Het verzet van Syp Wynia

OPINIE - En, heeft u zich al aangemeld bij het hedendaagse verzet? Volgens Elsevier-columnist Syp Wynia voltrekt zich onder onze neuzen de tweede grote cultuuroorlog en het volgende beslissende front zou volgens hem wel eens het Paasfeest kunnen zijn. Of Pinksteren, of Hemelvaart. Nou ja, een van die christelijke feestjes waarvan het gros van de mensen de betekenis van verhaspelt dus.

Geen Operatie ‘Market Garden’, maar Operatie Paasmarkt. Zoiets.

Menig Nederlander voelt volgens Wynia namelijk hoe sluipenderwijze stukje bij beetje onze vaderlandsche Leitkultur geërodeerd en weggespoeld wordt in een mix van cultuurrelativisme, weg-met-ons-mentaliteit, autochtone aanpassingsdrift en ‘identity politics’ die haaks staan op gezond volks chauvinisme en nationale trots op het eigen culturele erfgoed.

Allemaal de schuld van een monsterverbond van zelfhatende gutmenschen, moslimfluisteraars, gewiekste beroepsmoslims, islamitische reli-fundi’s en ondankbare zwartjoekels die naar Amerikaans voorbeeld praatjes krijgen. ‘Uppity negroes’ en lakeien van Ankara zijn erop uit onze nationale feestdagen te stelen! Nederlander, let op uw saeck!

Baas in eigen land

Inzet van dit nationale gezelschapsspel betreft volgens Wynia wie er eigenlijk ‘de baas’ is in Nederland. De (blanke, dominante) meerderheid van het Nederlandse volk of een kongsi van bruine insluipers en een minderheid van potverterende witte multiculti-knuffelaars die de politiek-correcte bestuurders maar wat graag voor hun karretje spannen: kortom, een soort van hedendaagse landverraders. Moderne NSB’ers en burgemeesters in oorlogstijd, zeg maar.

Uiteraard zal Wynia desgevraagd bij hoog en bij laag beweren dat hij dat alles zelf niet zo ziet (hoe kán iemand dat überhaupt in zijn woorden lezen?!), en dat hij slechts een analyse wil schetsen van waar de breuklijnen in het hedendaagse maatschappelijke debat liggen. Dat hij de vinger legt bij een teer punt dat door de gehele samenleving heen zo gevoeld wordt. Dat hij enkel de beleving van heel veel Nederlanders weergeeft.

Jaja, maar ondertussen… Wie even tussen de regels doorleest, voelt al gauw aan waar Wynia’s bekommernissen en voorkeuren liggen, en waar zijn nijdige antipathie.

Tussen de regels door

Wynia bekritiseert in zijn column immers niet al die paranoïde chauvinistische witte Nederlanders die in elke ‘feeststol’ onmiddellijk een inbreuk op hun culturele erfgoed ervaren, maar daarentegen wel Nederlanders met kleur die het wagen hun mond open te trekken dat ze jaarlijks als racistische karikaturen worden afgebeeld in nationale, door de overheid gefaciliteerde en gesubsidieerde, festiviteiten. Sterker nog, hij omschrijft uitgerekend dat laatste – en vooral de bredere maatschappelijke analyse over witte dominantie die er vervolgens bij komt kijken – als diep racistisch.

Dus wat is z’n punt nou? Dat als Nederlanders-met-kleur zich nou maar koest zouden houden, op eieren zouden lopen om de gevoelens van de dominante blanke meerderheid te ontzien, als de nazaten van immigranten zoveel mogelijk zouden assimileren en de ‘Nederlandse cultuur’ zouden omarmen met al z’n racistische randjes en uitsluitingsmechanismen, de witte meerderheid ook niet in een paranoïde, racistische reflex zou hoeven schieten?

Zou onze Syp nou echt niet snappen dat dit neerkomt op een rationalisatie van wit cultuursupremacisme en de instandhouding van witte dominantie van de blanke meerderheid? En dat juist dit die felle reacties uitlokt die Wynia meent te kunnen aanvoeren als bewijs van zijn gelijk dat de door hem opgevoerde cultuurstrijd vandaag de dag een heet hangijzer is?

Maar wellicht is de man gewoon een prutschrijver die niet in staat is adequaat te communiceren wat hij nu eigenlijk beoogt te zeggen. Dat kan natuurlijk ook.

Eigen erf

Vooralsnog houd ik het erop dat het nationaal-populistisch gedachtegoed ook onder de rechtse intelligentsia op veel meer sympathie kan rekenen dan wij durven denken.

Speciaal voor Syp daarom vrij naar Gerard Reve:

Voor eigen erf – versie 2.0

Onz’ jongeren van hun erfgoed beroofd

Aan ouden van dagen bij kaarslicht en stol

hun Zwartpiet en Kerstboom ontrukt

Onze roomblanke taal wordt daag’lijks verkracht

Waarheen, mijn vaderland?

O Nederland ontwaak!

Gooi al dat bruine tuig eruit,

hun witte slippendragers in ’t kielzog mee

Ons land voor ons

Op naar de Blanke Macht!

O, je wilt daarmee niet geassocieerd worden? Begrijp ik helemaal, Syp. Niemand wil te boek staan als witte cultuursupremacist, tenslotte.

Misschien is het dan raadzaam dergelijke stukjes voortaan eerst even aan een willekeurig Gutmensch te overleggen, om even na te gaan hoe je boodschap over- en binnenkomt. Kennelijk kun je dat zelf toch niet zo goed inschatten als je wel dacht.

  1. 1

    Wynia heeft gelijk. De Christelijke waarden in dit land zijn al decennia bezig aan een teloorgang. Al sinds de komst van de eerste gastarbeiders in de jaren zestig gaan echte Nederlanders steeds minder naar de kerk. Eerst werden de gewone zondagen overgeslagen, daarna Aswoensdag, Palmpasen, nu gaan we zelfs niet meer naar de hoogmis met Kerst, of met Pasen. En de jeugd gaat steeds schandelijker gekleed met gymschoeisel e.d. Allemaal de schuld van die verderfelijke invloeden.

    (Reactie maar hier geplaatst wegens te lui om me bij Elsevier, een van de laatste overeindblijvende pijlers van onze cultuur, te registreren.)

  2. 2

    @1: Je vergeet nog Mariahemelvaart en Allerheiligen. Bij mij vijf kilometer over de grens in Vlaanderen zijn dat gewoon vrije dagen, als ze in de week vallen.
    Overigens Wynia is van de generatie voor wie secularisatie en cultuurrelativisme in de zestiger en zeventiger jaren niet snel genoeg konden gaan. In NL is door verstedelijking dit proces veel sneller gegaan dan in b.v. België en Duitsland. Hij wil nu van twee walletjes eten: Het geloof verwerpen, maar de cultuur conserveren. Dat wordt lastig.

  3. 4

    Wynia is van de generatie voor wie secularisatie en cultuurrelativisme in de zestiger en zeventiger jaren niet snel genoeg konden gaan.

    Onder die generatie (blanke mannen van middelbare leeftijd, geboren in de jaren vijftig, zoals Leon de Winter) zijn er echter ook die de progressieve revolte van ’68 maar niks vinden.

    Conservatieven, die menen dat de progressieve aanval op de patriarchale staat en de burgerlijke-christelijke maatschappij van destijds catastrofale gevolgen hebben gehad: door de verdachtmaking van elke vorm van nationale identiteit en Leitkultur, van het traditionele gezin en van de autoriteit van de staat, is de maatschappij vervallen in individualistisch nihilisme; vandaar de hufterigheid op straat en zinloos geweld in het uitgaansleven; vandaar dat kinderen leraar en oom agent een grote bek geven.

    Sinds begin jaren negentig is daar nog het onbehagen over de bedreiging die honderdduizenden immigranten met een sterk (alternatief) identiteitsbesef bij gekomen. Men stelt daar een gezond chauvinisme, het omarmen van de nationale en christelijke identiteit, en het uitdragen van de eigen cultuurwaarden tegenover (vgl. Bolkestein, Fortuyn, Baudet)

    Uit de generatie van anti-’68ers die midden jaren vijftig geboren werden, zoals Wynia, stamt ook het huidige gebruik van het woord ‘Gutmensch’.

  4. 5

    Conservatieven, die menen dat de progressieve aanval op de patriarchale staat en de burgerlijke-christelijke maatschappij van destijds catastrofale gevolgen hebben gehad: door de verdachtmaking van elke vorm van nationale identiteit en Leitkultur, van het traditionele gezin en van de autoriteit van de staat, is de maatschappij vervallen in individualistisch nihilisme; vandaar de hufterigheid op straat en zinloos geweld in het uitgaansleven; vandaar dat kinderen leraar en oom agent een grote bek geven.

    En vreemd genoeg doet die flauwekul over ‘doorgeslagen individualisering’ het ook in zogenaamd progressieve kringen enorm goed, denk bv. wijlen H.J.A. Hofland en Harry Kunneman.

  5. 6

    Gelukkig doet Syp er in de eerste paragraaf wel even een samenvattinkje bij zodat de rechtgeaarde rechtsconservatieve lezer ook weer even weet wat er ook alweer christelijk aan was aan hetgene hij moet verdedigen tegen de grote boze islam.

    En dat zegt eigenlijk alles. Dat zooitje vrouwenhaters op de bible belt is de enige voor wie Pasen nog iets te maken heeft met het christendom. Voor de meeste mensen is het een lekker lang weekend, met een lekker uitgebreid ontbijtje, lekkere chocolade en als je kinderen hebt een leuke speurtocht.

    En dus slaagt Syp er ook niet in ook maar één geslaagd voorbeeld te noemen van ‘bedreiging van het paasfeest’ behalve hoe de paaseitjes in de reclamefoldertjes van de hema staan..

    Want ja.. heeft er nou een probleem met een compleet seculier feest?

  6. 8

    @5 Wat je zegt. Ik draai tegenwoordig een dagje in de week mee bij een lokale omroep en wat mij opvalt is hoeveel vrijwilligerswerk, gezelschapsactiviteiten, jongerenwerk en ouderenondersteuning er eigenlijk op lokaal niveau wordt georganiseerd.

    Als je enkel twitter, het nieuws en de opiniepagina’s van kranten en tijdschriften zou volgen (al dan niet aangevuld met ‘Opsporing verzocht’), zou je denken dat we in een kille, gesegregeerde maatschappij leven waar het ieder voor zich is, je om het minste of geringste het ziekenhuis wordt ingetrapt en en oudjes midden op straat van hun beursjes worden beroofd.

    Maar de meeste mensen leven heel behoorlijk samen, en zijn best bereid hun buren een handje te helpen of fatsoenlijk om te gaan met hun collega’s. En uitgaansgeweld en foute buurten, en oudjes die verkommerden in armoe had je voor de jaren zestig ook al in overvloed.

    Waarschijnlijk is het leven er eerder veiliger op geworden. Saamhorigheid, ja die moet je nu actief opzoeken aangezien de technologische ontwikkelingen maken dat je minder op elkaar bent aangewezen. En kennelijk hechten mensen ook wel aan die privacy.

  7. 9

    Ik stel voor om hemelvaartsdag , 2e paasdag en 2e pinksterdag af te schaffen. Dan houden de christenen evengoed nog 1e paasdag en 1e pinksterdag.

    Deze 3 dagen welke vrij komen, daarvan kan er een naar de moslims gaan als nationale feestdag. Suikerfeest, of misschien wel wat anders?

    De tweede kan naar 8 mei, als nationale feestdag waarop wij herdenken dat de nazi’ s capituleerden. Waarom 8 mei? Als voorzetje op een Europese internationale bevrijdingsdag.

    De derde dag kan jaarlijks naar een andere dag gaan. Een wisselende , nationale feestdag dus. Hindoes, heidenen of wie er ook maar te vieren meent te hebben.

  8. 10

    @0: Uiteraard zal Wynia desgevraagd bij hoog en bij laag beweren dat hij dat alles zelf niet zo ziet (hoe kán iemand dat überhaupt in zijn woorden lezen?!)

    O wacht, dus het is *wel* toegestaan om de schrijver de insinuaties en “implicatures” die je met een beetje goede wil erin kunt lezen aan te rekenen? In dat geval hang je, Prediker.

  9. 11

    @8: Prima analyse Prediker, ik heb precies dezelfde ervaringen. Alleen mis je bij veel activiteiten wel inbreng van mensen met niet-nederlandse achtergrond. Dat zou beter kunnen, alhoewel ik daar ook geen pasklare oplossing voor heb. Aan de andere kant zorgen deze mensen binnen hun eigen periferie weer wel erg goed voor elkaar en dat is ook een maatschappelijke meerwaarde die nogal eens veronachtzaamt wordt.

  10. 12

    @2
    Mariahemelvaart? Allerheiligen? Nederland is een protestants land! Die katholieken zijn nu al de grootste christelijke groep doordat ze sinds eind 1800 zich al voortplanten als konijnen! En zie wat er sinds die tijd is gebeurd: Nederland is te grabbel gegooid. Generaties Nederlanders hebben zich er sterk voor gemaakt om Nederland papenvrij te houden, vrij van Rome, vrij van Madrid. En dat is allemaal teniet gedaan, en zie wat ervan is gekomen!

    Het is verschrikkelijk, zeg ik je, ver-schrik-ke-lijk!

  11. 13

    @9: Lijkt me geen goed idee. Het emigreren van de ene natiestaat naar de andere, houdt a priori identiteits/cultuurverlies in. Dat moet je gewoon incalculeren, als je tenminste de perceptie van natiestaten onderschrijft. Feest- en vrije dagen worden dan altijd bepaald door de bovenliggende cultuur in zo’n natiestaat. Introductie van cultuurvreemde feestdagen zal door veel autochtonen worden opgevat als identiteits/cultuurafname.

  12. 14

    Het zijn toch niet alleen blanken in Nederland die er zo over denken. Ook nieuwkomers zijn vaak verbaast over het cultuur-relativisme hier.

    De gedachte dat alleen blanken over dit soort zaken verschillend denken en niet blanken alleen slachtoffer zijn is een eng soort racisme.

  13. 16

    @14: Dat cultuur-relativisme is niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar ingegeven door onze handelsmentaliteit. Om spullen te verkopen aan een andere partij, helpt het om de kleur van je counterpart aan te nemen of je eigen kleur iets te dimmen. Dat is een bijna genetische bepaling bij Nederlanders waar we voorlopig nog niet vanaf zijn.

  14. 17

    Op de Elsevierlink ga ik niet klikken, ik wil mijn humeur niet bederven.

    Over feestdagen: wat mij betreft worden alle verplichte, collectieve feestdagen afgeschaft, inclusief de “heiligste” daarvan (eerste en tweede kerstdag). Daarvoor in de plaats zou iedereen een aantal (zeg: een stuk of vijftien) vrij te plannen extra vrije dagen moeten krijgen.

    Inderdaad, ik ben niet tegen het slopen van tradities.

  15. 18

    @Prediker: Autochtonen worden steeds zelfbewuster. Na jaren en jaren van inschikken met steeds weer nieuwe immigranten zijn velen overvraagd. En vermoeid. Onduidelijk is ook wat we er voor terugkrijgen met al dat inschikken.

    Allochtonen worden ook zelfbewuster en dat versterkt het proces van nationalistische zelfbewustwording van de Autochtonen alleen maar. Het versterkt elkaar. Zie ook de opkomst van DENK.

    Gevoelsmatig wordt veel van ons dierbaar erfgoed besmuikt (sinterklaasfeest) en we worden daarbij in de kern geraakt.

  16. 19

    @13

    Feest- en vrije dagen worden dan altijd bepaald door de bovenliggende cultuur in zo’n natiestaat.

    Klopt. Daarom lijkt het mij ook zo’ n leuke geste naar de nieuwe culturen in ons land.

    Introductie van cultuurvreemde feestdagen zal door veel autochtonen worden opgevat als identiteits/cultuurafname.

    Klopt ook, maar dat is hun probleem. Daarnaast is de PVV maar een relatief kleine minderheid zoals we met de verkiezingen hebben gezien.

  17. 20

    @18

    AltJohan ; jij wordt in de kern geraakt. Ik ben nog niet geraakt. Zelfs als ik christen zou zijn kan ik evengoed mijn Hemelvaartsdag cultuur vieren. (wat dat ook betekenen mag, want daar heb ik geen idee van) Sinterklaasfeest wordt ook nog steeds gevierd.

    Dat waar we het over hebben is een probleem van AltJohan.
    Niet van autochtonen en ook niet van Nederland of de Nederlanders. We kunnen niet op jou blijven wachten, dat snap je zelf toch ook wel?

  18. 21

    @Lutine: “Jij wordt in de kern geraakt. Ik ben nog niet geraakt.”
    Oké.

    “We kunnen niet op jou blijven wachten”
    Ik snap het al. Zelfredzaamheid & Emancipatie. Wij (ik met gelijkgestemden) moeten voor ons zelf opkomen. Punt is: dat doen we al, wij rechts-populisten laten ons tegenwoordig aardig gelden in het politieke spectrum.

  19. 22

    O wacht, dus het is *wel* toegestaan om de schrijver de insinuaties en “implicatures” die je met een beetje goede wil erin kunt lezen aan te rekenen?

    @10 Je zult vast bedoelen: ‘met een beetje kwade wil’, maar ja, inderdaad, dat alles valt Wynia in dit geval aan te rekenen, want die had als columnist kunnen en dus moeten voorzien dat mensen zijn stukje zo op zouden vatten, zeker gezien de titel.

    Bovendien kan hij zich wel mooi verschuilen achter de schaamlap dat hij slechts een analyse geeft van hoe de dingen door anderen beleefd worden, maar gezien de teneur van zijn voorstelling van zaken (en waarop/op wie hij kritiek heeft en wiens gevoelens hij vertolkt), neemt hij wel degelijk stelling.

    Punt is dus niet dat men zijn column zo kán lezen, maar dat dit de meest voor de hand liggende lezing van zijn column is, los daarvan of hij dat nu zo bedoelt of niet.

    Ik houd de mogelijkheid open dat hij het niet zo bedoelt, maar dan is ‘ie wel een abominabel slecht schrijver. Een prutser.

    Wynia is dus of slecht óf incompetent/dom. Of allebei. Hij mag kiezen.

    In dat geval hang je, Prediker.

    Goh, leg eens uit? Op welke manier ‘hang’ ik?

  20. 23

    @Prediker: “Wynia is dus of slecht óf incompetent/dom. Of allebei. Hij mag kiezen.”
    Lees de column eens met een rechtse bril op. Dat leest heel anders.

    Merk ook op dat Elsevier een rechts blad is en dat het opzetten van een rechtse bril tot de meest correcte interpretatie zal leiden van wat hij bedoelt heeft.

  21. 24

    @23 Nou, AltJohan, aangezien jij jezelf nogal eens als ‘rechts’ afficheert, lijk je me de aangewezen persoon om ons voor te kauwen hoe een rechtse bril tot een radicaal andere (en juistere) interpretatie leidt.

    Hoe ziet die lezing eruit? Ik ben benieuwd…

  22. 25

    @Prediker: ik heb eigenlijk niet zoveel zin om de column van Syp helemaal uit te kauwen. Bovendien: zo’n goede columnist vind ik het helemaal niet. Hij is voor mij saai, VVD-achtig en paternalistisch.

    Hoewel niet rechts vind ik Anne Fleur* eigenlijk veel leuker. Een beetje opstandig, maar wel leuk.

    * https://twitter.com/annefleurdd

    Wat mij betreft blijf je bij jouw “slecht óf incompetent/dom” interpretatie. Dat is voor mij helemaal oké.

  23. 26

    @25 Da’s natuurlijk een beetje flauw, Johan. Als je begrip wilt kweken voor het rechts-nationalistische gedachtegoed, moet je daar ook een beetje moeite voor willen doen, lijkt me zo.

    Nu blijft het slechts bij een niet onderbouwde claim over een rechtse bril die mij zogenaamd een beter inzicht zou verschaffen in de portee van een conservatief-nationalistische column.

    Maar als ik je dan vraag over de brug te komen (‘show, don’t tell’), laat je het afweten. Jammer hoor. Gemiste kans.

  24. 28

    @25: Hoewel niet rechts vind ik Anne Fleur* eigenlijk veel leuker. Een beetje opstandig, maar wel leuk.

    ja he he je bent een met-de-vrouwen-kansloze smeerlap, jij pakt alles wat je krijgen kan (of ze nou willen of niet)

  25. 30

    @27 Maar dat bevestigt dan toch mijn lezing? Jij identificeert je in #18 namelijk met dat ‘proces van nationalistische bewustwording van de autochtonen’; net zoals volgens mij tussen de regels door in de column van Wynia valt te tasten dat hij zich daarmee identificeert.

    Alleen analyseer (en bekritiseer) ik dat proces van nationalistische bewustwording van de autochtonen’ dus als een steeds dringender behoefte om de dominantie van de witte* meerderheid in stand te houden, vanuit het gevoel dat die dominantie (Wynia: wie is er eigenlijk de baas in dit land?) onder druk staat door niet-witte immigranten, hun cultuurrelativistische en -marxistische witte helpers en politiek-correcte bestuurders.

    Mijn kritiek daarop bestaat eruit dat deze beleving van de werkelijkheid voortkomt uit een attitude van cultureel supremacisme, die impliciet gekoppeld is aan etnische afkomst:

    ‘Wij, autochtone (=blanke) Nederlanders, hebben dit land opgebouwd, de zeven zeeën bevaren, landen onderworpen, ontgind en beschaafd; en die anderen, deze niet-blanke nieuwkomers en binnendringers, mogen wel in hun handjes knijpen dat ze zich überhaupt mogen laven aan ónze beschaving. Dus aanpassen/assimileren of oprotten, terug met de tjoekie-tjoekieboot naar het takkie-takkie-oerwoud of de nobigobi-woestijn!’

    De steeds sterker wordende behoefte om witte dominantie eens te meer te herstellen (vanuit het gevoel die vanzelfsprekende dominante positie langzaam maar zeker aan erosie onderhavig is) functioneert ook als een mechanisme tot uitsluiting, denigrering en onderwerping.

    Want wie hoort er vanzelfsprekend bij, en wie niet? Wie mag z’n grote scheur opentrekken om te roepen dat ‘m iets niet bevalt en wie niet? De blanke proleet (de Jan Roosjes en Jantjes Dijkgraven van deze wereld) krijgt ruim baan en hoeft nauwelijks te vrezen voor stortwagons vol doodsbedreigingen van zogenaamd in het culturele nauw gedreven witte testosteronbommen.

    Maar een kleurtje en commentaar? Sylvana Simons? Quinsy Gario? Bek houden en stil zitten, neger! O, u maakt bezwaar tegen het woord ‘neger’? Krijgen we praatjes? Negernegernegernegerneger! Ga je je nu koest houden of moet ik er nog een keer met de karwats overheen?

    Die mentaliteit. Daar spreekt gewoon een houding uit dat men Nederlanders met kleur beschouwt als inferieur. Of zoals iemand tegen me zei: ‘Ik vind het stomme lui ook. Wat hebben die mensen nou voor cultuur.’ Daar zitten dus beelden onder van Afrika alsof men daar alleen in plaggenhutten woont en in rieten rokjes op antilopes jaagt, en elkaar eens in de zoveel jaar afslacht, waarna het Westen de mensen weer uit de hongersnood mag trekken.

    Of zoals Hilbrand Nawijn de zwarte Groninger Andrew Makkinga eens zelfgenoegzaam voorhield: Ach, je mag wel blij zijn dat wij je voorouders als slaven naar Suriname hebben gehaald, want anders had je nu nog in Afrika gezeten!

    Spreekt daar een supremacistische (en zelfs: racistische) houding uit? Welnee joh, hoe kun je dat zelfs maar denken?

    En als je een gekleurde vrouw bent, ben je dubbel de klos, want dan krijg je ook nog eens allerlei seksistische verwensingen over je heen als je iets zegt dat die cultureel o zo superieure autochtone mannen niet bevalt. De verkrachtingsfantasieën worden inmiddels openlijk verkondigd door bekende Nederlanders als Erik de Vlieger. Geintje joh, moet je tegen kunnen, stomme zeurdoos!

    * Ik gebruik hier bewust het woord ‘wit’, om aan te geven dat het om een construct van uitsluiting gaat; immers, lang niet iedereen met een blanke huidskleur wordt als ‘blank’ ervaren. Polen zijn ‘wit’, maar toch vreemden. Roemenen idem dito. Blank, maar nog niet blank genoeg. Buitenlanders. Inferieur. Merk ook op dat wie wit is en wie niet mettertijd fluctueert. Joden, Spanjaarden, Grieken waren ooit niet-wit, maar horen er nu helemaal bij.

    Sommige Berbers zijn blanker dan jij en ik, maar worden niet als blank (wit dus) gezien.

  26. 31

    @25: Die mevrouw Anne Fleur heeft het over met stenen en taarten gooien. Dat is gewoon ordinair geweld. Sinds wanneer is geweld leuk ? Geweld mag NOOIT (1000x). Ook niet om ander geweld te rechtvaardigen. Zeker in een gaaf land als het onze, waar altijd meer dan duizend andere oplossingen zijn om conflicten te beslechten. Pauw en Nijpels hadden groot gelijk door haar flink over de knie te leggen. Deze mevrouw verdient verder een snelcursus Nelson Mandela, Ghandi en Franciscus van Assisi.

  27. 32

    @31: jij hebt duidelijk het bericht gemist waar Fleur op reageerde met haar 500 stenen (een oproep om stenen naar een moskee te gooien) en schreeuwt nu maar je selectieve verontwaardiging. Net als Pauw en Nijpels, die beiden nogal opzichtig (opzettelijk?) eendimensionaal te werk gingen en elke vorm van context het liefst zo hard mogelijk negeerden.

  28. 33

    @32: Het is mij nog steeds volslagen onduidelijk waarom een oproep van een mevrouw om stenen naar een moskee te gooien een andere oproep om stenen naar een meneer te gooien zou moeten rechtvaardigen. Ook al was die laatste ironisch bedoeld.

    Anne Fleur is dodelijk serieus, maar ook 22. Ik schrok wél van de hoeveelheid volwassenen die vervolgens op alle mogelijke Social Media in door gedachtenpolitie ontworpen newspeak als “mansplaining” en “white privilege” hun gal over Wilders, Nijpels, Pauw en De Witte Man in het algemeen spuiden. Na een zekere leeftijd is de walm van militant, ziekelijk slachtofferiaans puritanisme niet meer te harden.

  29. 34

    Vrijdag moslims. Zaterdag joden. Zondag christenen. Maandag voor het vliegende spaghetti monster. Leven de driedaagse werkweek. Ik ben voor.

  30. 35

    @33 Ironie betekent dat je iets zegt wat je niet letterlijk zo bedoelt.

    Anne-Fleur Dekker bedoelt niet te zeggen dat mensen stenen daadwerkelijk naar Geert Wilders moeten gooien, ze voert een reductio ad absurdum op, om scherp te laten zien hoe ziekelijk het is dat mensen het werpen van stenen naar een moskee een ‘ludieke actie’ noemen.

    ‘O? Vind jij dat een ‘ludieke actie? Werkelijk? Nou, dan ben ik benieuwd hoe jij het zou vinden als jouw grote voorbeeld het mikpunt is van zo’n ludieke actie…’

    Vervolgens wordt ze de maat genomen door een stel gearriveerde, zelfvoldane mannen van middelbare leeftijd, die dat meisje wel eens even zullen vertellen hoe het zit, zoals dit soort mannen altijd doen.

    Gaap. Het is voorspelbaar. En saai. Ze werd naar de studio gelokt met het idee dat ze zou gaan vertellen over hoe ze bedreigd wordt door rechtse, nationaal-chauvinistische twitterapen, en vervolgens wordt ze van meet af aan op het matje geroepen om zich te verantwoorden tegenover twee ‘meneren’, die haar wel eens even de oren zullen wassen.

    Dit is dus waarom ik weinig naar Pauw kijk (naar het schijnt het meest prestigieuze praatprogramma dat de Nederlandse televisie te bieden heeft). Het is voorspelbaar en doodsaai. En enkel gericht op amusement met hot button issues, hanengevechten en show- en voetbalnieuws. Want het moet wel onderhoudend zijn, hè? De kijkcijfers zijn heilig.

    Nou, en het gros van het Nederlandse volk is lui en zelfgenoegzaam, dus als je die dan wilt bedienen krijg je dit. Van der Valk-TV.

  31. 36

    De rechtse bril ziet bruin dus die hoef ik niet op.

    Eigenlijk is het beschamend dat een land waar 99% van de joden is afgevoerd (om dezelfde redenen ook nog waarom een groot deel hier vindt dat de moslims afgevoerd mogen worden heden-ten-dag ) daarna nog zichzelf zo voldaan op de borst kloppend prat gaat op de ‘joods-christelijke’ identiteit. Alsof je na een verkrachting luid de waardes van het feminisme gaat verkondigen. Wat een gotspe.

    Als je trouwens dezelfde bagger die Anne-Fleur over zich krijgt verkondigt over Wilders zit je dezelfde dag nog in de cel en huilen alle fascisto’s over Pim. Afgezien dat helemaal niemand daar vrijwillig een piem in wil doen.

  32. 37

    @36: Een jaar of wat geleden was het nog gewoon ‘christelijke identiteit’, maar iemand is begonnen met er ‘joods-christelijk’ van te maken en de rest heeft het klakkeloos overgenomen, net zoals in de volksmond ‘downloaden’ automatisch het epitheton ‘illegaal’ erbij heeft gekregen, ook wanneer het een volstrekt legitieme update betreft.
    Het zijn betekenisloze stopwoordjes geworden, maar ze staan er wel.

  33. 38

    @21

    Ja, dat is het wat rechts-populisten doen. Een aantal zetels in de kamer gebruiken om rare dingen de huiskamer in te slingeren. Zodat er weer wat aanleiding is voor diverse fora om daar verder wat over te janken. De ver-geenstijlisering (lees debilisering) van een deel van de samenleving.

    En dan vooral maar niet begrijpen dat het overgrote deel van de inwoners van Nederland jullie cultuur niet deelt. Wat er in werkelijkheid gebeurd (en nu doe ik een beroep op je intelligentie) is dat ‘jullie’ een karikatuur van de Nederlandse cultuur creëren. Waar vervolgens de meeste mensen zich niet aan wensen te conformeren. Hetgeen volstrekt logisch is en waar je nou niet bepaald links voor hoeft te zijn.

  34. 40

    @35: Ik kijk ook weinig VARA. Wat ook helpt is dat ik geen TV heb.

    @Prediker: De machtposities van de blanke mannen worden vastgehouden en waarmogelijk opnieuw versterkt omdat het verlies als daadwerkelijk een pijnlijk verlies wordt ervaren. Hoe meer invloed je als groep kwijtraakt, hoe meer je speelbal wordt van anderen.

    Wat ik me nu begin af te vragen Prediker: wat is jouw etnische achtergrond, ben je autochtoon of allochtoon?

    ” witte dominantie eens te meer te herstellen …. vanzelfsprekende dominante positie langzaam maar zeker aan erosie onderhavig is) functioneert ook als een mechanisme tot uitsluiting, denigrering en onderwerping.”
    Het hoort bij de achteruitgang van de positie van de blanke man dat andere groepen meer voor zichzelf gaan opkomen. De blanke man is in zekere zin aan het herbronnen en met zichzelf bezig. En zich aan het herpakken

    Hilbrand Nawijn de zwarte Groninger …
    Een typisch geenstijl-achtige opmerking. Ik zou ‘m zelf niet bezigen. “Nederlanders zijn een lomp volk”** volgens Antoine Bodar.

    ** http://www.welingelichtekringen.nl/beroemd-2/675955/antoine-bodar-vindt-nederland-niks-lomp.html

    “En als je een gekleurde vrouw bent, ben je dubbel de klos, want dan krijg je ook nog eens allerlei seksistische verwensingen over je heen als je iets zegt dat die cultureel o zo superieure autochtone mannen niet bevalt.”
    Sommige groepen (zwarte vrouwen) hebben het niet makkelijk, ik kan daar in meevoelen, maar maak hen nu niet te afhankelijk van de blanke man om hun te redden en te beschermen. Woorden als superieur en inferieur zal ik zelf niet snel gebruiken.

  35. 41

    @Lutine: Wij (populisten) hebben een eigen subcultuur, wat mij betreft een waardevolle subcultuur. Ik vind dat de geenstijl-site op de werelderfgoed-lijst thuishoort. Maar dat zal niet gebeuren want de VN/Unesco is veel te links.

    Wat conformisme betreft: anderen conformeren zich niet aan ons en wij conformeren ons niet aan hun.

    https://www.youtube.com/watch?v=cu6sxy_dgWM

  36. 42

    @41:

    Wat conformisme betreft: anderen conformeren zich niet aan ons en wij conformeren ons niet aan hun.

    Roflol, de hele rechtse MSM zoals Geenstijl bestaat alleen door het zich afzetten tegen “hun”. Jullie hebben het non-conformisme als verkoopargument genomen en zijn een moderne versie van de tegenpartij. Je ziet aan Trump en de LPF wat er gebeurt als dat soort partijtjes zelf verantwoordelijkheid moeten dragen.

  37. 43

    @tigger: Na de moord zag ik weinig toekomst voor de LPF, daarom vind ik het ook zo belangrijk dan Wilders goede beveiliging krijgt.

    Het punt is ook dat wij populisten niet hoeven te regeren om invloed te hebben.

  38. 44

    Het hoort bij de achteruitgang van de positie van de blanke man dat andere groepen meer voor zichzelf gaan opkomen. De blanke man is in zekere zin aan het herbronnen en met zichzelf bezig. En zich aan het herpakken.

    @40 Ja, dat is deels waarom een volstrekte onbenul als Trump in de VS er met het presidentschap vandoor heeft kunnen gaan.

    Maar die blanke man is net de school bully met een Calimerocomplex: hij heeft zelf namelijk traditioneel alle troeven in handen, heeft nog altijd de meeste, en gaat dan klagen als vrouwen en kleurlingen nu ook aanspraak maken op ‘zijn’ troefkaarten; want dat gaat af van zijn kansen om het spel te winnen.

    Wordt ‘ie woest: dat ‘ze’ alles van hem af proberen te pakken. Nee, lamlul; jij hebt honderden jaren lang alles van anderen afgepakt; van de koelies in Indonesië, van de zwarte negerslaven die je naar Suriname, de West-Indies en Amerika verscheepte, van de vrouwen die geen stemrecht hadden, geen rechtspersoon waren en je seksuele avances en denigrerende houding maar hadden te slikken; en dan nu zeiken dat het speelveld ietsiepietsie gelijker wordt. ‘Ze pakken ook alles van me af! Blijft er dan helemaal niets meer over!’

    Moet je een herenclub beginnen waar je hoeren duizend euro per avond toestopt om sigaren in hun vagijn te laten stoppen. O, o, daar heb je het geld niet voor? Jammer dan! Verkas je toch lekker naar een of ander tweede wereldland waar de vrouwen nog ongeëmancipeerd zijn en gedwee je pantoffeltjes aan je schoenen schuiven als meneer na een dag lang hard werken thuis komt?

    Prediker: wat is jouw etnische achtergrond, ben je autochtoon of allochtoon?

    (Zuid)-Hollands, Fries en Duits. Dat geldt in Nederland als autochtoon. In ieder geval ben ik blank en wordt ik als binnenlander ervaren, dus daar trek ik goed profijt van. Nou ja en ik ben een man dus, die op vrouwen valt, en hoogopgeleid, dus ik wordt redelijk serieus genomen en de politie spreekt me op straat aan met ‘meneer’.

    Een typisch geenstijl-achtige opmerking. (…) “Nederlanders zijn een lomp volk”.

    Mijn probleem met die opmerking is niet dat ‘ie lomp is. Ik ben de lompheid zelve. Als ik wellevendheid wil, ga ik wel naar Arabië. Maar ik zou er niet willen wonen. Zeg gewoon wat je bedoelt, man!

    Nawijn zegt wat ‘ie bedoelt, en wat ‘ie bedoelt is dat negers hier eigenlijk helemaal niet thuishoren; dat het geen ‘echte Nederlanders’ zijn; en dat ze in feite cultureel inferieur zijn vanwege hun raciale afkomst. ’t Is dankzij de Nederlandsche beschaving dat Makkinga met mes en volk heeft leren eten en gewend is aan stromend water en een WC in huis. Zonder dat slavernijverleden zou ‘ie nu met een AK-47 vrouwen en kinderen terroriseren; of in een plaggenhutje wonen en geitenhoeden; of stropen voor de kost.

    Daar zit dus het beeld achter van Afrika, als een land van primitieve wilden, die geen beschaving hebben. Dat de koloniserende machten in de 19e en 20e eeuw daar hele beschavingen omver geploegd hebben, en na hun vertrek corrupte kliekjes en dictators in het zadel geholpen en/of gehouden hebben om Westerse bedrijven in staat te stellen daar grondstoffen te plunderen, daarvan is Nawijn zich zalig onbewust. Want hij weet niks, en hij denkt ook niet kritisch na over zijn eigen domme vooroordelen.

    De man is namelijk oliedom. Nog dommer dan het gros van de volgevreten, SBS6-kijkende en zelfgenoegzame Nederlanders; en dat wil wat zeggen.

  39. 45

    “Wordt ‘ie woest: dat ‘ze’ alles van hem af proberen te pakken. Nee, lamlul; jij hebt honderden jaren lang alles van anderen afgepakt; van de koelies in Indonesië, van de zwarte negerslaven die je naar Suriname, de West-Indies en Amerika verscheepte, van de vrouwen die geen stemrecht hadden, geen rechtspersoon waren en je seksuele avances en denigrerende houding maar hadden te slikken; en dan nu zeiken dat het speelveld ietsiepietsie gelijker wordt. ‘Ze pakken ook alles van me af! Blijft er dan helemaal niets meer over!’
    Wauw, wat een heerlijke donderpreek Prediker. Zoals de zwaar gelovige zus van een vriend van mij altijd zei: “we zijn in zonde geboren!”.

    “De man is namelijk oliedom. Nog dommer dan het gros van de volgevreten, SBS6-kijkende en zelfgenoegzame Nederlanders; en dat wil wat zeggen.”
    Jaaaa!!. Wat zijn we een lekker zondig volkje. Zo helemaal van god los :-)

    “Wee het zondige volk, het volk van zware ongerechtigheid, het zaad der boosdoeners, de verdervende kinderen! Zij hebben den Heere verlaten, zij hebben den Heilige Israels gelasterd, zij hebben zich vervreemd, wijkende achterwaarts.”

  40. 46

    @45 Klopt, de God van de Oudtestamentische profeten had ook al een schijthekel aan hypocriete volgevreten muilen, die zichzelf deftig voordoen en voortdurend vrome rechtvaardigingen paraat hebben, waarom ze weelde voor zichzelf kunnen scheppen ten koste en over de ruggen van de ander.

    En dan nog schijnheilig offers brengen, de mond vol hebben over beschaving en Verlichting? Ik dacht het dus even niet.

    Wee ons, blanke mannen, want onze zelfgenoegzaamheid zal omslaan in rouw! Enzovoorts, enzovoorts…

  41. 47

    Before you can read me you gotta learn how to see me, I said
    Free your mind and the rest will follow
    Be colour blind, don’t be so shallow.

  42. 48

    @17 Niemand is kleurenblind. Ik ben een blanke heteroman en ik zie wel degelijk kleur en sekse, en ik heb daar ook associaties bij die al gelegd zijn in de kindertijd, en die ik niet zomaar af kan schudden. Dat bepaalt bewust en onbewust mijn waardering en attitudes jegens mannen, vrouwen, blanken, zwarten, Slaven, Arabieren, West-Aziaten en Oost-Aziaten.

    Je kunt je daar maar beter bewust van zijn, dan kun je er kritisch op reflecteren. Da’s al een stap vooruit boven ontkennen of zoals Alt. Johan doet: het legitimeren van de eigen vooroordelen en negatieve attitudes.

    Dat een groep zwarte Amerikaanse vrouwen dat zingt: ‘He joh, blanke mensen, stap eens van je vooroordelen af, behandel ons eens als individuen’, is nog tot daar aan toe. Tenslotte zit men in de VS onderaan de sociale ladder, en wordt men daar ook gehouden door de vooroordelen en het institutionele racisme van een door blanken gedomineerde samenleving.

    Dat jij dat als blanke man doodleuk omkeert en gaat zitten misbruiken om jouw eigen kaste van blanke mannen af te schermen van legitieme kritiek is gewoon een fraai staaltje hypocrisie van de hoogste orde. Een gotspe.

  43. 49

    @48 Je kunt je daar maar beter bewust van zijn, dan kun je er kritisch op reflecteren.

    Bob said it best:
    Emancipate yourself from mental slavery
    None but our self can free our minds

  44. 50

    @Prediker: stel ik ga met je mee in de gedachte dat we als blankmensen van het righteous pad zijn afgeraakt. Wat staat ons dan te doen? De beproevingen zijn talrijk. Hoe vinden we het juiste pad terug en hoe krijgen we het blanke volk ook mee.

    Zeg het Prediker. Red ons!

  45. 51

    @50 Die voorstelling van een rechtvaardig pad waar je als volk/ras op begint en dan van afdwaalt lijkt me al geen vruchtbare manier van kijken.

    Begin eens met een andere vraag: zou jij de rest van je leven willen slijten in het lichaam van een Marokkaanse of Turkse Nederlander, of van een Afrikaanse, Creools-Surinaamse of Antilliaanse Nederlander? Of blijf je toch liever blank en autochtoon?

    En de volgende vraag is: hoezo dan?

    Wanneer je die vraag eerlijk onder ogen ziet, zullen de meesten onderkennen dat je als Marokkaanse, Turkse of zwarte Nederlander op allerlei manieren gediscrimineerd wordt. In het dagelijkse leven.

    En dat dit samenhangt met de attituden jegens niet-blanken icm de machtsposities (op het werk, in het onderwijs in de media, in de overheid, in de politiek, overal eigenlijk) die blanke mensen hebben.

    Dat is wat institutioneel racisme zo alomtegenwoordig maakt: de dominante groep heeft alle machtsposities in de maatschappij en is dus in staat anderen achter te stellen; en met doet dat ook – vaak niet eens zo bewust.

    Daar zit dus het knelpunt: in het gebrek aan bewustwording en de onwil tot bewustwording. Want als men zich er bewust van wordt geeft dat een slecht gevoel (tenzij men de kant van ideologisch racisme kiest, maar daarvan beseft men inmiddels wel dat het hartstikke irrationeel en fout is), en gaat het geweten knagen – net als dat ik niet wil nadenken over het feit dat dieren in de bio-industrie gemarteld worden zodat ik elke dag goedkope kip en varkenslapjes kan eten.

    Want ik vind dat laatste wel zo prettig, en ik wil eigenlijk op dezelfde voet door kunnen gaan, maar bewustzijn over hoe de bio-industrie eigenlijk functioneert bezorgt me een rotgevoel en ik wil geen rotgevoel als ik zit te eten, want dat bederft mijn genot.

    Zelfde met goedkope chocolade, waar het bloed, zweet en tranen van kinderslaven in zit verwerkt. Wil ik niet weten, want dat smaakt minder lekker (ik ben immers wel cynisch, maar toch niet helemaal een monster). Dus druk ik die gedachte weg…

  46. 52

    @48: Dat je jezelf Prediker noemt hint al op je onvermogen om anders te denken dan in absolute waarheden. Laat ik mezelf Popper noemen, en beweren dat onder jouw eendimensionale wereldbeeld nog honderd andere betekenislagen schuil gaan, die juist door “doodleuke omkering” aan het licht kunnen komen. Voorbeeld: de geciteerde tekst van En Vogue is niet gericht aan blanke, maar zwarte mannen:

    “Oh please forgive me, for having straight hair
    It doesn’t mean there’s another blood in my heirs
    I might date another race or color
    Doesn’t mean I don’t like my strong black brothers”

    Kortom; free your mind, en besef dat jouw werkelijkheid niet de enige is.

  47. 53

    Dat je jezelf Prediker noemt hint al op je onvermogen om anders te denken dan in absolute waarheden.

    @52 Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe je ‘absolute waarheid’ definieert, en waar je dat zoal op betrekt.

    Dat ik mijzelf Prediker noem, hint hooguit op het feit dat ik mij bewust ben van het gegeven dat ik bij het doordenken van de dingen vertrek vanuit morele en ideologische overtuigingen, die uiteindelijk rusten in onderliggende existentiële overtuigingen, en dat ik propaganda bedrijf om anderen van mijn waarheid te overtuigen.

    Ik zeg bewust ‘míjn waarheid’, want ik kan er natuurlijk helemaal niet zeker van zijn (in de zin van een mathematische of empirische bewijsvoering) in hoeverre mijn waarheid ook echt samenvalt met de waarheid. Ik kan er wel volslagen naast zitten, en ik geloof ook al zo’n twintig jaar niet meer dat ik mijn waarheid ondubbelzinnig kan uitredeneren en aantonen.

    Is dat dan een claim op absolute waarheid?

    Geloofswaarheden zijn enkel absoluut in de zin dat er een dwingend appèl van ze uitgaat. ‘Slavernij is moreel verwerpelijk, net als kinderverkrachting.’ Da’s een geloofswaarheid. Ik kan dat niet empirisch bewijzen, je kunt net zo goed een filosofische boom opzetten waarin je het tegenovergestelde beweert.

    Uiteindelijk is het allemaal arbitrair en gebaseerd op onderliggende vooronderstellingen, die weer rusten op diepere vooronderstellingen.

    Ik word echter genoopt door een dwingende, innerlijke overtuing dat slavernij verkeerd is (of meer actueel: dat witte dominantie en institutioneel racisme de samenleving veel meer doordringen dan wij willen weten) om een lijn in het zand te trekken, en te zeggen: dit is er aan de hand, en daarom-en-daarom deugt onze ontkenning daarvan niet.

    De abolitionisten waren ook predikers. Vreselijk hoor, dat ze anderen hun ‘absolute’ waarheid oplegden dat slavernij verkeerd was. Waarom konden ze het nou niet zien vanuit het perspectief van de plantage-eigenaren, al was het maar een beetje? Had wellicht een bloedige burgeroorlog gescheeld ook…

  48. 54

    ik mij bewust ben van het gegeven dat ik bij het doordenken van de dingen vertrek vanuit morele en ideologische overtuigingen, die uiteindelijk rusten in onderliggende existentiële overtuigingen, en dat ik propaganda bedrijf om anderen van mijn waarheid te overtuigen.
    Fijn ,mindfullness.

  49. 55

    @53:

    Prejudice at work folks, watch and learn!
    Prediker, je bent er zó op gebrand om de anti-racist uit te kunnen hangen dat ik moeiteloos kon anticiperen op jouw racistische interpretatie van de En Vogue-song. De reactie die je wist dat zou komen.

    Free your mind, dus nog maar eens. Colourblind kan iedereen zijn, alleen de identity-politics zijn nu weer even uit de motteballen.
    En Prediker hobbelt net als Wilders, Kuzu en Krol mee in die carorussel.

    Maar zoals Kamagurka ooit al tekende; Jij zwart, ik blank, maar onze stront is de zelfde kleur, right?

  50. 56

    @54 Mindfulness is een meditatietechniek (maar dan zonder allerlei metafysische poeha).

    Daar heb ik het niet over, ik heb het erover dat ik het idee dat ik via een ladder van redeneringen vanuit de juiste uitgangspunten uit kan komen bij een onbetwijfelbare waarheid al lang en breed losgelaten heb.

    Betekent niet dat ik geen heilige overtuigingen heb. Die heb ik duidelijk wel en die hebben vooral met menselijk lijden en onderdrukking te maken.

    Ik kan lijden – vooral voorkoombaar lijden omdat bepaalde groepen mensen hun luxe en welvaart willen handhaven ten opzichte van anderen – al niet aanzien; maar waar ik werkelijk van uit mijn vel spring van nijd is wanneer die status quo met allerlei kutsmoesjes en gemakkelijk door te prikken rationalisaties ook nog eens weggemoffeld of gerechtvaardigd wordt.

  51. 57

    @41

    Ik zie dat ik tevergeefs een beroep heb gedaan op je intelligentie.
    Populistisch rechts heeft een karikatuur gemaakt van wat zij denken dat de Nederlandse cultuur inhoudt. En dat mag best op een of ander werelderfgoed-lijst. Want het is gedoemd te verdwijnen. Belletje trekken is een keertje leuk. Maar het publiek raakt verveeld.

  52. 58

    @43

    Populisten hebben zeker invloed. Het is onmiskenbaar dat de afgelopen 15 jaar onder invloed hebben gestaan van het populisme. Langzamerhand begint echter ook de keerzijde zichtbaar te worden. Wie niet ziet dat iemand als Trump een volslagen idioot is, is niet meer voor rede vatbaar. Ik denk dat het magere resultaat van de PVV bij de afgelopen verkiezingen niet los staat van Trump. Langzaam worden de eerste populisten wakker en zien dat zij een nachtmerrie aan het veroorzaken zijn.

  53. 59

    @Prediker: “Marokkaanse of ….Antilliaanse Nederlander? ….. “
    Als ik een dagje neger zou zijn, dat zou wel leerzaam zijn. Om te voelen hoe het is om te ondergaan wat zij ondergaan. Goed voor de algemene ontwikkeling. Ik ga mijn kennissenkring ook verbreden, zodat ik ook wat meer met mensen kan praten en ervaringen uit de eerste hand kan horen.

    Verder weet ik hoe het voelt om afgewezen te worden (niet vanwege mijn huidskleur, maar toch). Ook heb ik wel eens een blauwtje gelopen.

    “Dat is wat institutioneel racisme zo alomtegenwoordig maakt: de dominante groep heeft alle machtsposities …..”
    Het voelt ook weinig aantrekkelijk voor groepen om machtsposities zomaar op te geven. Het gaat gewoon niet gebeuren. Niet vrijwillig.

    Daarom ben ik ook voorstander van het terugdraaien van artikel 1 van de grondwet naar de situatie van voor 1980, want veel Nederlanders zijn niet geschikt voor de strenge leer.

    Niet proberen om Nawijn of een SBS’er in jouw wettelijke/morele keurslijf te drukken, want dat past gewoon niet.

  54. 60

    @Prediker: “Ik kan lijden – vooral voorkoombaar lijden omdat bepaalde groepen mensen hun luxe en welvaart willen handhaven ten opzichte van anderen – al niet aanzien;”
    Wauw, je hebt dus afstand gedaan van jouw meeste bezittingen en luxe wat wij westerse mensen hier hebben!! Respect!!

    Lees ook de schrift: “25 het is gemakkelijker voor een kameel» om door het oog van een naald te gaan» dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.”
    Ik merk dat ik nog teveel gehechtheid heb. Nogmaals respect!

    ” … waar ik werkelijk van uit mijn vel spring van nijd is wanneer die status quo met allerlei kutsmoesjes ….”
    Waar is die woede en nijd goed voor? Hoort dat bij jouw boodschap?

    Kom je uit een orthodox gezin?

  55. 61

    @Lutine: “Want het is gedoemd te verdwijnen.”
    Is dat niet met alles zo? En de politiek is al naar rechts getrokken, dat maakt het populisme ook minder nodig. Het populisme houdt het nu al meer dan 15 jaar vol. En met Baudet is er weer nieuw elan gekomen. Ik heb trouwens dit keer Baudet gestemd.

  56. 62

    @61

    Wilders maakt een sleetse indruk en de PVV bestaat slechts uit Wilders. Baudet is nog extremer, maar dan verpakt in wannabe intellectuele prietpraat. Baudet lijkt mij inderdaad wat voor jou en voor zo iemand als Geband van Joop. FvD is een amechtige poging om het populisme nog wat op de kaart te krijgen. Dat gaat niet lukken, want het populisme is voor de onderklasse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren