slechte rekenen en spellen, de fraudes, de vervlakking in het wo, de ophokuren, slecht bestuur, overbodig management…
(En het is ook algemeen beleid: hoe meer onzin de ministers en kamerleden roepen, hoe meer het publiek murw gebeukt wordt.)
Het kabinet wil de kwaliteit van het onderwijs trouwens nadrukkelijk niet verbeteren, dat moge duidelijk zijn.
Reacties (14)
Eerst bezuinig je het hoger onderwijs kapot, daarna weet het zich ternauwernood te redden door getalenteerde buitenlandse studenten aan te trekken en daarna ga je als stas even vertellen dat er geen Engels in de collegezaal gesproken mag worden?! Is dit kabinet nu helemaal van de pot gerukt?! We zijn in Nieuwe Middeleeuwen beland, achterlijkheid viert hoogtij.
Ik stel voor meer Duits te introduceren. Daar hebben ze ook een mooi woord voor dit soort voorstellen: Blödsinn
Ook voor Zijlstra trouwens: Vollidiot.
Als ik het artikel goed begrijp, dan is het vooral vanwege het steenkolenengels van de docenten. Ik snap de link even niet: als Nederlandse docenten slecht engels spreken, dan moet het onderwijs maar in het Nederlands. Zoiets?
Hoog tijd voor alle stakeholders om een taskforce in het leven te roepen met als target om binnen de deadline te switchen naar puur Nederlands in de collegezalen.
De aanleiding van dit voorstel is de plaatsvervangende schaamte van de staatssecretaris om het steenkolenengels van sommige docenten? Ik heb ook zo’n hekel aan rotte appels. Alle appels de supermarkt uit.
Laat ze in de regering eerst maar eens zelf fatsoenlijk Engels leren praten.
Wat een gotpe trouwens. Waarom dat steenkolenengels verbieden? Wat is het nut daar van? In het buitenland kan je vele mensen tegen komen, die allemaal met heel verschillende accenten steenkolenengels praten. Dan lijkt het juist goed, dat je daar tijdens je studie alvast op voor wordt bereid.
Wat wordt de volgende zet? Engelse boeken verbieden? Alleen nog maar Nederlandse boeken in je syllabus?
Als Halbe geloofwaardig wil zijn, moet hij eerst maar eens zijn naam in Half veranderen.
http://twitter.com/HalveZijlstra
Als je in een collegezaal zit met Nederlandse studenten en er wordt in krom Engels gedoceerd…dan heeft Halbe helemaal gelijk.Maar in een opleiding die pretendeert internationale studenten aan te trekken dan moet de voertaal toch Engels zijn. Misschien dan wat doen aan het steenkolenengels…
Engels als voertaal in een collegezaal is niet alleen nuttig wanneer een opleiding pretendeert internationale studenten aan te trekken. Te denken valt ook aan het feit dat vele wetenschappelijke publicaties nu eenmaal in het Engels zijn, het is de lingua franca van de wetenschap (wat al een argument is om studenten hiermee zoveel mogelijk in aanraking te laten komen). Natuurlijk zijn er wel vertalingen van in de meeste gevallen (ook lang niet altijd trouwens!) maar hier valt toch altijd wat weg, something gets lost in translation. Dit is niet altijd hinderlijk maar vaak wel en dan zit je opgescheept als student zijnde met rare onduidelijke en niet-de-lading-dekkende Nederlandse varianten.
Mijn intuitie bij dit hele gebeuren is dat zoiets in principe niet van bovenaf bepaald moet worden, als de staatssecretaris zoiets wil invoeren komen er waarschijnlijk een aantal criteria waar een college aan moet voldoen alvorens er Engels gesproken mag worden. Criteria als bijvoorbeeld de eis van hierboven, of zelfs een eis gedestilleerd uit mijn verhaal. Het probleem is nu juist dat de staatssecretaris dit niet allemaal van tevoren kan weten, laat de expert dat zelf bepalen; hij voelt aan wanneer het toegevoegde waarde heeft. En de meeste studenten anno nu kunnen wel een aardig woordje Engels meepraten en of die uitspraak dan altijd 100% zuiver is lijkt mij een triviaal iets, bijna net zo triviaal als ’toomatow’ of ’tomaatow’.
honderden reacties op die telegraaf site, geeneen die op een ander reageert. Da’s toch nie constructief!
De problemen in het onderwijs zijn volgens de betreffende bewindslieden dus op te lossen met wat minder Engels in de collegezalen (Zijlstra) en wat meer bekommernis met je schoolgaande kinderen (v. Bijsterveldt).
Waren alle portefeuilles maar zo eenvoudig.
Ik denk dat deze column meer to the point is: http://www.nrcnext.nl/columnisten/2011/12/01/trending-appel/
Opzet geslaagd. Van Bijsterveldts moreel appèl werd meteen trending topic en brandstof voor het radarwerk van columns, cartoons, forums en tv-tafels. Beduidend minder aandacht was er voor de lage lerarensalarissen, het slechte rekenen en spellen, de fraudes, de vervlakking in het wo, de ophokuren, slecht bestuur, overbodig management…
(En het is ook algemeen beleid: hoe meer onzin de ministers en kamerleden roepen, hoe meer het publiek murw gebeukt wordt.)
Het kabinet wil de kwaliteit van het onderwijs trouwens nadrukkelijk niet verbeteren, dat moge duidelijk zijn.
that make we self well out