De Milieuridders (klik- en kijktip)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In het komende tv-seizoen start LLiNK DeNieuwe Omroep het programma De Milieuridders gepresenteerd door Rob Muntz en Paul Jan van de Wint. Gisteren is t.b.v. het programma een kliklijn geopend waarop het publiek milieudelicten kan melden. Smeerpijpen, dierenbeulen en andere asobak-bezitters kunnen de mega-irritante Robbie Muntz op hun dak verwachten. Vermakelijke en broodnodige televisie vanaf 7 oktober op Ned 3.

TSJAKKAAA!!! Houdt uw buurman een geit in de badkuip? Worden er bij u in de buurt katten vergiftigd? Of brandt bij u op kantoor het licht dag en nacht? Vanaf nu gaan overtreders niet meer vrijuit, de milieuridders openen de beerput. Bel de KLIKLiJN: 010 – 288 2299 of mail naar: [email protected]

Met het nieuwe TV programma De Milieuridders wil LLiNK een toonaangevend programma maken dat dieren, natuur & milieu weer op de agenda zet” , aldus Rob Muntz. “Voor consumentenzaken heb je Radar, op gebied van de showbiz heb je RTL Boulevard en op gebied van dier, natuur en milieu krijgen we De Milieuridders. (Oneworld)

Reacties (11)

#1 Maurice

Ik vind het een prima initiatief, mits ze niet te zeurderig overkomen. Want dat heb ik nogal vaak bij de Smaakpolitie en programma’s als Blik op de weg

  • Volgende discussie
#2 ALO

Maak je maar niet ongerust Maurice, ik heb begrepen dat dit programma niet over jou gaat, maar over anderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 eric

LOL

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 bicat

Vousvoyeren, ook iets voor jou?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Maurice

Misschien gaat het wel over mij.
Ik heb altijd zo’n grote mond over het milieu, maar sinds 2,5 maand heb ik een motor en die heeft ondertussen al 9.000 km gereden….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Filly

Well, Maurice, gelukkig draag je niet bij aan het fileprobleem, en is een motorfiets een stuk efficienter met brandstof dan een auto.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Heidekonijn

Kûche. Efficienter? Waar meet je dat aan af?
Leuker ok, maar wat milieu betreft nou niet meteen schadeloos.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Bismarck

Heidekonijn: Ik gok aan het aantal kilometers dat met 1 liter benzine wordt gereden? Of misschien het aantal liters benodigd om 100 kilometer af te leggen? Dat zijn in dit land geloof ik de twee meest gangbare methoden.

Ik heb verder geen verstand van het brandstofverbruik van motoren, maar ik denk dat Filly beweert dat dat bij motoren over het algemeen lager is dan bij auto’s en er zijn wel een paar plausibele redenen te bedenken waarom hij waarschijnlijk gelijk heeft:
-Een motor heeft minder luchtwaarstand dan een auto
-Een motor heeft een kleiner gewicht dan een auto
-Een motor staat minder vaak stil met draaiende motor

Overigens nodig ik iedereen uit om met echte cijfers te komen om dit mysterie op te lossen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 heidekonijn

Rechtstreeks vergelijk levert een appel/peren-verhaal op, niet alle auto’s zijn Carrera GT’s (20l/100km), niet alle motors zijn Enfield Diesels (1l/100km) (gaat ook omgekeerd met een blackbird en een lupo). Alhoewel motors een lager gewicht hebben en een relatief klein frontaal oppervlak (en daarom lager totaal weerstandscoefficient) als een doorsnee wagen, kun je in een auto met vier tot vijf personen zitten. Op een motor ook maar dat is wel iets minder comfi, het gewicht zou ook proportioneel veel sterker verhogen en het verbruik beïnvloeden.
Grosso modo : een Honda Afrika twin doet het met 5 à 6l / 100km (http://www.matuschek.net/bike/), mijn golfje diesel ook..
Met mijn golfje kan ik echter niet de gas opengooien en tussen twee vrachtwagens doorschieten. Toch niet meer dan één keer. Ik maak me dus sterk dat een stuk verkwistender zou rijden moest ik mijn woon-werk op de motor zou doen.
En dan doe ik niet eens flauw over carpoolen en de bruikbaarheid in slechte weersomstandigheden.
Naar mijn idee is een motor niet verontreinigender dan een auto (als totale footprint zijn er ook heel wat meer grondstoffen aan een auto bouwen verloren gegaan-denk ik), maar andersom ook niet.
Wel is zeker dat de sleutel naar minder verbruik het gewicht van het voertuig is. Probleem bij een motor is dat men nooit echt veel moeite heeft gedaan bij het zoeken naar een energie-efficiente krachtbron.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Bismarck

heidekonijn: Je hoeft maar naar gemiddeldes te zoeken:
-Hoeveel mensen zitten er gemiddeld in een auto in nederland?
-Hoeveel mensen zitten er gemiddeld op een motor in nederland?
-Hoeveel brandstof gebruikt een auto gemiddeld in nederland?
-Hoeveel brandstof gebruikt een motor gemiddeld in nederland?

Vermenigvuldigen en klaar! Je hoeft het niet moeilijker te gaan maken dan het is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Heidekonijn

Die cijfers heb ik niet, en als iemand beweert dat hij/zij ze heeft, is het maar een guesstimate. (mij is bv niemand komen vragen wat mijn auto verbruikt, niet dat ik zoveel door nederland rij, maar toch..)
En waarmee ga je vermenigvuldigen voor het totale plaatje? Met het aantal auto’s? Ik heb er twee in de garage staan waar ik maar een paar honderd km per jaar mee rijd. Met motors lijkt me dat door de band genomen niet anders te zijn.

Mijn persoonlijke gemiddeldes kan ik je gemakkelijker geven :
vanmorgen 76km afgelegd, gemiddelde snelheid 89km/u, gemiddeld verbruik 4,9l (+/- 60% autosnelweg).

  • Vorige discussie