Het Metro lezerspanel heeft gesproken. 73% ziet YouTube vooral als vermaak en wenst er geen geweld op te zien. 45% van de geïnterviewden (een indrukwekkend totaal aantal van 673 metro-lezers) wil zelfs geen kwetsende filmpjes zien over het geloof. Maar gelukkig: “Van de iets meer dan 32 procent die geen problemen heeft met de filmpjes, noemt een meerderheid als voornaamste reden de vrijheid van meningsuiting.”
Natuurlijk is Youtube vooral vermaak. Maar het wordt ook steeds meer gebruikt voor politieke uitingen en (burger)journalistiek. Wat wil “de Nederlander” dus eigenlijk? Dat Google, de eigenaar van Youtube zegt: “Oei, daar wordt een Tibetaanse monnik afgeslacht. Even kijken in de voorwaarden… Ja! Geweld! Verwijderen die hap!”? Nee, het is allemaal wat basaler. In het artikel hebben de schrijvers het specifiek over Happy Slapping. Iets wat zonder het internet misschien minder vaak zou voorkomen. Maar tegelijkertijd zijn diezelfde filmpjes, vaak door de daders op het net gezet, het ultieme bewijs van de daad. Op deze manier is al menige mishandeling opgelost. Zou dat nog kunnen als YouTube alles wat ook maar lijkt op geweld er direct afgooit? Ook datgene met nieuwswaarde, zoals die monikken? Want dat is wat het dan wordt: alles of niets.
Daarbij is de houding van het lezerspanel bijna nog hypocrieter dan de tv-kijker die klaagt over een programma. Op de televisie kan je nog onverwacht geconfronteerd worden met onwenselijk materiaal, op YouTube moet je toch echt zélf actie ondernemen om dat materiaal te zien. En stiekem smullen zij er ook van. Maar niets is zo lekker om daarna “schande” te roepen en vervolgens nog een keertje op ‘play’ te klikken.
Reacties (2)
Sommige mensen zien happyslapping juist als vermaak. Dan zou youtube juist het ideale medium zijn volgens 73% van de metrolezers.
Dat even los van dat deze enquete eigenlijk meer zegt van Metrolezers (die bestempel ik bij deze tot vermaak-consumenten). Ik vind dat Youtube een kanaal is voor alle uitingen, dus niet alleen vermaak, maar ook anderszinss interessant beeldmateriaal.