Laedere facile, mederi difficile

De student is een lui wezen, dat zo weinig mogelijk wil studeren en zo veel mogelijk wil boemelen en bieren tijdens kroegjolen. Zijn hospes en hospita noemt hij de ploerterij en werkende mensen bekt hij af. Hij heeft een lijfknecht die ’s ochtends zijn kater verpleegt en zijn ochtendhumeur verdraagt met neergeslagen ogen. Medestudenten noemt hij kerel en met hen gaat hij naar de hoeren, op bordeelsluipers. Het eenvoudige volk haat hem, maar bewondert hem tegelijk om zijn nonchalante hoogmoed en zijn rijke komaf en hoopt iets aan hem te verdienen.

Welnee. Studenten werken om hun paar honderd euro studiebeurs aan te vullen zodat ze in leven blijven, verder studeren ze zo hard ze kunnen, zijn aardig en hebben geen kapsones.

Maar blijkbaar hoopt het kabinet, dat het Nederlandse volk nog steeds denkt dat de student zo’n karikatuur van een ouderwetse uitvreter is als ik daarnet beschreef. In het rijtje bezuinigingen op het hoger onderwijs worden vooral de zogeheten langstudeerders aangepakt. Zij moeten een hoger collegegeld betalen en de universiteiten betalen voor iedere langstudeerder een boete. Wil een student de karige hoeveelheid kennis die hij in een studie heeft opgedaan aanvullen met een tweede studie, dan wordt hij ook daarvoor financieel gestraft. Het studeren wordt niet bepaald aangemoedigd.

Ook wordt er direct gesneden in het wetenschappelijk onderzoek. Verhoging van de efficiency, wordt dat genoemd. Hier wordt gebruik gemaakt van het, eveneens verouderde beeld van de verstrooide professor- dat misschien ook vroeger wel niet juist is geweest, ik zal dat ooit eens op efficiënte wijze onderzoeken.

De wetenschappelijke wereld wijst erop, dat Nederland door deze maatregelen steeds dommer zal worden en daarmee ook economisch achterop zal raken. Wat in de loop van eeuwen is opgebouwd, wordt zeer snel afgebroken. Veel kennis en kunde zal voorgoed verloren gaan. Laedere facile, mederi difficile- verwonden is makkelijk, genezen is moeilijk.

Om maar vooral te laten zien dat ik niet meedoe met het bezuinigen, geef ik vandaag een spreuk extra, een lekker bloederige voor de griezelaars onder ons:
Boni pastoris est tondere pecus, non deglubere- De goede herder scheert zijn schapen, maar vilt ze niet.
Alleen voor langstudeerders: de uil, het dier van Minerva de godin der wijsheid.
Bron van dit plaatje: http://www.ivnvechtplassen.org

Bart Berman is classicus en schrijft in zijn weblog http://demodokosbb.blogspot.com/

  1. 7

    “Studenten werken om hun paar honderd euro studiebeurs aan te vullen zodat ze in leven blijven, verder studeren ze zo hard ze kunnen, zijn aardig en hebben geen kapsones.”

    Ook dat is een karikatuur.

  2. 9

    Ik ben ook voor meer geld naar onderwijs, maar ik vind het wel vreemd dat een universiteit als de UvA slechts 50% van zijn budget aan onderwijs en onderzoek besteedt. De UvA lijkt me hierin niet de enige en dit zou vrij makkelijk efficienter moeten kunnen.
    Ik vind het jammer dat het kabinet deze bezuinigingen niet aangrijpt om eens echt fundamenteel over het hoger onderwijs na te denken. 3000 euro boete voor een jaar langer studeren is echt visieloos. Sinds wanneer hebben we in Nederland bijvoorbeeld geen tekort meer aan beta studenten? Het minste wat het kabinet kan doen is beta studies vrijstellen van zo’n boete, dat zou nog van een idee getuigen. Ik vrees nu dat deze maatregel vooral het aantal pretstudie studenten zal doen toenemen en onze kennis economie verder zal gaan terugzakken.

  3. 10

    Denk dat de meeste Henk en Ingrids zich niet storen aan studenten die hun best gewoon doen (en daar misschien een jaartje langer over doen).

    De meeste Henk & Ingrids ergeren zich kapot aan die wazige studie richtingen waarvan je eigenlijk al van te voren weet dat zo’n student nooit en te nimmer in aan het werk komt.

    Ergo, laat het hoger onderwijs al die wazige studie richtingen maar eens opdoeken, eens zien hoeveel geld je ineens overhoud voor de wel belangerijke studie richtingen (en de mensen die niet zo’n studie kunnen volgen drukken we niet weer in een ‘pret studie’ maar die gaan maar gewoon werken).

  4. 11

    Ja, mooi was die tijd, toen geld en tijd geen rol speelden. Zo af en toe geen borrel, elke dag vroeg naar bed. En protesteren tegen Ritzen, de schoft die het onderwijs stuk maakte!!

  5. 13

    @Bolke, wat je zegt is onzin. Want lang niet iedere student komt terecht in het veld waarin gestudeerd is. Bij Deloitte kan je bijvoorbeeld ook solliciteren met een opleiding antropologie of filosofie. Het gaat om een bepaald denkniveau en wijze.
    Verder ben ik er ook niet mee eens dat een studie moet leiden tot een economisch winbaar product “de Student”.

  6. 16

    Nee, laat de regering vooral niet echt fundamenteel over het hoger onderwijs na gaan denken. Dat hebben regeringen in de afgelopen decennia al zo vaak gedaan en het onderwijs is er alleen maar slechter van geworden.
    Als u geld hebt en een intelligent kind, stuur het dan naar Oxford, Cambridge, Harvard of Yale. Mijn woonland Duitsland is ook niets meer op dit gebied. De trend tot verdomming is algemeen-westers; alleen loopt Nederland weer voorop, als bij zovele ontwikkelingen.
    Heeft trouwens de economische boom in de negentiger jaren niet laten zien dat je ook zonder onderwijs rijk kunt worden? En toont de heer Wilders niet dat je het met HAVO ook ver kunt brengen?