VVD: dankzij Uber kunnen regels taxichauffeurs worden afgeschaft

Srsly:

Als het aan de VVD ligt kunnen de meeste regels waar taxichauffeurs aan moeten voldoen worden geschrapt. Dat stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser tegen NU.nl. […]

“De taxiwetgeving is bedacht ter bescherming van de consument, maar die bescherming zit in een initiatief als Uber ingebouwd. Slechte chauffeurs krijgen slechte recensies en zullen dus gemeden worden door de klanten”, aldus Visser.

Dus een Verklaring omtrent het Gedrag is voortaan ook niet meer nodig. Want na een aanranding of twee krijgt zo’n chauffeur toch slechte recensies!

Uberchauffeurs moeten van Visser overigens wel een boordcomputer hebben. Voor de belasting. Dat dan weer wel.

Open waanlink

  1. 1

    OTOH1: Het huidige vergunningenstelsel voor taxi’s hangt natuurlijk van corruptie aan elkaar. OTOH2: Met een tomtom en een auto kan iedere mongool een taxi starten. En uber levert je de klanten. Dat dat dan vervolgens een minimumbaantje wordt had je kunnen verwachten, want ieder warm lichaam met een rijbewijs kan de aanwijzingen van ’n navigatiesysteem opvolgen.

    En met zelfrijdende auto’s is uber natuurlijk helemaal weg. Tenzij uber dan zoveel kapitaal heeft dat ze zelf auto’s kunnen kopen.

  2. 2

    Dat enthousiasme van VVD voor Uber is erg verdacht (Kroes op twitter lijkt wel het pr-buro van het bedrijf). Dat model kan dan natuurlijk op andere beroepsgroepen worden losgelaten. Het gemene blijft dat het via de taxi-branche wordt gespeeld, een beroepsgroep die nooit goed ligt (niet onterecht) en dus niet op sympathie hoeft te rekenen.

    Misschien ga ik een keer een appje bouwen voor het aanbieden van drugs. Is ook deregulering, hoeft verder geen controle hoor, de drugs krijgen van de gebruikers gewoon recensies. Een echte liberaal kan hier niet tegen zijn.

  3. 3

    @1

    “En met zelfrijdende auto’s is uber natuurlijk helemaal weg. Tenzij uber dan zoveel kapitaal heeft dat ze zelf auto’s kunnen kopen.”

    Nope, juist niet. Met zelfrijdende autos wordt de taximarkt volledig een utilisation-play: hoe benut je de capaciteit van een dure asset met relatief lage marginale kosten maximaal? Daar worden zaken als afstemmen vraag en aanbod, surge pricing etc uitermate belangrijk. Daarnaast, aangezien er geen chauffeur in zit, hoe je de betaling regelt. Met andere woorden, je moet goed zijn in allerlei capaciteiten die Uber nu aan het ontwikkelen is. Niet voor niks hebben ze zelf al eens gezegd dat ze het straks gewoon zonder chauffeur willen doen. En niet voor niks dat Google Ventures een van de grootste investeerders in het bedrijf is.

  4. 4

    @1:

    En met zelfrijdende auto’s is uber natuurlijk helemaal weg.

    Uber ziet bemande taxi’s als een tijdelijke “inconvenience”…

    Overigens is dat elkaar “beoordelen” vaak een farce. Geef mij een goede beoordeling en ik geef jou er eentje. Ik weet niet of bij uber de klant ook een beoordeling kan krijgen van de chauffeur, maar dat is een economie op zichzelf waarbij een 6 al lang geen 6 meer is.

  5. 5

    @3/@4: klopt. Maar waar ik op doelde was dat de huidige taximarkt nou ook niet zo denderend is, en op de lange termijn gewoon niet houdbaar. Aan de andere kant, als ik verhalen lees over uber-ritjes tijdens nieuwjaarsnacht van $150 voor anderhalve mijl vanwege ‘vraag-gebaseerde prijzen’, dan vraag ik me af of het middel niet erger is dan de kwaal.

  6. 7

    @6: Naar analogie kunnen Drank- en Horecawet inclusief horecavergunningen wel op de schop: Er bestaan inmiddels namelijk allerlei recensiesystemen voor restaurants en cafés. En BIG-registratie voor zorgberoepen is ook niet meer nodig.

  7. 9

    @6: wel nee, zijn goed bedoelende hobbyisten en kleine zelfstandigheden die een level playing-field willen. Technologische innovatie mag niet worden tegengehouden door bureaucraten!

    Maar goed, zoals @7 voorstelt, dan beginnen we gewoon met de drankvergunningen.

  8. 10

    @7: Nog beter: de Uber-app kan in principe ook gebruikt worden voor bierbezorging …

    Waarom nog € 6,50 betalen voor een flesje Grolsch in de nachtwinkel als je voortaan ook gewoon een kratje (gekoeld) supermarktbier kan laten bezorgen?

    Als de taxi-lobby nou eens werk maakt van die app, dan krijgen ze zo de horeca-lobby achter zich … en als je die hebt, dan heb je de VVD ook.
    ______
    Kroegen kunnen trouwens ook weg: mensen kunnen immers zelf hun huizen/schuren/bedrijfspanden beschikbaar stellen … het boordelingssysteem van de Uber-app filtert de louche of brandgevaarlijke zaken er vanzelf uit.

    Kun je je supermarktbier nog lekker warm drinken ook. (Ik bedoel uiteraard dat de omgeving warm is, niet het bier.) Mét een lekker sigaretje.

  9. 11

    De vrije markt gaat weer eens wonderen verrichten volgens de VVD. Het geeft niets als je op een duistere avond door een onguur type wordt opgepikt, en je je afvraagt of je op de juiste plaats zult worden afgeleverd of ergens op een verlaten industrieterrein zult worden beroofd en verkracht. Want mocht de persoon in kwestie inderdaad foute bedoelingen hebben, dan schrijf je gewoon een slechte recensie.

    Ik vind de VVD-logica prima. Maar dan wel consequent toepassen. Geen diploma meer voor chirurgen. Als een chirurg niet kan opereren, plaats je gewoon een negatieve recensie. En mocht je dat zelf niet kunnen, dan doen je nabestaanden het vast wel voor je. En idem met bijvoorbeeld peuterspeelzalen en kinderopvang. In de vrije markt betuttelt de overheid niet. Het volk regelt het allemaal achteraf via recensies. Als de peuterjuf een pedo is, dan meld je dat gewoon even online en dan is het probleem voortaan opgelost.

    Leven het ongebreideld simplisme, leve de onzichtbare hand die ons alle heil gaat brengen en alle problemen oplost.

  10. 12

    @4: bij taxi’s lijkt er me nog een ander probleem spelen: die onbeschofte of wellicht zelfs bedreigende chauffeur die je thuis bracht, is op de hoogte van je adres. Fijne gedachte als je een 1-ster beoordeling wilt gaan geven…

    Andersom is er natuurlijk ook een probleem: korting of we laten een negatieve recensie achter! Dat probleem speelt ook al bij restaurants op Iens.

  11. 17

    En met zelfrijdende auto’s is uber natuurlijk helemaal weg. Tenzij uber dan zoveel kapitaal heeft dat ze zelf auto’s kunnen kopen.

    Ik ben er van overtuigd dat de bedoeling van Uber nou juist is om nu rustig marktaandeel op te bouwen om over een paar jaar volledig op zelfrijdende auto’s over te stappen. Mede daarom boeien die regels ze ook geen zak; ze zijn maar marginaal geinteresseerd in het opbouwen van een klassiek taxi-imperium; het is allemaal maar van zeer tijdelijke aard. Als mensen die app maar installeren en de naam kennen.

    En als het eenmaal zo ver is zult u merken dat uw werkgever u geen lease-auto meer wil geven maar slechts een Uber-abonnement. En u zult merken dat een ritje met Uber buiten de spitsuren veel goedkoper is dan dat ouderwetse lompe openbaar vervoer dat u niet eens voor de deur afzet. Over hoogstens 15 jaar zijn gevulde parkeerplaatsen in iedere woonwijk uit het straatbeeld verdwenen. En de bus. En ouderwetse tankstations. Parkeerplaatsen bij kantoorpanden. Bushaltes. Pizzabezorgers. Pakketbezorgers. Postbodes. Fietskoeriers. Allemaal overbodige nostalgie.

    Overigens werkt dat alles alleen met een zeer beperkt aantal aanbieders. Pakweg 2 of 3. Je hebt immers een redelijke dichtheid aan auto’s nodig om met zo min mogelijk “overboeking” te werk te kunnen gaan. Ruimte voor kleinschalige concurrentie gaat er simpelweg niet meer zijn.

    Dus, tsjah, u kunt het met de stelling van de VVD oneens zijn, maar ze gaan wel gelijk krijgen, ook al weten ze dat zelf waarschijnlijk niet eens…

    (En kapitaal is natuurlijk nergens voor nodig; ze kunnen die dingen gewoon leasen als ze niet genoeg kapitaal hebben. En de grap is: ze hebben zakken met geld.)

  12. 18

    @17 Waarom zou je dure vastgoed verspillen aan technologie als je een gewillige schare mechanische turken kan harnassen? De technobabbel is voor de investeerders.

  13. 21

    Over hoogstens 15 jaar zijn gevulde parkeerplaatsen in iedere woonwijk uit het straatbeeld verdwenen. En de bus. En ouderwetse tankstations. Parkeerplaatsen bij kantoorpanden. Bushaltes. Pizzabezorgers. Pakketbezorgers. Postbodes. Fietskoeriers. Allemaal overbodige nostalgie.

    Overigens werkt dat alles alleen met een zeer beperkt aantal aanbieders. Pakweg 2 of 3. Je hebt immers een redelijke dichtheid aan auto’s nodig om met zo min mogelijk “overboeking” te werk te kunnen gaan. Ruimte voor kleinschalige concurrentie gaat er simpelweg niet meer zijn.

    En hoe denk je dan dat zonder concurentie dit blijft

    En u zult merken dat een ritje met Uber buiten de spitsuren veel goedkoper is dan dat ouderwetse lompe openbaar vervoer dat u niet eens voor de deur afzet.

    Over in de spitsuren maar te zwijgen.

  14. 22

    @21: Omdat het wagenpark van Uber in spitsuren veel meer belast zal zijn (want ze gaan hun park niet inrichten op de vraag tijdens spitsuren, maar op die tijdens de rest van de dag), betaal je dan prijzen die je je alleen met twee keer modaal kunt veroorloven. Bovendien zullen abonnementen niet geldig zijn tijdens spitsuren.

  15. 23

    Barbara Visser 2de Kamer voor VVD.

    Hoe komen partijtijgers in de Kamer? Kennis, kunde, glashard kunnen veinzen, misleiden, toneelspelen, theatraal doen?

    Als de VVD dit model toepast op het bedrijfsleven in ’t algemeen kan heel MKB beter gauw hun spullen pakken en vertrekken. Voor de clowns in de Kamer ook hen de broodwinning uit de mond rooft.

    Vergis u niet; de VVD heeft al voldoende duidelijk gemaakt, tegen de Nederlander te zijn; voor de fascisten in Kiev. 196 lieve landgenoten koelbloedig geofferd voor ‘het hogere doel’.

    Rutte en ‘dansen met de wolven’ Timmermans lagen al voor de (duidelijk geplande) crash in bed met de fascistoïde oligarchen in Kiev. (Yats, Kolomoisky (PRIVAT GROUP), Timoshenko (‘nuke Russia’), Poroshenko (‘cleans sub-humans’). Ze schudden met ZKH lachend de handen met de facisten in Kiev over de vette ‘fracking deal’.

    Alleen nog moest de zittende president uit de weg worden geruimd (het visitekaartje van de NAVO), en het parlement alsmede de lokale bevolking.
    (precies de reden van oprichting en bestaan van de geallieerde fascisten uit het Westen).

    Op deze manier gaat de VVD om met ondernemend Nederland, en met de Nederlanders. De VVD is een wapen op zich. Het heeft ‘volkspartij’ in de naam staan, maar bedient met name de víjanden van het volk, de fascisten (het model waarin overheid en bedrijfsbelangen versmolten zijn).

    En dan Uber. Daar zit – anti-democratisch – kapitaal achter Veel kapitaal, van belastingvrijgestelde miljardairs. Google.

    Ik zie net berichten voorbij komen dat Google met Uber ook de aanval heeft geopend op de taximarkt in India.
    Dit bedrijf heeft een politieke agenda. Het zit vuistdiep in de oorlogsindustrie, lobby en ‘Wall Street’ (de Kapintern).

    Google streeft de burgers stap voor stap te vangen in hun technologische heilstaat. De Androïde mens creeren.

    Eerst vind iedereen het ‘rete cool’, ‘kinky’ – sukkels zijn de perfecte consument. De schapen sluiten zo weer aan in langere rijen voor de volgende gadget.
    Technologie kan kwaliteit van leven wel verbeteren, op deze manier loop je zelf in je eigen fuik.

    VVD roeptoetert meestal alleen de (vermeende) voordelen, en verzwijgt alle kosten, schade, risico’s en overige nadelen. Dat doet de VVD met kernenergie, met gmo’s, met globalisme, met de €, met TTIP, met ‘Brussel’, met de NAVO, met de VN.
    Het is anno nu dan ook de taak van de politiek: chaos creëren.
    Probleem – Reactie – Voorgekookte Oplossing Binnenvaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren