Rij niet hard, rij niet zacht, maar rij gewoon lekker door

Waarin de auteur een lans breekt voor links rijden.

Het milieu is niet gebaat bij constant wisselende snelheden of opstoppingen op de snelweg. Tachtig-kilometerzones en ontoereikende hoeveelheden asfalt zijn bijzonder slecht voor het milieu.

Een beetje automobilist weet dat je met een liter benzine op een lege snelweg veel meer kilometers kunt maken dan in stadsverkeer. Remmen en optrekken kost meer brandstof dan doorrijden. Een constante snelheid volhouden, kost de auto nu eenmaal de minste energie.

Als we de luchtkwaliteit langs de snelwegen rond de grote steden willen aanpakken, dan is een verlaging van de snelheid geen oplossing. Want over welke snelheid hebben we het eigenlijk? Het verkeer staat voornamelijk stil – met draaiende motor – en of dat op zich al niet erg genoeg is, leggen we een extra flessenhals aan door de maximum snelheid te verlagen. Nu moet ook op een rustig verkeersmoment iedereen inhouden. Dat kan alleen maar tot meer filevorming leiden.

‘Links’ rijden, en dan bedoel ik milieubewust rijden, is doorrijden. Niet met 130 kilometer per uur natuurlijk, want hoe sneller je gaat, hoe meer benzine je verbruikt. Als je in heel Nederland op elk moment van de dag honderd zou kunnen rijden, dan levert dat veel meer tijd- en geldwinst op dan de 130-onzin van de VVD en de PVV. Bovendien levert het veel meer milieuwinst op dan de 80-kilometeronzin van links.

Maar niemand wil er aan. De werkgever wil zijn kantoorslaaf in een kantoor zien en dus moet u elke dag de file in om op uw werk achter de computer van de baas te gaan zitten. Geen VVD’er die ooit iets over thuiswerken of flexibele werktijden heeft gezegd. De milieufanaat wil de automobilist liefst de auto uit, hoewel veertig jaar mobiliteitshinderend beleid nog geen enkele daling in autobezit en -kilometers heeft bereikt. De milieufanaat gelooft er echter in als een ouderling in het Scheppingsverhaal.

Er bestaat in Nederland geen partij die eerlijk is over milieu en mobiliteit. Niet op links en niet op rechts. Links vindt dat u eigenlijk helemaal geen auto moet hebben en rechts vergenoegt zich met het oplepelen van kiezers door middel van populistische onzin over snelheidsverhogingen.

Over twintig jaar zijn auto’s zo schoon als fietsen. Reken er maar niet op dat de milieubeweging dit zal erkennen. De dan nog ernstiger verouderde infrastructuur zal niet worden aangepast, want dat kost vierkante meters grasland en daar wonen korenwolven of geelgerande watertorren of kluten. En reken ook niet op rechts. Uw baas wil u nog altijd op kantoor zien en de VVD wil ondernemers niets opleggen.

En terwijl u in 2032 de file staat, wordt op de radio Marianne Thieme geïnterviewd. De oude politica klaagt steen en been over roadkill. En u weet: het komt nooit meer goed.

Foto flickr cc Komimo

  1. 1

    Het is meerdere malen onderzocht dat bij veel op en afritten 80km de ideale snelheid is. Sneller komen er te grote snelheidsverschillen. Juist remmen leidt namelijk tot files. Kortom op de ring van Amsterdam is het dus helemaal geen slecht idee.

    Dan komt een hele golf over links en rechts. Neemt allemaal niet weg dat langs de ring A10 wonen in Amsterdam in 2010 gelijk gesteld is aan 17 sigaretten per dag roken. Niet echt een vrolijk idee. Hetgeen het zo schadelijk maakt is het fijn stof. Dit stof komt voornamelijk van de uitlaatgassen, autobanden en remmen. Ongeveer 3 keer schadelijker zijn de scooters. Juist in binnenstedelijk verkeer zou elektrisch vervoer een grote rol kunnen spelen. Hier is autonomie(bereik) namelijk veel minder belangrijk.

    hier wordt wel degelijk wat aan gedaan door de overheid(al is het zwalkend beleid). Kortom niet te zuur Komino.

  2. 2

    factchecker:

    ‘Geen VVD’er die ooit iets over thuiswerken of flexibele werktijden heeft gezegd.’

    24 miljoen voor thuiswerkfonds
    De landelijke overheid stort 24 miljoen euro in een fonds waaruit thuiswerken kan worden gestimuleerd. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) woensdag tijdens de behandeling in de Tweede Kamer van de begroting van haar departement. Door thuiswerken wil de VVD-bewindsvrouw het aantal files terugdringen.

    http://www.netflex.nl/actueel/nieuws/110-24-miljoen-voor-thuiswerkfonds

  3. 3

    Er bestaat in Nederland geen partij die eerlijk is over milieu en mobiliteit … Links vindt dat u eigenlijk helemaal geen auto moet hebben

    Hoe eerlijk wil je het hebben? Als je een waarheid niet wilt horen, wordt ze nog niet minder waar.

    NB. Ik ben de eerste om toe te geven dat het gros van de Nederlanders nog niet toe is aan het idee van geen auto hebben en dat het dus (nog) geen realistische optie is, tot de brandstofprijs echt de pan uit rijst.

  4. 6

    – Er zijn nu al auto’s die even zuinig zijn als fietsers, mits de vormgeving is aangepast en een snelheid van 20 km/uur wordt aangehouden om te voldoen aan de natuurkundige wetten!
    – Hoe hoger de snelheid hoe minder auto’s de weg kan verwerking. Dat is mede de zin van de lagere (advies)snelheid bij druk verkeer.
    – Voor vrachtauto’s, bussen e.d geldt een max snelheid van 80 km/uur. Voor de veiligheid en de verwerking van veel auto’s is dan een gelijke snelheid van andere auto’s beter. Dat het ook voor het milieu beter is, is een prettige bijkomstigheid.
    – Volgens de wet behoud reistijd blijkt dat met meer thuiswerken men eerder geneigd is verder van het werk te gaan wonen, waardoor per saldo nauwelijks minder km’s worden gereden, soms zelfs meer.
    – Het is gemakkelijker een populisties stukje te schrijven als je niet gehinderd worden door kennis.

  5. 7

    Ik zou een studie moeten maken voor een precieze prijs, maar ik denk dat het er ongeveer op neer moet komen dat een modaal salaris onvoldoende is om én een auto (met zeg 40 reiskilometers per dag) én de vaste kosten (huur/hypotheek, eten, kleding, GWE, TV/telefoon/internet abbo) van te betalen. Ik ben bang dat dat betekent dat er nog wel een factor 5 op de benzineprijs bij zal moeten komen. En dan nog zie ik de mensen eerder het gemeentehuis in brand steken dan hun auto van de hand doen.

  6. 8

    Alleen de tijdswinst staat mij dan weldegelijk aan.
    Bij 120 rijd ik 128/130, bij 130 rijdt ik zo’n 138/ 140 (met de flitsbrigade in het achterhoofd, maar ik heb nooit nooit een snelheidsboete gehad tijdens m’n bijna 30-jarige bezit van een rijbewijs)
    S’nachts trek ik wat sneller door, soms geen hond op de snelweg te bekennen, leeg.
    Nu woont m’n lief in Parijs, meer dan 550 km rijden.
    Dan leidt 20 Km per uur sneller te rijden op zo’n totaal van 550 km tot een weldegelijk relevante tijdwinst.
    Maar goed, zoals gezegd, bij de bestaande situatie ben ik reeds tevreden want geen problemen > lees boetes.
    Gezeur over milieu los je op door betere filters, elektrisch rijden etc.

    @roland:

    Ik was laats even in Montenegro en de stank van uitlaatgassen, prikkend in je ogen, de technologische ouwe troep die daar rondreed, deed me beseffen dat de roep om schonere auto’s met filters en technische verbeteringen enorm hebben bijgedragen aan tegenwoordig bijna frisse lucht langs de snelwegen alhier.
    De maximum snelheid in Montenegro was overigens bijna overal 60 km per uur.
    Om het even, met stinkbakken 60 dan wel 120 rijden maakt geen hol uit,
    vooral de stank in de binnenstad was penetrant.
    Soms is het goed om even jezelf te herijken in andere landen, continenten en culturen, kijk je er daarna thuis weer fris en realistisch naar wereld om je heen.

  7. 9

    “Om het even, met stinkbakken 60 dan wel 120 rijden maakt geen hol uit” Geloof je hetzelf?

    Dat we ons afval – niet alleen vuile auto’s – graag over de grens dumpen is bekend.

  8. 10

    Zo lang zelfs groene linkse mensen oude Volvo’s met een gastank (want super schoon, bijna frisse berglucht) rijden en maatschappijkritische jeugdigen zonder enige schroom in een vliegtuig stappen om aan hun maatschappelijk vereiste ‘andereculturenbeleven’-gerief te komen, zal er zelfs geen begin gemaakt worden met de ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ vereiste van verandering. Dan kan je van de klimaat-ontkenners en -ignoranten niet verwachten dat die wel hun wegen verleggen.

    Het milieu wordt past echt een issue als men letterlijk aan het stikken is.