PvdA-flirt met Marcouch steeds slechter uit te leggen

Eén PvdA’er lijkt vooralsnog vrijgesteld van Wouter Bos’ recente oproep om compromisloos pal te staan voor de Westerse waarde om kerk en staat te scheiden. Waar de Amsterdamse stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch eerder koranlessen introduceerde op openbare scholen en de handenschudloze groet bij vrouwen, pleit hij nu voor een apart stadsdeel waar de Islam zich kan ontwikkelen. In het Parool laat hij over het plan optekenen: ”Er kan een bloeiende moslimgemeenschap ontstaan met voldoende sociaal kapitaal. De moslimminderheid wordt dan een pluspunt.”

De eerste kritiek uit zijn eigen partij is al te horen, tweede-kamerlid Jeroen Dijsselbloem liet weten dat niet het stadsdeelkantoor, maar de moskee de plek is waar een moslimgemeenschap omheen kan bloeien. Vanuit de progressieve hoek van de partij liet Eddy – ‘God er uit of ik er uit’ – Terstall weten: “Op de één of andere manier lijkt Marcouch niet door de PvdA geremd te worden in zijn uitspraken. Dan zit er weinig anders op: met z’n allen op een andere partij te stemmen bij de volgende verkiezingen.” Ook andere progressieven gaan steeds meer twijfelen over de intenties van Marcouch. Dat de PVV kamervragen wil stellen over de uitspraken van de baas van Slotervaart, dat zal niemand verbazen.

Prangender vraag is, wat moet de PvdA met Marcouch? De recente Resolutie Integratie van de partij wil de grens tussen kerk en staat weer herkenbaar maken en pleit er voor dat tolerantie geen reden mag zijn om kritiek op religies en culturen achterwege te laten. Wat doe je dan met een rising star binnen de partij die keer op keer duidelijk maakt een broertje dood te hebben aan dit soort waarden. Scheiding van kerk en staat is leuk en aardig in Den Haag of Staphorst, maar geldt niet in Amsterdam Slotervaart. De maatschappij moet een compromis sluiten met religie, vindt Marcouch. En gezien de bestuurlijke onrust in het stadsdeel, duldt Marcouch op dat punt weinig kritiek.

Daar staat wel iets tegenover. Ahmed Marcouch is namelijk ook De Nieuwe Arbeider. Het vleesgeworden voorbeeld van wat je als analfabetisch immigrantenkind in Nederland kunt bereiken. En voorbeelden kunnen waardevol zijn. In zijn uitspraken en beleid is Marcouch daadkrachtig. Je gaat als Islamiet niet zwelgen in zelfmedelijden en hulpbehoevendheid, maar je steekt je handen uit de mouwen, je leert een vak en gaat aan het werk. Marcouch gelooft in zelfemancipatie, niet in betutteling. Kortom, de pak-jezelf-aan-aanpak van Marcouch kan de PvdA prima gebruiken als antwoord op de pak-hullie-hard-aan-aanpak van rechts. Als zelfemancipatie de beste manier van emanciperen is, dan is Marcouch je man.

De vraag is uiteraard, of die emancipatie zich niet slechts beperkt tot economische emancipatie. De vleierij die Marcouch heeft met zijn geestelijke inspirators, roept vragen op over wat Marcouch nou precies onder emancipatie verstaat.

Cynisch genoeg zal de kwestie Marcouch waarschijnlijk geen rel worden zolang Wouter Bos zich als minister van Financiën electoraal uitstekend manifesteert. De ‘ferme’ Resolutie Integratie die PvdA-voorzitster Lilliane Ploumen onlangs presenteerde, zal waarschijnlijk zonder veel tam tam op het komende partijcongres worden afgehamerd. (Een resolutie overigens, die religie allerminst afwijst als overheidsinstrument in het openbare onderwijs.) Tsja, en dan is het afwachten. Gaat de PvdA het religieuze gedraai van Marcouch afremmen, of wordt hij als emancipatieheld de partij binnen gehaald? Die keuze is waarschijnlijk niet zozeer een principiële overweging, maar een electorale. En met de grote sympathie voor PVV-leider Wilders onder de PvdA-aanhang zou dat best nog wel eens een lastig rekensommetje kunnen worden.

Aan de rekenvaardigheid van PvdA-leider Bos zullen niet heel veel mensen twijfelen. Maar voor de progressieve sociaal-democraat zou het prettig zijn als Bos meer in huis had. De Resolutie Integratie en de plannen van Marcouch verdragen elkaar slecht. Tijd om dat eens uit te leggen.

  1. 1

    Marcouch is geen sociaal-democraat. Hij moet uit de PvdA stappen en zijn eigen sociaal-islamitische partij oprichten. Landelijk is dat misschien nog niet levensvatbaar, maar in Amsterdam kan die een machtsfactor van betekenis zijn. Bovendien geeft een eigen partij Marcouch alle ruimte om lekker de baas te spelen; iets wat hij op basis van zijn mediaoptredens graag doet.

  2. 2

    Scheiding van kerk en staat is onder dit kabinet geen thema, integendeel. De gristelijke waarden worden zonder al te veel voorbehoud als leidend gebracht. Zie de merkwaardige oekaze van Guusje Ter Horst dat er wel de hulp van God Almachtig mag worden ingeroepen bij de eed van politiemensen, maar niet die van Allah.

    Marcouch’ blikvernauwing is dezelfde als die van Balkenende die vindt dat je zonder geloof geen structuur in je leven hebt of Huizinga die gewoon een rijke man had getrouwd als ze niet gelovig was geweest.

    Ik heb het hier al eens eerder gezegd: misschien wordt het tijd om een Nederlandse tak van de Church Of The Flying Spaghetti Monster op te richten. Godsdienst wordt hoe langer hoe meer als leidend baken in normen en waarden gezien, ongeacht of het uit een gristelijke of een islamitische visie komt.

  3. 3

    Voor mij het zoveelste bewijs dat de PvdA een schipperende middenpartij is geworden, zoals het CDA dat altijd al was.
    A roepen, B doen uit electoraal gewin. Mannetjes/vrouwtjes op postjes krijgen en houden.
    Slap reageren op mensen als Marcouch.
    Slap meeregeren met mensen als Rouwvoet.

    Verbazingwekkend dat mensen als Terstal zoveel “incidenten” nodig blijken te hebben om dit in te zien.

  4. 4

    Ja daar begint het mee. Eerst een moslim superstadsdeel. Vervolgens wordt sharia binnen dat gebied afgekondigt daarna gaan ze streven naar uitbreiding van hun territoir en voordat je het weet is er een burgeroorlog gaande omdat de moslims een eigen staat willen in Nederland.
    Marcouch is een WOLF vermomd als een schaap.

    ps. Marcouch denkt dat een moslimsuperstadsdeel zal gaan bloeien en welvaren. Ik WEET dat het binnen no time zal gaan uitgroeien in een GHETTO en een NO GO ZONE er zijn genoeg hedendaagse voorbeelden van achterstandswijken die gedomineerd worden door moslim inwoners om dat te bewijzen

  5. 5

    @4: Een heel aannemelijk en angstaanjagend scenario. Als ik jou was zou ik wegvluchten voor het te laat is! Ik heb gehoord dat op Groenland nog geen moslims zijn. Niks voor jou? Het is onderdeel van de EU, dus je kan er zo heen.

  6. 6

    Ja laat Rez maar boven de poolcirkel gaan wonen, dat is het rustigst voor hem/haar. Moslims overleven daar de ramadan namelijk niet als die valt in de zomermaanden waarin het 24 uur per dag licht blijft.

    Maar verder Rez denk ik dat het wel zal meevallen, kijk om je heen in de tijd en ruimte. Nederland kent geen NO GO zones en zal die ook niet snel krijgen (te hoog welvaartsniveau, goed sociaal vangnet). De New Yorkse wijk Harlem was lange tijd een NO GO zone voor witte mensen, ik ben er begin jaren ’90 nog doorheen gelopen zonder kogelwerend vest, viel best mee, inmiddels is het een welvarende wijk geworden. Het loopt wel los Rez.

  7. 7

    Eens met #1: Marcouch lijkt haast bewust de integratie-pogingen van zijn nationale partijbazen te willen ondergraven. Begin dan een eigen partij.

    Aan de andere kant, zoals Perik ook weer stelt: de PvdA blijft een partij voor de emancipatie van zwakkeren, en dus ook allochtonen met een achterstand. Maar ja: zoals eerder gesteld: Marcouch lijkt die emancipatie (=integratie) pogingen niet te steunen.

    @Perik “Scheiding van kerk en staat is leuk en aardig in Den Haag of Staphorst, maar geldt niet in Amsterdam Slotervaart.”
    Leuk dat je Staphorst aanhaalt, want volgens mij wil Marcouch juist een soort islamitisch Staphorst van zijn stadsdeel maken. Aan de andere kant kun je er dan ook weer niet heel erg tegen zijn: gelijke monniken (of imams) gelijke kappen. Het is alleen aan de PvdA om te beslissen of ze dat onder hun paraplu willen. Lijkt me niet.

  8. 8

    Als je het mij vraagt wordt die Marcouch veel groter en belangrijker gemaakt dan hij is. De man is niet meer dan stadsdeelbestuurder. Op de politieke ladder sta je dan zo’n beetje op de hoogte van een wethouder in Valkenswaard, of Brunssum, of Maassluis.

  9. 11

    Nouja niet om dezelfde redenen als jij denk ik, maar.. als de integratie voor sommige jonge moslimmannen zo moeilijk lijkt te gaan waar er weinig sociale controle is, misschien zouden ze beter functioneren onder een ander regime.

  10. 13

    Er is in Nederland wel een scheiding tussen kerk en staat, maar in het geheel geen scheiding tussen religie en staat. Daarom hebben we ook een paar van die partijen die menen dat in de bijbel iets zinnigs staat over landsbestuur. Het is onmogelijk om mensen te verbieden bepaalde dingen te vinden vanuit geloofsovertuiging. Neemt niet weg dat het wel zorgelijk is dat een groot deel van de bevolking meent te moeten stemmen op mensen die hun mening op religie baseren.

  11. 14

    pff Marcouch laat even een proefballonnetje op en de autochonen rollen weer over elkaar heen..

    De werkelijkheid is dat veel van de moslims de nl discussie koud laat en rustig verder gaan met wat ze altijd doen (in hun eigen parallelle kringetje)

  12. 17

    @parallele kringetjes, misschien het kringetje binnenlands bestuur waarin elatik pleit de stadsdelen nu maar vast te voegen.
    *cynisch Ik stel voor Geuzenveld & Bos en Lommer & Westerpark tot Stadsdeel Mekka West te fuseren. Dat
    wordt dan voor de moslims dus want de Indische Buurt zijn ze net aan het opknappen, dus daar in Zeeburg zitten de djellabahs toch al niet meer en bovendien zit ik daar.
    Als alle gospelkerken dan naar zuidoost verhuizen voor zover dat niet al was, ik geloof alleen de baptist church op de middenlaan moet daar nog weg want daar zit natuurlijk het aloude jodenghetto en aan de grachten natuurlijk de reiki lui en overige spirituele stenenknuffelaars want zo blijft dat blank en 40+ en dan doen we alle stoa in noord want die zijn onverschillig over met het pondje moeten.
    *

  13. 18

    @ Larie: de islam wordt wel eens vergeleken met een rotsblok op de bodem van een rivier.. de rivier stroomt, maar het rotsblok blijft vast op de bodem liggen

  14. 19

    Helemaal eens met Chiel en diens post #13. Er is in Nederland een scheiding tussen instituties, niet tussen geloof en wet. En die wazigheid laten de g´looovigen graag in stand.

    Voorts zie ik dat Ahmed Marcouch op zijn manier probeert ´iets´ te doen aan ´het Marokkanenprobleem´. Hij probeert het via de moskee en nu dus via het culturalistische proefballonnetje van meer Marokkaanse cultuur op straat.

    Zoals ik in mijn commentaar op Khalid Benzakour´s gemakzuchtige onzinstuk betoog, zijn een gemis aan sociale controle buitenshuis en een politie die in feite de thuisregels ook buiten hanteert, debet aan de situatie.

    Maar die cultuur exporteren naar een wijk in Nederland, dat is niet te doen. Je kunt niet zomaar proberen de straatcultuur van – pak ´m beet – Oujda te verplaatsen naar Amsterdam Slotervaart.

    Want dan blijft het nog steeds zo dat, als je probeert een oud vrouwtje te beroven in Oujda, je grote kans loopt op een forse lijfstraf. Hier in Nederland krijg je een taakstraf en een ´dat mag je nóóit meer doen!´ van een grijze man/vrouw met opgeheven vingertje in een zwart pakkie achter oud gelakt hout.

    Nee. Dan dit:

    1. Spreek af dat we eerst eens onderscheid gaan maken tussen ´de Marokkanen´ en ´de Bontkraagjes´ die de boel verkloten. Isoleer ze, benoem ze.
    Dus vanaf nu spreken we allemaal, collectief, over ´de Bontkraagjes´. Veel Nederlanders van Marokkaanse afkomst zijn het met recht spuugzat dat ze op één hoop gegooid worden met die onopgeleide, criminele idioten die de hele nacht op een straathoek hangen. En Marokkaanse ´voorbeeldfuncties´ zijn nu juist keihard nodig, of die voorbeelfuncties dat nou leuk vinden of niet.

    2. Dito moslims en Bontkraagjes.

    3. Maak noodverordeningen mogelijk. In het kort: jij snoepje stelen, jij wapenstok op je knar. Precies zoals in Marokko, waar opmerkelijk weinig snoepjes gestolen worden.
    (Wat mij betreft trouwens ook van toepassing op dom blond volk met petjes op dat op zaterdagnacht de kernen van kleine dorpen sloopt.)

    4. De politie mag tegenwoordig bij controle van een dure auto of boot aan de eigenaar vragen waar hij het geld vandaan haalde om dat leuke speelgoed te betalen. Breid dat uit naar jongens die opeens, en uit het niets, rondcrossen op de nieuwste Aprilia in de dikste, nieuwe leren jacks (met überdikke bontkraag uiteraard) terwijl ze op papier een uitkering trekken.
    De reden: de Bontkraagjes zijn over het algemeen vrij dom. Want hebben ze geld gescoord met de één of andere illegale actie, dan zal de hele wijk dat weten d.m.v. een glimmende scooter en een nieuw leren jack met nóg dikkere bontkraag. Je moet namelijk wel kunnen patsen met je bij elkaar geroofde spullen, anders ben je niet de man, weet je, saghbe…

    5. Doorbreek het ´No Future´-syndroom. Is het nou nog niemand opgevallen dat opmerkelijk veel Bontkraagjes zich opmerkelijk veel gedragen als de jongens & meisjes van eind jaren ´70, begin jaren ´80 die dachten dat alles naar de kloten was omdat ze tóch nooit een baan, een toekomst zouden krijgen – dus laat die bom maar vallen?
    Vraag ondernemers waarom ze weigeren Bontkraagjes in dienst te nemen. Is het antwoord ´omdat ze jatten´, biedt dan aan om eventuele schade te vergoeden, mits de ondernemer direct de jatter overdraagt aan justitie en de gemeente, en de jatter direct sociaal geïsoleerd wordt. Want daar gaat het om: het isoleren van de voorbeeld-Bontkraagjes, en ze tegelijkertijd perspectief bieden. The carrot & the stick, dus.

    Ik zie het in mijn eigen wijk, de Diamantbuurt, gebeuren: jonge jochies van 11, 12, 13 jaar, vaak de oudsten uit een gezin, die door ma ´s avonds de straat opgeschopt worden omdat zij het te druk heeft met het opvoeden van de jongere kids die nog wél naar haar luisteren.

    Die jonge joches leren binnen drie maanden dat er maar één regel is. De wet van de straat, en die is: doe niet onder voor je buurman. Voeg daarbij de overtuiging dat de toekomstige eigen vrouw toch wel de kolen uit het vuur haalt voor het gezin, en het is goed mis. Na die drie tot zes maanden ´straatindoctrinatie´ kun je als wijkagent of jongerenwerker lullen als brugman, je krijgt het er niet meer uit.

  15. 21

    @kaj: je zegt vast een hoop zinnige dingen maar je voorstel onder punt 3 hoop ik niet mee te maken.
    De ordehandhaving in Marokko zal ongetwijfeld helemaal prima in orde zijn maar het lijkt me geen model waar we in Nederland op zitten te wachten.
    Het oordeelsvermogen van agenten is namelijk omgekeerd evenredig met de bevoegdheden die ze bezitten. Dus hoe harder ze mogen slaan hoe ernstiger de missers.

  16. 22

    @21:

    Laatst interviewtje gelezen met eigenaar van discotheek in een of ander gehucht in ´t oost´n van ´t lááánd.

    Die had een domme eikel onderschept uit de plee. Daar had ´ie eerst de boel ondergekotst en daarna heel olijk z´n drol náást de pot gescheten.

    Dus die eigenaar pakt die sukkel bij z´n oor en vraagt of ´ie dat thuis soms ook doet.

    ¨Nee tuurlijk niet¨, zegt de scheet, ¨maar ik ben toch niet thuis!?¨

    Nee, want thuis krijgt ´ie een ros voor z´n kop, in de dikso niet.