Nederlands bedrijfsleven knuffelde gastarbeiders dood

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (73)

#1 Bismarck

“Thomassen & Drijver bijvoorbeeld werden de gastarbeiders op handen gedragen: ze kregen een pension, een Turkse kok, een gebedsruimte

De islamisering kwam van rechts!

  • Volgende discussie
#2 alt. johan

@1: Nederland directeuren stemmen relatief links als je het vergelijkt met andere landen.

Ik heb er op zich niks op tegen dat gastarbeiders gunstige arbeidsvoorwaarden krijgen, ook met een eventuele gebedsruimte. Bedrijven waren er wat mij betreft vrij in.

Het probleem is ontstaan toen de gasten geen gasten bleken te zijn, maar hier permanent gingen blijven. De rijksoverheid is diegene die hier de steken heeft laten vallen.

Verder hebben we zo’n 20 jaar vertraging opgelopen, omdat er een taboe lag op het hele migratieonderwerp. Politieke correctheid was heilig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 richard

alt.johan

tuurlijk. op een of andere manier heeft links het toch gedaan.

En wanneer kunnen we eindelijk eens ophouden met die klucht over wie wat gedaan heeft. Of het nou klopt of niet, de gast arbeiders zijn gebleven en we zullen er het beste van moeten maken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Cracken

Toch niet zo vreemd dat mensen die economisch zeer gewild zijn door bedrijven worden gepaaid en zodra ze dat niet meer zijn, niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Cycloop

@2 “relatief links” in vergelijking met andere landen.

Absolute cijfers graag en vergeet niet we hebben over de jaren 60.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Bontenbal

Gastarbeiders binnenhalen was een rechtse hobby!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 alt. johan

@3 richard: of rechts heeft het gedaan (zie @1).

@3: ik ben het er wel mee eens dat we moeten proberen geen verwijtende toon aan te gaan slaan.

Maar ik heb gewoon een rechts wereldbeeld en heeft invloed op hoe ik naar het verleden kijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Broedkip

@7: ‘Maar ik heb gewoon een rechts wereldbeeld en heeft invloed op hoe ik naar het verleden kijk.’

Ongeacht of dat klopt met de feiten. Handig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Bookie

De werving van gastarbeiders werd beëindigd in 1973, op dat moment waren er ongeveer 22.000 Marokkanen in Nederland. Ondanks dat er niet meer geworven werd en het de bedoeling was dat de gastarbeiders terugkeerden naar het land van herkomst, nam het aantal migranten alleen maar toe. In 1980 telde Nederland 72.000 Marokkanen, in 1990 168.000 en in 2008 335.127.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gastarbeider

Het gros van de Marokkanen kan geen directe relatie hebben met de gastarbeiders van 1973, anders is die PvdA-er ten onrechte uit zijn functie gezet :).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 gbh

@2, als je het vergelijkt met andere landen is dat fascistische pvv stemvolk behoorlijk dom

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 gronk

geen verwijtende toon aan te gaan slaan.

Wie de schoen past, trekke hem aan. Oud-hollandsch spreekwoord, moet je vast wel kennen als je de joods-christelijke cultuur in nederlands tenminste hoog wilt houden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Yevgeny Podorkin

Ja, eenmaal die 1ste generatie opgerookt sloeg dat knuffelen van de bolle hotemetoten al gauw om naar compleet verbannen van hun kinderen van de arbeidsmarkt (vergeet het verder maar met als achternaam Hassan) om ze vervolgens met hun plastic wijven als een schoothondje achter Pim, Rita en Geert zien aanlopen…en tot heden nog niks niemendal geen Wraak van Allah over gezien of gelezen. Raar.

Wat een makke lammetjes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Dimitri Tokmetzis

@alt.johan. Dankzij die gastarbeiders heb jij dit stukkie kunnen lezen. Ben namelijk een zoon van een gastarbeider. Probleem was dus niet dat al die gastarbeiders bleven. Die hebben ervoor gezorgd dat er eindelijk een beetje fatsoenlijk werd gegeten in NL. Probleem is dat de NL overheid er maar van uit bleef gaan dat ze weer weggingen en dus niets van de gastarbeiders eisten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Minik

Kunnen we uit 9 concluderen dat het grootste deel van de Turkse en Marokkaanse immigranten geen gastarbeiders zijn? Dat bedrijven, hierboven rechts genoemd, verantwoordelijk zijn voor de eerste instroom en dat het merendeel van de immigranten familie en aangetrouwden zijn?
Het is die laatste groep waar de meeste klachten over komen maar zowel links als rechts heeft aan deze immigratie meegewerkt.
Elke organisatie adviseur kan je vertellen dat als er 2 bedrijven fuseren, de culturen eerst bij elkaar moeten komen (organisatie moet tot rust komen).
Bij landsculturen is dit ook het geval m.a.w. als er voortdurend nieuwe instroom is van immigranten dan komt er geen rust en raak je nooit aan elkaar gewend.
Meer dan 50% van de allochtone jongeren willen een huwelijkspartner uit het oorspronkelijke land. Hoe kan je zo rust krijgen tussen de bevolkingsgroepen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 alt. johan

@13: Dat weggaan was vanaf het begin de bedoeling. Het beleid was daar infeite op afgestemd, geen integratie, gebedsruimte, enz…

Dat van die superieure buitenlandse keuken dat voelt toch een beetje als een verkooppraatje.

Hoewel het misschien onze eigen schuld is (als Nederland), hebben we iets gekregen waar we absoluut niet om hebben gevraagd. Althans zo voelt het als PVV stemmer.

Een ook al was je (of je vader) teruggegaan naar je “eigen” land, dan had je alsnog Nederlands kunnen leren en stukjes schrijven op Sargasso. Met het internet kan dat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Hugo de Chaoot

Als we toch leugens gaan ontmaskeren: Nederlandse bedrijven haalden die arbeiders niet om het werk te doen waar Nederlanders ‘geen zin in hadden’. Alsof die wat te willen hadden.
In de zeventiger jaren moest mijn vader (en met hem veel van zijn collega’s) opstappen bij zijn baas ‘omdat er geen orders meer waren.’ Samen met de vakbond werd een afvloeiingsregeling geregeld, waar je tegenwoordig je vingers bij zou aflikken. Minder dan een half jaar later arriveerden de Turken en de Joegoslaven om zijn werk over te nemen. Gewoon om de loonkosten te drukken dus, op rekening van de collectieve voorzieningen. Dat het de bedoeling was dat ze op den duur zouden vertrekken zou ik dus maar vergeten.

En niemand protesteerde toch? Iedereen was tevreden. Het bedrijf had zijn goedkope arbeidskrachten, de vakbond konden zich op de borst kloppen, de politiek was van een het probleem van de stijgende loonkosten verlost en de ontslagen werknemers zaten lekker voor hun caravan in Bakkum.

Wie zei dat die afvloeiingsregeling gewoon een ordinaire afkoopsom was, kon op de hoon van links en rechts rekenen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Olav

Dimitri: Probleem is dat de NL overheid er maar van uit bleef gaan dat ze weer weggingen en dus niets van de gastarbeiders eisten.

Dat niet alleen, het was beleid om er niets van te eisen. Het waren immers toch maar domme buitenlanders.

Even een zijstapje. Hoe ging het aantrekken van gastarbeiders destijds in zijn werk? Niet altijd, maar toch wel vaak zo: een stelletje recruteerders van Nederlandse bedrijven ging naar een dorpje in de Rif en opende daar een wervingskantoor. Mannen die uit armoede en wanhoop wel bereid waren om naar het buitenland te gaan om te werken meldden zich daar aan en werden op geschiktheid beoordeeld. Stel, er kwam iemand, hoopvol omdat-ie dacht dat-ie een goede kans maakte, met het verhaal: “Ik heb een opleiding gehad, ik kan lezen en schrijven, ik kan boekhouden of ik heb een technisch beroep, ik spreek goed Frans en die taal van u wil ik ook graag leren”. Hoe werd daarop dan gereageerd? Werd zo iemand met open armen ontvnagen? Nee, hij stond sneller weer buiten dan een invalide met maar één oog en één been. Want zo iemand zou eenmaal in Nederland misschien wel te snel doorkrijgen dat er nogal wat schortte aan zijn rechtspositie en beloning en – gruwel! – hij zou misschien wel lid kunnen worden van een vakbond. En dat was natuurlijk niet de bedoeling, want anders hadden de HH Werkgevers wel gewoon Nederlands personeel aangenomen. Maar dat was zich in die tijd nu juist aan het emanciperen.

Het verhaal is altijd geweest: bedrijven moesten wel gastarbeiders halen (en de overheid moest dit mogelijk maken) want de Nederlanders waren te verwend geraakt om het vervelende werk te doen. Ja, dank je de koekoek, in die pre-Arbowet tijd was er ook alle aanleiding toe om allerlei smerig en gevaarlijk en onderbetaald werk *niet* te willen doen. Of alleen tegen een behoorlijke vergoeding.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 AdriePVV

Het bedrijfsleven wierf “tijdelijke” arbeidskrachten in Turkije en Marokko, maar dat was niet de belangrijkste bron voor immigratie.

=====
Zorgwekkender was dat de toeloop van gastarbeiders buiten de verdragen om de officiële immigratie ging overstijgen. Tussen 1964 en 1966 kwamen 15.000 gastarbeiders via de officiële wervingskanalen naar Nederland, maar het ministerie van Sociale Zaken verstrekte in diezelfde periode 64.000 arbeidsvergunningen. Vooral vanuit Turkije en Marokko, landen met een enorm geboorteoverschot, kwamen zogeheten ‘spontanen’ op een toeristenvisum naar Nederland. Ze vonden werk en de overheid gaf ze een arbeidsvergunning. In 1965 telde Nederland 4.500 Marokkanen, maar het zou nog vier jaar duren voordat Nederland en Marokko een wervingsverdrag sloten.
=====

http://www.elsevier.nl/web/Artikel/178529/Geschiedenis-Toch-niet-zo-tijdelijk.htm

De uitspraak “mijn vader is hier naar toe gehaald om het vuile werk te doen”, is dus veelal een sprookje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 AdriePVV

Onderstaande cijfers vatten de migratiegeschiedenis van de Marokkanen in Nederland samen. Vanaf de 21000 in 1972 naar meer dan 300.000 nu.

Vanaf 11 mei 1973 t/m 1977 hadden we in Nederland het kabinet Den Uyl, toen had het immigratiedrama nog voorkomen kunnen worden.

=====
De Marokkanen die in 1972 in Nederland woonden, behoorden vrijwel allen tot de eerste generatie en het waren bijna allemaal mannen. Van de 21.000 Marokkanen destijds was slechts vijf procent in Nederland geboren en niet meer dan een kleine twee procent was vrouw. Tussen 1972 en 1995 groeide de eerste generatie Marokkanen sterk maar bestond deze, als gevolg van gezinshereniging en -vorming, in toenemende mate uit vrouwen. In deze periode nam ook het aantaltweede generatie Marokkanen (kinderen van de eerste generatie geboren in Nederland) in vrijwel dezelfde mate toe. Het aantal Marokkanen kwam in 1995 uit op 219.000, van wie ongeveer een derde in Nederland was geboren. Na 1995 groeide de tweede generatie Marokkanen sneller dan de eerste generatie, waardoor momenteel het verschil in omvang tussen de twee generaties vrijwel nihil is. In 2008 telde Nederland 335.000 Marokkanen, van wie de helft in Nederland is geboren en 48 procent vrouw is.
=====

http://www.nidi.nl/Content/NIDI/demos/2009/demos-25-05-fokkema.pdf

En nu het hier in de discussie genoemd wordt, ook voor lekker eten hebben die nieuwkomers uit Marokko niet veel betekenis gehad.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 su

@18: Ze vonden werk en de overheid gaf ze een arbeidsvergunning.

Dus toch de schuld van de werkgevers.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 AdriePVV

In de vijfde klas van de lagere school emigreerde een van mijn vriendjes met zijn ouders naar Zuid-Afrika. Hij was een van de laatste van de circa 500.000 Nederlanders die via een actief emigratiebeleid het land verlieten.

Begin jaren 60 begon Nederland met een immigratiebeleid. Italie was het eerste land waarmee een immigratieverdrag werd gesloten.
Dat werd als model gebruikt voor verdragen met o.a. Spanje, Turkije en Marokko.

In de arbeidscontracten met de werkgevers stonden afspraken over een veplichte terugkeer, maar in bilaterale landenverdragen hadden gastarbeiders het recht om te mogen blijven.

Daarna begon het proces van de ketenimmigratie.
Wie het allemaal nog eens rustig wil lezen.

http://www.scribd.com/doc/16950327/Lakeman-Pieter-Binnen-Zonder-Kloppen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Hans Landa

“…maar het ministerie van Sociale Zaken verstrekte in diezelfde periode 64.000 arbeidsvergunningen.”

Arbeidsvergunningen zeg je? Maar waarom zou het ministerie van Sociale Zaken die toch verstrekken? Nadenken, Adrie, nadenken!

Misschien om dezelfde reden dat het ministerie van Sociale Zaken met Spanje (toen nog geen EEC-land) een verdrag sloot dat de echtgenoten van gastarbeiders over mochten komen? Omdat het Nederlandse bedrijfsleven stond te springen om goedkope arbeidskrachten?

Wat jouw bron ‘Elsevier’ (rechts propagandablaadje) zelf al aangeeft: “Ze vonden werk en de overheid gaf ze een arbeidsvergunning.”

Even logisch nadenken leert: als het werk er niet was, hadden ze geen werk gevonden, en had de overheid geen arbeidsvergunning verleend; een probleem geconstateerd (namelijk overschot aan immigranten), en de kanalen voor gastarbeid gesloten (wat ze vanaf de oliecrisis ook gedaan heeft).

Verder bestaan de filmpjes nog waarin Marokkaanse potentiële arbeidskrachten door Nederlandse hoge heren in de gebitten worden gekeken. Dus dat verhaal dat grootvader hierheen is gehaald om het vuile werk voor weinig geld te doen, klopt wel degelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Polderjongen

@19 “Vanaf 11 mei 1973 t/m 1977 hadden we in Nederland het kabinet Den Uyl, toen had het immigratiedrama nog voorkomen kunnen worden.”

In 1973 werd de werving – dat arbeidsbureau in Marokko dus – stopgezet. Dus wil je Den Uyl bij deze dan wel even bedanken?

Trouwens wel een beetje hypocriet, vind je niet? Den Uyl had het ’t in ’73 allemaal moeten zien aankomen, maar de immigrantenstroom ging tot het midden van de jaren 90 onverdroten voort (zie de grafiek in jouw pdf). Die periode werd toch vooral gekenmerkt door zeer lange dominantie in de kabinetten van met name ’t CDA samen met de VVD. Vanaf eind 1977 tot eind 1989 – 12 lange jaren – schoof de PvdA slechts 260 dagen aan bij een CDA/D66 kabinet.

’t Waren toch echt de jaren van van Agt, Wiegels, Lubbers, de Korte, Ruding, Brinkman, Nijpels, Korthals Altes, etc. etc. etc.
Yep: CDA en VVD.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 AdriePVV

@ 22,23

In 1972 bedroeg het aantal officieel geworven Marokkaanse gastarbeiders 21.000.

Het probleem dat, toen den Uyl aan de macht kwam, onderkend had moeten worden, was de gezinshereniging/gezinsvorming i.c. de ketenimmigratie. Den Uyl heeft dat vijf jaar zien en laten gebeuren. Het stopzetten van de werving had overigens vrijwel geen betekenis, spontaan kwamen er nog steeds nieuw “gastarbeiders”.

Daardoor vervijftienvoudigde bv het aantal Marokkanen. Volgens het wervingsverdrag tussen Nederland en Marokko, mochten alleen de officieel in Marokko geworven gastarbeiders hier blijven. Dat verdrag gold dus niet voor al de gelukzoekers die hier spontaan gekomen waren bv op een touristenvisum.

Iedereen ging er ook van uit dat de gastarbeiders als het werk op was weer terug zouden gaan. Dat stond zelfs in de contracten met de officieel geworven gastarbeiders en niemand noemde ze ook immigranten, laat staan nieuwe Nederlanders.

Dus die enorme immigratiestroom had voor het merendeel niets met arbeid te maken, dat waren vrouwen en kinderen. Natuurlijk hadden ook de kabinetten na den Uyl moeten ingrijpen.

Nu kom ik op het punt waar ik links het grootste verwijt maak, afgezien van of het al dan niet in de regering zat.
Er is nog niet veel veranderd aan de linkse “goedmensch” mentaliteit, waardoor iedereen die tegen immigratie van uitkeringsgerechtigden is, zo ongeveer genazificeerd werd. Het was niet politiek correct om na te denken over de sociale en financiele gevolgen laat staan het uit te rekenen.
In 1983 deed de SP een goede poging in haar nota Gastarbeid en kapitaal, maar werd weggehoond en met Janmaat vergeleken.
Die linkse struisvogelaarmentaliteit bleek ook weer eens tijdens het laatste generaal pardon en wat stond links toen weer te juichen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 KJ

Deze discussie is al uitgebreid gevoerd op Sargasso (ik kan de link niet meer vinden, en de zoekmogelijkheden zijn hier werkelijk een verschrikking). De uitkomst was 50/50 (ook dankzij het feit, en dat wil de rechtsmens nog wel eens vergeten, dat links eigenlijk helemaal niet zo veel aan de knoppen heeft gezeten, sinds WOII).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 AdriePVV

@ 25

Kort samengevat, laf rechts deed politiek correct wat links zelf ook had willen doen. De vraag blijft wie er verantwoordelijk was voor het klimaat van “kijk eens wat zijn we goed en menslievend”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 su

@26: Wat is er mis met mensenlievend? Had je dan liever dat de lagee klassen nog altijd in de eeuwiige misère voortploeteren? Je woont in één van de rijkste landen ter wereld, maar alles is voor ikke ikke ikke.. Om misselijk van te worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Hal Incandenza

@26
Het lijkt mij dat degenen die het beleid maakten en uitvoerden meer verantwoordelijk zijn dan diegenen die langs de zijlijn stonden en iets wilden. Nietwaar?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 richard

@26 AdriePVV

Dus hoewel “laf rechts politiek correct deed”, is het toch de schuld van links, want die wilden het zelf ook?

Haal die eierschaal van je kop, Adrie. Het staat belachelijk.

Het is zo oninteressant weet je. Het gaat er om dat er nu onomwonden gekozen wordt voor integratie van allochtonen. Dat er simpelweg wordt afgesproken wat er belangrijk is aan integratie (en de door jouw aanbeden partij heeft daar verrassend weinig ideeen over, zoek voor de grap eens op het woord “integratie” in het verkiezingsprogramma van de PVV) en dat er kritisch wordt bekeken wat werkt om dat te bereiken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 AdriePVV

@ 29 Richard

Dit artikel gaat over het Nederlandse bedrijfsleven dat gastarbeiders zou hebben doodgeknuffeld, niet over integratie. De discussie tendeerde naar het afschuiven op rechts van de schuld aan het massa immigratiedrama. Als het aan rechts had gelegen zou er helemaal geen ketenimmigratie hebben plaatsgevonden, simpel omdat dat de BV Nederland niets oplevert.

Verder heb je gelijk, integratie is belangrijk en om te beginnen zou het aantal nieuwe immigranten sterk beperkt moeten worden tot bv pakweg 5.000 per jaar.
Je weet wel vanwege het soep maken als er steeds nieuw water in de pan stroomt.

@ 27 su

Je mag best een menslievend beleid voeren, maar zeg dan eerlijk wat het kost en overweeg of je niet veel meer kan bereiken door die hulp in de landen van herkomst te geven, dat is effectiever. Waarom denk je dat ik minder menslievend ben dan jij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 KJ

@AdriePVV; mensen die voor hun verantwoordelijkheid weglopen door zich te verschuilen achter ‘het klimaat’ horen niet in de regering, maar in het gesticht.

@su; ‘Wat zijn we toch goed en menslievend’ is, an sich, geen kwaliteit. En in de praktijk IMHO, de weg naar de hel. Dat is wat er mis is met de PvdA op het moment, daar ben ik het wel met Adrie eens.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Ernest

@26 Je schrijft wel heel denigrerend “wat zijn we goed en menslievend”. Is dat iets waar je je voor moet schamen?
Toen in 1953 de dijken in Zeeland en Zuid-Holland braken en mensen uit andere landen kwamen helpen, huizen voor ons bouwden, weigerden we toen die hulp omdat die mensen “goed en menslievend waren”?
Zijn de Nederlanders die al of niet anoniem massaal geld doneren na de tsunami in Zuidoost Azië, ook allemaal schandalig “goed en menslievend”?
Die Nederlandse cultuur, waar jij met je PVV zogenaamd zo trots op zijn, is voor een groot deel gevormd door mensen die op zijn tijd goed en menslievend willen zijn. Het hoort toevallig tot de core values van ons land. De christelijke cultuur, die zonodig volgens jouw PVV in de grondwet verankerd moet worden, heeft bijvoorbeeld de fantastische uitspraak “heb uw naaste lief als uzelf”, het gebed “vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”, en talloze parabels waarin menslievendheid wordt gepreekt.
Je weet niet waar je het over hebt, je kletst maar een eind weg. Uit frustratie of boosheid of wat dan ook. Maar je denkt niet eens over je eigen autochtone landgenoten na.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 JanT

@Hal Incandenza
Ik heb respect voor het feit dat je nog steeds inhoudelijk op AdriePVV ingaat, het siert je. Helaas vemoed ik dat, hoeveel hij ook op zijn inconsistente redenaties gewezen wordt, het toch niet aankomt.
Ik weet (uit ervaring) dat stoppen met reageren lastig kan zijn, met name omdat Adrie het afhaken als zelfbevestiging lijkt te ervaren, je verzaakt in de strijd tegen domheid en het is makkelijk scoren, maar toch is het beter.
Het is als het gooien van een bal met een hond ik het park. De hond wil altijd doorgaan en zijn enthousiasme zal niet veranderen. De enige die het kan stoppen is het baasje, door zich om te draaien en verder te lopen.
Het is al lang donker in het park

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 DrBanner

@27-33
AdriePVV (en adrieVVD en adrieNogWelMeer) valt vooral over het ‘kijk eens wat’ deel van z’n zinnetje.

“Het maakt niet uit of het averechts (/seth) werkt, als het maar goed en mensenlievend bedoeld was”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 parallax

De twee belangijkste zinnetjes uit dit draadje:

Althans zo voelt het als PVV stemmer

Nu kom ik op het punt waar ik links het grootste verwijt maak, afgezien van of het al dan niet in de regering zat.

De belangrijkste conclusie: “ik ken je nie horen, ik heb banane in me ore”

Maatregel: stemrecht afnemen.

Zitten we hier een beetje een splijtende samenleving te cultiveren omdat er 1.5 miljoen randmongolen in NL wonen. En daar mag je dan niets van zeggen.

Wat Carlos zegt over brandende puinhopen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 parallax

Althans zo voelt het als PVV stemmer

Nu kom ik op het punt waar ik links het grootste verwijt maak, afgezien van of het al dan niet in de regering zat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 parallax

Infinite facepalm.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 su

@30: Wat betreft de kosten, die zullen voor de werkgevers toen vast hebben opgewogen tegen de toegenomen inkomsten. Als je je daardoor tekort gedaan voelt, dan zou ik bij diezelfde werkgevers aankloppen. Nogmaals, je woont in één van de rijkste landen ter wereld en je zeurt over kleingeld. Vind je dat niet zelf nogal egoïstisch?

Verder is arbeidsmigratie niet te vergelijken met ontwikkelingshulp, ander beestje.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Hal Incandenza

@Adrie
“Als het aan rechts had gelegen zou er helemaal geen ketenimmigratie hebben plaatsgevonden,”

Uhhm, jawel. Gezinshereniging is een typisch christelijk speeltje en de eerste restrictieve stappen werden onder een PvdA(!) staatssecretaris gezet. Zie het proefschrift van Saskia Bonjour.

Gaarne ook nog een reactie op mijn vorige opmerking.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 JSK

Nou, wat Adrie bedoelt is natuurlijk dat als (extreem)rechts aan de macht was geweest de binnengehaalde gastarbeiders na overbodigheid en masse over de grens gezet en/of in de zee gejaagd zouden zijn. He he.

Maar gegeven dat ook gastarbeiders zekere mensenrechten hebben, hoe had rechts dit probleem opgelost? Niet vermoedelijk. Gewoon wachten totdat “ze” vanzelf weer terug gaan. Oh wacht eens even… dat is PRECIES WAT HEEFT PLAATSGEVONDEN.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Maikel

@14 “Meer dan 50% van de allochtone jongeren willen een huwelijkspartner uit het oorspronkelijke land. Hoe kan je zo rust krijgen tussen de bevolkingsgroepen?”

Heb je ook een link naar een onderzoek waaruit blijkt dat meer dan 50% van de autochtone jongeren een (huwelijks)partner uit de allochtone bevolkingsgroep wil? Want die rust, die moet wel van twee kanten komen natuurlijk.

De onrust die ik de laatste jaren waarneem in Nederland, komt van de verongelijkten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 Maikel

En deze thread is nu de tweede keer dat ik lees “rechts deed het niet, want het klimaat was zo links”.

Zonder seksistisch te willen zijn: Was rechts zijn ballen al kwijt voordat Wilders Lucassen niet de kamer uit schopte?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 AdriePVV

@ JSK 40

In de arbeidscontracten was de verplichting tot terugkeer overeengekomen. Bij de Italianen, Spanjaarden en Grieken zijn er nauwelijks problemen ontstaan. In de praktijk was Nederland natuurlijk een luilekkerland voor zowel in hun thuisland als hier overbodige kansloze ongeschoolden, die hier hetzij op goed geluk hetzij via een huwelijk binnenkwamen. Meer dan 50 procent van de Marokkaanse mannen boven de veertig leeft van een uitkering en nu willen ze alleen nog terug met behoud van uitkering.

@ 41 Maikel

Over het algemeen willen Turken en Marokkanen niet trouwen met een Nederlander, dat heeft vaak te maken met culturele en/of religieuze verschillen, maar dat is wederzijds. Ze willen vaak ook niet trouwen met een allochtoonse partner uit Nederland. Dat is heel begrijpelijk omdat je met een import bruid/gom meteen je partner het verzorgingsparadijs in haalt, dat is gewoon een geldkwestie. Onnozel links wil daar liever niet over praten.

@ Hal 28

Als rechts beleid gevoerd had waar links tegen stemde, dan had je een belangrijk punt, nu heb je m.i. slechts een stipje. Overigens vind ik het belangrijker hoe we vanaf nu met het probleem omgaan. Heeft links nu bv iets gedaan om de Polen tegen te houden en hoeveel Roma wil links opnemen/toelaten.

@ Su 38

Landen als Turkije en Marokko hadden en hebben een bevolkingsoverschot en hebben een deel daarvan geexporteerd naar West Europa.
Ik schat de kosten voor West Europa op een veelvoud van de 200 miljard die het ons kost.
Dat geld zou heel wat effectiever besteed hebben kunnen worden in die thuislanden zelf.

Het verbaast me verder dat links de mond vol heeft over het klimaat en het milieu, maar zijn mond houdt over de religieus verordonneerde stijging van de wereldbevolking die nog veel ernstigere gevolgen zal hebben voor de problematiek. Zonder die bevolkingsoverschotten zou de emigratiedrift ook veel minder groot zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 AdriePVV

@ JanT

Ik vergat je helemaal. Vind je de al dan niet vermeende inconsistentie in een door mij geciteerde bijzin nu echt belangrijker dan de inconsistentie in 50 jaar immigratiebeleid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 su

@44:

Landen als Turkije en Marokko hadden en hebben een bevolkingsoverschot en hebben een deel daarvan geexporteerd naar West Europa.

En daar werden de westerse werkgevers dolgelukkig van (zie OP). Wil je je gram halen, dan moet je daar zijn. En doe je de deur achter je dicht?

Het verbaast me verder dat links de mond vol heeft over het klimaat en het milieu, maar zijn mond houdt over de religieus verordonneerde stijging van de wereldbevolking die nog veel ernstigere gevolgen zal hebben voor de problematiek.

Maar verwesterde allochtonen krijgen juist minder nageslacht dan hun thuisgebleven evenknieën. En ze ontmoskeën ook nog eens. Een win-win lijkt mij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 AdriePVV

@ Su 46

Marokko en Turkije hebben emigratiepolitiek tot een belangrijk onderdeel gemaakt van hun inkomstenbronnen en hun streven naar machtsuitbreiding. Dan laat ik de Islamisering even buiten beschouwing. Kijk verder even naar de groei van de bevolking in die Islamitische landen tegenover de krimp in het Westen. Wil je dat allemaal hier opvangen en ontislamiseren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 JSK

In de arbeidscontracten was de verplichting tot terugkeer overeengekomen. Bij de Italianen, Spanjaarden en Grieken zijn er nauwelijks problemen ontstaan.

1).Geef even een link.
2). Indien dat klopt, wiens verantwoordelijkheid is het om afdwingen van wetten na te leven: reagerend rechts of in de oppositiezittend links?
3). Nauwelijks problemen met Italianen is onzin. In de jaren ’60 en ’70 liepen er genoeg types als jij rond die op de Italianen, etc zaten te kankeren. Zij zijn, net als de joden en de indo’s overigens, honorable whites geworden over de tijd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 Hal Incandenza

@AdriePVV
Links was in eerste instantie bv tegen gezinshereniging. De Quay (CDA/VVD) stond het toe (links was tegen) en de grootste versoepeling van de regels vond plaats tijdens van Agt 1 (CDA/VVD). Het duurde tot Kosto (die daarvoor een aanslag te verduren kreeg) voordat e.e.a. strenger werd.

Feiten zijn zoveel interessanter dan meningen, Adrie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 su

@47: Als je de allochtonen had teruggestuurd zoals je zo graag wil, dan hadden ze juist voor meer bevolkingsaanwas gezorgd. Ergo: rechts beleid zorgt meer voor overbevolking.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 Adrie

Met de Italiaanse gastarbeiders is het wel goed gekomen.

http://www.1001italianen.nl/documenten/artikel_nam_spaghetti_in_de_polder_juni_2010.pdf

De grote steden vroegen het kabinet in 1972 de immigratie stop te zetten. Maar de regering gaf niet thuis, leefde nog steeds het adagium na van tijdelijkheid dat al lang en breed fictie was. Ook in 1973, toen door de oliecrisis de werkloosheid toenam en andere Europese landen een wervingsstop afkondigden, bleef Nederland gastarbeiders toelaten.

Pas in 1975, toen de werkloosheid een naoorlogs record bereikte, stopte de werving. Maar niet voordat het kabinet-Den Uyl een generaal pardon instelde voor iedere illegaal die kon aantonen sinds 1974 in Nederland te verblijven. De werkloosheid onder vreemdelingen bedroeg toen al 10 procent.

http://www.elsevier.nl/web/Artikel/178529/Geschiedenis-Toch-niet-zo-tijdelijk.htm

Na de Tweede Wereldoorlog draaide ook in Nederland de economie van de wederopbouw op volle toeren. Toch heerste er werkloosheid, en daarom stimuleerde de overheid de emigratie van meer dan een half miljoen Nederlanders naar Canada, Australië en Nieuw-Zeeland.

Eind jaren vijftig en begin jaren zestig sloeg de situatie echter om. Het tekort aan ongeschoold personeel in de industrie werd zelfs zo groot, dat veel bedrijven arbeidskrachten gingen werven in de landen rondom de Middellandse Zee; eerst in Joegoslavië, Griekenland, Spanje en Italië, later ook in Turkije en Marokko.
Aanvankelijk kwamen uitsluitend alleenstaande mannen naar Nederland. Ze werden gastarbeiders genoemd en door hun werkgevers ondergebracht in pensions, of in barakken zoals El Pinar (De Pijnboom) in Maarheeze (foto rechtsboven) waar 254 Spaanse Philips-arbeiders woonden.

Iedereen veronderstelde dat de buitenlanders in korte tijd zoveel mogelijk geld wilden verdienen om terug te keren. In de contracten die de Nederlandse overheid met de landen van herkomst had gesloten, stond echter dat de gastarbeiders het recht hadden te blijven en na twee jaar hun familie konden laten overkomen.

http://www.20eeuwennederland.nl/thema's/vreemdelingen/de%20eeuw%20van%20de%20immigratie/817.html

Van arbeidsmigratie tot volgmigratie
De Marokkanen van het eerste uur waren van plan om een aantal jaren in Nederland
te werken en daarna, met het verdiende geld, weer huiswaarts te keren. De praktijk
leert dat lang niet iedereen deze stap heeft gezet, mede vanwege de blijvende on-
gunstige sociaal-economische situatie in het land van herkomst. Van de Marokka-nen die zich in 1965 en 1966 in Nederland vestigden, is ongeveer 30 procent gebleven, van degenen die in 1972 en 1973 kwamen, is dit zelfs meer dan de helft. Arbeidsmigratie werd gevolgd
door gezinshereniging: in de jaren zeventig en begin jaren tachtig besloten de blijvers in
toenemende mate om hun vrouw en kinderen
naar Nederland te halen. Sinds de tweede helft
van de jaren tachtig maakt gezinshereniging
langzaam maar zeker plaats voor gezinsvormende
migratie: veel oorspronkelijke arbeidsmigranten, maar ook hun kinderen, kiezen een huwelijkspartner uit Marokko. De afgelopen jaren kwamen twee op de drie Marokkanen naar Nederland wegens gezinsvorming en één op de
vier in het kader van gezinshereniging

http://www.nidi.nl/Content/NIDI/demos/2009/demos-25-05-fokkema.pdf

@ JSK 48

Hoezo ben ik een type die een hekel aan Italianen of Marokkanen heeft. Ik heb een hekel aan jongemannen die mijn dochter belaagden, of die mijn zoon beroofden en bedreigden, toevallig waren dat Marokkanen.

@ Hal

Graag een link en ook een antwoord op de vraag waarom Den Uyl niets deed en waarom links het laatste generaal pardon erdoor drukte en wat het standpunt van links nu is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 JSK

@51: Met de Italiaanse gastarbeiders is het wel goed gekomen.

Dat betwist ik niet. Ik zeg dat er over die groep hetzelfde werd gezegd (“ze vallen onze meisjes lastig”) als over de Marokkanen nu. Misschien, heel misschien, herhaalt de geschiedenis zich.

Overigens vroeg ik naar de wettelijke terugkeerplicht voor gastarbeiders waarnaar je eerder refereerde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 Adrie

@ Hal

De instemming met gezinshereniging ging niet van harte en zeker niet zonder slag of stoot.

=====
Er dreigt een rel. Protesten klinken. De ministerraad komt onder zware druk te staan. De Spaanse autoriteit vraagt om versoepeling van de strenge regels over gezinshereniging waar zij aanvankelijk mee akkoord zijn gegaan; de werkgeversbonden vragen hetzelfde omdat anders de Spaanse arbeiders vertrekken of opstandig worden; de katholieke kerken wijzen op de schade die scheiding van gezinnen teweegbrengt.

Vrijdag 19 oktober 1962 staat het onderwerp wederom op de agenda van de ministerraad. De meningen blijven verdeeld. Minister Klompe van Maatschappelijk werk blijft bij haar standpunt dat er in Nederland geen woonruimte genoeg is en zegt dat daarom “uitsluitend ongehuwde buitenlandse arbeidskrachten geworven moeten worden omdat ten aanzien van de huisvesting Nederlandse gezinnen voor behoren te gaan”.
=====

http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/10146498/items/10214444/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#54 JSK

Hmmm… minister Klompe, minister Klompe… Marga Klompe.

Als Tweede Kamerlid was zij buitenlandwoordvoerster voor haar fractie en had ze grote belangstelling voor de Europese samenwerking. Op 13 oktober 1956 werd zij als minister van Maatschappelijk Werk de eerste vrouwelijke minister van Nederland. Ze werd geroemd als een doortastend politiek zwaargewicht in de KVP. Zo bracht ze in 1963 de Algemene bijstandswet tot stand. Van 1972 tot 1985 was ze voorzitter van de commissie Justitia et Pax Nederland*.

Linkse kerk. LINKSE KERK!

*een ontwikkelingshulporganisatie

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 Adrie

@ JSK

Ik refereerde aan het feit dat gezinshereniging etc alleen was bedongen t.g.v. de officieel geworven gastarbeiders en niet voor de spontaan op eigen initiatief gekomenen, de illegalen.
In de eerste arbeidscontracten stond een terugkeerplicht, maar dat is dan een civiele kwestie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56 su

@55: Als je een werkvergunning had was je niet illegaal. Dat ben je pas als je geen vergunningen hebt. Spontaan op eigen initiatief is dus niet synoniem met illegaal.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#57 richard

Adrie | 2 December 2010 | 16:36

Lezen:
http://www.vkblog.nl/bericht/317215/De_schuldigen_van_de_'massa-immigratie'_eindelijk_aan_de_schandpaal

en lees ook “grens en gezin” van saskia bonjour
http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=15296

Daarna verder discussieren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 Hal Incandenza

@Adrie
Lees vooral inderdaad eerst Bonjour even, dan kunnen we daarna verder praten.

Ik zeg bv helemaal niet dat links geen verantwoordelijkheid zou dragen voor de immigratie, maar jij komt met het sprookje dat het allemaal door links komt. Dat is op zoveel manieren bezijden de waarheid.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59 Hal Incandenza

Bovendien heeft den Uyl toch juist de werving gestopt? Onder van Agt werden de deuren weer opengezet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#60 AdriePVV

@ Hal, Richard

Dat het helemaal door links komt heb ik niet beweerd.
Links schiep wel het geestelijke klimaat voor de bejubeling van de multiculturele maatschappij, noemde de immigratie een verrijking en wilde zelfs de kostprijs niet weten. Linkse actiegroepen gebruikten zelfs geweld.

Anderen kunnen dat beter uitleggen dan ik.

=====
133. Ook een fors deel van de wetenschappelijke wereld heeft zich aan het wereldbeeld van de antiracisten geconformeerd. Ook hier is het oordeel van Vuijsje (uit 1997) vernietigend: ‘De intellectueel als inquisiteur, die het debat niet voert, maar verbiedt, heet ons de afgelopen decennia behoed voor menige ongewenste gedachtewisseling over onderwerpen als erfelijkheid, medisch bevolkingsonderzoek, gedwongen opname van schizofrenie patiënten, uitkeringsmisbruik, etniciteit en immigratie, privacy, criminaliteit en overheidscontrole. ‘ (…) De Leidse rechtsgeleerde Paul Cliteur veegt al in 1999 de vloer aan met de politiek correcte opstelling van de meeste criminologen: ‘ De criminologie is een wetenschap van de verhulling. Decennialang heeft men om politiek correct te blijven gegevens onder de pet gehouden. Die houding is een schande voor de wetenschap en bewijst eens te meer dat wat het academisch debat had moeten zijn in feite niet plaatsvindt, omdat men zich in de gedachtevorming en meningsuiting laat bepalen door politieke taboes en academische esprit de corps.
=====

Ik zal Bonjour lezen, het is 381 pagina’s dus even geduld. Ik had van Den Uyl, de man achter de maakbare samenleving meer verwacht, zeker gezien de anti immigratie standpunten van Drees jr en sr. Ik had van links verwacht dat ze objectief gereageerd hadden op de SP in 1983.
Ik had van links verwacht dat ze oog hadden gehad voor wat er in de grote (linkse) steden gebeurde. Links heeft bevolking daar verraden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#61 Hal Incandenza

@Adrie
De SP is toch links? En werd van (iets minder) links tot rechts verketterd.

De cijfers wijzen trouwens uit dat verreweg de meesten zijn binnengekomen in de vier rechtse kabinetten na den Uyl. Pas onder Kok nam het af:

https://sargasso.nl/wp-content/uploads/2010/01/3t1.jpg

Dat laatste Generaal Pardon was ik voor, maar omdat deze mensen op basis van procedures al zo lang (meer dan 6 jaar) in Nederland waren dat je ze wat mij betreft niet meer met goed gevoeg kunt wegsturen. Een kwestie van beschaving.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#62 Rob

@35-37 Leuk :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#63 vandyke

-Alle wervingsovereenkomsten werden afgesloten door rechtse regeringen.
-Gezinsmigratie wilde de katholieken. De werkgevers ook omdat hun gastarbeiders heimwee kregen.
-De ‘motor achter de massa-immigratie’ was het instellen van een vrijwel onbeperkte gezinsmigratie door Van Agt I in 1979.
-Dat in 1975 de werkloosheid onder allochtonen 10% was is een berekening van Lakeman 25 jaar later. Officieel was het percentage beneden die van autochtonen.

Zie Bonjour. Samenvattende tabel op blz 359

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#64 vandyke

De ‘spontanenregeling’wordt vaak verkeerd uitgelegd. De regeling hield in dat iedereen die in NL een baan vond een tewerkstellings- en verblijfsvergunning kon krijgen.

Voor werkgevers was dat een aantrekkelijke regeling. Veel van de gastarbeiders kwamen zo in Nederland en heel vaak ging dat via mensen die al hier waren en bij bedrijven werkten. De gastarbeiders wisten natuurlijk altijd wel iemand als de baas iemand nodig had.
De regeling is afgeschaft in 1967/1968.
Vanaf toen kregen we illegalen. Doordat er nauwelijks een actief opsporingsbeleid was en de boetes niets voorstelden hadden we er enkele tienduizenden.

Pas in 1980 werd de WABW ingevoerd die wat hogere boetes konden geven. Met een Generaal Pardon door Van Agt I in 1980, dacht men het probleem opgelost te hebben.

Niet dus. Pas begin deze eeuw werden echt strengere bepalingen opgenomen en het lijkt erop dat die maatregelen succesvol zijn.
Dit kabinet bezuinigd echter op controle ambtenaren, worden geloof ik Animal Cops, dus mogelijk dat het illegalen probleem weer gaat toenemen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#65 gronk

@vandyke: en dat komt dan natuurlijk door de pvda.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#66 gbh

265, tuurlijk komt dat door de pvda, als bij zo’n rechtse fascistische debiel het toilet verstopt is komt dat zelfs nog door de pvda

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#67 vandyke

Inderdaad Gronk. De eerste die wat deed was Aad Kosto in 1993, gevolgd door Job Cohen begin van de eeuw.

Dat de immigratie van kansarmen zeer sterk is afgenomen is de schuld van de PvdA, daar kan geen twijfel over bestaan.

Uiteraard was het natuurlijk weer CDA/VVD -met steun van Geert Wilders- die in 2003 besloten tot de massa-immigratie uit Oost-Europa.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#68 gronk

Dat de immigratie van kansarmen zeer sterk is afgenomen is de schuld van de PvdA, daar kan geen twijfel over bestaan.

Jij mag dan zeggen dat de immigratie van kansarmen dan mag zijn afgenomen, toch waren d’r nog anderhalf miljoen kansarmen die op de PVV stemden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#69 HPax

De Nederlandse massa-immigratie, de NMI. Het begon met de import van gastarbeiders. Links was tegen. Ook lezen we in Witte’s ‘Racial Violence and the state’ (Utrecht,1995) van een enquête die uitwees dat zo’n 50% van de Nederlandse bevolking tegen die ‘incomste’ was.

Volgens A. van der Zwan zijn er inter-gouvernementeel glasheldere afspraken gemaakt dat deze gastarbeiders naar hun stamlanden zouden terugkeren. Uit het feit dat – niet geheel naar de zin van de NL-regering en haar onderdanen – die gastarbeiders desondanks de metamorfose tot allochtonen hebben ondergaan, leiden we af dat Wetten en afspraken het in NL niet goed doen. NL mist als cultuurtrek de vreugde van de Wet. We (Cohen) maken strenge wetten tegen door-gaande immigratie, maar geloven er zelf niet. Daarom kunnen die wetten streng zijn.

Maar het lijkt onjuist v.w.b. die massa-immigratie uitsluitend naar NL te kijken. België, Duitsland en nog zoveel andere landen doen het niet beter. Er is een BMI, een DMI en ga zo maar door.

Beter is het dan bij al die MI’s de hele Europese cultuur erbij te halen.
In dat ruimere – Spengleriaans? – kader kunnen we dan beter nagaan waarom het socialisme van die kwellende immigratie-ramp zo exclusief de schuld krijgt. We krijgen dan ongeveer dit.

West-Europa kent verschillende politiek stromingen, maar na-oorlogs zijn die allengs van een socialistische cultuur doordrenkt geraakt. Of de CDU regeert dan wel de socialistische Partei, je WW-uitkeringen garanderen doen beide, en alle partijen zijn bezeten van de economie. Om meer te produceren en vooral socialistisch gul te spenderen. Hogere doeleinden bestaan niet meer.

Of beter: de cultuur van Europa is gesocialiseerd en we zijn allemaal socialist geworden, zoals we atheïst of niet ook allemaal christelijk zijn. Cultureel* gesproken en dit allemaal MIN of MEER.

En het is dat MEER van uitgesproken socialistische politieke groeperingen dat ze de schuld van de (N)MI bezorgt. Ze dragen die schuld namens ons. Terecht.
*Cultuur is groepsmatig en legt zich op.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#70 Rob

@69 Is er eigenlijk iemand die van je houdt?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#71 vandyke

“(…) En zo is de moraal van dit verhaal er een die u bekend in de oren als u vaker naar ons kijkt: alles is altijd ingewikkelder en tegentrijdiger dan je denkt en als de discussies zo rechtlijnig worden als de laatste tijd, dan kan je er vergif op innemen dat de waarheid als eerste sneuvelt.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#72 ALO

PVV-ers spreken elkaar aan met ‘vette zeug’. Nu vond ik dat wel iets te gortig maar HPax komt toch dicht in de buurt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#73 Els Geuzebroek

Nederlanders wilden best werken, maar terwijl het volk emancipeerde, weigerden werkgevers te betalen en fatsoenlijk werk aan te bieden. De werkgevers wilden liever traditioneel dom gehouden volk dat laagwaardig werk verrichtte voor weinig geld. Dat levert hogere winsten, die ze in hun eigen zak konden steken. Tegelijk werd zo de vakbondstrijd ondermijnd.

Nu wordt de geschiedenis door rechts in samenspraak met de ‘nieuwe Nederlanders’ nog even vervalst door te zeggen dat de ‘luie Nederlanders’ het ‘vuile werk’ niet wilden doen. Niemand hoort vuil, laagwaardig en slecht betaald werk te doen. Werkgevers moeten zich schamen dat ze laagwaardig werk aanbieden, en onmondig personeel uit arme, ongeëmancipeerde landen moeten aantrekken omdat geen ontwikkeld mens zich door deze profiteurs wil laten vernederen.

  • Vorige discussie