Domme actie van de vakbonden wat mij betreft. Niets dodelijker voor de steun aan een staking dan Telegraaf-interviews met huilende 16jarige MBO-meisjes die hun examen niet kunnen doen omdat de bus niet rijdt.
Aldus de eerste reactie van velen op de OV-staking die begin april het nieuws haalde en dreigde samen te vallen met de eindexamens. Inmiddels kondigen duizenden reizigers aan een massale claim in te dienen tegen de vervoersbedrijven, vanwege de stakingen in het streekvervoer. De discussie op dit weblog laat duidelijk zien welke voor- en tegenargumenten in de maatschappelijke discussie centraal staan.
Het meest informatief waren de bijdragen van reageerders onder de naam ‘chauffeur’ en ‘studente’. Zij legden vanuit hun eigen belang precies de vinger op de voor hun zere plek. Hieronder een greep uit hun bijdragen ter lering en vermaak.
Chauffeur:
[..]Wat een gedoe allemaal.
Tuurlijk is 98 procent van de chauffeurs niet voor staken.
wat dacht je van het volgende.
Een werkwillige chauffeur MOET in onze firma gaan rijden. Hoe zou hij of zij zich voelen om als enige chauffeur zijn route te rijden. Woedende klanten die al een uur voor jan … aan een halte staan te wachten omdat ze niet op de hoogte waren van acties. Het risico om in elkaar getimmerd te worden door een boze klant. En misschien nog erger.
Wat doet zo’n werkwillige dan?? Zich bij de staking aansluiten, want weigert hij of zij te gaan rijden dan komen er maatregelen. Ik als staker heb ALLE begrip voor werkwillige, maar ook hun veiligheid moet gegarandeerd worden !!!!!!!
Wat ik nog vergeten was,
DAT WIJ JULLIE GRATIS MEENEMEN, GAAT TEN KOSTE VAN ONS INKOMEN !!!!!!
De firma houdt een half dagloon in omdat wij bereid zijn jullie geen plaatsbewijs te verkopen.
Ben je vakbondslid dan krijg je wat terug , zo niet heb je pech gehad.
Dus een hele hoop chauffeurs leveren met de gratis actie loon in voor jullie reizigers !!!!!!
Welke werknemer in Nederland is er zo gek ??? De buschauffeur dus.
En dan nog maar niet te spreken over het fatsoen van klanten die nog niet eens hallo kunnen zeggen als ze binnen komen. Nee het is gratis en de chauffeur moet maar gewoon rijden.
Studente:
[..]Beste chauffeur,
natuurlijk hebben jullie het recht om te staken, absoluut. Alleen helemaal niet meer rijden (behalve dan in de spits) is nogal drastisch… IK moet dagelijks van stadskanaal naar Groningen rijden, een uur heen en een uur terug. Helaas is het kameraanbod niet zo groot, waardoor ik nog thuis woon.
[..]Afgelopen week wou ik de bus pakken, die tot 9uur zou rijden… Maar om kwart over 8 lieten ze me staan! De chauffeur wilde niet verder, met als gevolg dat ik een tentamen heb gemist. Hierdoor moet ik volgend jaar een halfjaar langer studeren, wardoor dit grapje mij 1200 euro kost! Over twee weken beginnen mijn tentamens, ik hou mijn hart vast. Denken jullie er wel bij na dat het grootste gedeelte busreizigers student is? Studenten die werkelijk elk dubbeltje om moeten draaien om hun studie te kunnen bekostigen? Als ik mijn tentamens mis kost mij dit 2400(!!!) euro aan extra studiekosten.
Is het niet mogelijk om gewoon in ploegen te staken? Want eerlijk is eerlijk; jullie hebben zelf voor een verantwoordelijk beroep als chauffeur gekozen, dan moet je die verantwording ook nemen.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat jullie niet mogen staken, maar een beetje rekening houden met de medemens (d.m.v. ploegenstaking bijv.) zal prettig zijn.
Chauffeur:
Beste reiziger,
Ik zal in het kort uitleggen wat de chauffeur te wachten staat.
– De werkgevers willen 20 procent loonsverhoging geven, uitgesmeerd over 3 jaar. Maar wat we daar voor terug moeten geven, wordt in de media niet verteld.
– 17 ATV dagen inleveren, deze heb ik jaren geleden al zelf moeten betalen door genoegen te nemen met minder loonsverhoging. Hier wordt ik dus dubbel gepakt.
– Onze eerste pauze op onze eigen kosten. per maand is de chauffeur dan MINIMAAL 5 uur onbetaald op het werk.
– Terug naar een 40 urige werkweek, wat voor de gemiddelde chauffeur betekend dat hij 2,5 uur per week meer mag werken. (buiten inleveren van atv)
– Eindejaarsuitkering inleveren, daarvoor in plaats komt een 13de maand.
– Ze willen onze diensten aanpassen zodat we ruimer inzetbaar zijn. Ik vraag me af hoe vaak ik dan nog thuis mijn warm eten kan nuttigen.
De chauffeur heeft ook een gezinsleven hoor.
Studente:
[..]Een negatieve discussie is voor niemand plezierig echter er valt maar weinig positief nieuws te melden omtrent dit probleem.
[..]Ben zelf afhankelijk van de bus om colleges te kunnen volgen en naar mijn stageadres te geraken. Toen er voor het eerst gestart werd met klantvriendelijke acties en later stakingen buiten de spits dacht ik: daar kan ik nog begrip voor opbrengen. Inmiddels word ik als reiziger al ruim 3 weken gedupeerd door een conflict tussen werknemer en werkgever waar ik als reiziger geen partij in hoor te zijn. Ik kan geen college volgen of naar mijn stage en dat betekend voor mij inkomstenverlies en een achterstand in de colleges.
Verder heeft vanaf deze week half studerend Nederland tentamens en daar wordt dan weer geen rekening mee gehouden…Wordt het niet eens tijd om echt objectief te beoordelen of dat deze ‘algehele staking’ meer effect heeft dan klantvriendelijke acties? Ik betwijfel namelijk of er een groot verschil te meten valt. De chauffeurs verliezen niet alleen het vertrouwen van de werkgevers maar ook de reiziger begint het nu meer dan zat te worden.
Chauffeur:
[..]Lag het allemaal maar zo gemakkelijk om gewoon te stoppen met staken.
Valt het jou niet op dat er steeds meer mensen zijn die werken die er langzaam aan genoeg van hebben dat er zo moeilijk gedaan wordt om een nieuwe cao rond te krijgen.
[..]Nu beginnen de veren over de maas tussen brabant en gelderland ook al.
vandaag zijn die enkele uren uit de vaart geweest om te overleggen over actie’s omdat ze de cao niet rond krijgen.
Ik hoop voor jou dat het nut heeft om een schadeclaim in te dienen. Een formulier kun je van de site: stopdestaking.nl halen.
Misschien leest Staatssecretaris Huizenga mee? Of ziet Huizinga nu nog steeds geen rol voor zichzelf in het overbruggen van deelbelangen naar het formuleren van het algemeen belang voor Nederland om een uitweg te vinden uit de OV-staking?
Reacties (4)
Het is wel opvallend dat alle klachten over de staking eenzijdig op de chauffeurs/vakbonden worden gericht (blijkbaar inclusief geweldadigheden). Terwijl de werkgevers/management van de vervoersbedrijven net zo zeer mede verantwoordelijk zijn voor ontstane situatie. Het zou geen kwaad kunnen als die een gelijke hoeveelheid bedreigingen aan hun adres kregen.
Vond deze twee deze meest zinnige bijdragen leveren.
Wel opvallend dat de meeste OV-stakingen zo rond de examentijd lijken voor te komen.
@2: Of ze vallen alleen dan op (omdat er dan leuke reportages van zielige 16-jarige MBO-meisjes te maken zijn).
@3: Bedoel je dat er nog veel meer stakingen in het OV zijn dan die tijdens de examens?