Terugneuken met linkse boeken…

“Het financieel kapitalisme ligt onder vuur”, schreef een Britse krant onlangs, toen banken wereldwijd omvielen en Wouter Bos nog een wanhoopsdaad moest bedenken om Fortis te redden. De financiële zeepbel spatte uiteen. En dat zouden we ook flink ingepeperd krijgen! Doemdenkers repten over ‘het einde van het kapitalisme’. Zelfs VVD-ideoloog Frank Ankersmit keerde zich af van ‘ordinair marktdenken’. Ook de naam van Karl Marx viel hier en daar.

Terugneuken met Karl Marx: kom er anno 2008 maar eens op! Wie-o-wie, vroegen wij ons af, leest er eigenlijk nog werk van Karl Heinrich Marx? Wie koopt er überhaupt nog linkse boeken? Sargasso was nieuwsgierig en vroeg het aan medewerkers van de Rooie Rat in Utrecht – een van de meest linkse boekhandels in Nederland – te weten Joop (59) en Raoul (27). Joop werkt al vijftien jaar bij de Rooie Rat en is een van de langst werkende van het ‘kollektief’. Hij studeerde politicologie, maar laaft zich tegenwoordig aan alles wat met filosofie te maken heeft. Raoul werkt er pas sinds kort. Hij wilde ooit een eigen boekhandel beginnen. Na een studie maatschappelijk werk en filosofie raakte hij moe van het solliciteren. De Rooie Rat verwelkomde hem echter met open armen…

Klik hieronder voor een interview met de twee pleitbezorgers van het linkse boek…


– Heej, Joop en Raoul… De Rooie Rat, dat lijkt me een echte geuzennaam. Wie heeft die naam ooit bedacht?
Joop: “De naam is bedacht door ’t toenmalig 1971/1972-‘kollektief’. Bij ‘Rat’ moet je denken aan een gedicht van Heine, ‘de rattentrek’ en ‘Rooie’ spreekt natuurlijk voor zich.”
Raoul: “Het is overigens grappig dat sommige niets vermoedende bezoekers de naam totaal niet associëren met links. We krijgen dan ook nog regelmatig verbaasde blikken als blijkt dat we de Telegraaf niet verkopen.”

– Begin jaren tachtig werden er wel eens ramen bij de Rooie Rat ingegooid. Komt dat nog wel eens voor?
Joop: “Nee. Tegenwoordig moeten we soms wat spuug van de ramen halen. De tegenstanders zijn dus milder in hun afkeer geworden.”

– De meeste stenengooiers waren geen extreemrechtse lieden, maar bleken mensen te zijn die teveel gezopen hadden. Was dat destijds niet een beetje een tegenvaller?
Joop: “Omdat we de stenengooiers nooit te spreken kregen en ook niets van de drankorgels wisten, namen we aan dat ’t om de boeken in de etalage ging.”

– Er was zelfs ooit een ‘rolluikenaffaire’. Veel medewerkers zouden opstappen als er rolluiken tegen stenengooiers zouden worden geplaatst. De boekhandel moest laten zien niet bang te zijn. Hoe zit het met de rolluiken bij de Rooie Rat anno 2008?
Joop: “Ook nu denken we in politieke tegenstanders in plaats van politieke vijanden.”
Raoul: “Het fijne aan de Rooie Rat en al haar medewerkers is dat we allemaal openheid nastreven. We willen kritisch en genuanceerd denken motiveren. Als we een gesloten ‘linkse kliek’ zouden worden, zouden we ons doel als idealistische boekhandel voorbij schieten.”


– De winkel heeft geen eigenaar. Er is een stichtingsbestuur en een collectief van vrijwilligers en betaalde medewerkers. Krijgen de betaalde medewerkers ook allemaal hetzelfde salaris?
Joop: “Gaat je niets aan.”
Raoul:Als ik mijn bonus maar krijg aan het einde van dit jaar.

– Veel linkse boekhandels zijn verdwenen. Wat heeft de Rooie Rat overeind gehouden?
Joop: “De Rooie Rat ging met zijn tijd mee, werd veelzijdiger. Orthodox, extreem en gematigd links vinden er hun boeken. De winkel en haar medewerkers hebben een goede band met een grote diverse klantenkring. Een actieve wisselwerking tussen de klanten en inkopers bepalen grotendeels het assortiment. ‘Actievoeren’ kun je ook intelligent aanpakken. Verder hebben we een zeer uitgebreide selectie filosofie die door veel klanten zeer gewaardeerd wordt.”
Raoul: “In tegenstelling tot wat sommigen menen te vinden in de Rooie Rat, zoals louter activistisch en ‘ondergronds’ materiaal, kan de Rooie Rat ook aangemerkt worden als een specialist in politiek, historisch en filosofisch werk. Aangezien we geen winstoogmerk hebben, kunnen we binnen deze thema’s veel meer de breedte in gaan, in tegenstelling tot commerciële boekhandels of boekhandels die hun idealen te rigide hebben voorgesteld.”

– Is ‘winst’ nog steeds een vies woord bij jullie?
Joop: “We spreken van ‘financiële reserve’. Als winst vies zou zijn, dan zou verlies lekker zijn? Dat masochisme zijn we voorbij…”
Raoul: “We vinden het linkse boek belangrijk en we willen dit toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen; mensen informeren, kritischer en bewuster maken. Alles wat wij aan winst of aan financiële reserves opbouwen, dient in principe dit doel.”

– In een jubileumboekje van de Rooie Rat staat dat er vroeger wel eens boeken verdwenen, omdat medewerkers ze niet links genoeg vonden of te gewelddadig. Het Anarchistisch kookboek bijvoorbeeld…. Hoe is dat tegenwoordig?
Joop: “Dat kookboek wordt nog steeds soms besteld en verkocht. Dat boeken ‘verdwenen’ kun je een kinderziekte noemen. Na 36 jaar mogen de winkel en de medewerkers zich volwassen noemen.”
Raoul: “Ik heb meer moeite met populaire filosofie – of quasi-filosofische verhandelingen, voorverpakt en voorgesneden – dan met boeken die niet héél links zijn, maar wel scherpte hebben. Tsja, een beetje pretentieus, maar ergens moet je je onderscheiden.”

– Zijn er nog wel eens discussies in het collectief over boeken die niet ‘links’ genoeg zijn om te verkopen?
Joop: “Het komt voor dat een boek onterecht de winkel in komt. Dat ontdek je pas als het te laat is… Dan wordt ’t niet bijbesteld of enkel als klantbestelling. Los hiervan is er regelmatig discussie over allerlei onderwerpen met betrekking tot geschiktheid…”
Raoul: “Nu lijkt de discussie vaak meer te gaan of een boek een nieuwe, originele en zinvolle bijdrage levert aan een bepaald onderwerp. Zeker als de auteur redelijk onbekend is en het onderwerp al door velen uitgemolken.”


– Welke linkse schrijver heeft de meeste boeken verkocht via de Rooie Rat?
Joop: “Veel verkochte linkse auteurs zijn: Chomsky, Badiou, Agamben, Sloterdijk, Naomi Klein, Noreena Hertz.”

– Zijn er ook linkse boeken die heel moeilijk verkrijgbaar zijn?
Joop & Raoul: “Daar zouden we niet onmiddellijk een antwoord op kunnen geven. Gelukkig worden veel oude linkse werken weer uitgebracht. Voor de rest gaat het toch om bijzondere en originele drukken die lastig te verkrijgen zijn.”

– Leveren jullie ook kritische Islam-boeken?
Joop: “Jazeker. Naast de Koran – populair en wetenschappelijk – is er kritische literatuur met betrekking tot fundamentalistische en liberale stromingen in de Islam én Christendom. En aanverwante werken die ingaan op de moslimidentiteit, ‘oost-west’-vraagstukken en belichtingen op een veranderende ‘seculiere’ samenleving.”

– Wat is het meest radicale boek dat via de Rooie Rat te verkrijgen is?
Joop: “Kwa eenvoud vind ik nog steeds het meeste radikale boek ‘Kikker en de vreemdeling’ van Max Velthuis…”
Raoul: “Wat mij betreft behoren Kants kritische werken tot de radicalere boeken.”

– Wat voor publiek komt er tegenwoordig eigenlijk in de Rooie Rat?
Joop: “Heel divers, jong en oud, vakbondsmensen, ruige actievoerders, rechtse lieden, professoren, studenten, nietsvermoedende voorbijgangers, verzamelaars en buurtgenoten.”
Raoul: “En ook veel toeristen die klaarblijkelijk van ons hebben gehoord of per ongeluk bij ons terechtkomen.”

– Wel eens linkse bekendheden als Jacqueline Cramer, Wijnand Duyvendak of Wouter Bos in de winkel gezien?
Joop: “Wel bekende lieden uit de Utrechtse gemeentepolitiek. En bij het verzenden komt nog wel eens een ‘bekend iemand’ voorbij.”

– Welke titel die jullie op voorraad hebben zou je aan Wouter Bos willen aanraden?
Joop: “Op zich iets van Jan Marijnissen.”
Raoul: “‘Pleidooi voor populisme’ van David Reybrouck.”

– Jullie verkopen ook collector’s items, zoals een poster waarop Geert Wilders voor extremist wordt uitgemaakt. Al veel van verkocht?
Joop: “Deze is zelfs uitverkocht.”
Raoul: “We hebben nog wel een aantrekkelijke gratis poster met Wilders en een vrouw met hoofddoek in een ‘Gone with the Wind’-pose. Er is nogal wat discussie geweest over de precieze betekenis van deze poster, maar hij is bijzonder kunstig en subtiel.”

– Het is natuurlijk onvoorstelbaar dat Wilders de Rooie Rat ooit bezoekt. Maar indien hij langs zou komen, is hij dan wel welkom?
Joop: “Wilders mag een politiek tegenstander zijn, hij is zeker welkom. We zouden hem graag een doos boeken kado doen. Bijvoorbeeld met wat historische literatuur met betrekking tot zondebok-denken, zoals in de dertiger jaren. Verder wat oefenmateriaal voor ideeën over sociale strijd van werkende mensen toen en nu. We zouden hem willen afbrengen van het tegen elkaar opzetten van verschillende bevolkingsgroepen – ‘allochtoon’ versus ‘autochtoon’, etcetera. En hem inzicht laten krijgen in de samenstelling of eenheid van de onderklasse in ons land.”
Raoul: “Ik twijfel tussen hem knevelen en vastknopen op een stoel, om hem dan in een langdurige monoloog haarfijn te wijzen op de tegenstrijdigheden in de ondemocratische doelen die hij nastreeft, maar voert onder het mom van democratische principes. Om hem vervolgens uit te leggen dat hij met zijn monolithische conceptie van ‘de Islam’ als een homogene groep nooit recht kan doen aan de werkelijkheid. Maar ik denk dat ik hem eerst een snelcursus argumentatieleer moet geven, want die oneliners van hem brengen ons en hem nergens behalve naar een samenleving van wantrouwen en haat.”

– Maken jullie het nog wel eens mee dat een klant razend wordt, omdat er een ‘fout’ boek in de winkel ligt?
Joop: “Razend is een groot woord, maar er wordt soms wel verbaasd gedaan en gemopperd, wat dat ene boek hier doet. Een andere keer hebben we iemand die herhaaldelijk opmerkt dat Loesje antisemitisch zou zijn. Of een klant die de deur gewezen wordt, omdat ie volhoudt dat Anne Frank niet zelf haar dagboek heeft geschreven.”
Raoul: “Een boek kan wat mij betreft nooit ‘fout’ zijn, mits in redelijke handen. Vaak berust een verontwaardiging op een vooroordeel, een misvatting of krankzinnigheid.”

– Bestaat de Linkse Beweging eigenlijk nog wel?
Joop: “Zoals bekend is de Linkse Beweging van goed willende mensen ook een product van het kapitalisme en de crisis die het op gezette tijden doormaakt. We zitten er middenin. En de klappen kunnen door nationalisatie nog worden opgevangen. Maar dat het neoliberale tijdperk op zijn eind loopt, is duidelijk. In de media lees en hoor je dat linkse ideeën over de gemengde economie, zoals van Keynes, weer in zwang raken. Tot en met de angst in de financiële sector voor een herleving van de planeconomie. Kortom, waarom denk je dat de rechterkant om de haverklap haar pijlen op de linkse kerk richt? Omdat ze zelf afwezig is – in vakbewegingen en politieke partijen.”
Raoul: “Ik denk dat ‘De Linkse Beweging’ een obscuur begrip is. De ene keer begrijpt men hem als historisch, de andere keer zoekt men een authentieke linkse beweging. Ik denk dat je minimaal kunt zeggen dat ‘de linkse beweging’ in ieder geval altijd is en blijft bestaan, zolang er mensen zijn die niet kiezen voor het gemak en de eigen vanzelfsprekende welvaart en bereid zijn zich te verzetten tegen onrechtvaardigheid en ongelijkheid. Het doorlopende collectieve geweten van de mens als pluriform maar sociaal wezen…”

– En linkse uitgeverijen, bestaan die nog?
Raoul: “Ja, we hebben Atalanta, Ijzer, Papieren Tijger, Kelder, De Dolle Hond, om maar een paar te noemen.”


– Wat vinden jullie trouwens van de hetze van rechtse bladen en politici tegen GroenLinks en de PvdA?
Raoul: “Komkommertijd lijkt me niet meer een goede verklaring, aangezien de pijlen regelmatig nog op links gericht staat. Het is natuurlijk idioot dat het publieke debat misbruikt wordt voor dit soort kinderachtige stemmingmakerijen en ‘ad hominem retoriek’. Ik bedoel, ik heb ook niet zo’n hoge pet op van de PvdA en GroenLinks, maar zij laten nog wel altijd zien dat ze het debat inhoudelijk kunnen voeren. Alleen het lijkt een beetje alsof ze de ruggengraat kwijt zijn geraakt om het extremisme in de media, maar ook van TON en PVV, op een heldere en resolute manier te pareren. Het politieke, maar ook publieke debat lijkt nu gereduceerd te zijn tot een praktijk van welles-nietes en het in diskrediet brengen van de tegenstander. In dit opzicht treft iedereen blaam, want in het gekrakeel gaat het genuanceerde woord vaak verloren. Neem Duyvendak. Waarom is hij niet zo stoutmoedig om aan te geven dat in sommige gevallen ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ moreel en politiek gerechtvaardigd kan worden? Hij zou niet de eerste zijn die dat betoogt.”

– Wordt het gewoon niet eens tijd dat Links Nederland weer uit zijn schulp kruipt en hardop zegt: ik was vroeger een linksradicale actievoerder…?
Raoul: “Het gaat niet om vroeger, het gaat niet om een algehele biecht om te laten zien dat Links leeft. Evenmin is het aan politici om daarin vooruit te lopen. Ik denk dat het tijd is dat arbeiders, dienstverleners, leraren, verpleegkundigen, etcetara van zich laten horen. En ik denk dat ook intellectuelen uit de academie moeten kruipen en eens leren met hun gezicht naar de samenleving te staan. Onze samenleving lijkt zo snel te gaan, dankzij de media, het consumentisme en dergelijke, dat zodra de ene hetze weer vergeten is, de andere ontstaat. Wat nodig is, is een onderbreking van die beweging. Een moment van algehele bezinning. Of, zoals anderen het treffend kunnen zeggen, ‘breaking the spell’.”

**Speciale actie voor Sargasso-lezers en -lezeressen!**
Komende twee weken krijgt iedere Sargasso-lezer die – onder vermelding van ‘Ik ben Wilders ook zo zat, dus bestel ik bij de Rooie Rat’een bestelling bij boekhandel de Rooie Rat plaatst, een klein verrassingspakketje. Beloven doen we u onder meer een alternatieve Wilders-poster, een selectie ansichtenkaarten en andere leuke linkse prullaria!
*De actie geldt zolang de voorraad strekt…

  1. 3

    Kwam vroeger wegens ouders wel in de haagse rode hond. Krijg daar nu, na postpuber van optiek veranderd te zijn, jeuk van. En fiets de rat dus nu dan ook steevast straal voorbij.

  2. 5

    > … een selectie ansichtenkaarten en andere leuke linkse prullaria!

    Het GL partijprogramma?

    Ok, hij is flauw, maar mensen die zeggen dat ze sommige boeken niet verkopen omdat ze beter dan de gewone burger weten wat goed voor de gewone man is: die hoef je toch niet zereneus te nemen?

    Ik vind dat nog steeds eigenaardig. Links zegt openlijk dat de gewone man te stom is om na te denken, rechts zegt dat ze zelf wel na kan denken. En nog steeds zijn er mensen die links wel ok vinden.

    Tja.

    Ik denk zelf wel eens na. Ben ik nou rechts?

  3. 6

    @5: Ik zie alleen afwijzing van boeken vanwege hun ongeschiktheid voor de zaak zelf. Nergens wordt er een pleidooi gemaakt om andere boekenhandels plat te branden vanwege het voeren van boeken. Hun zaak, hun keuzes, daar kan toch geen libertijn tegen zijn?

  4. 8

    Dit is ook een stuk! Verbaast me dat dit nog niet op radio en tv is geweest. Of ik moet het gemist hebben. Zou toch mooi zijn als er eens een positief geluid op de vele landelijke publieke zenders zou worden besproken? Of hebben de diverse zendgemachtigden daar geen baat bij?

    _ Zou nog wel een aantal vragen weten te bedenken. Sterker nog, ik vind dat de publieke zenders, van ons geld, verplicht zijn een genuanceerd en van alle kanten belicht beeld te geven!!!

    Wij zijn Nederlandse burgersSalima Belhaj e.a., 08-10-2008 10:49reageer 83 reacties
    Foto Joost van den Broek / de VolkskrantWij zijn burgers van Nederland en keuren elke bemoeienis van de Marokkaanse overheid met ons leven af.
    Rabat voert al decennialang een controlepolitiek over de Marokkaanse gemeenschap in Nederland. Ten tijde van koning Hassan II ging dat gepaard met intimidatiepraktijken via de beruchte Amicales. Onder het huidige bewind van Mohammed VI wordt een softe strategie gevolgd. Ook voor deze nieuwe beïnvloedingstactieken heeft de Marokkaanse gemeenschap meermalen gewaarschuwd.

    De veronderstelde spionagezaak in Rotterdam heeft extra dynamiek gegeven aan de praktijken van bemoeienis en beïnvloeding. Hiermee wordt de lange arm van Rabat-nieuwe-stijl bevestigd. De ondertekenaars van dit manifest hebben een Marokkaanse achtergrond en uiteenlopende professionele profielen en betrokkenheden, maar zijn bovenal Nederlandse burgers. Zij spreken zich uit tegen de Marokkaanse inmenging. In Nederland ligt onze toekomst en die van onze kinderen.

    Na bijna veertig jaar stellen wij vast dat de Marokkaanse gemeenschap aardig is geaard in Nederland. Vanaf de eerste generatie is hard gewerkt en geknokt voor eigen rechten en belangen. Vaak met steun van Nederlandse bonden, kerken, andere maatschappelijke organisaties en ook gewone individuen. Erkenning en waardering daarvoor is op zijn plaats.

    Hybride

    De Marokkaanse gemeenschap is hybride en dynamisch geworden. Zij blinkt uit in positief, maar helaas ook in negatief talent. Er zijn uit de schoot van deze gemeenschap bekende en succesvolle zonen en dochters geboren: schrijvers, politici, ondernemers en sporters. Maar we kunnen niet ontkennen dat een deel van haar kinderen criminelen en religieuze fanatici zijn.

    Het debat in Nederland over de integratie van Marokkaanse Nederlanders en de islam dwingt de gemeenschap voortdurend tot zelfkritiek.

    Ons pleidooi is gebaseerd op respect, vrijheid, zelfbeschikking en tolerantieEr worden harde noten gekraakt, ook in eigen kring. Maar we zien ook een negatieve reactie hierop, zoals radicalisering en zich afkeren van de samenleving.

    Wij zijn representanten van een grote groep die voor Nederland kiest, in voor- en tegenspoed. Met dit manifest willen wij dit benadrukken. Wij nemen hiermee onze verantwoordelijkheid.

    Wij behoren tot een zelfbewuste generatie die meedoet en op een democratische wijze ageert en reageert op problemen in de samenleving. Ons pleidooi is gebaseerd op respect, vrijheid, zelfbeschikking en tolerantie.

    Complicaties

    Wij zijn burgers van Nederland en keuren elke bemoeienis van de Marokkaanse overheid met ons leven hier af. Wij wijzen op de politieke, juridische en maatschappelijke complicaties die Nederlandse burgers met een Marokkaanse achtergrond ervaren in hun relatie met de Marokkaanse staat. Op het vlak van vrouwenrechten, nationaliteit, naamkeuze voor eigen kinderen, religieuze oriëntatie en seksuele voorkeur lopen veel nieuwe Nederlanders vast, elke dag.

    Wij willen baas zijn over ons eigen leven in Nederland. Wij, maar vooral onze kinderen, zijn geen onderdanen van de koning van Marokko. Wij kiezen voor burgerschap van Nederland.

    Binding houden met familie en cultuur, of ons bekommeren om misstanden in Marokko, doen wij liever op vrijwillige basis.

    Wij roepen de politiek, maatschappelijke organisaties en samenleving op ons te steunen. Heb oog voor onze diversiteit en vitaliteit. Wij willen onszelf niet langer als tijdelijke exotische toevoeging beschouwen. Wij onderschrijven de Grondwet naar letter en geest.

    Hoop

    Wij nemen afstand van elke vorm van opportunistische en populistische politiek. Politici die zich hiervan bedienen, geven slechts blijk van hun onmacht, terwijl de samenleving intussen wel uiteen wordt gescheurd. Er bestaat namelijk geen makkelijke oplossing.

    Dit manifest is ook een oproep aan andere Marokkaanse Nederlanders zich op te stellen als verantwoordelijke en volwaardige burgers van Nederland. Veertig jaar geleden was de landing van de eerste generatie. Een generatie vol hoop, maar ook vol angst. Het is de hoogste tijd de blik definitief op Nederland te richten.

    M’hamed Abttoy (cartoonist), Salima Belhaj (D66 fractievoorzitter Rotterdam), Habib el Kaddouri, Farid Aoulad Lahcen (bestuurder Stem Marokkaanse Democraten Nederland), Fouad El Haji (raadslid PvdA Rotterdam), Asis Aynan (schrijver), Mohammed Benzakour (publicist), Abdelghafour Ahalli, Majid Ben Ali, Farid Benkaddour (onderwijzer), Ali Belhaji (onderwijzer) en Said Bouddouft.

    Niemand is gebaat bij éénzijdige propaganda; ben benieuwd!

  5. 10

    Want zeg nou zelf, als je 99% rechtse idioten vraagt of ze zelf kunnen nadenken, wat zeggen ze dan ? En als je het 30% linkse idioten vraagt ? En op welke paradox kom je dan uit ?

    *es kijken of meneertje een hersen heeft*

  6. 11

    @5

    Ik denk niet dat wij of links in het algemeen wilt bepalen wat mensen wel en niet mogen lezen.

    Bovendien denk ik dat ons assortiment boekdelen spreekt wat betreft literatuur met de nodige zelfkritiek of een tegengesteld geluid.

    Tot slot denk ik dat je uitspraak dat links openlijk zegt dat de ‘gewone man’ te stom is om na te denken generalistisch en onjuist is. Links zegt volgens mij veeleer, “Gewone man informeer jezelf, voordat je mee gaat schreeuwen met de massa”.

    Rechts maakt een misplaatst beroep op het ‘gewoon’ zijn van de ‘gewone man’ en denkt dat onderbuikgewauwel de hoogste autoriteit is(Los van de elitaristische verlichtingsfundamentalisten die in een niche leven).

  7. 13

    Maar blijf ik zelf met de vraag zitten waarom er geen rechtse boekhandel bestaat met zo’n positieve insteek in de wereld. Leuk stukje ElEl & Rooie Rat.

  8. 15

    @12 je kan het in de politiearchieven wellicht vinden in de spionnenverslagen van vergaderingen van anarchistische clubjes. Bij de literaire clubjes is het syndicalisme nooit HOT geweest. Die werden ook niet zovaak in elkaar geknuppeld, bedenk ik me.

  9. 21

    Waarom begin je dan geen rechtse boekhandel? Ik denk dat je niet heel ver gaat komen denk ik, wellicht heeft er iemand interesse in “de beste oneliners van Wilders”.

  10. 23

    @19 ja, die worden toch al bevoordeeld en waarom energie steken in iets wat je al hebt… rechtse nette jongens vergenoegen zich ermee hier en daar wat te trollen, richard, lees je mee ? Je staat op Sargasso!

  11. 25

    @17, 20: Ik zou Jaqcues de Kadt overslaan, die man is lid geweest van elk obscuur links clubje dat Nederland rijk was en uiteindelijk in de rechtrvleugel van de PvdA beland. Zijn boeken bestaan dus vooral uit afrekeningen met voormalige vrienden.

    Het goede overzichtswerk over het NAS moet volgens mij nog geschreven worden. Maar je kunt wel een en ander halen uit de biografieen van NAS-voorzitters als Harm Kolthek (SP) en Henk Sneevliet (CPH/RSP/RSAP).

    OVB is mij niet bekend.

  12. 26

    Voor beide kun je ook uitvoerig bij het IISG terecht (http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/Socialezekerheid/instellingen_en_personen/show/NationaalArbeidsSecretariaat), of in het journalistieke werk van Arthur Lehning.
    Wel slappe boeken trouwens waar die Rooie Rat mee aankomt om aan Wouter Bos te adviseren, “iets van Marijnissen”. How To Rule the World van Engler, zou ik dan zeggen, of The Godfs That Failed van een Brits duo journalisten, met snijdende analyse van de ramp die ze op zich af zagen komen.

  13. 27

    Een rechtse boekhandel zou in Nederland ondenkbaar zijn. Als iemand een boekhandel De Rechtse Rakker zou beginnen dan zouden de Molotov cocktails en bakstenen al gauw door de ruiten vliegen. Maar dat is natuurlijk heel democraties.

  14. 29

    Ik zat te denken (yep, sorry, gebeurt nou eenmaal):

    ‘De Rooie Rat’

    Is dat niet een muis waar de geschiedenis gehakt van heeft gemaakt?

    Met Kameraden Groet,

    Uw immer trouwe Soldaat Richard!

    p.s.: dood aan Amerika, natuurlijk. Was ik even vergeten.

  15. 30

    ff zere neus: die crisis is niet leuk meer. De reële economie gaat ook op z’n bek. Waarschijnlijk geen depressie maar toch. De jaren tachtig zijn terug en niet zo’n beetje ook. Liep de kunst toch op de realiteit vooruit.

  16. 32

    Karsa, als we allemaal nou een stapje of 90% terugdoen, dan valt het wel mee toch ? Ik blijf wonen waar ik zit tegen 1/10 van wat ik nu betaal, want mijn hypotheek is ook tereggebracht naar 1/10.

    Niet kunnen ? Het is vooral een kwestie van willen. Doelbewust expliciet je doel willen willen. Leve de 21e eeuw !

  17. 33

    ‘Het linkse boek’ ? Sorry, ik moet even schokschouderen, zo ongeveer als men een heel groot stuk koude lever in een keer probeert door te slikken om zeven uur ’s ochtends. Maar ik ben er weer. Eh, wat leuk en ouderwets, jongens. ‘Het linkse boek’. ‘Terugneuken’. Jaja. Spontaniteit is leuk, hoor, maar moeten dit soort kreten niet een heel klein beetje langs een redactionele meetlat gelegd worden ? Overigens is het wel een fijn interview. Ondanks het feit dat het onderwerp zelf aandoet alsof het een baard heeft die al sinds de jaren zestig niet meer geschoren is geworden. En in het einde van het neoliberale tijdperk geloof ik niet – dat tijdperk was al niet zo liberaal, en aflopen zal het voorlopig wel niet doen, zeker niet hier te lande waar rechts allicht de volgende verkiezingen wint, al rijdende op een golf van xenofobie. ‘Terugneuken’. My ass.

  18. 34

    @m44 voor mij valt het ook wel mee. Maar ik krijg toch wel een beetje zo’n 9/11, golfoorloog 1, nieuwskick. Willem Middelkoop bij DWDD. Een expert naast Freriks die om acht uur de crisis duidt voor het volk. Een apart journaal logo, met het woord crisis in het rood en een neerstortende koers. En de gifbeker is nog niet leeg.

  19. 35

    De winkel heeft geen eigenaar. Er is een stichtingsbestuur
    Dan zal die stichting wel de eigenaar zijn.

    te wijzen op de tegenstrijdigheden in de ondemocratische doelen die hij nastreeft, maar voert onder het mom van democratische principes
    Hoe nu, Radikaal Links die op komt voor het democraticisme? Boeken over de éenpartijheilstaat verkopen zeker niet zo goed meer.

  20. 36

    @27: Om in de geest van kleuren, alliteratie en éénlettergrepig zelfstanding naamwoord te blijven, how about “De Blauwe Bal”?

    Begin een rechtse boekhandel zou ik zeggen. Het zal wel meevallen met die bakstenen en molotov cocktails, denk ik.

    Ik ben nog nooit in de Rooie Rat geweest, maar boekenzaken zijn geweldig. Ik houd de RR in gedachten, next time I’m in Utrecht. Als jij de BB of iets dergelijks -ik laat de naam aan jou als entrepeneur over- begint, kom ik ook zeker bij jou neuzen :-)

  21. 40

    Net zo min als ik het heb op christelijke boekwinkels, heb ik het op dit soort ‘linkse theologie winkeltjes’.

    Overigens, ben lid van GroenLinks.

    Nog meer overigens: het wordt hoogtijd om eens op te houden met die primitieve ‘geenstijl’ termen in titels en teksten.

  22. 41

    @jb #40

    Jammer dat je er zo over denkt. Ik denk dat de Rooie Rat inmiddels wel het ‘linkse theologie winkeltje’ overstegen is.

    En hoewel ik zeer tevreden ben over ons interview deel ik wel je commentaar op de ‘geenstijl’ termen, maar goed dat kan ook welbeschouwd als een kwestie van smaak gezien worden.

  23. 42

    Terugneuken met linkse boeken?

    Hebben jullie niks beters te doen dan met kinderachtige welles-nietes spelletjes te spelen je gelijk na te jagen?

    Ga verdomme eens werken!

  24. 46

    Leuk artikel en lijkt me een leuke winkel, al zijn we het ideologisch gezien waarschijnlijk niet helemaal met elkaar eens.

    Ik vind links in Nederland ook wel een relatieve term. De PvdA en Groenlinks zijn door de tijd volgens mij flink naar de rechterkant opgeschoven, al is het nu natuurlijk een mooie tijd om te ageren tegen het vreselijke marktmechanisme …

    Rechts is volgens mij altijd al een stuk minder activistisch geweest dan links, wat het ontbreken van de rechtse boekhandels zou kunnen verklaren (zeker niet het ontbreken van boeken).

  25. 48

    @8 dick, je hebt niets gemist, jou constatering is correct. media was vooral geïnteresseerd in spionage zaak. Aandacht aan de essentie van het manifest werd niet uitzendbaar geacht!!!