GC wordt lid (om het welkomstcadeau te scoren)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,
Goud (Foto: Flickr/tao_zhyn)

Eén april is D-Day in omroepland. Dan worden de ledenaantallen vastgesteld en op basis daarvan de zendtijd verdeeld. De omroepen trekken alles uit de kast om je lidmaatschap binnen te halen. Er zijn daarbij leuke gadgets te scoren voor weinig geld. GeenCommentaar inventariseert en beoordeelt de aanbiedingen met nul tot vijf sterren.

Omroep: VARA
Slogan: Wees verschillig!
Kosten: ?7,- per jaar.
Cadeaus: ‘De Wereld Draait Door’-tas, 10 weken gratis de gids, ‘De Leeuw Zingt!’-DVD, ‘Een dosis humor’-DVD, ‘Kinderen voor Kinderen Megaspektakel’-DVD of de Amnesty 2009 kalender.

Zelfs wij zijn niet politiek-correct genoeg om de Amnesty kalender te kiezen. Gratis de gids is een zaaddodend saai voorstel. Misschien is de Dosis Humor DVD leuk – er staat niet bij wat erop staat – maar vrijwel altijd zijn dingen die zich laten voorstaan op hun komischheid in hun titel juist niet leuk. Voor een Kinderen voor Kinderen op Paul de Leeuw Zingt! DVD willen we geld toe. Zeker als we meerekenen dat lid worden van de VARA meer Paul de Leeuw op tv betekent. Die DWDD-tas ziet er wel aardig uit en redt het nog een beetje.

Oordeel: **


Omroep: NCRV
Slogan: Ik word fan van…
Kosten: ?5,72 per jaar.
Cadeaus: Een grote selectie meuk.

Van traditionele cadeaus als t-shirts en cd’s, tot kussens en postzegels met NCRV-coryfeeën: het aanbod aan cadeaus bij de NCRV wordt alleen gepasseerd door BNN. Jammer genoeg ontbreken echte knallers. De Plaza wekkerradio lijkt wel ?5,72 waard, maar de originaliteitsprijs gaat naar de fair trade Peruaanse vingerpoppetjes.

Oordeel: ***

Omroep: EO
Slogan: Uw steun is hard nodig!
Kosten: ?12,- per jaar.
Cadeaus: ‘Geloven is…’, een verzamel-cd van Nederlandse gospelartiesten.

De EO chanteert mensen niet met aardse goederen. De angst in de hel te komen is genoeg reden voor de ware christen om het belachelijk hoge bedrag van twaalf euro over te maken en daar alleen een lullige nedergospel cd voor terug te krijgen. Het werkt wel, want de EO is de grootste omroep.

Oordeel: *

Omroep: AVRO
Slogan: Voor een breder beeld
Kosten: ?6,- tot ?10,- per jaar.
Cadeaus: Vooral DVD’s en cd’s, een enkel boek of t-shirt, maar bij de AVRO geen rare fratsen.

De AVRO heeft een gedifferentieerd lidmaatschap. Voor zes euro krijg je een DVD van eigen programma’s als ‘Wie Is de Mol?’ of ‘Koefnoen’, maar voor iets meer geld kan je een cd van Janine Jansen of een 3-cd box met barokmuziek krijgen. De AVRO mikt duidelijk op een wat beschaafder publiek. En er valt wat voor te zeggen om cd’s van muzikanten met talent weg te geven in plaats van ‘Paul de Leeuw Zingt’!

Oordeel: ***

Omroep: LLiNK
Slogan: Red de groenste omroep! Word LLiNK!
Kosten: ?5,73 per jaar.
Cadeaus: niks, nada, noppes. ?2,- naar een goed doel.

Je moet iets over hebben voor een betere wereld…

Oordeel: 0 *

Omroep: BNN
Slogan: BNN te koop
Kosten: ?5,73 per jaar.
Cadeaus: Een heel pakhuis aan spullen, van vogelhuisjes tot massageolie.

Lid worden is ouderwets, dus presenteert BNN de actie als uitverkoop in de webshop: Leuke goodies voor ?5,73 (oh ja, en dan ben je ook nog lid). BNN verdient lof voor het aanbod aan spullen. Het aantal verschillende producten van alleen al de Lama’s is duizelingwekkend. Wel jammer dat de helft van de t-shirts opdrukken heeft waarin iemand met een IQ van boven de 80 niet mee over straat gaat lopen en dat de USB-bekerwarmer is uitverkocht.

Oordeel: ****

Omroep: KRO
Slogan: Goed leven
Kosten: Geen idee.
Cadeaus: “Een tas van Southphase :-), boordevol Goed Leven!”

De KRO houdt het spannend. Zullen ze wel van al die Engelse detectiveseries die ze uitzenden hebben geleerd. Er staat nergens wat lidmaatschap kost en wat dat cadeau inhoudt? Het zal wel triefel zijn, maar je blijft in ieder geval in spanning tot je het krijgt.

Oordeel: ****

Omroep: MAX
Slogan: Meer leden, meer zendtijd
Kosten: ?5,72 per jaar.
Cadeaus: Goedkope verzamel cd’s van artiesten als Frank Sinatra en Edith Piaf.

Max heeft een lading van die goedkope verzamelaars met slechte kwaliteit opnames van artiesten van toen op de kop getikt. De slimme bejaarde betaalt iets meer en wordt lid van de AVRO, die hebben kwaliteits cd’s.

Oordeel: **

Omroep: VPRO
Slogan: Feest voor de geest
Kosten: ?6,80 per jaar.
Cadeaus: Holland Sport petjes of een Villa VPRO boek en nog wat dingen, maar er is maar één iets wat er toe doet: EEN BUURMAN & BUURMAN DVD!

EEN BUURMAN & BUURMAN DVD! VOOR ?6,80! Zoals de Tsjechen zeggen: “AJETO!”

Oordeel: *****

Omroep: PON
Slogan: Een bewuste keuze
Kosten: ?6,- per jaar.
Cadeaus: Het gaat een beetje slecht in de vastgoedsector, dus helaas…

De teller stond vrijdag op 2451, dus Sørensen moet er hard aan gaan trekken. Als er niet genoeg leden zijn, krijg je niet je geld terug, maar wordt het geschonken aan een later te bepalen goed doel.

Oordeel: 0

Omroep: PowNed
Slogan: Gewoon omdat het kan!
Kosten: ?5,72 per jaar.
Cadeaus: ‘Functioneel bloot’ als het lukt, 25 cent rente als het niet lukt.

PowNed is de enige omroep waarbij je meer krijgt als ze minder gaan uitzenden. Verder is het hopen dat dat ‘functioneel bloot’ niet op Rutger Castricum slaat.

Oordeel: **** als ze het niet halen / 0 als ze het wel halen

Omroep: Piep!
Slogan: Doe de dieren een omroep cadeau!
Kosten: ?5,73 per jaar.
Cadeaus: DVD ‘Return to the Wild’ of ‘Meat the Truth’ of een hanger (voor je hond of voor jezelf).

Het publieke antwoord op Animal Planet komt met hele logische geschenken. Of je als vleeseter lid mag worden staat er niet bij.

Oordeel: ***

Omroep: TROS
Slogan: De grootste familie van Nederland (heeft al jaren de bekendste slagzin in omroepland).
Kosten: ?5,75 per jaar.
Cadeaus: Wat denk je? K3, André Rieu, Jan Smit en De Toppers willen graag meegelald worden vanaf DVD of CD. Wel raar dat Frans Bauer ontbreekt.

De Tros is de Tros en na de EO inmiddels de omroep met de sterkste identiteit. Ons doe je er geen plezier mee, maar ze weten wel precies wat de doelgroep wil.

Oordeel: * voor de zure mensen van GC, ***** voor gezellige mensen

Wij kiezen dus voor de VPRO en als in maart de teller bij PowNed nog onder de 40.000 staat, dan maken we daar ook geld naar over. In deze krappe tijden moet je alle meevallers pakken. Graag zouden we nog van nieuwe KRO-leden horen wat een ‘Southphase tas’ is en wat er in zit.

Reacties (17)

#1 Kalief

Omroepen die een DVD geven weten dat het beter is om DVD te kijken dan naar de TV. Die vallen dus allemaal af.
Buurman[sup]2[/sup] is helemaal niet leuk.
De Peruaanse vingerpoppetjes zijn wel leuk, maar krijg je er wel tien van? Anders heb je nog steeds koude vingers.
De AVRO is met z’n muziek de enige die beseft dat een omroep ook iets met radio moet doen.

  • Volgende discussie
#2 Chris

@1

Omroepen die een CD geven weten dat het beter is om een CD te luisteren dan naar de radio.

;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Anne

En de TROS? Daar moet toch wel een Jan Smitje CD te scoren zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Kalief

@Laurens :D

Het beste kado is trouwens je tv te verkopen. Levert het meeste op aan geld én aan amusement.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Martijn

@1: “Buurman2 is helemaal niet leuk.”

Heiligschennis!

@3: Fout gegaan bij het knippen en plakken, want ik had de TROS wel. Inderdaad Jan Smit, Frans Bauer en André Rieu all the way.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Koos

Dank u wel GC!

Moest nog een tv-gids hebben, dus maar gauw lid geworden van de VPRO, drie maanden leesvoer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Peter

Kom ik thuis, ff GC kijken en denk: ha, eindelijk gagdgets!
Helaas. Ik las namelijk
GC: wordt lid (om het welkomstcadeau te scoren).

De dubbele punt bleek echter op mijn scherm te zitten. Wat een teleurstelling.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Obscura

Ik ga toch voor de DVD van Paul de Leeuw. Schandelijk hoe die man hier wordt afgeserveerd! Maar goed, Buurman en Buurman is natuurlijk ‘politiek verantwoord’…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Saloukoning

Jongens toch, bij Powned krijg je 3400m2 kliklaminaat…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Ultrabas

“Voor ieder nieuw lid spaart LLiNK ? 2,00 voor goede & groene projecten. Hiermee steunt LLiNK goede doelen die actief zijn op het gebied van eerlijkheid, duurzaamheid en zorgzaamheid. Dus ook met uw lidmaatschap.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Joost

Jamaar je krijgt dus niets he. Voor de ikke-ikke-ikke dus geen goede investering.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Martijn

@10: Dat hebben ze goed verstopt, ik heb het niet gezien. Maar ik zal het aanpassen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Joost

@Martijn: de tros mist ook nog steeds!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Ultrabas

@12: het citaat komt uit de mail die je toegestuurd krijgt als je lid wordt. Een blijde verrassing dus voor deze altruïst pur sang. ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Martijn

@13: De grootste familie van Nederland is ook toegevoegd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Arnoud

Leuk gedaan, Martijn! :-)
Ik ben overigens al zo lang lid van de VPRO dat ik niet eens meer weet of ik ooit een geschenk heb gehad. Zal wel niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Arnoud

@16 hey Arnoud, hier Arnoud van GC, zou je een toevoeging aan je voornaam kunnen doen. ;-)

Verder overweeg ik lid van BNN te worden. Gewoon omdat het kan.

  • Vorige discussie