Overheid wil iedere autobeweging vastleggen

Stel dat de overheid zou eisen dat u verplicht een armband zou dragen waarmee ze kon registreren waar u allemaal zoal kwam en deze gegevens dan een maand vasthouden. Dit alles omdat ze dan misschien achteraf een dief zouden kunnen vangen. Zou u dat acceptabel vinden? Waarschijnlijk niet.
Toch wijkt het jongste wetsvoorstel van minister Opstelten (VVD, Ministerie voor VEILIGHEID) daar niet zoveel vanaf. Hij wil namelijk alle registraties van kentekens vier weken bewaren omdat het later misschien gebruikt kan worden bij de opsporing.
Nu denkt u misschien, ach een paar camera’s dat loopt zo’n vaart nog niet. Dan heeft u het mis. Nederland hangt inmiddels vol met ANPR’s (Automatic Number Plate Recognition camera’s). Je kan geen stad in of uit of je bent minimaal twee keer vastgelegd. En de minister wil ook nog alle gewone camera’s daarvoor gebruiken.
Feitelijk houdt de overheid dan permanent het reisgedrag van al haar automobiele burgers in de gaten. Zonder garantie dat er ook werkelijk significant meer boeven gepakt worden.

Welkom in de Big Brother staat. Weer een aanpassing op ons dossier.

  1. 1

    Heel nobel verhaal en ik ben het er helemaal mee eens, maar toen dit plan nog onder rekening rijden verkocht werd met nog veel fijnmaziger netwerk was als ik mij niet vergis heel Sargasso voor, vanwaar deze draai? we geloven toch niet echt dat het GPS kastje in de auto niet op een gegeven moment voor dit soort doeleinden gebruikt ging worden?

  2. 2

    En dat gaat nu Hennis-Plasschaert zeker weer protesteren en zeggen dat Opstelten het niet zo bedoeld heeft. Het begint een beetje een farce te worden, zo’n zogenaamd kritische privacynoot bij de VVD, terwijl die partij de ene na de andere maatregel verzint om privacy verder te beknotten. Leuk hoor, zo’n naïef gansje, maar niet meer geloofwaardig.

  3. 4

    Je kan geen stad in of uit of je bent minimaal twee keer vastgelegd.

    Ach onzin. Met de nodige capriolen lukt mij dit prima in mijn buitengewoon camerarijke woonplaats.

    Voor Nijmegenaren de veilige routes, een bij mijn weten compleet overzicht:

    Oost en Zuid:
    – vanuit Ubbergen: Beekmandalseweg of Ubbergse Holleweg (beiden alleen stad in)
    – vanuit Berg en Dal: Kwakkenbergweg of via terrein Maartenskliniek (wel cameras van de kliniek, ’s avonds gesloten)
    – vanuit Groesbeek: Panovenlaan-Sionsweg ofwel via de Heilig Land Stichting
    – vanuit Malden: Elshofweg

    West:
    – vanuit Overasselt: St. Walrickweg (maar dan komt u in de stad niet ver zonder op de foto te komen)
    – vanuit Beuningen: Elsenpas-Broekstraat (is eenrichtingsverkeer; in lukt, uit wordt u _onheroeppelijk_) vastgelegd.
    – vanuit Beuningen #2: Nieuwe Pieckelaan (maar verder dan een industrieterrein komt u niet zonder vastgelegd te worden)

    Noord:
    – In Nijmegen-Noord stikt het nog van de camera-vrije routes.

    Bovendien komt u onmogelijk cameravrij van Oost naar West (queue Harry Jekkers – Over de muur…) over het Maas-Waalkanaal zonder eerst helemaal naar Malden te rijden. Van Nijmegen-Noord naar Nijmegen is al helemaal onmogelijk. Misschien kan het via Duitsland en misschien staan op de N323, Prins Willem Alexanderbrug bij Tiel, geen cameras. Ik acht de kans echter klein; waarschijnlijk is Waal/Rijn/Merwede onmogelijk over te komen zonder vastgelegd te worden. Alleen bij Brakel is een veerpont voor autos waar u een kans maakt.

    Tijd voor http://www.cameravrijerouteplanner.nl en een Stichting Cameravrije Veerponten :-P

  4. 6

    In zin maakt AntonB maar 2 fouten. Dat valt tegen: hij kan veel beter.

    1. Op Sargosso was er geen enkel redactielid voor RR. Alleen de reaguurder ALO was er voor.

    2. Alleen reaguurder ALO had verstand van het systeem en wist te melden dat de overheid uitdrukkelijk een systeem voor ogen stond dat geen specifieke verblijfsgegevens opsloeg c.q overdroeg.

  5. 8

    Als ’t louter onder rekeningrijden zou vallen, dan was iets als nummerbordherkenning niet nodig geweest. Immers veel te complexe technische oplossing..?

  6. 10

    @1: het is juist andersom: Toen het om rekeningrijden ging had de VVD als belangrijkste en enige argument de privacy-schending. Dit was zo’n beetje het enige dossier waarin ze zich daarover ineens druk maakten. Alle andere privacygevoelige zaken liet ze koud, zoals in de privacy meter alhier al eerder aangetoond.

    Nu ze Rekeningrijden zonder verdere onderbouwing uit het beleid is geschrapt is de privacy van de automobilist de VVD ineens geen cent meer waard.

  7. 12

    Langzaam alle noodzakelijke infrastructuur om een KM heffing achtig systeem te kunnen introduceren (geen draagvlak, wel uiterst nodig als je het mij vraagt) en dan als het puntje bij paaltje komt m als een konijn uit een hoed toveren :-P (kentekenregistratie werkt immers ook als je alle in-en-uitgangen maar afdekt)

    Goede zaak dus!

    (Jamaar een VVD minister… ja, die zullen het alleen niet plein publique durven te zeggen)

  8. 14

    Rutte vergat te vertellen dat vooral Hitler zijn vingers afgelikt zou hebben bij de plannen van dit kabinet in opdracht van nazi-dochter Beatrix.

  9. 15

    En kom d’r maar in met je Godwin :P

    (Die volgens mij ook nog eens OT is… waar slaat ie eigenlijk überhaupt op, wat heeft Beatrix te maken met kentekenregistratie???)

  10. 16

    @15: nou, Beatrix heeft met haar opdracht om voor een meerderheidskabinet te zorgen natuurlijk dit minderheidskabinet veroorzaakt, en dus ook alles wat ze doen, duh. ;)

  11. 17

    Interessant artikel in het financieel dagblad (helaas betaald) met een hele andere insteek op rekeningrijden dan je vaak ziet en waarin hun huis-partij VVD wordt beticht van communisme:

    Iedereen moet in de huidige situatie verplicht in dezelfde rij (file) staan en dat betaalt diegene met zijn waardevolste bezit, namelijk tijd. In een échte liberale wereld zou het zo moeten zijn dat je deze wachttijd kan “afkopen”, en is rekeningrijden dus het enige wat een liberale partij voor de rijken zou moeten willen. Zo niet verlaagt de VVD zich tot een sovjet-systeem waar iedereen even lang in de zelfde lange rij moest staan om allemaal hetelfde eten te kunnen kopen. Ik quote: “Het kabinet is rechts maar kiest voor de ultieme nivellering; rijk en arm solidair in dezelfde stilstaande file”
    Ik zou bijna tegen het principe van rekeningrijden geraken ineens!

    http://www.fd.nl/artikel/21173379/randstad-ligt-tolwegen

  12. 19

    Leuk aitekrl Remi! Toevoeging (een ‘inkopper’): verbeter je website iteratief door middel van usability en A/B testing . Maak tevens een business case om te kijken wat het je kan opleveren alvorens je verbeteringen doorvoert.