Hoe Google groeide omdat Microsoft zichzelf om zeep hielp

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Hoe Google groeide omdat Microsoft zichzelf om zeep hielp

Tevens les 1 uit het handboek: Hoe vermoord ik innovatie binnen mijn eigen organisatie?

0

Reacties (6)

#1 Teun

Onze eigen Philips kan er ook wat van.

Heb ooit wat gelezen over een concept voor platte beeldbuizen mbv ‘electronen hopping’ (ipv electronen recht op de beeldbuis te schieten ‘hoppen’ ze langs de achterkant en worden op het juiste moment tegen het scherm ‘geschoten’), en dat vond met zo’n geniaal idee dat het ab-so-luut stil moest blijven. Dus gebeurde er ook niks mee. En partners zoeken is ook hun sterkste punt niet (video2000). Niks nieuws onder de zon dus.

#2 Chris

@1

Inderdaad niks nieuws onder de zon. Tegelijkertijd leren we door dit soort fouten steeds beter hoe we wel moeten innoveren. Als we dat kunstje beter onder de knie krijgen zijn we daar allemaal bij gebaat.

#3 Teun

@1 je vraagt je dan wel af: waarom gaat het dan toch steeds weer fout? Zelfs mensen/bedrijven die een fortuin met een innovatie hebben gemaakt, slaan toch weer dicht als ze aan de top van de voedselketen staan.

#4 Chris

@3

Omdat het feit dat je het 1 keer goed hebt gedaan niet wil zeggen dat je het de volgende keer kunt herhalen. Je moet er namelijk systematisch mee bezig zijn, de valkuilen herkennen en dan ook nog vermijden. Dat is niet makkelijk, ook omdat het hele onderzoek naar hoe je precies moet innoveren nog redelijk pril is. Je zit dus in onbekende wateren met half vergane kaarten.

#5 Teun

@4 dat bedoel ik niet. Natuurlijk is ‘innoveren’ lastig, en zeker als je een grote organisatie hebt, waarmee je niet zomaar van trend naar trend kunt hoppen, maar de juiste trend moet kiezen (en daarmee mede trendsetter kunt worden)

Maar wat ik bedoel is dat al die voorbeelden van bedrijven die daarin de ‘verkeerde’ keuze gemaakt bleken te hebben – altijd makkelijk praten achteraf, natuurlijk – gemeen hebben dat ze de eigen innovatie in de kiem smoorden om het ‘oude’ in stand te houden of dat ze probeerden een onafwendbare verandering in de markt tegen te houden. Dat zou nog wel eens een les kunnen zijn.

#6 Chris

@5

Trends zijn maar een heel klein onderdeel en voor veel bedrijven niet eens zo vreselijk interessant.

Volgens mij zeggen we wel hetzelfe hoor. Ik zie niet zo veel verschil tussen “de valkuilen herkennen en dan ook nog vermijden” en “om het ‘oude’ in stand te houden of dat ze probeerden een onafwendbare verandering in de markt tegen te houden.”

Maar goed, dat krijg je als je niet systematisch analyseert wat precies aan het gebeuren is. Dan krijg je dat een snelgroeiende markt gemist wordt omdat ie nog te klein is (voor een bedrijf met een miljardenomzet is iets wat miljoenen omzet niet interessant genoeg), of omdat men bang is voor kannibalisme op de andere producten. Andere veel gemaakte fout: de markt te beperkt definieren.
Etc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren

*
*
*