2014: rampjaar voor de luchtvaart

COLUMN - 2014 was een slecht jaar voor de vliegtuigbranche. Niet qua aantal reizigers. Dat nam alleen maar toe. De komende twintig jaar verwacht de internationale luchtvaartorganisatie IATA zelfs een verdubbeling van het aantal passagiers. Van 3.3 miljard in 2014 naar 7.3 miljard in 2034. Dat wordt dringen geblazen daarboven. Maar wel qua aantal slachtoffers. Dit jaar staat de teller op 694 doden wereldwijd, bijna drie keer zoveel als vorig jaar. De 162 slachtoffers van vlucht QZ8501 van AirAsia zijn hierin meegenomen, de slachtoffers van rampvlucht MH17 niet. Het Aviation Safety Network houdt alleen echte ongelukken bij en geen aanslagen.

Toch is de kans dat het misgaat uiterst klein. Er verongelukten dit jaar ‘maar’ eenentwintig vliegtuigen, acht minder dan vorig jaar. Hiermee is vliegen een van de meest veilige manieren van vervoer. Zo niet de veiligste. En dat met honderdduizend landingen per dag, waarbij van alles mis kan gaan. Ook als passagier heeft u invloed op uw overlevingskansen tijdens een vliegtuigongeluk. U kunt voordat u boekt eerst even op airlineratings.com kijken hoe het met de veiligheid van de maatschappij is gesteld waarmee u vliegt. SriLankan Airlines? Een aanrader. De volle zeven sterren. Nepal Airlines? Beter van niet, tenzij u levensmoe bent.

Controleer ook meteen even de plek waar u zit. Dit verhoogt de kans op een goede afloop aanzienlijk. Hoe verder uw zitplaats van de cockpit is verwijderd, hoe groter de kans op overleven. Dit komt omdat bij het merendeel van de crashes de neus van het vliegtuig nu eenmaal als eerste de grond raakt. Ook zitten achterin het toestel minder mensen, zodat u sneller bij de nooduitgang bent. Een strategisch gekozen zitplaats kan uw leven redden. Het curieuze is dat bij veel maatschappijen de businessclass zich voor in het vliegtuig bevindt, op de meest risicovolle plek. Waar u ook nog eens flink voor moet dokken. Zou dat met opzet zijn?

Als het dan wel een keer misgaat, is het in zes van de tien gevallen te wijten aan een menselijke fout. Meestal is de piloot de schuldige. Net als op de weg is de mens ook in de lucht de zwakste schakel. De robotisering mag dan niet meer te stoppen zijn en miljoenen banen gaan kosten, van mij mag de piloot voorlopig nog wel even in de cockpit blijven zitten. Op onbemande passagiersvluchten zit ik niet te wachten. Een echte piloot aan boord geeft net dat beetje extra veiligheidsgevoel, dat mij ertoe doet besluiten om op tien kilometer hoogte opgesloten te zitten in een nauwe koker van aluminium zonder gek te worden van angst. Hoe vals dat veiligheidsgevoel eigenlijk ook is. 2015 wordt vast een beter jaar. Ik heb de vakantie alweer geboekt. Met Ryanair, vijf sterren. Ik leef graag op het randje.

  1. 1

    Een echte piloot aan boord geeft net dat beetje extra veiligheidsgevoel, dat mij ertoe doet besluiten om op tien kilometer hoogte opgesloten te zitten in een nauwe koker van aluminium zonder gek te worden van angst. Hoe vals dat veiligheidsgevoel eigenlijk ook is.

    Kun je dat uitleggen? Want ik snap het niet:p

    Komen de piloten van de toekomst van HKU en AHK?:p

  2. 2

    @0: “Hoe verder uw zitplaats van de cockpit is verwijderd, hoe groter de kans op overleven”
    – Nee, dicht bij de vleugels is veiliger, dan achterin.

    @0: “vliegen een van de meest veilige manieren van vervoer, zo niet de veiligste”
    – per afgelegde km? met steeds langere afstanden kan dat gemakkelijk. Per km is lopen erg onveilig.

    @0: “.. in zes van de tien gevallen door een menselijke fout”
    – In 4 van de 10 niet, dus met de techniek is het niet echt veiliger!

  3. 4

    @2

    In 4 van de 10 niet, dus met de techniek is het niet echt veiliger!

    Het gros van die techniek is ook aanwezig als de piloot het vliegtuig vliegt. Die 6 van de 10 hadden met dat kleine stukje extra automatisering wel degelijk deels voorkomen kunnen worden.

  4. 5

    @0: “2014 was een slecht jaar voor de vliegtuigbranche … qua aantal slachtoffers. Dit jaar staat de teller op 694 doden wereldwijd”

    Daarmee behoort 2014 tot de 10 jaren met de minste slachtoffers van de afgelopen halve eeuw. Overigens is 2014 het recordjaar voor wat betreft het (laagste) aantal ongelukken.

    @4: Dat blijkt ook wel, met de voortschrijdende automatisering van de afgelopen twee decennia zie je een sterke afname van het aantal ongelukken.

  5. 6

    Iedereen doet het. Dus als vee persen in de rij om aan boord van zo’n rot ding te komen. Met honderduizenden flaneren en traineren op de terminals.Zenuwachtig persen met zo groot mogelijke koffers en cabine bagage om maar met zoveel mogelijk in dat sardieneblik te zitten stinken. Goedkoper en goedkoper, meer nog meer, vooral naar bestemmingen waar de gewone mens het niet zo breed heeft. Dan kan je nog wat afdingen.
    De kans dat het fout gaat is klein, maar als het fout gaat dan zijn het er veel tegelijk.

  6. 7

    Met 6 op de 10 vluchten zijn dit jaar 12,6 van de 21 ongelukken te wijten aan een menselijke fout.

    Is er ergens een 0,4 deel van een vliegtuig dan toch goed terecht gekomen? En was dit dan daadwerkelijk de achterkant van het vliegtuig?!

  7. 8

    De piloten zijn er ook voor die gevallen waar de techniek faalt om toch nog enigszins in 1 stuk beneden te komen.
    Als er geen piloten aan boord zouden zijn, zou die ong. 40% die aan de techniek te wijten zijn, nog heel veel hoger zijn. Anderzijds kan de techniek (mits goed functionerend) de menselijke fouten ook weer compenseren. Het is juist het samenspel (ontwikkeld in ruim een eeuw van het leren van fouten en ontwikkelen van procedures) die de luchtvaart zo veilig maakt.

  8. 9

    “Het curieuze is dat bij veel maatschappijen de businessclass zich voor in het vliegtuig bevindt, op de meest risicovolle plek. Waar u ook nog eens flink voor moet dokken. Zou dat met opzet zijn?”

    Dat geloof ik niet echt, maar een zekere poëtische rechtvaardigheid zit er voor mijn gevoel wel in.

  9. 10

    @8: “piloten zijn er ook voor die gevallen waar de techniek faalt”
    – Het omgekeerde komt vaker voor, bestuurders die ten onrechte de techniek wantrouwen.

  10. 13

    Businessclass voorin heeft vooral te maken met de tijd die het kost om van boord te komen. Zodra het (vlieg)tuig aan de pier zit, gaat iedereen staan en proberen ze de handbagage uit de rekken te halen. Het vliegtuig gaat van voor naar achter leeg. Zeker bij grotere toestellen lijkt het een eeuwigheid te duren voordat iedereen eruit is.

    Zakelijke reizigers reizen bovendien meestal zonder ruimbagage (scheelt een half uur wachten op koffers), businessclass + handbagage scheelt daarmee 45 minuten met de rest.