Quote du Jour – Amerikaanse autolobby vliegt uit de bocht

Quote du Jour “We don’t want our automobile industry to go down, but on the other hand, they’ve made a lot of bad choices” (Wall Street Journal)

Senator Orrin Hatch (Republikein, Utah) is bezorgd over de hoeveelheid financiële steun die de noodlijdende Amerikaanse autoindustrie zoekt bij de overheid om te overleven. Binnenkort gaan de grote drie uit Detroit: General Motors, Ford en Chrysler een lobby starten in het Congres om goedkope leningen los te krijgen ter waarde van 25 tot 50 miljard dollar. Dit geld zeggen de autofabrikanten nodig te hebben voor de ontwikkeling van zuinigere en schonere technologie (FD.nl). De afgelopen jaren stapten Amerikanen massaal over op zuinigere, kleinere buitenlandse auto’s.

Decennialang heeft de Amerikaanse autoindustrie geweigerd te investeren in brandstof efficiency. Al Gore schamperde in zijn Inconvenient Truth al dat met het huidige innovatietempo Amerikaanse auto’s pas over 25 jaar zo zuinig zullen zijn als Japanse auto’s in 1990. Maar nu door de hoge olieprijs de Amerikaanse slurpbakken ook onder de eigen bevolking impopulair zijn geworden klopt de industrie doodleuk aan bij de overheid. Tot zover het stoere imago en het kapitalistische ideaal van het dappere risico nemende bedrijfsleven… Terwijl in Europa de autoindustrie haar innovatie grotendeels zelf heeft mogen betalen houden hun Amerikaanse collega’s gewoon hun hand op als de eerste de beste subsidiespons.

Maar deze nieuwste autolobby komt op een kwetsbaar moment in de Amerikaanse democratie, zowel Obama als McCain hebben al aangegeven dat ze de grote drie uit Detroit niet laten zakken. Ze zouden zo maar eens stemmen verliezen in de Mid-West… Toch zijn er ook verontwaardigde reacties te horen op deze lobby die de belastingbetaler laat opdraaien voor jaren visieloos wanbeleid: Detroit’s Blackmail Attempt Is Beyond Shameless (WSJ), dus wellicht is het nog geen gelopen race voor Dodgypodgy en kornuiten?

  1. 1

    Nu Europa op advies van de VS al zijn subsidies aan het afbouwen is en de JSK’s als slippendrager van de grote vrijheid en non-subsidiabele economie zijn gerecruteerd gaat Amerika om.

    Subsidie is het nieuwe geloof!

    Zou JSK volgen?

  2. 2

    Wat zou Rutte’s reactie zijn op dit prachtige voorbeeld van de werking van de vrije markt, technologische vooruitgang etc.?
    /crosstopic

  3. 3

    Sinds Lee Iacoca is het in Detroit al gewenster dat je goed fondsen uit DC kunt halen dan dat je goed bent in het leiden van een bedrijf.
    Hopelijk snapt Obama/McCain dat de beste manier om de bedrijven weer concurrerend te laten worden is het ze zelf uit te laten zoeken.

  4. 4

    @2

    Dat het werkt.

    De bedrijven die niet mee willen innoveren, krijgen uiteindelijk de deksel op de neus en verdwijnen.

    Tenzij politici met slappe knieen ze weer gaan redden natuurlijk.

  5. 6

    een senator uit Utah FLD kerkgangers.
    hele enge mensen.
    50 miljard is peanuts ,
    Detroit is heden ten dage een dodenstad met een absurd hoog werkloosheidsgehalte en ditto criminaliteit.
    Sociale hulp heet dat.
    hoeveel geld hebben we toendertijd in Born gestoken voor de volvootjes waar we nu met pijn en moeite nog 1 uitvoeringkje van de smart maken?
    fokker DAF ach .

  6. 10

    @Martijn, 9:

    Het artikel haalt dat ook aan:
    As a practical matter, Americans could choose to buy more Detroit cars. Frankly, they should — considering such outstanding products as the Ford Focus, a fuel-efficient and comfortable compact, and the Chevrolet Malibu, a terrific new mid-sized sedan. But they’re not. Americans are voting with their dollars, which is their right.

  7. 11

    Fraai staaltje dubbele moraal van het bedrijfsleven. Ondernemersrisico’s zijn alleen leuk als het geld oplevert. Bij verliezen kloppen we doodleuk aan bij de overheid.

  8. 12

    Die lui in Detroit zouden eindelijk eens het voorbeeld van de Japanners moeten volgen en stoppen met denken volgens de massaproductie-filosofie. De japanners zijn, ook in hun volledig amerikaanse fabrieken, sneller in staat om productie en producten aan te passen aan veranderende marktwensen. Dat de grote drie (overigens, in sommige lijsten zoals de Global Fortune 500 is Toyota inmiddels de grootste autoproducent) jarenlang inefficiente processen in stand hebben gehouden moeten ze maar eens bezuren. Alleen een grote crisis kan ze nu nog echt redden, omdat dat de noodzaak voor verandering pas echt duidelijk maakt. Er zijn al mensen die dat sinds de jaren 90 roepen, trouwens.

    By the way, dat instandhouden van inefficiente processen gebeurt met steun van de vakbonden die bij de Amerikaanse fabrieken van de Japanse merken niet welkom zijn vanuit de fabrieksarbeiders, ondanks medewerking van de bazen…

  9. 13

    @6: Je ligt een beetje achter. Tegenwoordig worden er Mitsubishu Colts en Outlanders in Born gemaakt en binnenkort ook twee types SUV’s voor Citroen en Peugeot. De vraag naar productie is momenteel dusdanig hoog, dat er met rappe spoed banen bij komen.

  10. 14

    Ach, dat is nou eenmaal het risico van verantwoord zaken doen. Met de continuïteit in het achterhoofd bedr.ec. afwegingen, acceptabele risico’s genomen enz.?.…ik zeg dan altijd maar zo: als met de de fundamenten, de pijlers dan maar niet gerotzooid is. Een face- lift, een omkat, nieuw bloed nieuwe ideeën wat overheidsbluswater er tegenaan (100 mld Fanny Mae & Freddy Mac) kan je best dat orkaantje of felle uitslaande brand weerstaan.

    Ik moest daaraan denken toen ik van de week de presentatie (animatie) van het NIST zag m.b.t. instorten WTC 7 op 9/11. (Elk vloerdeel of etage een bedrijf(-sonderdeel), het WTC 7 representeert de VS of multinational). Uiterlijke schijn wat brandjes veel rook het Janboerenfluitjesverstand de ogen bedrogen…Enron pancaked in 8 seconden door z’n hoeven..

    Pull it!

  11. 15

    Zo is het altijd gegaan. Zoals Chomsky altijd uitlegt: het zogenaamde vrije markt kapitalisme is een systeem waarbij de kosten (en risico’s, zie Fanne en Freddie hiernaast) publiek zijn, en de winsten particulier:
    (…) if you have the power, you expect protection from the state, and that’s not marginal. If you look over the dynamic sectors of the U.S. economy today—telecommunications, internet, computers, biotechnology, automation run through it—and look into their history, you’ll discover that virtually, without exception, they were developed, designed and paid for by the general public, at public expense. So cost is socialized. Profit is privatized. (http://www.democracynow.org/2000/2/3/noam_chomsky_globalization_the_new_face)

  12. 16

    dat doet me deugdt bismarck , kan me de tijden herrineren dat de ministers stad en land afleurden met over capaciteit.

    in 2006 was het nog zo:

    Intussen is de regering gevraagd NedCar in ieder geval – met overheidssteun – open te houden. Maar de Europese wetgeving staat dat niet toe en bovendien voelt het Ministerie van Economische Zaken er weinig voor. Niet vreemd, want sinds de fabriek in Born 38 jaar geleden – als werkgelegenheidproject – werd geopend, is er al een miljard euro aan overheidsgeld naar toe gegaan. Het open houden van NedCar lijkt dus vechten tegen de bierkaai.

    1 miljard heer Bismarck. 1 miljard,.,,
    .

  13. 17

    Niet om dit berichtje zelf, maar ter reflectie: dit soort berichtjes gaan altijd over de ‘Amerikaanse’ dit of dat, nooit over de Europese dit of dat. Is de Europese autoindustrie niet groot genoeg? Zijn Europeanen te braaf en puur? Wat voor idealistisch zelfbeeld ligt er aan deze pre-occupatie voor Amerika ten grondslag?

  14. 18

    @15, het geval van Fannie en Freddie ligt toch wel iets gecompliceerder, hoor. Hun hele operatie is altijd al beperkt door de overheid, vanwege het grote economische belang en de rol die ze hebben.
    En Chomsky is een interessante vent, maar hij gaat in dat citaat wel heel kort door de bocht. Alsof bedrijven niet hebben geinvesteerd in de ontwikkeling van telefoons, het internet en applicaties. Kan je je de UMTS veiling nog herinneren?

  15. 19

    @16: Tja, ga maar eens uitrekenen wat levenslang een paarduizend uitkeringen betalen kost, dan bepalen we daarna of we het financieel verantwoord is (en een bronnetje voor dat miljard mag ook). De mensen die bij Nedcar werken kunnen in meerderheid niet snel een andere baan vinden, dus je kunt er makkelijk vanuit gaan dat de helft van hen voor de rest van hun leven een uitkering had gehad du moment dat de fabriek gesloten zou worden. Nu is de fabriek over haar dode punt heen en levert steeds meer werkgelegenheid en daarmee het nodige belastinggeld voor de staat op.

  16. 20

    juist bismarc kunstmatige werkgelegenheid.
    het is een gevolg van de sluiting van de mijnen.
    Hoezo nedcar mensen niet herplaatsbaar ?
    Hebben ze gouden handjes dat ze nu SUV’s gaan produceren terwijl die markt booming bizniz is?
    Wat doen we als de gasbel leeg is met al die mensen van de Gasunie? een eeh windmolenfabriek beginnen of laten we de markt zijn werking doen ?

    Als je een spiegel kunt monteren kun je ook asperges steken is toch de huidige wetgeving?
    JP steekt er in ieder geval geen cent meer in.
    als iets niet rendabel is sluit je de toko ,behalve als je overheid heet..
    Die 1 mld heb ik uit het financiëel dagblad gehaald, de desinvesteringen uit de particuliere sector daargelaten.
    In totaal 4 miljoen karretjes in 38 jaar historie.
    Limburg de ghakste..